Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Bilen fungerte fint den.  :)

Var bare uholdbart å kjøre med den svært irriterende "klikk-klikk-klikk"-lyden fra dashboard/relé/styre-enhet.
Synd at de er nødt til å demontere mye av dashboard for å komme til "synderen".

Ikke imponert over at de ikke kunne lese noe ut fra OBD-kontakt. Ingen feilkoder.. nada...

Men dersom det er en "fysisk" el-feil og ikke relatert til software/ikke kontroll i sw, så må de jo feilsøke på tradisjonelt vis = tidkrevende.

Dessverre.

Edit:
OK, så du mener frakobling av 12V er "løsningen" slik det var for eldre biler med "nød-modus" i ECU (f.eks. Peugeot "mono-point" ECU fra late 80'ies) :)
Det kan hende, men det er ikke akseptabelt for en moderne el-bil.
Jeg vil tro at mekaniker nok har forsøkt dette.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det er for all del ikke ditt problem nei. Jeg bare mistenker at det kan være software som ikke blir enig med seg selv, og da hjelper vanligvis "svenskeknappen". Jeg tenkte bare det var verdt å nevne siden alternativet var å demontere hele bilen for å lete etter kilden.

Uansett veldig kjipt. Håper du får den tilbake snarest!

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Gavekort said:

Det er for all del ikke ditt problem nei. Jeg bare mistenker at det kan være software som ikke blir enig med seg selv, og da hjelper vanligvis "svenskeknappen". Jeg tenkte bare det var verdt å nevne siden alternativet var å demontere hele bilen for å lete etter kilden.

Uansett veldig kjipt. Håper du får den tilbake snarest!

Er ikke noe "reboot" metode på Honda E da?

Å måtte koble fra 12V batteriet hørtes litt drastisk ut. Har 3 måter å reboote min bil på uten å lete frem verktøy.. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, Gavekort said:

Det er for all del ikke ditt problem nei. Jeg bare mistenker at det kan være software som ikke blir enig med seg selv, og da hjelper vanligvis "svenskeknappen". Jeg tenkte bare det var verdt å nevne siden alternativet var å demontere hele bilen for å lete etter kilden.

Uansett veldig kjipt. Håper du får den tilbake snarest!

Det går bra.
Har en helt grei Suzuki Swift splitter ny demo.
Har alt utstyr og elektronikken her virker faktisk bedre enn i Honda E'n (tru det eller ei :D ).
På denne så fungerer "lane-assist" ("veiavkjørselassistent" i oversettelsen fra Honda) som den skal.
Dvs ikke varsle i hytt og pine (feilaktig).. og ikke varsle når jeg bevisst prøver å kjøre av veien.. I tillegg kan den slåes av.. permanent.. uten å være "resatt" ved neste "power on".

Får satse på at "online-update" vil fikse en og annen bug.

Når det er sagt...

Morsom bil tross litt uheldig start for min del.. .og jeg har kjørt andre modeller hvor mye av disse "nymotens" sikkerhets-funksjonene er vel så mye ett irritasjonsmoment som en viktig og bra sikkerhetsdetalj.

Edit:
Dersom jeg har glemt å poste det...
Testet aks første dagen jeg hadde den med Dragy.
Fikk rett under 7 sek (med 1'' rollout) - 0-100. Kjapp på 60-foot, rett over 2sec som er absoutt godkjent (bakhjulsdrift er pluss ved "launch").
Slikt prioriterer jeg langt over mye annet "tjafs" som moderne fossil/elbil har som standard nå til dags :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Just now, Gavekort said:

Du tenker på lane departure warning? Enig i at det er litt teit at du ikke kan slå det av permanent.

Ja. Den og "collision detection" er noe "feiljustert" (sensorer/logikk).
Litt feil å skremme vettet av fører ved rygging fra gårdsplass og reagere på ett "strå" i grusen bak bilen :D

Men jeg har bare lest instruksjonsboka en gang raskt..🤪 og har ikke dypdykket i sw som du tydeligvis har startet med 👍

Lenke til kommentar

Det er to ting som plager meg. Lane departure warning når jeg kutter svinger og adaptiv cruise control fantombremsing når bilen foran stopper i f.eks. en busslomme. Jeg har bare lært meg å styre imot lane departure, og fantombremsing overstyrer jeg med gasspedalen.

