Gå til innhold

Oppgradere fra gammel i5 4460 til gammel 4690k


Anbefalte innlegg

Sønnen min har en eldre pc som blir brukt til fortnite og valorant. Med en I5 4460 cpu. Har kommet over en I5 4690k prossor til en billig penge, og lurer på om det er verdt å oppgradere det lille stykket opp og ha muligheter for en liten overclock? Gpu er 1060 6gb.

Vill jo tro at denne gpu skal være sterk nok til å drive fortnite med 144 fps 1080p og at det er cpu som stritter imot.??? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-4690K-vs-Intel-Core-i5-4460/2432vs2310

På lengere sikt vil nok ryzen 7 1700 eller bedre med GTX 1080 TI komme lengere i gaming på lengere sikt.

Er jo litt dyrere men da har du noe som burde holde i noen år.

Uansett kommer vel nye AMD skjermkort til høsten så godt mulig det vil være oppgradering selv om prisen kan bli stiv. Nå må du nok regne med brukte cpuer som har vært overklokket i noen år har blitt degradert så tror ikke budsjett cpu har lenge holdbarhet sånnsett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Uten å kunne si om den realistiske ytelsesøkningen, hvis 4690K-CPUen du har funnet er billig nok til at det er en "no-brainer" å kjøpe den så hvorfor ikke. :)

Du kan få en viss peiling på om du har en klar flaskehals i Windows Task Manager, og om det er CPU eller GPU som står på 100 % når du spiller (eller om det ene eller det andre brukes mye mer). Står CPU-bruken på 90 % og GPU-bruken på 40 % (f.eks.) er det verdt å oppgradere CPU.

Kjøper du CPUen så husk å skift kjølepasta. Vask av den gamle kjølepastaen med isopropyl (eller metallrengjøring - har du en bilverksted som driver med oppretting så hør med dem om å få en liten flaske). Jeg hadde god suksess å vaske med det og et opprevet kaffefilter (må være papir som garantert ikke loer eller går i stykker).

Legg så på mellom tilsvarende et riskorn og en ert med ny kjølepasta i senter på den nye CPUen og monter kjøleren igjen.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-4690K-vs-Intel-Core-i5-4460/2432vs2310

På lengere sikt vil nok ryzen 7 1700 eller bedre med GTX 1080 TI komme lengere i gaming på lengere sikt.

Er jo litt dyrere men da har du noe som burde holde i noen år.

Uansett kommer vel nye AMD skjermkort til høsten så godt mulig det vil være oppgradering selv om prisen kan bli stiv. Nå må du nok regne med brukte cpuer som har vært overklokket i noen år har blitt degradert så tror ikke budsjett cpu har lenge holdbarhet sånnsett.

Hvem kjøper Ryzen 1700 nå? Budsjett er Ryzen 3300X et langt bedre valg. Ruzen 1. gen gjorde det aldri spesielt bra i spill.

AMD har gått ut med at neste generasjon skjermkort skal prøve å måle ytelse med 2080 ti, det vil si at forventningene til neste generasjon AMD kort er passe lave etter min mening. Ampere fra nVidia hvor det ryktes 40-50% kraftigere er langt mer spennende, og disse skal også komme i løpet av året (ifølge ryktene). 

kr33g skrev (2 timer siden):

Sønnen min har en eldre pc som blir brukt til fortnite og valorant. Med en I5 4460 cpu. Har kommet over en I5 4690k prossor til en billig penge, og lurer på om det er verdt å oppgradere det lille stykket opp og ha muligheter for en liten overclock? Gpu er 1060 6gb.

Vill jo tro at denne gpu skal være sterk nok til å drive fortnite med 144 fps 1080p og at det er cpu som stritter imot.??? 

Last ned MSI afterburner og sjekk load på CPU og GPU. Dersom load er vesentlig høyere, slik PaladinNO nevner så er det prosessoren som holder tilbake skjermkortet. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Takker for svar alle. Kom ikke på at jeg kan bruke afterburner. Prøvde meg I task manager. Men da var han i creative mode alene på fortnite. Og da virker det ikke som det er like "tungt" å dra rundt det spillet. Får prøve på afterburner I morgen. 

