Gå til innhold

Betaling med mobiltelefon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dumme spørsmål følger:

BerntOK skrev (1 time siden):

Har lagt inn Trumf kortet mitt nå så blir spennende å se om det virker. Skal i allefall teste det.

Finner ikkje Trumf på lista, la du inn kortdetaljane manuelt?
Om eg skal gjere det same så må eg inn og leite etter kortnummer, har aldri hatt eit fysisk Trumf-kort med nummer, har berre hatt Trumf tilknytta debet-kortet mitt.

henrikwl skrev (25 minutter siden):

Ah, ja… ? Det som er så digg med å betale med mobil eller klokke, aldri noen PIN kode.

Eg bruker Samsung Pay på Samsung klokke, og der får eg ikkje til å sette opp klokkebetaling utan PIN-kode. Når eg tek vekk PIN-koda så får eg ikkje bruke klokkeappen.
På telefonen brukar eg fingeravtrykk til å låse opp, men på klokka er eg ute etter ei lettare løysing. Særleg med tanke på at klokketastaturet ligg i sirkel rundt skjermen slik at ingen av talla er på sine faste plassar ?

Dette har ført til at eg ikkje har brukt klokkebetaling i særleg grad ettersom eg nesten alltid har med meg mobilen uansett, og sidan det er raskare å bruke telefonen enn å starte å knote med taste PIN-kode på ein 40 mm skjerm.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Eg bruker Samsung Pay på Samsung klokke, og der får eg ikkje til å sette opp klokkebetaling utan PIN-kode. Når eg tek vekk PIN-koda så får eg ikkje bruke klokkeappen.
På telefonen brukar eg fingeravtrykk til å låse opp, men på klokka er eg ute etter ei lettare løysing. Særleg med tanke på at klokketastaturet ligg i sirkel rundt skjermen slik at ingen av talla er på sine faste plassar ?

Ahh… Ja, jeg har bare brukt Apple Pay på iPhone og Apple Watch, og der fungerer det helt knirkefritt. Telefonen bruker FaceId for autentisering, og så lenge klokka er låst opp med PIN (den låser jeg opp når jeg tar den på armen) så aktiverer jeg Apple Pay med et dobbelklikk på sideknappen og så er det bare å tæppe i vei.

Lenke til kommentar
9 hours ago, BerntOK said:

Ny app-oppdatering på Curve. Man kan nå legge inn loyalty cards som Trumf, SAS Eurobonus osv. Komt inn en del norske aktører.

Har lagt inn Trumf kortet mitt nå så blir spennende å se om det virker. Skal i allefall teste det.

 

8CE08D56-8302-4822-9DB5-F1DDB0E50C34.png

17E9C3EA-C2BE-4280-B674-8191A8614B3A.png

Er vel sånn at man må scanne loyalty card først i appen, tror ikke det registreres automatisk.

Lenke til kommentar
10 hours ago, The Avatar said:

Eg bruker Samsung Pay på Samsung klokke, og der får eg ikkje til å sette opp klokkebetaling utan PIN-kode. Når eg tek vekk PIN-koda så får eg ikkje bruke klokkeappen. ... Dette har ført til at eg ikkje har brukt klokkebetaling i særleg grad ettersom eg nesten alltid har med meg mobilen uansett, og sidan det er raskare å bruke telefonen enn å starte å knote med taste PIN-kode på ein 40 mm skjerm.

På Fitbit Ionic må man taste PIN på klokken én gang, deretter slipper man å gjøre det så lenge man har klokken på armen. Dersom man tar den av (eller har den så løst på armen at den ikke registrerer pulsen hele tiden), krever den PIN på nytt. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

På Fitbit Ionic må man taste PIN på klokken én gang, deretter slipper man å gjøre det så lenge man har klokken på armen. Dersom man tar den av (eller har den så løst på armen at den ikke registrerer pulsen hele tiden), krever den PIN på nytt. 

Samme som på Garmin, men i tillegg må en taste kode etter 24 timer

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 timer siden):

På Fitbit Ionic må man taste PIN på klokken én gang, deretter slipper man å gjøre det så lenge man har klokken på armen. Dersom man tar den av (eller har den så løst på armen at den ikke registrerer pulsen hele tiden), krever den PIN på nytt. 

Takk, ser no at det er slik på samsung watch også. Så då har problemet vert at eg tidlegare har prøvd på forskjelluge dagar der eg har hatt klokka på lading i mellomtida. 

Då skal det bli ny rutine etter lading å låse opp klokka med PIN. 

Lenke til kommentar

Litt sånn relatert til dette, men Google Pay så går vel betalingene gjennom MasterCard/Visa-delen av kortet, og ikke BankAxept, og det finnes jo mindre brukersteder som ikke tar annet enn BankAxept, dermed kan man vel risikere at tæpping med kort funker, men ikke med mobil.

Jeg er ikke sikker på om det faktisk er slik at Google Pay ikke benytter BankAxept, men jeg mener å ha lest det en plass

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
koots skrev (26 minutter siden):

Litt sånn relatert til dette, men Google Pay så går vel betalingene gjennom MasterCard/Visa-delen av kortet, og ikke BankAxept, og det finnes jo mindre brukersteder som ikke tar annet enn BankAxept, dermed kan man vel risikere at tæpping med kort funker, men ikke med mobil.

