Gå til innhold

Automat - angrer


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skulle opprinnelig kjøre opp på manuelt gir, men etter et par kjøretimer ga jeg opp og byttet til automat. Til i dag har jeg vært gjennom all obligatorisk opplæring på automat gir, og jeg har fått oppkjøring neste uke.

Problemet er at jeg angrer, og vil ha manuell likevel. Jeg gidder ikke å bruke penger på to oppkjøringer, og siden jeg ikke har tilgang på manuellbiler, blir jeg nødt til å ta kjøretimene gjennom kjøreskolen, noe som også blir veldig dyrt.

Så det jeg lurer på, er om noen har forslag til hva jeg kan gjøre og hvordan jeg kan løse dette på en god måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ingen big deal, jeg tipper automat er standard på oppkjøring i løpet av 3-4 år og at manuell da blir et enkelt tillegg som kjøreskolen kan gi deg uten oppkjøring..

Det er selvsagt ikke vedtatt noe slikt men det er grunn til å tro at noe slikt vil komme etterhvert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er fortsatt vanlig med manuell, - gå på FINN og sett dato nyere enn 2010 feks så er det fortsatt en stor andel manuelle biler - særlig nyere varebiler ser ut til å komme med manuell av en grunn.

Om det er noe du personlig kommer til å trenge er jo vanskelig å forutsi. Sånn umiddelbart ville jeg hørt med kjøreskolen og med venner om det er mulig å øvelseskjøre med lånt bil/med noen andre. Som de andre her sier er jo manuell litt på vei ut, men jeg vil si det fortsatt er nyttig å ha i en del år fremover.

Lenke til kommentar

Eg er ganske sikker på at det einaste som avgjer om du får tilleggs kode 78 (berre førarløyve på automatgir) er kva bil du køyrer opp med, og at det ikkje er krav om å gjennomføre den obligatoriske køyreopplæringa med manuellgir om du vil køyre opp med manuelt gir.

Reint praktisk så blir det derfor å få avtalt med køyreskulen din at at du får leige lærekøyrebil med manuellgir til oppkøyringa, består du då oppkøyringa så får du vanleg klasse B sertifikat utan kode.

Så er det sjølvsagt eit spørsmål om du klarer å lære deg manuellgiring godt nok før oppkøyringa. Der har du eigentleg berre tre valg, hoppe i det og gamble på du får det til utan øving, ta lærekøyringstimar med manuellgir, eller finne nokon som du kan øvelseskøyre med i manuellgira bil, i verste fall må ledsagaren din leige manuellgira bil om vedkommande ikkje har slik bil sjølv.

 

 

Det sagt så blir det mindre vanleg med manuellt gira bilar, så du vil nok klare deg ganske bra i åra frammover med berre automatgirlappen.
Kostnaden med å ta ny oppkøyring (pluss leige av lærekøyrebil) er relativt lav og det er fort gjort om du kan ta oppkøyringa utanom høgsesongen.
Så sidan du er så seint ute med å ombestemme deg så ville eg fokusert alt på å beste med automatgir i staden for å gamble på at du klarer å lære deg manuellgir godt nok til å bestå innan oppkøyringsdatoen.
Dersom du absolutt vil køyre opp med manuellgir så trur eg ikkje du har så mykje anna valg enn å utesette oppkøyringa.

 

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å få med manuelt gir også, da har du ikke noe hinder i fremtiden. Vi har en på jobben med kun automat sertifikat, og han har dessverre en dårligere bil enn det vi kunne gitt han hvis han kunne kjørt med manuelt gir.

Det er nok som de andre sier, manuelt er på vei ut, men det kan hende man plutselig trenger å kunne kjøre med det av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (7 timer siden):

Hvis du derimot ser på nyere biler (så nye som kjøreskolene har) vil du se at for personbiler av årsmodell 2017 og nyere på Finn er det ca 2000 biler med manuelt gir og ca 14000 biler med automat.

 

Men er du ung og skal kjøpe rimelig bruktbil er det blant biler eldre enn 2017 mellom 50 og 150 tusen i pris 6300 aut. og 9400 manuell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...