Lenke til kommentar
CetOr skrev (22 timer siden):

1060 6GB holder i bøtter og spann til Fortnite. Om hovedkortet støtter overklokking vil jeg heller anbefale å finne en brukt i7 4770k eller en i7 4790k. Det vil hjelpe i mye.

Hos meg med GTX 1080 TI merker jeg gpu blir belastet 87% på full HD med 120 hz, så vet ikke jeg høres som 1060 kommer å slite i så fall, hvis du ikke mener GTX 2060?

Så merker jeg selv på ryzen 7 1700 at cpu ligger på rundt 30%  i de mest krevene stedene spessielt i starten kommer den til 60% så vil nok anbefale trådstarter å være ops det kan bli flaskehals både skjermkort og cpu. Ellers er spillet dårlig optimalisert på bedre maskinvare.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (16 minutter siden):

Hos meg med GTX 1080 TI merker jeg gpu blir belastet 87% på full HD med 120 hz, så vet ikke jeg høres som 1060 kommer å slite i så fall, hvis du ikke mener GTX 2060?

Så merker jeg selv på ryzen 7 1700 at cpu ligger på rundt 30%  i de mest krevene stedene spessielt i starten kommer den til 60% så vil nok anbefale trådstarter å være ops det kan bli flaskehals både skjermkort og cpu. Ellers er spillet dårlig optimalisert på bedre maskinvare.

87% på fortnite med 1080 ti høres ut som CPU bottleneck.

Spillet er ikke dårlig optimalisering på bedre hardware, på min maskin ligger 2080 ti på 99-100% load i fortnite. 
 

GTX 1060 vil selvsagt ikke klage 144hz i fortnite med ultra, men alt avhenger av oppløsning og hvilke innstillinger man velger. 1060 klarer fortnite fint, selv om det ikke er optimalt :) 

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (På 7.6.2020 den 19.08):

Er dette et hovedkort med Z87 eller Z97 chipset kan du overklokke. Hvis hovedkortet har noe annet chipset er det ikke mulig å overklokke, og da snakker vi om en puslete 15% økning i klokkefrekvens.

Ja det er ett Asus z97-k hk.

Ellers så har jeg fått sjekket litt opp i settings, og gpu vs cpu bruk med afterburner. 

Med ganske lave settings og satt til 144fps(Blir ganske mye drops her) ligger cpu 80-100% (mest mellom 80-90%)mens gpu ligger å puttler på 60-70% med peaks opp til 80+%. 

Men vist jeg med di samme settings tvinger den til 60fps med v-sync, slapper begge to litt mer av. 

All fps mer enn 60 er vel bra i slike spill? Selv om det hopper og spretter litt og ikke klarer å holde 144fps konstant? 

IMG_20200608_210841.jpg

Lenke til kommentar
kr33g skrev (7 minutter siden):

Ja det er ett Asus z97-k hk.

Ellers så har jeg fått sjekket litt opp i settings, og gpu vs cpu bruk med afterburner. 

Med ganske lave settings og satt til 144fps(Blir ganske mye drops her) ligger cpu 80-100% (mest mellom 80-90%)mens gpu ligger å puttler på 60-70% med peaks opp til 80+%. 

Men vist jeg med di samme settings tvinger den til 60fps med v-sync, slapper begge to litt mer av. 

All fps mer enn 60 er vel bra i slike spill? Selv om det hopper og spretter litt og ikke klarer å holde 144fps konstant? 

IMG_20200608_210841.jpg

Tydelig CPU bottleneck. 

Hvis fps hopper og spretter mellom 60hz og 144hz uten adaptiv sync vil man få tearing. 

