Gå til innhold

Tysk bilindustri takler ikke programmering – ligger flere år bak Tesla


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (16 minutter siden):

Spotify, store forbetringar i navigasjonssystemet, stemmeattkjenning og stemmekommandoar (slik at eg slepp å sjå på skjermen) osb.  Det går eit par år mellom kvar service, so det hadde vore lenge å vente.  Dessutan kjennest det veldig 1985 å måtte innom ein verkstad for å oppdatere programvare.  (Då hendte det framleis at ein "teknikar" måtte innom fysisk for å oppdatere programvare på stormaskina.)  I tillegg har dei jo oppdatert programvare relatert til airbag og bremser, som fleire andre bilprodusentar måtte tilbakekalle millionar av bilar for å få til.

 

Tesla låg so langt føre konkurrentane då Model S vart lansert, at dei framleis slit med å lage reelle konkurrentar.  Stor som i ei stasjonsvogn og plass til 5 voksne og to ungar, og likevel lynkvikk med lang rekkjevidde og eit genialt ladenettverk.

Hadde ikke bilen disse tingene ved levering? Eller fungerte de bare dårlig? At Model S Ikke har fått mange konkurenter er at det er vanskelig å lage en foretningsmodell basert på å selge en halv mill slike biler i året, Ikke at den er så enestående teknologisk sett..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, AL123 said:

Hadde ikke bilen disse tingene ved levering?

Bilen hadde grunnleggjande navigasjon og nokre få talekommandoar på langt over nivået ein kunne finne på andre bilar ved levering i 2014, men elles er alt nytt.  Med alle oppdateringane har funksjonaliteten helde fram med å vere i toppklasse.  I 2014 hadde bilen heller ikkje støtte for norsk språk, men no kan eg diktere SMSar på norsk.  (Opplesing av innkomne SMSar og diktering av svar er òg nytt sidan bilen var ny.)

2 minutes ago, AL123 said:

Eller fungerte de bare dårlig? At Model S Ikke har fått mange konkurenter er at det er vanskelig å lage en foretningsmodell basert på å selge en halv mill slike biler i året, Ikke at den er så enestående teknologisk sett..

I 2019 selde Volvo 705452 bilar totalt.  Det beste året nokon sinne.  Modellen som selde best gjekk det 204965 av.  Dei fleste modellane produserte dei under 50.000 eksemplar av.  Volvo har eksistert ei stund, og mykje tyder på at forretningsmodellen fungerer heilt greitt.

 

Tesla produserer bilar i toppklasse, som i tillegg er oppgraderbare og vert oppgradert gratis.  Dermed held dei fram med å vere i toppklasse, sjølv lenge etter at tyske bilprodusentar ville sagt "kjøp deg ein ny bil dersom du vil ha dette".

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (31 minutter siden):

Spotify, store forbetringar i navigasjonssystemet, stemmeattkjenning og stemmekommandoar (slik at eg slepp å sjå på skjermen) osb.  Det går eit par år mellom kvar service, so det hadde vore lenge å vente.  Dessutan kjennest det veldig 1985 å måtte innom ein verkstad for å oppdatere programvare.  (Då hendte det framleis at ein "teknikar" måtte innom fysisk for å oppdatere programvare på stormaskina.)  I tillegg har dei jo oppdatert programvare relatert til airbag og bremser, som fleire andre bilprodusentar måtte tilbakekalle millionar av bilar for å få til.

 

Tesla låg so langt føre konkurrentane då Model S vart lansert, at dei framleis slit med å lage reelle konkurrentar.  Stor som i ei stasjonsvogn og plass til 5 voksne og to ungar, og likevel lynkvikk med lang rekkjevidde og eit genialt ladenettverk.

 

Til slutt: Du må ikkje forveksle halvferdig med oppgraderbar.  Dei tyske bilprodusentane lanserer noko som er teknologisk avlegs.  Når du vert lei av at bilen er endå meir avlegs etter nokre år, vil dei at du skal kjøpe ny bil.  Tesla leverer heller ein bil som kan oppgraderast, og det gjer dei vederlagsfritt og ofte.

Hvordan står det til med salgstallene til Model S siste årene?

Lenke til kommentar
Just now, JØI said:

Hvordan står det til med salgstallene til Model S siste årene?

Tesla leverer 20.000 i året, trur eg.  Det er det nivået premiumbilar i toppsjiktet pleier å liggje på.  Bilen er relativt dyr, men det er meininga at Model S og Model X skal vere bilar som Tesla dreg inn store marginar på.  Volummodellane er Model 3 og Model Y.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tjah - kanskje "kjekt at ha". Siste bil jeg hadde med velfungerende klimaanlegg (S-klasse fra 1981) stilte du enkelt temperaturen for hver passasjer med et lite hjul med termostat, køligere luft til "hodet" med en enkel bryter, gik ca. 1 sek. til dette - uten et pip eller stemme som brøt inn. Til gjengjeld for at det således kanskje var alt for enkelt at gøre det du egentlig ønskede - så var det ganske stabilt - og byttede på de 14 år jeg hadde bilen (kjøpt 10 år gammel) kun en bryter (ikke hverken en hel Cray eller et komplett dashbord). Og lurer litt på hva gevinsten er i disse 200 000 000 programlinjer - for den som kjøper bilen?

