Gå til innhold

Hjelp! Hvilken laptop skal jeg ha til studiene?


Anbefalte innlegg

vidor skrev (25 minutter siden):

4k skjerm på dem og rtx. Om du går for gtx og 1080p blir det nok mer levelig. GPU er viktig for Resolve og kan være greit med en stasjonær 4k skjerm. Minst 4GB på skjermkortet.

Okei.

Jeg har en stasjonær med gtx 1070, med 8gb vram på skjermkortet. Om jeg velger en laptop til rundt 25k som fint klarer å kjøre 1080p, da med et gtx skjermkort, kan jeg investere i en 4k skjerm til den stasjonære.

Er det noen mulighet hvor jeg kan ha en monitor hvor jeg kan koble laptopen til og den stasjonære? En 4k skjerm som utnytter grafikkortet fra den stasjonære men som kjører via laptopen?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil dere ha tilgang til strømuttak på skolen nesten hele tiden? Så batteritid eller hurtigskiftbare batterier uten omstart er en sak man må tenke på.

Vil det være tilgang til terminaler rundt omkring på skolen (og ha en hjemme) så man kan gå for en liten skjerm og økt mobilitet?

 

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (Akkurat nå):

Vil dere ha tilgang til strømuttak på skolen nesten hele tiden? Så batteritid eller hurtigskiftbare batterier uten omstart er en sak man må tenke på.

Vil det være tilgang til terminaler rundt omkring på skolen (og ha en hjemme) så man kan gå for en liten skjerm og økt mobilitet?

 

Hva som er og ikke er tilgjengelig på skolen vet jeg rett og slett ikke enda. Men vil regne med at stømuttak skal være greit å få tak i.

Hva slags terminaler tenker du på?

Lenke til kommentar
Emsal skrev (6 minutter siden):

Du får absolutt ikke mye for pengene. Nærmere 30k for et usselt 1650ti? Denne har mye bedre prosessor og grafikkort.

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/asus-rog-zephyrus-g14-ga401iv-ha112r-14-laptop/p-1061896/

Den har bedre prosessor og grafikkort men det er riktig nok en gaming-laptop det der. Jeg er ute etter en arbeidsmaskin. Hvor god skjerm har den der f.eks? Ifht farger og slikt. Er ikke ute etter en laptop med høy refreshrate, men heller god fargegjengivelse. Det er et helt annet segment enn gaming-segmentet.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Alexgj24 said:

Den har bedre prosessor og grafikkort men det er riktig nok en gaming-laptop det der. Jeg er ute etter en arbeidsmaskin. Hvor god skjerm har den der f.eks? Ifht farger og slikt. Er ikke ute etter en laptop med høy refreshrate, men heller god fargegjengivelse. Det er et helt annet segment enn gaming-segmentet.

Skjermen kan jeg ikke svare på, men du vil altså betale mer for en tregere PC så lenge den ikke har et gamingstempel? Du vil altså gå så langt som å ofre produktivitet for utseendets skyld?

Lenke til kommentar
Emsal skrev (3 minutter siden):

Skjermen kan jeg ikke svare på, men du vil altså betale mer for en tregere PC så lenge den ikke har et gamingstempel? Du vil altså gå så langt som å ofre produktivitet for utseendets skyld?

Nei, ikke nødvendigvis. Men en gaming-PC med gode gaming-komponenter er ikke nødvendigvis en god produksjons-PC. Spørsmålet er hvor godt delene samarbeider på å gjøre produksjonen lettere og raskere. En gaming-PC oppfyller ikke nødvendigvis de kravene, ettersom man lager den med et helt annet formål.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Alexgj24 said:

Nei, ikke nødvendigvis. Men en gaming-PC med gode gaming-komponenter er ikke nødvendigvis en god produksjons-PC. Spørsmålet er hvor godt delene samarbeider på å gjøre produksjonen lettere og raskere. En gaming-PC oppfyller ikke nødvendigvis de kravene, ettersom man lager den med et helt annet formål.

Hva hvis jeg sier at du får tak i de samme komponentene i den Dell maskinen i en gamingpc?

https://www.prisjakt.no/product.php?e=5392902

Samme CPU, bedre skjermkort .

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Emsal skrev (Akkurat nå):

Hva hvis jeg sier at du får tak i de samme komponentene i den Dell maskinen i en gamingpc?

Fullt klar over det, men igjen da er datamaskinen laget til å være gamingpc og ikke en arbeidsstasjon. Delene samarbeider på en annen måte, og den har ikke den skjermen eller de utgangene en arbeidsstasjon trenger

Lenke til kommentar
1 minute ago, Alexgj24 said:

Fullt klar over det, men igjen da er datamaskinen laget til å være gamingpc og ikke en arbeidsstasjon. Delene samarbeider på en annen måte, og den har ikke den skjermen eller de utgangene en arbeidsstasjon trenger

Jeg kan se du er en selvutnevnt ekspert så er ikke mye mer jeg kan komme med dessverre. Lykke til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Alexgj24 said:

Lol. Kan fint vise til kilder jeg har undersøkt parallelt med samtalen her. Se her feks.

Artikkelen handler om workstation CPU og ECC minne og skjermkort i Quadro serien. Noe den Dell PCen du linket til ikke har. En "workstation" CPU er f.eks en xeon eller epyc fra AMD.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Alexgj24 skrev (14 minutter siden):

Lol. Kan fint vise til kilder jeg har undersøkt parallelt med samtalen her. Se her feks.

Og den sier ingenting som støtter det du har nevnt. Et supervagt blogginnlegg. Jeg liker heller ikke de med gamingdesign, men å påstå at "delene samarbeider sammen annerledes" på et så generelt grunnlag blir feil. Her må du vurdere på specs på komponenter og skjerm, tilkoblingsmuligheter, thermals. Mange gaming-laptoper vil være bedre egnet til videoredigering enn mange arbeidsstasjoner, avhengig av komponentene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ville revurdert å bruke 30k på en laptop, etter selv å ha gått i den fellen. På sikt (innen ett år) så kommer du helt sikkert til den konklusjonen at du trenger en bedre, ekstern skjerm; Og ved siden av skjermen har du da en overpriset laptop (sammenlignet med stasjonær) som bråker som et helvete og power throttler fordi high spec laptoper ikke klarer å holde pcen nedkjølt. Jeg vet ikke hvordan filmskolestudier er, men jeg ser for meg at etter et år så er det ikke på skolen du har de tunge arbeidsøktene, de foregår nok for det meste hjemme.

Her har du en svært god bærbar PC for 8000,- (hvis du har nerver til å kjøpe fra Finn):

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=163411454

Også finner du deg en god skjerm til rundt 4-5 000,-. Da har du 13 000,- igjen på budsjettet til stasjonær PC og har i tillegg en sekundær maskin å ta med deg ut.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

@superfastjellyfish har ett poeng der. Går VGS selv nå, og vi har i5 8250U, 8gb ram og GTX 1050 som er litt for svakt, men det er ikke langt unna. Noe da til 15-22k vil nok holde, så kan du ta tyngste biten hjemme. Importere, grov klipp til timeline osv kan du selvfølgelig gjøre på laptopen. Spørs også helt om du kommer til å klippe med proxy-filer eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...