Gå til innhold

Forbruks vs kredittkortlån-dilemma... Skal jeg ha alt hos 1 bank eller?


Anbefalte innlegg

Ok, nå er det slik at man har 35000kr forbrukslån hos Cresco og 6000kr på Remember sitt mastercard... Grensa hos begge er på 45000kr. Har et par plutselige regninger jeg må få unnagjort. Hva bør jeg gjøre... Bør jeg overføre alt fra Cresco til Remember slik at jeg har alt hos de, men da som kredittkortgjeld, eller bør jeg ha alt hos Cresco? Får ikke godkjent lån andre steder pga. alderen, så jeg må bruke de alternativene jeg allerede har. 

Hva tenker dere er det beste for meg å gjøre i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, aklla said:

Ha mest/alt der renten er lavest...

Ah, da tenker jeg at du sikter til den årlige nominelle renta, korrekt? Cresco har 19.20% mens Remember har den 21.62%... Så da bør jeg flytte alt over til Cresco, altså?

Så, hvor mye blir det å koste meg totalt hvis jeg går å makser grensa på 45000kr hos Cresco vs. 45000kr hos Remember?

Prøver bare å finne svar sånn at jeg iallfall blir mindre grønnere i topplokket...

Lenke til kommentar

19,20% er mindre rente enn 21,62%, altså, mindre kostnad for din del.
Ila ett år, gitt at du ikke betaler noe, vil lånet koste deg 19,20%, altså 7872kr

Låner du his Cresco til 19,2% rente betaler du 8640kr rente i året om du låner 45000 og ikke betaler ned noe på ett år.
Låner du his Remember til 21,62% rente betaler du 9729kr rente i året om du låner 45000 og ikke betaler ned noe på ett år.
Men nå er effektiv rente den renten du faktisk betaler, den er inkl. avgifter osv.
Effektiv rente ligger litt høyere.

Det er helt vanlig prosentregning, lånebeløp / 100 * årlig rente = årlig rente i kr

Evt kan du regne det ut her: https://www.laanekalkulator.no/
Ellers har Cresco sin egen her: https://www.cresco.no/access/om-cresco-access/lanekalkulator/
Og Remember har sin egen her: https://www.remember.no/forbrukslan/lanekalkulator/

 

Uansett er det veldig dyrt å ha slike lån, anbefalles ikke..

Endret av aklla
Lenke til kommentar
13 minutes ago, aklla said:

19,20% er mindre rente enn 21,62%, altså, mindre kostnad for din del.
Ila ett år, gitt at du ikke betaler noe, vil lånet koste deg 19,20%, altså 7872kr

Låner du his Cresco til 19,2% rente betaler du 8640kr rente i året om du låner 45000 og ikke betaler ned noe på ett år.
Låner du his Remember til 21,62% rente betaler du 9729kr rente i året om du låner 45000 og ikke betaler ned noe på ett år.
Men nå er effektiv rente den renten du faktisk betaler, den er inkl. avgifter osv.
Effektiv rente ligger litt høyere.

Det er helt vanlig prosentregning, lånebeløp / 100 * årlig rente = årlig rente i kr

Evt kan du regne det ut her: https://www.laanekalkulator.no/

Ahh, forstår. Men ja, jeg betaler iallfall 1500kr/mnd totalt på begge lånene (1200kr til Cresco og ca 300kr til remember)

Kanskje en fordel med remember er at siden det er et Mastercard, så kan jeg bruke det med engang, hvis det skulle være behov for det. Betaler jeg det ned, så får jeg vel neppe søkt om et nytt remember senere pga. alderen. Cresco er jo et forbrukslån, så da får jeg vel ikke gjort det samme der, sant? Så da er det vel en liten fordel at jeg skyver alt over på Remember, eller?

Så, 8640 i renter pr år til Cresco og 9729kr i renter pr år til Remember?

Takk for svar, forresten.