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (12 minutter siden):

 

I 2019 selde Volvo 705452 bilar totalt.  Det beste året nokon sinne.  Modellen som selde best gjekk det 204965 av.  Dei fleste modellane produserte dei under 50.000 eksemplar av.  Volvo har eksistert ei stund, og mykje tyder på at forretningsmodellen fungerer heilt greitt.

 

 

Volvo har solgt det antallet biler du nevner i noen få år. De har slitt med å overleve i mange år og har hatt ulike eiere. Under Ford ble det sagt at dersom ikke merket kom over 500k ganske kjapt, så ville det bli lagt ned. Uten Geeley hadde Volvo vært borte i dag. Det er også grunne til at Volvo kun selges med 4sylindrede motorer. De er ikke store nok til å holde seg med mer enn en motorstamme. Tesla er kjempkjekke biler på mange områder, men premium? Njaaa

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, AL123 said:

Volvo har solgt det antallet biler du nevner i noen få år. De har slitt med å overleve i mange år og har hatt ulike eiere. Under Ford ble det sagt at dersom ikke merket kom over 500k ganske kjapt, så ville det bli lagt ned. Uten Geeley hadde Volvo vært borte i dag. Det er også grunne til at Volvo kun selges med 4sylindrede motorer. De er ikke store nok til å holde seg med mer enn en motorstamme.

Tesla sin forretningsmodell går heller ikkje ut på å selje 500.000 bilar i året.  Tesla byggjer ny fabrikk i Tyskland, dei utvidar i Kina og har sikra seg tomtar til to nye fabrikkar til.  Den viktigaste skilnaden mellom Tesla og Volvo er at Tesla har alle sine investeringar i ein vekstmarknad – elektriske bilar – medan Volvo har nesten alle sine investeringar i ein nedgangsmarknad – eksosbilar.  Volvo har for mykje bagasje å drasse med seg inn i framtida.  Det same gjeld VW.  På elbilar har forresten Tesla allereie større volum enn nokon andre har planlagt dei neste fem åra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (20 minutter siden):

Tesla leverer 20.000 i året, trur eg.  Det er det nivået premiumbilar i toppsjiktet pleier å liggje på.  Bilen er relativt dyr, men det er meininga at Model S og Model X skal vere bilar som Tesla dreg inn store marginar på.  Volummodellane er Model 3 og Model Y.

Altså omtrent det Audi A6 selger bare i USA i løpet av et år. I tillegg kommer Audi A6 salg i resten av verden. Men Audi A6 eer jo t nivå opp i kvalitet og komfort, så kanskje ikke en helt rettferdig sammenligning? 

 

Hva med Model X vs e-Tron? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Tesla sin forretningsmodell går heller ikkje ut på å selje 500.000 bilar i året.  Tesla byggjer ny fabrikk i Tyskland, dei utvidar i Kina og har sikra seg tomtar til to nye fabrikkar til.  Den viktigaste skilnaden mellom Tesla og Volvo er at Tesla har alle sine investeringar i ein vekstmarknad – elektriske bilar – medan Volvo har nesten alle sine investeringar i ein nedgangsmarknad – eksosbilar.  Volvo har for mykje bagasje å drasse med seg inn i framtida.  Det same gjeld VW.  På elbilar har forresten Tesla allereie større volum enn nokon andre har planlagt dei neste fem åra.

Tesla har rett over 6% markedsandel i Nore så langt i år. En markedsandel som synker hver eneste måned. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Her har vi hvor mange år Tesla er fremfor alle andre:

 

https://mobile.twitter.com/Arizona_DPS/status/1283120851399798784

 

Tenk om noen hadde funnet opp en sensor som kunne detektere sånn. Gjerne en sånn sensor som sender ut lys og får lys tilbake og så måler avstanden til ting basert på det. Hørt rykter om at det finnes noe sånn og at et rart lite selskap som heter Audi har biler med sånn i. Lidar kaller de det, men det er sikkert bare en vandrehistorie. For altså, prøver du deg på en sånn sensor så er du «doomed»!

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar

Med en masse negative sider. Som at Tesla stilltiende setter ned både kapasitet og ladehastighet på batteriene for å unngå batterihavari og garantiforpliktelser. Samt at oppdatering og logging av data først og fremst for Tesla selv, tar knekken på MCU'er i stor skala. Jeg vil tro at mange heller ville ha et fungerende batteri og opprinnelig ladehastighet, samt en memory brikke som ikke tar dagen, fremfor å kunne spille ludo på skjermen mens man venter....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (29 minutter siden):

Tesla har rett over 6% markedsandel i Nore så langt i år. En markedsandel som synker hver eneste måned. 

