Jump to content
Mathias Klingenberg

Det har lenge vært en av Volvos mest utdaterte komponenter. Nå utvikler Google nytt underholdningssystem

Recommended Posts

Skulle tro at de som stod bak utviklingen av biler var smartere enn dette?

Maskinvaren må på et eller flere tidspunkt i løpet av bilens levetid kunne byttes ut for å kunne følge med i utviklingen. Google klarer nok å lage et os som er målrettet til denne bruken og som gjerne mottar oppdateringer oftere enn vanlige mobiler, og da spesielt sikkerhetsoppdateringer. Men fortsatt så vil kravet til maskinvare øke og bli for svak. Hva gjør en da?

Her liker jeg bedre konseptet med at bilen kommer med innebygget FM/AM/DAB mottaker, og så støtte for Apple CarPlay og Android Auto. Når jeg da kobler telefonen min til så er det telefonen som er infotainment systemet i bilen og bilen blir kun et grensesnitt. Når jeg da bytter telefon(som jeg gjør oftere enn bil) så får jeg samtidig tilgang på dette i bilen siden bilen kun er et grensesnitt mot mobilen.

For er det en annen ting bilprodusenter er dårlige til, spesielt Volvo, så er det å gjøre det enkelt å bytte ut spilleren i bilen..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Sitat

Christian Senger, sjef for software i Volkswagens biler, sa til Ars Technica i fjor at Google krever tilgang til alle bilens sensordata for å bruke deres system. Volkswagen har derfor unngått Android Automotive i sine elbiler.

Vil det si at Google kan styre alle bilens funksjoner? Vil bilen for eksempel akselerere fra 50 til 100 kilometer i timen hvis vi gir Google Assistant beskjed om det?

Nei, svarer Volvo. Operativsystemet har innledningsvis kun støtte for å styre medier, navigasjon og klimafunksjoner, i tillegg til å få informasjon om bilens ladenivåer.

Det spørsmålet ble ganske dårlig besvart av Volvo. Har Google tilgang til alt i bilen, eller ikke? For har de tilgang til alt, men foreløpig ikke støtter å styre alt, så tar det ikke lang tid før kriminelle bygger støtte for å fjernstyre bilen.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Google har vel planer om å erstatte Android med Fushia OS etterhvert også.

Men tror dette blir bra. Tusen ganger bedre enn de prioriterte systemene som mange andre kjører.

Sett skjermen i MG ZS? Skremmende at det tar 5-6 sekunder fra man trykker til det skjer noe på skjermen i en helt ny bil.

Share this post


Link to post
Guest Slettet+987123849734

Må si at jeg ønsker ikke Google velkomment i enda en arena. Deres forretningsstrategi er å selge deg som forbruker av deres produkter til bedrifter, ikke å selge deg som forbruker et av deres produkter. I den sammenhengen så er alltid produktene deres kun "gode nok".

Share this post


Link to post
1 minute ago, quantum said:

fremtidssikker maskinvare, ja. at ingen har tenkt på det før?

Tesla har vel sånn smått begynt å la folk oppgradere MCU i sine biler. Koster en del da men de gamle MCU'ene har en tendens til å ryke uansett så liksågreit å oppgradere om det skjer.

Share this post


Link to post
Dr. Bombay skrev (11 timer siden):

Det spørsmålet ble ganske dårlig besvart av Volvo. Har Google tilgang til alt i bilen, eller ikke? For har de tilgang til alt, men foreløpig ikke støtter å styre alt, så tar det ikke lang tid før kriminelle bygger støtte for å fjernstyre bilen.

Det handler kanskje om at google bare får tilgang til sensordata, ikke tilgang til aktuatorer, motorer, drives ol. Altså bare lese data fra bilen, men ikke styre noe direkte.

 

Men om google vet alt om bilister og biler, og hvordan de brukes helt ned til hver eneste sensor på bilen, og hver minste ratt eller bremsepedal-bevegelse som fører gjør, så er det fort de som sitter i førersetet i bilutviklingen, og bilprodusentene er redusert til hardware-produsenter. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
RJohannesen skrev (17 minutter siden):

Men om google vet alt om bilister og biler, og hvordan de brukes helt ned til hver eneste sensor på bilen, og hver minste ratt eller bremsepedal-bevegelse som fører gjør, så er det fort de som sitter i førersetet i bilutviklingen, og bilprodusentene er redusert til hardware-produsenter. 

Har en teori at vi nærmer oss hvordan universet er skrudd sammen og utvikles. Den "Allmektige" blir da bilprodusent, Google mennesken og mennesken bilen, i denne sammenligningen.

Og i begge tilfeldene (Volvo og universet) kan man vel si "what goes around comes around" 

? fikk jeg det rett.?

Edited by Symfonisk

Share this post


Link to post

VW tenker nok ikke på ditt personvern men frykter for innsyn i elendigheten som blir målt i bilen og påfølgende reklamasjoner. Fortsatt mye dieseltankegang i sør-tyskland.

  • Like 1

Share this post


Link to post

At app-utvalget er magert er jo bare positivt. Dette er en bil og skal ikke være noe sted for underholdning. Magert betyr gjerne mindre problemer også.

  • Like 1

Share this post


Link to post
2 hours ago, molna said:

At app-utvalget er magert er jo bare positivt. Dette er en bil og skal ikke være noe sted for underholdning. Magert betyr gjerne mindre problemer også.

Nei hva skal man med internettradio og Spotify når man har FM? Underholdning i bilen er helt poengløst.

  • Like 2

Share this post


Link to post

EU må snart komme på banen og kreve standard modul for MCU som kan byttes ut som en nintendo kassett. Samme på alle andre hvite- og brunevarer som har tenkt levetid over 5 år.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...