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar

Summene vil ligge litt høyere enn det, pga avgifter. Hva som er lurt eller ikke spørs jo, valget er jo strengt tatt mellom pest eller corona, ingen av delene er lurt. Vil ikke si at Mastercard er noen fordel nei, jo mindre du har i forbrukslån, jo bedre. Ikke legg til rette for at du skal ta mer forbrukslån senere.

Du bør absolutt betale ned raskest mulig, så heller opprette en bufferkonto du kan spare penger på, kommer til å spare deg for MYE penger.

Lenke til kommentar

Dumt å betale ned med omtrentlig minstesats da... Bør fokusere på å betale det ned, og leve på penger du har på konto fremfor lånt kreditt. 

Til sammenligning kan du få boliglån ned i 1,5% rente nå. Med den rentesatsen kunne du lånt en hel million og hatt lavere rentekostnader... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, newman221 said:

Dumt å betale ned med omtrentlig minstesats da... Bør fokusere på å betale det ned, og leve på penger du har på konto fremfor lånt kreditt. 

Til sammenligning kan du få boliglån ned i 1,5% rente nå. Med den rentesatsen kunne du lånt en hel million og hatt lavere rentekostnader... 

 

9 hours ago, aklla said:

Summene vil ligge litt høyere enn det, pga avgifter. Hva som er lurt eller ikke spørs jo, valget er jo strengt tatt mellom pest eller corona, ingen av delene er lurt. Vil ikke si at Mastercard er noen fordel nei, jo mindre du har i forbrukslån, jo bedre. Ikke legg til rette for at du skal ta mer forbrukslån senere.

Du bør absolutt betale ned raskest mulig, så heller opprette en bufferkonto du kan spare penger på, kommer til å spare deg for MYE penger.

Yes, planen er å ta opp lån/kredittgjeld sånn at jeg får unnagjort disse store regningene før de går til evt. innkasso og greier, også betale med 3~4000kr/mnd. evt. mer enkelte mnd. Da blir man iallfall fortere ferdig med gjelden. Er bare akkurat nå det har blitt som det har blitt.

Men, tilbake til det jeg nevnte: Kanskje en fordel med remember er at siden det er et Mastercard, så kan jeg bruke det med engang, hvis det skulle være behov for det. Betaler jeg det ned, så får jeg vel neppe søkt om et nytt remember senere pga. alderen. Cresco er jo et forbrukslån, så da får jeg vel ikke gjort det samme der, sant? Så da er det vel en liten fordel at jeg skyver alt over på Remember, eller?

Ergo, så må jeg vel høre hvordan det er med Cresco dersom det plutselig skulle bli nødvendig for å betale for noe som krever at man bruker de, eller om jeg bare skal flytte alt over til Remember pga. Mastercard-muligheten. 

Jeg har ingen interesse av å gå i noen "luksusfelle", altså. Jeg sikter meg ikke inn på å være i gjeld ut livet, altså. Skal nedbetale det fortest mulig, selvfølgelig. Men ja, betaler jeg ikke de her greiene nå, så vil det koste meg mer enn rentebeløpene vil være i løpet av 1 år uansett...

Sykt vanskelig valg å ta... :(

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar
Seawanderer skrev (7 minutter siden):

Yes, planen er å ta opp lån/kredittgjeld sånn at jeg får unnagjort disse store regningene før de går til evt. innkasso og greier,

Stalltips: hør med kreditorene (altså de som har sendt regningene) om du kan få til en avbetalingsordning hos dem. Da får du ofte lavere rente enn de rundt 20% som kredittkort og forbrukslån fort blir, og du betaler rett inn til regningene dine og slipper å ha et kredittkort eller en forbrukslån å forholde deg til i det hele tatt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, henrikwl said:

Stalltips: hør med kreditorene (altså de som har sendt regningene) om du kan få til en avbetalingsordning hos dem. Da får du ofte lavere rente enn de rundt 20% som kredittkort og forbrukslån fort blir, og du betaler rett inn til regningene dine og slipper å ha et kredittkort eller en forbrukslån å forholde deg til i det hele tatt.

