Gå til innhold

Under ti personer har fått SMS om smittefare fra Smittestopp-appen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva kostet det å utvikle appen og hvor mange journalist-timer er brukt på å skrive om den? Del det på antall SMSer (færre enn 10) og få prisen per SMS.

Så kan man spørre seg om antall brukere som er rammet av redusert personvern og hvorvidt det var verd prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (46 minutter siden):

Hva kostet det å utvikle appen og hvor mange journalist-timer er brukt på å skrive om den? Del det på antall SMSer (færre enn 10) og få prisen per SMS.

Så kan man spørre seg om antall brukere som er rammet av redusert personvern og hvorvidt det var verd prisen.

Det kan vi vel så langt konkludere med at det ikke har vært. Det mest interessante er vel om man burde visst dette når beslutningen ble tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Så kan man spørre seg om antall brukere som er rammet av redusert personvern og hvorvidt det var verd prisen.

Jeg har hatt airbag i alle bilene mine de siste 20 årene.. totalt bortkastet penger. Brannforsikring har også vist seg å være helt et helt idiotisk pengesluk..

Slike tiltak som dette er ment for krisetilfeller, og kan ikke bedømmes ut i fra om krisen inntraff eller ikke. Det er helt suverent at pandemien kom under kontroll og at SmitteStopp dermed ikke har vært nødvendig. Man kan ikke vente med utviklingen til man ser om man trenger den.
 

Ps. Dette absolutt noe som må evalueres, men man kan ikke bruke antall smser som en success faktor

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nopes barneforsikringen {vel iaffal bolig foesikringen) er er krav forvat banken skal godta pant i huset og jeg tror nokk renter på lån uten sikkerhet hadde kostet deg mer enn det boligforsikringen kostet deg. - Hmm du gjorde narr av posten over oh well, i så tilfelle utgår min komentar ( den utgår selfølgelig også om du ikke har lån på bostedet dit)

Lenke til kommentar
kha skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt airbag i alle bilene mine de siste 20 årene.. totalt bortkastet penger. Brannforsikring har også vist seg å være helt et helt idiotisk pengesluk..

Slike tiltak som dette er ment for krisetilfeller, og kan ikke bedømmes ut i fra om krisen inntraff eller ikke. Det er helt suverent at pandemien kom under kontroll og at SmitteStopp dermed ikke har vært nødvendig. Man kan ikke vente med utviklingen til man ser om man trenger den.
 

Ps. Dette absolutt noe som må evalueres, men man kan ikke bruke antall smser som en success faktor

Er enig i dette.

Sjølv om eg også er ein av dei som synes det er mykje pengar å bruke på ein app som så få har valgt å bruke på grunn av dårleg personvernhandtering og høgt batteriforbruk, så ser eg at det er veldig greit å ha appen dersom situasjonen utarter seg.

Eg er heilt sikker på at langt fleire hadde tatt i bruk appen om den kom i slutten av mars og ikkje midt i april når mange av dei strengaste tiltaka var oppheva.

Eg trur at dei fleste hadde vært villige til å ofre personvern og batterikapasitet i ei kortare periode dersom smittebølga verkeleg hadde skylt over landet for fult.
Og dersom vi får ei kraftig andre bølge med smitte så er det greit å ha tilgang på appen frå dag 1.

Største problemet med appen er nok at dei aller fleste ikkje såg nytten når situasjonen var slik som den var, og no viser også rapporten at det er svært få som hadde nytte av appen ettersom det er færre enn 10 som har fått SMS-varsel.

Men dette viste ein ikkje når ein satte appen i bestilling midt under den verste krisa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kha skrev (8 timer siden):

Slike tiltak som dette er ment for krisetilfeller, og kan ikke bedømmes ut i fra om krisen inntraff eller ikke. Det er helt suverent at pandemien kom under kontroll og at SmitteStopp dermed ikke har vært nødvendig. Man kan ikke vente med utviklingen til man ser om man trenger den.

Nå var det vel rimelig klart også før lansering at nytteverdien uansett ville være begrenset, samtidig som personvernet ville kastes på sjøen. Appen fikk f.eks også kritikk før lansering fordi den ville sende feile signaler til regimer som hadde lansert tilsvarende apper, men hadde mindre edle hensikter med datainnsamlingen.

Den høye prislappen overrasket derimot meg, og da blir det jo bare et ad hock-argument mot appen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

45 millioner er lite for et prosjekt som gir oss så mye nyttig lærdom.

Synd ikke vi hadde brukt 45 milloner på noe lignende tidligere, da hadde vi visst hva vi skulle lage DENNE gangen.

Da hadde vi sluppet problemene med personvern, lite "markedsføring" på forhånd, at ingen vet hvordan appen virker, batteribruk, ikke åpen kildekode, osv.

Et prosjekt som absolutt bør videreføres dette, eller kanskje starte fra scratch?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...