Gå til innhold

Hjelp! Hvilken laptop skal jeg ha til studiene?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal begynne på filmskole fra august av, og er ute etter en ganske kraftig laptop til da. Har et maksbudsjett på 30k.

Kravene vi har fått fra skolen er følgende:

  • PC med Windows 10 eller Mac med macOS 10.15 (Catalina)
  • Prosessor: Intel i7 6. generasjon eller bedre.
  • Systemminne: 16GB Ram eller mer
  • Harddisk: 240GB SSD eller mer
  • Minnekortleser: Støtte for SD-kort
  • Skjermkort (GPU): et skjermkort med 2GB ram eller mer

Har dere noen tips?

EDIT 18.07.2020:

Prioriterer SD-kortleser høyt også.

Endret av Alexgj24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Cipher Panda skrev (På 29.6.2020 den 0.19):

Kraftig og kraftig, hvis det er snakk om encoding trenger du mye plass (tilrettelegger skolen for lagringsplass?). 

I mellomtiden er mitt forslag en MSI GS66, med gaming tatt i betraktning også.

 

Stemmer at jeg trenger mye plass. Skolen anbefaler at man kjøper en 2tb ekstern hardisk ved siden av. Jeg har en allerede på 1tb, så jeg er ute etter en pc med minimum 1tb lagringsplass.

Lenke til kommentar
Merko skrev (På 28.6.2020 den 23.43):

https://www.komplett.no/product/1158862/gaming/gaming-pc/baerbar/razer-blade-15-base-156-fhd-144-hz

Razer Blade 15 Base 15,6" FHD 144 Hz

GeForce RTX 2070, Core i7-10750H, 16 GB RAM, 512 GB SSD, Windows 10 Home

p%2FcCekIt6%2Fs%2F6e8609654c58f860ff834a264894a85df0b69971f987ad2f10127db980b8d979.gif?alt=media&token=682bd8cf-ad14-4a71-bcd6-bed3003c247e

Har sett på den. Men er i utgangspunktet ikke ute etter en gaming-laptop. Har en stasjonær som jeg kan bruke til gaming, denne skal brukes til jobb og studier, men det krever ganske "beefy" utstyr.

Lenke til kommentar
Alexgj24 skrev (3 minutter siden):

men det krever ganske "beefy" utstyr

 

Vel, poenget er at highend "Gaming PCer" kommer med nettopp "beefy" utstyr. :) 

De har det sprekeste av innmat, så da er det et godt valg, når de i tillegg ser ut som en ordentlig laptop og ikke en slepbar lekablokk.

Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Vel, poenget er at highend "Gaming PCer" kommer med nettopp "beefy" utstyr. :) 

De har det sprekeste av innmat, så da er det et godt valg, når de i tillegg ser ut som en ordentlig laptop og ikke en slepbar lekablokk.

Ja, men jeg tenker jo også på det at det skal ikke se ut som en gaming laptop. Har sett på Dell XPS 15 f.eks, og vurdert Macbook Pro 16. Tviler på at jeg ender med Maccen da, ettersom den er en del dyrere uten at den nødvendigvis er noe bedre.

Lenke til kommentar

Har denne selv, og kunne ikke vært mer fornøyd.

Den har alle kravene dine, forruten at den ser ut som en gaming pc. Gaming pc'er er uansett de kuleste:)

https://www.komplett.no/product/1153467/gaming/gaming-pc/baerbar/msi-ge75-raider-173-fhd-240-hz

Den har en stor og flott skjerm på hele 240hz, som er utmerket til film, og redigering.

Rtx 2070 super har den så det holder med gpu gjennom studiene og vell så det.

8 kjerner 10th gen I9 prossesor som lar deg kjøre de mest krevende programmer. Kjører ikke noe krevende programmer eller spill på min, og har redusert prosessorhastighet så cpu temp ligger stabilt på 42-46 grader C. Får dermed ikke noe viftestøy.

Men siden du er ute etter en performance pc som ikke ser ut som en gaming pc, men holder samme specs så kan MSI GS66 Stealth være et bra valg på utseende, men du vil slite med kjøling og viftestøy. Den koster 21k, har 240hz skjerm, rtx 2060 med 6gb, 6 kjernes 10th gen i7,  1tb ssd.

Seagate ekstern hdd på 4tb ligger på rundt 1300 kroner, og er et bra valg til lagring.

MSI GP75 er også et bra valg for deg, og koster bare 17k.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dell XPS. Bruker du Premiere eller Resolve til klipping? Det har jo litt å si på komponentvalg. Sjekk ut Puget systems sine ytelsestester til ditt/dine programmer.

Hvilken kodek bruker du?