Det er fakturaer som ikke kan deles opp. Ringte å hørte med de om det.

Hva tenker dere at jeg skal gjøre da? Skal jeg bare "overføre" alt fra Remember til Cresco da, siden Cresco har lavere rente, også evt. bruke Cresco (hvis det går ann) til å betale regningene? Noen råd?

Lenke til kommentar

Ta opp lån i vanlig bank med pant i noe med god verdi? Lån penger med familien. Eg syns det er galskap å betale 20% rente i 1-2 år. Kutt enormt på forbruket (spiss kun pasta/ris med tuna) i 2-3 månad.
Det er pengene du MÅ gi til banken uansett. Om du bruker 1 år på det, så betaler du neste 10.000kr for det. Bruker du 2 år - langt meir. Se på alternativer korleis du kan skaffe pengene raskt for å bli kvitt gjelda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, aomt said:

Ta opp lån i vanlig bank med pant i noe med god verdi? Lån penger med familien. Eg syns det er galskap å betale 20% rente i 1-2 år. Kutt enormt på forbruket (spiss kun pasta/ris med tuna) i 2-3 månad.
Det er pengene du MÅ gi til banken uansett. Om du bruker 1 år på det, så betaler du neste 10.000kr for det. Bruker du 2 år - langt meir. Se på alternativer korleis du kan skaffe pengene raskt for å bli kvitt gjelda.

Ja og ja. Jeg forstår det der, men jeg prøver å få svar på det jeg opprinnelig spurte om; bør jeg ha alt på 1 sted eller ei? Men ja, siden Cresco har lavest rente av de 2, så er vel det den beste løsningen. Altså at man overfører alt dit. 

Lenke til kommentar

Det spiller da ingen rolle om du har ett lån på 45'000 eller 45 forskjellige lån på en tusenlapp hver (bortsett fra fakturagebyr da). 

Slutt å heng deg opp i ubetydelige smådetaljer om uvesentlige ting. Plasser lånet (eller lånene) der det er billigst, og betal det ned. Slik det er nå burde det ta maks 2 måneder å betale ned det ene lånet på 6000, så har du kun det andre igjen. Problem løst 

Lenke til kommentar
Seawanderer skrev (35 minutter siden):

Det er fakturaer som ikke kan deles opp. Ringte å hørte med de om det.

Hvordan en ordlegger seg kan ha litt å si her. Hvis du bare randomly spør om du kan dele dem opp får du nok nei, men hvis du forklarer at du gjerne vil betale men ikke får til alt på en gang blir de fort mer medgjørlige. De har ikke lyst til å sende ting til inkasso, det er en hodepine for dem også. Så hvis de merker at du er villig til å inngå en avtale med dem direkte så vil de fleste gå med på det.

Men det avhenger altså av hvordan man ordlegger seg.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, newman221 said:

Det spiller da ingen rolle om du har ett lån på 45'000 eller 45 forskjellige lån på en tusenlapp hver (bortsett fra fakturagebyr da). 

Slutt å heng deg opp i ubetydelige smådetaljer om uvesentlige ting. Plasser lånet (eller lånene) der det er billigst, og betal det ned. Slik det er nå burde det ta maks 2 måneder å betale ned det ene lånet på 6000, så har du kun det andre igjen. Problem løst 

Da blir det å ha alt hos Cresco, ja.

5 minutes ago, henrikwl said:

Hvordan en ordlegger seg kan ha litt å si her. Hvis du bare randomly spør om du kan dele dem opp får du nok nei, men hvis du forklarer at du gjerne vil betale men ikke får til alt på en gang blir de fort mer medgjørlige. De har ikke lyst til å sende ting til inkasso, det er en hodepine for dem også. Så hvis de merker at du er villig til å inngå en avtale med dem direkte så vil de fleste gå med på det.

Men det avhenger altså av hvordan man ordlegger seg.

Ja, får høre hva de sier.

Tråd løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...