Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

AR har holdt seg mellom $1128 mill og $1485 mill over de siste fem kvartalene. Og som en prosentandel av omsetning er det ikke spesielt høyt.

Jo, det er veldig høyt. Over 20% av omsetningen. Man må huske på at ved samtlige privatkjøp av Teslaer så blir bilen betalt før overlevering. 

Tidligere har de forsøkt å bløffe ved å si at kvartalet endte på en søndag og det tok tid for pengene å komme gjennom. Senere var A/R like høyt eller høyere når kvartalet endte på en ukedag. Ingen tvil om at de har noe å skjule og da er det opp til folk å tippe. For eksempel at de gjør store flåte-"salg" hvor de lemper biler over på distributører som ikke trenger å betale noe før de igjen får solgt bilene. Eller å inntektsføre miljøkreditter knyttet til biler som ennå ikke er solgt. Kanskje de har "solgt" masse biler til SpaceX som kun trenger å betale for dem en gang i fremtiden.

Det morsomme er at denne svindelen ikke kan fortsette om man ikke har stor vekst. Da sprekker boblen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Jo, det er veldig høyt. Over 20% av omsetningen. Man må huske på at ved samtlige privatkjøp av Teslaer så blir bilen betalt før overlevering. 

Det stemmer ikke. Når bilen er finansiert gjennom en bank eller leaset vil det være en forsinkelse mellom når bilen er levert og når pengene kommer inn. Denne forsinkelsen kan være på opp til 2 uker.

Og så må man huske på at leveransene er forskjøvet ganske mye mot slutten av kvartalet. Det er ikke uvanlig om 30% av kvartalets leveranser er i de siste to ukene.

Og i tillegg har man andre ting i denne samlepotten som kalles AR. Det er alt fra diverse offentlig støtte, som kan ta måneder å få inn (f.eks i forbindelse med Covid-19), til salg av miljøkreditter, til salg av stasjonære batterier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke. Når bilen er finansiert gjennom en bank eller leaset vil det være en forsinkelse mellom når bilen er levert og når pengene kommer inn. Denne forsinkelsen kan være på opp til 2 uker.

Hæ? Dette stemmer ikke. Og hvis det var begrunnelsen hvorfor ble ikke det oppgitt av Tesla selv?

Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Aha, med leasing så mener de at de har "solgt" til distrbutører/leasing-selskaper. Da skjønner jeg.

En del biler leases gjennom partnere. Mens en del leases direkte fra Tesla, og så pakker Tesla disse leasingkontraktene inn i et obligasjons-format og selger de. F.eks: https://www.marketwatch.com/story/tesla-plans-780-million-bond-deal-pegged-to-vehicle-leasesits-first-such-offering-during-the-pandemic-2020-07-27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Morsom historie som utspiller seg med Pinduoduo nå. 
Et flåtesalg, som holdes tilbake og selges på nytt. ?
 

Fint dette, når man får bokført litt flåtesalg i Q2, for så å holde dem tilbake og selge dem med normal pris igjen i Q3. 

Dette beviser vel at Tesla ikke hadde noe å gjøre med dette "flåtesalget". Tesla tillater ikke direkte/organisert/planlagt videresalg av sine biler, så da kansellerer de kontraktene der dette har blitt påvist. Fra den norske kontrakten:

"Ingen videreforhandlere; Bortfall; Kansellering. Tesla og Teslas tilknyttede selskap selger biler direkte til sluttbruker, og vi kan ensidig kansellere enhver ordre som vi mener er gjort med hensikt om videresalg av Kjøretøyet eller som på andre måter er gjort i ond tro. Vi kan også kansellere din bestilling dersom vi oppdager en prisfeil, avvikler et produkt, en funksjon eller et valg etter at du har gjort din bestilling eller dersom vi oppdager at du har handlet i ond tro."

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Dette beviser vel at Tesla ikke hadde noe å gjøre med dette "flåtesalget".

Nei, det gjør det ikke. Det er ingen andre enn Tesla som selger bilene sine, så det er ingen andre enn Tesla som ville hatt muligheten i å gi rabatter på flåtesalg opp mot 10,000 biler om gangen.

 

Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Nei, det gjør det ikke. Det er ingen andre enn Tesla som selger bilene sine, så det er ingen andre enn Tesla som ville hatt muligheten i å gi rabatter på flåtesalg opp mot 10,000 biler om gangen.