Ikke ideelt, men det er vel slik det er med moderne bil som skal prøve å gjøre alt for deg. Skulle vært mulig å fått slått av noe av det permanent som du sier.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 minutes ago, Gavekort said:

Det er to ting som plager meg. Lane departure warning når jeg kutter svinger og fantombremsing når bilen foran stopper i f.eks. en busslomme. Jeg har bare lært meg å styre imot lane departure, og fantombremsing overstyrer jeg med gasspedalen.

Ikke ideelt, men det er vel slik det er med moderne bil som skal prøve å gjøre alt for deg. Skulle vært mulig å fått slått av noe av det permanent som du sier.

Helt enig.
Og som nevnt over. Dette er ikke spesielt for Honda med eller uten E.
Er vel heller ikke så lett å programmere dette bra nok for smale norske veier uten særlig veimarkering.. hvor det til og med kan være snø og slaps på veien :)

 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da var feilen funnet/identifisert.
Som jeg mistenkte var den "fysisk-elektrisk" om man kan kalle det for det :)

En kontrollmodul i førerdør må byttes. Sånn som kan skje med enhver bil fullstappet med elektronikk/sensorer. Fossil eller el.

Litt rart at denne åpenbart ikke er koblet opp til (selv)diagnose i "hoved-ECU" (om det finnes noe slikt i en elbil).
Men kanskje det kommer en oppgradering dersom dette kan være en feil som opptrer i flere Honda E.

Lenke til kommentar

Gledelig nyhet TL1000S.

Nå er det vel 5,3 sekunder som er mer realistisk for en som ikke vil svi av en halv million på Performance-modellen. Du kunne kjøpt to Hondaer for den prisen.

Model 3 er en fin bil det, men det er ikke det første som slår meg når jeg skal tenke på en gøyal bil. Det er litt som en BMW 7-serie, på godt og vondt. Den går fort, men du merker størrelsen og vekta.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Gavekort said:

Gledelig nyhet TL1000S.

Nå er det vel 5,3 sekunder som er mer realistisk for en som ikke vil svi av en halv million på Performance-modellen. Du kunne kjøpt to Hondaer for den prisen.

Model 3 er en fin bil det, men det er ikke det første som slår meg når jeg skal tenke på en gøyal bil. Det er litt som en BMW 7-serie, på godt og vondt. Den går fort, men du merker størrelsen og vekta.

Absolutt. Veldig stor forsjell. Ble bare gitt utrykk for at ytelse ble verdsatt høyt så greit å påpeke.

Modellen med firehjulstrekk veier 300kg mer en Honda E så det merkes nok ja.

Men det kunne vært værre. Polestar 2 veier 300kg mere enn Model 3 igjen :p

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt på den spekulative siden her, men jeg er ganske sikker på at Honda e egentlig kan få en raskere 0-100, men er begrenset av software i starten.

Som nevnt tidligere i denne tråden. e-208 har høyere oppgitt 0-100, men Honda e har 20% mer dreiemoment, tilnærmet samme vekt og et hjuloppheng som burde gi Honda klare fordeler.

Jeg mistenker at Honda er veldig konservative på dreiemomentet de vil utsette girkassen for. På samme måte som at de har ekstra stort buffer i batteripakken der bare 28,5 kWt er tilgjengelig, sammenlignet med MX-30 som gir 32 kWt av nøyaktig den samme batteripakken.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (28 minutter siden):

Jeg er litt på den spekulative siden her, men jeg er ganske sikker på at Honda e egentlig kan få en raskere 0-100, men er begrenset av software i starten.

Veldig mange elbiler er jo det. e-tron, EQC, ID.3 og røkla er slik at man merker dem drar hardest rundt 50-60km/t om man starter fra 0. Spesielt e-tron som jeg faktisk tenker og trur er nermere 60-70 km/t før man merker at alle kreftene er i sving. Så jeg tipper Honda har gjort noe lignende der selv, uten å ha testet. 

Lenke til kommentar

Fleste biler tar det nok rolig i starten for å spare drivverk og dekk.

Sommerdekkene mine er temmelig slitt bak etter bare en sesong enda jeg har firehjulstrekk. Med tohjulstrekk er nok slitasjen enda større og det er dårlig reklame å ha en bil som man må bytte dekk på hver sesong.

Honda E har vel mulighet for å slå av antispinn\traction control?
Kan iallefall ha det litt morro når dekka er klar for å byttes da 😁

Reduksjonsgiret på elbiler bruker å være simple og holdbare saker. 

Tror nok de er mere bekymret for drivknuter og slikt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...