Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (2 timer siden):

Er vel ganske lavoppløste skjermer så en snapdragon skulle ikke ha noe problemer med å vise smooth innhold på dem der. Er nok software det står på.

Oppløsningen er 3840x1080, så det er ekvivalent til 2K.

Complexity skrev (1 time siden):

Hvordan er det med apper og slikt på Honda E? 

Det er en app store, men foreløpig så er det ikke mye annet enn akvariet og en radio-app i den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, Complexity said:

 

Hvordan er det med apper og slikt på Honda E? 

Jeg er ikke i målgruppen for "apper" (les:søpleprog i min verden) :)

Det som er installert i sw på Honda E er ikke så veldig mye mer/bedre enn det du kan se i f.eks en eldre Focus.. pluss for "touch" avhengig om det da er ett "pluss" :)

Nei.
Honda, VAG, <sett-inn-hvem-som-helst> ligger nok lysår bak Tesla slik jeg skjønner det når det gjelder sw.

Connect+ "appen" (på mobilen) er jo supertreg, og virker av og til ikke. Autentisering/registrering krever tilkobling via OBD av forhandler (første gang).. og det virket som de var nokså nervøse for at det skulle feile.
Tror de (Honda) har satt server/drift til ett lavkostland med trolig dårlig kapasitet i forhold til antall brukere (Honda kjøretøy... med eller uten eldrift).

Det er slike ting man ikke vet før man har kjøpt (eller grundig testet) en (el)bil.

Sånn sett er det vel bare å oppgradere til en Tesla ved neste korsvei.. :D 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Gavekort said:

Oppløsningen er 3840x1080, så det er ekvivalent til 2K.

Det er en app store, men foreløpig så er det ikke mye annet enn akvariet og en radio-app i den.

2K burde ikke være noe problem. Har en eldre Xiomi Mi Box i stuen som har en svak arm prosessor (sannsynligvis svakere enn den i Hondan) og den er helt smooth i bruk på 4K 60Hz. Tygger og 4K h265 HDR video fint så krever ikke mye kraft for å få det smooth. Men må ha god software.

Akvariet er jo litt kult da. Ikke så mye nytteverdi men kult.

Lenke til kommentar

Navigasjon og Spotify/Podcast-integrering ja. Alt dette får jeg via Android Auto.

Ingen nettleser, men fikk prøvekjøre en Honda Civic og den hadde nettleser, så kanskje de koker sammen noe.  Man har gratis basistilkobling via LTE, men man kan kjøpe datapakker for "in-car WiFi", så det burde jo vært mulig for Honda å fikse nettleser og videostreaming. Men da spekulerer jeg.

230V kontakten er det eneste jeg ikke har brukt enda, morsomt nok. Jeg liker tanken på å ha den da.

Complexity skrev (2 minutter siden):

2K burde ikke være noe problem.

Nei. Jeg har liten tvil på at maskinvaren i infotainmentet skal være noen bottleneck.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Merko said:

Egentlig det eneste fra Honda jeg kunne ha tenkt meg i min bil er den 1500w kontakta. Det åpner jo for litt muligheter når man er på norgesferie 

Den er grom. Samme med HDMI inngangen. Jeg ser for meg at jeg ville testa mye forskjell kult med den.

Skoda kommer jo og med 230V uttak i sin Enyaq, men med bare 150W blir det lite man kan bruke den til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
samco skrev (6 minutter siden):

Får håpe Honda får litt større batteri pakke på sikt. Kul sak men ... 

Trur denne modellen er designet slik, og er litt i forkant av hva "markedet" setter fokus på, der man setter alt for mye fokus på rekkevidde og batteripakke mot hvordan ståa vil være om endel år, når man forstår at man ikke trenger stor batteripakke for å ha en typisk andre bil, eller hoved-bil inne i byene. Sånn sett tipper jeg denne modellen beholder stort sett samme mengde kWh i batteriet, men at Honda isåfall får ut en større modell med større pakke senere for andre behov mens denne fremdeles eksisterer slik den stort sett er. 

Lenke til kommentar
samco skrev (Akkurat nå):

Får håpe Honda får litt større batteri pakke på sikt. Kul sak men ... 