Gått fra 35% til 15% i Europa. De ligger litt bak i nedgangen, men alle som klarer å se i krystallkula skjønner hvor det går nå som man bare har sett begynnelsen på hva konkurrentene kommer med.

Lenke til kommentar
JØI skrev (34 minutter siden):

Her har vi hvor mange år Tesla er fremfor alle andre:

 

https://mobile.twitter.com/Arizona_DPS/status/1283120851399798784

 

Tenk om noen hadde funnet opp en sensor som kunne detektere sånn. Gjerne en sånn sensor som sender ut lys og får lys tilbake og så måler avstanden til ting basert på det. Hørt rykter om at det finnes noe sånn og at et rart lite selskap som heter Audi har biler med sånn i. Lidar kaller de det, men det er sikkert bare en vandrehistorie. For altså, prøver du deg på en sånn sensor så er du «doomed»!

Tror jeg ville høynet med et 3 d kamera, minst, før jeg stolte på noe som helst selvkjørende.

Lenke til kommentar

Kommer nye funksjoner kontinuerlig. I går fikk jeg "sidespeil" på ryggekamera. Min 2016 bmw måtte på verksted for å få nyeste sw versjon, uten at jeg kjente noen forskjell før eller etter den oppdateringen. Det Tesla må bli bedre på er den mekaniske kvaliteten, eller rettere sagt få ned antall mandagsbiler. Jeg har ikke en slik versjon og er fornøyd med opplevd kvalitet. Men mekanisk kvalitet vil bli bedre. Vi husker vel alle de første bilene fra Hyundai, Seat og Skoda....ikke mange som ler av de nå.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Tesla leverer 20.000 i året, trur eg.  Det er det nivået premiumbilar i toppsjiktet pleier å liggje på.  Bilen er relativt dyr, men det er meininga at Model S og Model X skal vere bilar som Tesla dreg inn store marginar på.  Volummodellane er Model 3 og Model Y.

Igjen så maser om at Tesla er premiumbil. 

Sist eg nevnte at folk kalte Tesla for premium haglet det inn svar på hvem, hvor og eg måtte bevise det etc etc. 

Tesla er ikkje en premiumbil, enkelt og greit. 

Er blitt bevist 100 ganger og Tesla Y har fått samme skuffende resultat. 

 

Skulle absolutt ønske at Volvo, Bmw, og Audi er der Tesla er når det kommer til drivlinje. Men en god drivlinje gjør ikkje bilen til en premiumbil 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mkrogh skrev (12 minutter siden):

Kommer nye funksjoner kontinuerlig. I går fikk jeg "sidespeil" på ryggekamera. Min 2016 bmw måtte på verksted for å få nyeste sw versjon, uten at jeg kjente noen forskjell før eller etter den oppdateringen. Det Tesla må bli bedre på er den mekaniske kvaliteten, eller rettere sagt få ned antall mandagsbiler. Jeg har ikke en slik versjon og er fornøyd med opplevd kvalitet. Men mekanisk kvalitet vil bli bedre. Vi husker vel alle de første bilene fra Hyundai, Seat og Skoda....ikke mange som ler av de nå.

De første skodaene varHizpano Suiza produsert på lisens. Ekstrem luksus på Rolls Roycenivå...

Lenke til kommentar

Teslisk Ukeblad, kan dere ikke bare ta dere en bolle.

Når dere skriver SÅÅÅÅÅÅ mange Teslaartikler, og det absolutte flertall av dem er positive, så skinner det rimelig klart igjennom at dere har en sterk bias.

Sterk bias svekker bare budskapet og troverdigheten deres. Hva dere skriver om Tesla er helt uinteressant, fordi det åpenbart ikke er balansert.

Men hvorfor dere har slik bias, det skulle jeg likt  visst. Hvem av dere fikk kompispris på leasingavtale? Kjeltringer....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (7 timer siden):

Her har vi hvor mange år Tesla er fremfor alle andre:

 

https://mobile.twitter.com/Arizona_DPS/status/1283120851399798784

 

Tenk om noen hadde funnet opp en sensor som kunne detektere sånn. Gjerne en sånn sensor som sender ut lys og får lys tilbake og så måler avstanden til ting basert på det. Hørt rykter om at det finnes noe sånn og at et rart lite selskap som heter Audi har biler med sånn i. Lidar kaller de det, men det er sikkert bare en vandrehistorie. For altså, prøver du deg på en sånn sensor så er du «doomed»!

Side 151 https://ownersmanuals2.com/audi/a8-s8-2019-owners-manual-73362/page-153

 

Audi har akkurat samme problem og limitations i deres manual for starionary vehicles.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...