Hvor bred vrr man har på monitoren avhenger av monitor og om den har freesync eller g-sync. Dersom refresh rate varier mye og går utenfor vrr så er det faktisk bedre å låse den med vsync for å forhindre tearing ;) 

 

Lenke til kommentar

Helt normalt at fps hopper og spretter. Er ikke noe problem at cpu ligger på 80-100%. Hvilken type skjerm er det du bruker, oppløsning og Hz (Er det: 1920x1080@144Hz)? Om du kan begrense fps til 60 eller en annen verdi så er det en mulighet også.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

Helt normalt at fps hopper og spretter. Er ikke noe problem at cpu ligger på 80-100%

60-144 er et ganske stort spenn. Vanlig at fps kan ha en variasjon på 20-30fps, men 60-80fps? Da er det noe som ikke fungerer optimalt. 

CPU kan ligger på 80-100%, men da vil det gå utover ytelsen og gi veldig ustabil fps ;) 

Lenke til kommentar

Hmmm da har jeg støtt på ett nytt problem med PCen hans.  

Monterte opp en ekstra skjerm i går. Og alt virket som det skulle med en gang. Men i dag når han skulle skru på maskinen vil ingen av skjermene få bilde. Får ikke opp post en gang. 

Det jeg har prøvd er selfølgelig og ta vekk den skjermen jeg kobla opp i går. Bytta om på skjermene prøvd med dvi og hdm. Men får bare beskjed om no signal. Tatt inn og ut bios batteri

Kan jeg ha klart å ta knekken på gpu ved å koble på en ekstra hdmi kabel I går? Hvis jeg skal prøve gpu I min maskin kan jeg risikere at den tar knekken på min maskin også? Alt i min maskin er vannkjølt så er litt jobb å demontere så vist noen har noen forslag på andre ting jeg kan prøve å feil søke? Hvis det er feil på gpu vil en pc speaker kunne hjelpe?

Kastet selfølgelig nettopp mine gammle gpuer etter å ha blitt liggende i en skuff i mange år.  Snakk om 2uker siden. Så har ingen andre til å teste resten av maskinen med

Endret av kr33g
Lenke til kommentar
kr33g skrev (3 minutter siden):

Ja har prøvd det også.  ingen bilde da heller men den cpu'en har vel ikke innebygd gpu? Og ja det høres jo ut som om den starter normalt. 

 

Den CPU har innebygd grafikk fra intel.

Skal også nevnes at skjermkort ikke kan ta kvelden fordi man kobler til flere skjermer. 

Feilen ligger nok heller i kabel, eller at du må veøge riktig input på osd i skjermen, samt ha i riktig inngang på skjermkort. 

 

Lenke til kommentar

 

Emile the rat skrev (27 minutter siden):

 

Emile the rat skrev (12 minutter siden):
Den CPU har innebygd grafikk fra intel.

Skal også nevnes at skjermkort ikke kan ta kvelden fordi man kobler til flere skjermer. 

Feilen ligger nok heller i kabel, eller at du må veøge riktig input på osd i skjermen, samt ha i riktig inngang på skjermkort. 

Klikk og dra for å flytte
 

eller i kabel, eller at du må veøge riktig input på osd i skjermen, samt ha i riktig inngang på skjermkort. 

 

Ja syns jo det hadde vært rart vist det skulle ta kvelden av å koble til en hdmi kabel. Men tenkte på statisk elektrisitet. 

Har tatt ut gpu og satt inn igjen. Strøm får det. Viftene starter opp før de skrur seg av igjen. Men det mener jeg di skal gjøre. Strøm kabel står godt i. Er montert riktig på hk og står godt i pcie sporet sitt. Har prøvd forskjellige kabler og valgt rett input i Osd etter hvilken kabel type jeg har prøvd. Bare så rart at alt virka i går kveld både før og etter jeg satte opp skjerm nr2

Prøvde å starte opp pc uten gpu montert men med hdmi kabel i hk. Ikke noe forskjell der. 

 

Har prøvd å starte uten ram og hardiskker i også. 

Endret av kr33g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...