Sorten skrev (39 minutter siden):

240hz, som er utmerket til film, og redigering

Hvilken nytte mener du at 240hz er til film og redigering? (24), 25 og 50 er standarden i Europa, mens (24), 30 og 60 i USA..

Lenke til kommentar
L/-R~ skrev (2 minutter siden):

Hvilken nytte mener du at 240hz er til film og redigering? (24), 25 og 50 er standarden i Europa, mens (24), 30 og 60 i USA..

Er nok bare at 240hz er mer jevnere til "kontorbruk". alt flyter bedre på skjerm. Til selve redigeringen så vil man ikke merke noe forskjell, bortsett fra at menyene man flytter rundt på flyter silkemykt rundt på skjermen :) 

Lenke til kommentar
L/-R~ skrev (2 minutter siden):

Dell XPS. Bruker du Premiere eller Resolve til klipping? Det har jo litt å si på komponentvalg. Sjekk ut Puget systems sine ytelsestester til ditt/dine programmer.

Hvilken kodek bruker du?

Kommer til å bruke Resolve hovedsaklig. Skal sjekke ut testen, takk!

Usikker hvilken kodek jeg ender opp med å bruke mest, men standarden er jo h.264.

Lenke til kommentar
Merko skrev (23 minutter siden):

Er nok bare at 240hz er mer jevnere til "kontorbruk". alt flyter bedre på skjerm. Til selve redigeringen så vil man ikke merke noe forskjell, bortsett fra at menyene man flytter rundt på flyter silkemykt rundt på skjermen :) 

Mente dette ja. Kan jo uansett ikke klage på å ha god refresh rate.

Vedkommenode fikk tydeligvis ikke med seg at jeg også skrev "stor og fin skjerm". Noe som er perfekt om man skal redigere, eller multitaske.

Grunnen til at jeg nevnte hz i det hele tatt var hovedsaklig for å påpeke pc'ens skjerm specs. Kunne kanskje også nevnt at skjermen er på 17,3 tommer.

 

Endret av Sorten
Stavefeil
Lenke til kommentar

Nettopp, og når TS ikke har et budsjett på 50K, så burde fokuset ligge på noe annet enn HZ, som har null betydning for TS sitt bruk. Derfor jeg stillte spørsmålet, fordi jeg visste at 240hz var komplett overkill. :)
Hvordan er feks panelet på GAMING(!)-skjermen vs ordentlig jobb-maskin (Dell XPS med flere).

Alexgj24 skrev (39 minutter siden):

Kommer til å bruke Resolve hovedsaklig. Skal sjekke ut testen, takk!

Usikker hvilken kodek jeg ender opp med å bruke mest, men standarden er jo h.264.

Du får sjekke opp ytelsen til Resolve og h.264 fra kamera du bruker. Vet ikke hva slags filmskole du begynner på med kamera, arbeidsflyt osv. :) Kunne også vært ProRes, selv om h.264 sånn sett er mest utbredt. 

Lenke til kommentar
L/-R~ skrev (3 minutter siden):

Nettopp, og når TS ikke har et budsjett på 50K, så burde fokuset ligge på noe annet enn HZ, som har null betydning for TS sitt bruk. Derfor jeg stillte spørsmålet, fordi jeg visste at 240hz var komplett overkill. :)
Hvordan er feks panelet på GAMING(!)-skjermen vs ordentlig jobb-maskin (Dell XPS med flere).

Ingen av de pc'ene jeg nevnte er over budsjettet til TS. Så om pc'en har 240hz så er det bare et pluss, selv om det ikke er viktig i hverdagen til TS.

Beklager uansett om dere misforstår. Mente bare å nevne at den pc'en hadde 240hz. Det var selve størrelsen på skjermen jeg burde ha nevnt, istedet for å skrive "stor".

Hva angår Dell kan jeg neppe svare på. Har bare erfaring med MSI, og noe HP og Acer når det kommer til laptop.

Lenke til kommentar
L/-R~ skrev (19 minutter siden):

Du får sjekke opp ytelsen til Resolve og h.264 fra kamera du bruker. Vet ikke hva slags filmskole du begynner på med kamera, arbeidsflyt osv. :) Kunne også vært ProRes, selv om h.264 sånn sett er mest utbredt. 

Jeg begynner på Høyskolen Kristiania (tidligere Westerdals)

Lenke til kommentar

Tror nok Dell XPS vil være et veldig godt valg, den er slank men kraftig, og den har innebygd minnekortleser. Skal også ha 100% Adobe RGB. Men sjekk ut tester på YT da jeg ikke har kjøpt den selv enda, men kommer til om noen år om det modeller på markedet har endret seg drastisk. :) Jobber med film selv. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...