Du har allerede poengtert dette, flere ganger.

Honda e står i rampelyset i kveldens Top Gear UK episode. Her er en forsmak:

Honda e har et problem, og det er navnet sitt. Å bare kalle den e er veldig rart, så du kaller den Honda e, og bla. Top Gear her skriver det feilaktig med stor bokstav.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En liten oppdatering fra meg.
Byttet til vinterdekk nylig - Pirelli Ice Zero 2 (pigg).
Til min positive overraskelse har disse betraktelig lavere rullemotstand(forbruk el) enn sommerdekk.
Negativt er jo lademulighetene her jeg bor. Det blir hjemmelading og der fikk jeg kun mulighet til max 10A pga 16A sikring.
Sånn sett "waste-of-money", men litt mer trygghet i forhold til like dårlig lading med "shuko"/medfølgende lader.
Så da blir det å grave ei lang grøft for ny kurs for å få utnyttet max (6.6kw) hjemmelading.
Men, typisk for meg da, ikke mye research før kjøp. 🤪

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (9 timer siden):

En liten oppdatering fra meg.
Byttet til vinterdekk nylig - Pirelli Ice Zero 2 (pigg).
Til min positive overraskelse har disse betraktelig lavere rullemotstand(forbruk el) enn sommerdekk.
Negativt er jo lademulighetene her jeg bor. Det blir hjemmelading og der fikk jeg kun mulighet til max 10A pga 16A sikring.
Sånn sett "waste-of-money", men litt mer trygghet i forhold til like dårlig lading med "shuko"/medfølgende lader.
Så da blir det å grave ei lang grøft for ny kurs for å få utnyttet max (6.6kw) hjemmelading.
Men, typisk for meg da, ikke mye research før kjøp. 🤪

6.6kw er det Max Hondaen tar med type 2?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 hours ago, samco said:

6.6kw er det Max Hondaen tar med type 2?

Ja. Ikke bedre enn en "gammel" Focus electric.. dessverre..
Men det spiller jo ingen rolle når jeg ikke har 400v TN-nett og 32A kurs.. (eller en Tesla eller tilsvarende med en mer "moderne" intern lader).

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (5 timer siden):

Ja. Ikke bedre enn en "gammel" Focus electric.. dessverre..
Men det spiller jo ingen rolle når jeg ikke har 400v TN-nett og 32A kurs.. (eller en Tesla eller tilsvarende med en mer "moderne" intern lader).

Tar litt tid da men alt går om man ikke har det travelt. Er kansje de ikke planlagte turene som blir kinkige.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, samco said:

Tar litt tid da men alt går om man ikke har det travelt. Er kansje de ikke planlagte turene som blir kinkige.

Har lite godt å si om Renault Zoe, men AC lading satset de hardt på. De gamle Zoe støttet 43kW AC lading. Var vel kansje en slags trøst for at bilen ikke støtter DC lading, men i praksis skal man slite med å finne ladestolper med mer enn 22kW AC.

Så de nye Zoe støtter "bare" 22kW AC.

6.6kW går vel helt greit på Honda E. Er jo ikke så stort batteri og de fleste lades vel hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AC-lading er null problem. Jeg lader i arbeidstiden, og klarer alltid å få minst 60% avhengig av lastbalanseringsgudene, viser gudene nåde så får jeg lett 100% i løpet av 8 timer. Har jeg det travelt med lading så bruker jeg hurtiglading.

For hjemmelading så holder 16A-lading (3.7 kW) i bøttevis, også for en Tesla. Det dreier seg tross alt om km/t lading, ikke prosenter. 

In other news:

Positiv anmeldelse fra motor.no

https://motor.no/biltester-elbil-front/storskjermoren/183371

Chris Harris er stor fan, men ser ikke poenget med bilen:

Spoiler

 

 

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da er min Honda E innlevert på verksted.

En veldig irriterende "klikke-lyd" (som på ett relé) i dashboard venstre side (hørtes ut som ved "sidespeil"/skjerm).

De må demontere mye av dashboard for å komme til for å feilsøke på komponenten de har identifisert lyden kommer fra (en av mange styre-enheter).

Så da kjører jeg Suzuki igjen ("lånebil") inntil de har løst problemet.

 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...