Tesla har ikke gitt rabatter. Slik jeg har skjønt det har Pinduoduo betalt full pris for biler fra Tesla, og så solgt de videre til forbrukere med rabatt, som et PR-stunt. Men så kansellerte Tesla bestillingene fordi de ikke tillater videresalg.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Tesla har ikke gitt rabatter. Slik jeg har skjønt det har Pinduoduo betalt full pris for biler fra Tesla, og så solgt de videre til forbrukere med rabatt, som et PR-stunt. Men så kansellerte Tesla bestillingene fordi de ikke tillater videresalg.

Nei, det er slik du håper at det er. Hvorfor noen skulle ta på seg risikoen ved å bestille 10,000 biler og kaste såpass enorme rabatter på dem klarer du ikke å bortforklare. Det er ingen som hadde gjort noe slikt som et rent tapsprosjekt for PR. Det hadde isåfall holdt med et fåtalls biler, ikke 10,000 om gangen. Pinduoduo saken som omhandler PR handler om 5 biler. Ikke 10,000 biler, og ikke nok biler til å forsvare hvorfor de første to RORO skipene som normalt sett skulle gått til EU gikk til Asia. 

Flere folk har allerede fått bilene sine gjennom dette flåtesalget, men det er nok for Tesla å nekte 1 kjøper til å skape PR og blest for å bortforklare situasjonen. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Nei, det er slik du håper at det er. Hvorfor noen skulle ta på seg risikoen ved å bestille 10,000 biler og kaste såpass enorme rabatter på dem klarer du ikke å bortforklare. Det er ingen som hadde gjort noe slikt som et rent tapsprosjekt for PR. Det hadde isåfall holdt med et fåtalls biler, ikke 10,000 om gangen.

Virker som en ganske normal taktikk i Kina. https://www.scmp.com/tech/e-commerce/article/3097687/tesla-locked-group-buying-dispute-pinduoduo-over-discounted-model-3

Kan ikke skjønne at det skal kunne være god butikk, men det er vanskelig å stoppe de.

1 minute ago, oophus3do said:

Pinduoduo saken som omhandler PR handler om 5 biler. Ikke 10,000 biler, og ikke nok biler til å forsvare hvorfor de første to RORO skipene som normalt sett skulle gått til EU gikk til Asia. 

Tesla har stor etterspøresel i Kina. Det forklarer RORO skipene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eller egentlig, når jeg leser litt nærmere skjønner jeg det. Pinduoduo måtte kun dekke rabatten på 5 kjøp om de fikk 10.000 kjøp via sin portal. Altså de måtte ut med 200k yuan (255k NOK) for å få 10.000 kjøpere gjennom sin portal. De 9.995 stk som ikke ble trukket ut for å få rabatt måtte betale full pris.

For å få trafikk til sin side kan det kanskje gi mening. Og man kan også skjønne hvorfor Tesla er irriterte på at Pinduoduo kaprer trafikken.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
23 hours ago, gamlefar said:

Ifølge testen under, så har Tesla det høyeste forbruket.

https://jalopnik.com/tesla-model-3-ranked-last-for-highway-range-efficiency-1844728090

 

Teslarati har skrevet litt om denne testen nå.

Polestar har ganske åpenlyst lagt det opp så deres bil skal gjøre det bra. 

Interestingly enough, FT Techno has not highlighted the miles per kWh for each vehicle, nor did the firm emphasize the distance traveled by the vehicles compared to the respective sizes of their battery packs. Both these factors could have skewed the test a bit towards the Model 3’s favor, considering that it has the smallest battery pack and it was still able to reach the farthest distance before its battery was fully drained. 

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-least-efficient-polestar-study/

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Virker som en ganske normal taktikk i Kina.

Ja, e-commerce handler jo om å samle kjøpere, for å få rabatter. Når hele 10,000 samler seg og viser interesse så må det litt ekstra til for å få sendt bilene til Asia fremfor EU. Hvem andre en Tesla kan ha vært involvert? 

"Pinduoduo said in a statement sent to the Global Times on Friday that it has confirmed that the consumer signed a subscription agreement with Tesla for the vehicle, and the consumer intends to use it for his/her own use and does not wish to resell it. "
 

Sitat

Tesla har stor etterspøresel i Kina. Det forklarer RORO skipene.

Det gir null mening å tape penger på å sende biler til Kina fremfor EU fra biler ut Fremont, når fabrikken i Kina ikke går på full pupp, samt man opererer med større rabatter i Kina vs Europa. Alternativet ditt er isåfall at etterspørselen er borte i Europa? 


 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Eller egentlig, når jeg leser litt nærmere skjønner jeg det. Pinduoduo måtte kun dekke rabatten på 5 kjøp om de fikk 10.000 kjøp via sin portal. Altså de måtte ut med 200k yuan (255k NOK) for å få 10.000 kjøpere gjennom sin portal. De 9.995 stk som ikke ble trukket ut for å få rabatt måtte betale full pris.