Jeg er ikke sikker på om det faktisk er slik at Google Pay ikke benytter BankAxept, men jeg mener å ha lest det en plass

Alle brukersteder er pliktet støtte trådløs betaling, og jeg tror muligens ikke BankAxept støtter trådløs teknologi og forsøker samarbeid med Vipps som aldri kommer på banen. Nå har Vipps inngått samarbeid med Visa (leste dette nylig).

Har aldri opplevd og ikke få betalt med mobilen.

Lenke til kommentar

Kontaktløse betalinger med BankAxept-kort går via BankAxept. Det er ikke så fryktelig mange steder man kan risikere å ikke få betale med Visa/MC, er vel typisk kiosken på fotballbanen til junior eller loppemarked for skolekorpset som ikke tar jobben og kostnadene ved å motta betaling med Visa/MC

Lenke til kommentar
koots skrev (4 timer siden):

Litt sånn relatert til dette, men Google Pay så går vel betalingene gjennom MasterCard/Visa-delen av kortet, og ikke BankAxept, og det finnes jo mindre brukersteder som ikke tar annet enn BankAxept, dermed kan man vel risikere at tæpping med kort funker, men ikke med mobil.

Jeg er ikke sikker på om det faktisk er slik at Google Pay ikke benytter BankAxept, men jeg mener å ha lest det en plass

Dette stemmer.

Men jeg tror ikke det i praksis er et stort problem, for når nok folk klager over at de ikke får brukt mobilen til å betale med så gir butikken etter og åpner for VISA/MC kort også. Den eneste grunnen til at de ikke har åpnet for VISA/MC er fordi de vil grabbe til seg hvert eneste øre de kan, da VISA/MC transaksjoner koster dem litt mer enn BankAxept-transaksjoner.

Lenke til kommentar
borchgrevink skrev (17 timer siden):

Får nemlig ikke betalt i kantina på jobb med mobilen, men funker med kortet...

Ja, da har kantina på jobben din sperret for VISA/MC sånn at du må bruke BankAxept-delen av kortet. EMV Payment Tokenization (Google Pay, Apple Pay og alle de) er en VISA/MC/Eurocard standard og har som sådan ingenting med BankAxept å gjøre.

Prøver du med et rent VISA eller MasterCard kort vil det garantert ikke funke det heller.

Lenke til kommentar
1 hour ago, henrikwl said:

Ja, da har kantina på jobben din sperret for VISA/MC sånn at du må bruke BankAxept-delen av kortet. EMV Payment Tokenization (Google Pay, Apple Pay og alle de) er en VISA/MC/Eurocard standard og har som sådan ingenting med BankAxept å gjøre.

Prøver du med et rent VISA eller MasterCard kort vil det garantert ikke funke det heller.

Men BankAxept kort fra Sbanken (det vanlige kortet de tilbyr) bruker vel nettopp BA ved trådløs betaling?

Lenke til kommentar

Ser Curve kortet til 15Eur/mnd skal holde mobil forsikring, hva inneholder den? Ser Talkmore tilbyr en forsikring til 150kr/mnd(+600/1000kr i egen andel), den dekker skade og tyveri. Det jeg tenker på da er jo dette Curve Metal The Ultimate Koster jo 15Eur/mnd, da er det gratis da....

Plussforsikring

- vår aller beste forsikring

Ødelagt, stjålet eller mistet mobil – du er dekket med Plussforsikring. Skjer det noe med mobilen din, får du en tilsvarende mobil etter bare én virkedag - også når du er i Europa og USA! Bestill nå, så spanderer vi den første måneden.

  • Dekker stjålet eller mistet mobil
  • Dekker alle skader, inkludert vannskade
  • Dekker knust skjerm
  • Med Plussforsikring er du dekket i hele verden
  • Erstatningsmobil etter bare én virkedag
  • Enkel skademelding
  • Velg mellom erstatningsmobil eller reparasjon – også i Europa og USA
  • Egenandel ved første skade 600,-/1000,- (avhengig av hvilken mobil du har)
  • Etter at gratismåneden utløper, koster forsikringen 159,-/mnd
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk ikke sikker på om den forsikringen gjelder i Norge.

Jeg fant denne siden med forsikringsvilkår: https://www.curve.com/en-gb/terms-insurance-docs men siden Norge teknisk sett ikke er et "Other EU country" måtte man nesten hørt med dem.

Når det gjelder mobilforsikring pleier jeg aldri å bry meg med det spesifikt, for 40,– ekstra i måneden på innboforsikringen for man "idiotdekning" og da dekkes mobil gjennom den. ??‍♂️

Edit: jeg skummet gjennom vilkårene for "Other EU Countries" og Norge står oppført der. Det ser imidlertid ut som en rimelig standard reiseforsikring det er snakk om, og dekningspunktet for mobiltelefon så ut til å bety: telefonen må være mistet, stjålet eller skadet i sammenheng med at en tredjepart aktivt må ha forvoldt skaden – det er altså ikke en uhellsdekning.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...