For å få trafikk til sin side kan det kanskje gi mening. Og man kan også skjønne hvorfor Tesla er irriterte på at Pinduoduo kaprer trafikken.

Hvorfor skulle Tesla ha nektet å levere biler som Pinduoduo betalte full pris for? Det ville jo bare vært til enorm hjelp. Samt så sier Pinduoduo at kjøperne direkte avtalte mot Tesla for å signere kontrakter. Alt de gjorde var å samle sammen en gruppe folk for å kjøpe en gruppe biler samtidig, slik de normalt sett gjør med alle andre varer. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus3do said:

Hvorfor skulle Tesla ha nektet å levere biler som Pinduoduo betalte full pris for? Det ville jo bare vært til enorm hjelp. Samt så sier Pinduoduo at kjøperne direkte avtalte mot Tesla for å signere kontrakter. Alt de gjorde var å samle sammen en gruppe folk for å kjøpe en gruppe biler samtidig, slik de normalt sett gjør med alle andre varer. 

Tesla ønsker så klart ikke at Pinduoduo er et mellomledd mellom seg og sine kunder. De ønsker naturlig nok å ha kontroll på informasjonen som kjøperen mottar.

Tesla ville nok helst ha fått kansellert alle 10.000 ordrene, slik at disse kjøperne heller kunne bestille via sin egen nettside. Men når Pinduoduo legger inn ordrene med kundens informasjon, så har de ingen måte å vite om Pinduoduo har vært inne i bildet, uten at kundene forteller Tesla om dette.

Delen i avtalen jeg siterte er nok skrevet generelt nok til at Tesla har sitt på det rene i forhold til kanselleringen av bestillingen. Selv om det ikke er like åpenbart som det jeg først tenkte.

Jeg er egentlig litt usikker på hvordan lovligheten rundt dette blir, ved at Pinduoduo inngår en kontrakt med Tesla på vegne av en kunde, med kundens informasjon. Jeg tenker det er i hvert fall ganske shady uten at Pinduoduo har fått en fullmakt. Egentlig skulle man kanskje hatt elektronisk signering av kontrakten, slik at man vet hvem som faktisk inngår kontrakten.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Teslarati har skrevet litt om denne testen nå.

Polestar har ganske åpenlyst lagt det opp så deres bil skal gjøre det bra. 

Interestingly enough, FT Techno has not highlighted the miles per kWh for each vehicle, nor did the firm emphasize the distance traveled by the vehicles compared to the respective sizes of their battery packs. Both these factors could have skewed the test a bit towards the Model 3’s favor, considering that it has the smallest battery pack and it was still able to reach the farthest distance before its battery was fully drained. 

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-least-efficient-polestar-study/

Godt mulig, men finner det ikke så interessant. TM3 fremstår som en Fiat sammenlignet med Polestar 1. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Tesla ønsker så klart ikke at Pinduoduo er et mellomledd mellom seg og sine kunder. De ønsker naturlig nok å ha kontroll på informasjonen som kjøperen mottar.

Tesla er jo ikke et mellomledd? Pinduoduo samler bare brukere som så samlet sett kjøper fra Tesla med kontrakter fra Tesla, med forbehold om at siden de er såpass mange så er det salg til alle sammen, eller ingen. Hva trur du Tesla ville gjort i dette tilfellet når det gjelder 10,000 biler av gangen? 

Beklager, men dette blir ord mot ord mellom Pinduoduo og Tesla, og Pinduoduo ønsker å saksøke. Dog når Tesla personlig har levert biler til noen kunder allerede, mens de nekter kun 1 kunde å få bil, så er det tydeligvis nok til å lure mediene. 

I mellomtiden så vet vi at 2 RORO skip har gått til Asia som normalt sett skulle gått til EU. I EU så blir bilene solgt med mindre rabatter enn i Asia. Så Tesla taper penger på å sende biler ditt, spesielt når de har en egen fabrikk der. Det burde ikke være vanskelig å se igjennom tullet her. 

Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Jeg er egentlig litt usikker på hvordan lovligheten rundt dette blir, ved at Pinduoduo inngår en kontrakt med Tesla på vegne av en kunde, med kundens informasjon.

"Pinduoduo said in a statement sent to the Global Times on Friday that it has confirmed that the consumer signed a subscription agreement with Tesla for the vehicle, and the consumer intends to use it for his/her own use and does not wish to resell it. "

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...