Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Endre husfarge, hvit til grått? Hvor mange strøk?


Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er igang med å få tilbud fra forskjellige malere om å få malt noen rekkehus. Kledningen er kun behandlet med grunning og hvit fra fabrikk. Hvit fargen er "bomull", så den er ikke knall hvit. Den nye fargen skal være en ganske mørk grå.

Så det jeg lurte på er om noen har erfaringer med att det holder med ett?

Originalt har jeg bedt om tilbud på ett strøk maling, kun en av malerene (har hatt 6 stk inne) nevnte att det kanskje trengtes to strøk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke stor erfaring, men jeg ville vurdért å tatt ett strøk, la fargen bli dét den blir, og dermed bare vente til neste gang det er på tide med vedlikehold og nytt malingsstrøk.. og da få en mer "ekte" gjengivelse av fargen du har valgt. Det virker litt ... sløsete å betale dobbel pris bare for å få en litt mørkere eller "ekte" fargegjengivelse. Kanskje i så fall velge en mørkere gråfarge. Men da må man vurdere hva man skal gjøre ved -neste- strøk; Beholde den mørkere fargen eller en litt lysere en, nærmere den originale man hadde tenkt å bruke.

Med mindre det er snakk om at malingen får bedre feste, gir bedre beskyttelse av treverket eller andre -praktiske- årsaker, hvis maleren kommer med bevis på at dette lønner seg .. da kunne jeg vurdért to strøk. Men ikke bare for estetiske årsaker.

Lenke til kommentar

Ville gått for to strøk. Det er to elementer her - en ting er å gi noe som er et ok visuelt dekke, men en annen ting er at du over mange år skal beskytte kledningen. I praksis kan du ende opp med at du etter mye kortere tid også må male på nytt. 

I tilbudet fra malerne, ville jeg også bedt de spesifisere hvilken type maling de har tenkt å bruke, og gjort vurderinger av det.

Hvis dette hadde vært kledning som hadde vært malt tidligere og malingen som var på fortsatt var ok, kan det være at ett strøk hadde vært nok for å gi et ok resultat - en "oppfrisking" og dekke av lett slitasje. Men dete er jo noe som bare er grunnet i utgangspunktet nå.

 

 

Endret av NULL
Lenke til kommentar

jeg vedder en tier på at du stedvis vil få "flekkete" resultat da umalt treverk suger malingen til seg litt forskjellig. et annet moment er at det er stor forskjell på den hvite farven som er der fra før og den mørke grå dere skal påføre. Jeg ville også anbefalt to strøk. Skal du male på nytt om x antall år i samme farve kan du klare deg med et strøk men ettersom dette blir første gangen anbefaler jeg to strøk. 

Lenke til kommentar

Har jobbet som maler. Du trenger 2 strøk, ferdig snakka. Og du bør sørge for å bruke skikkelig maling. De billigste, også fra kjente leverandører, er dårlig kvalitet som falmer fort, for så å flasse.

Det blir billigere nå med den type jallamaling, men over tid vil du spares for nettopp tid, og penger. Ja, jeg vet de beste kan være dobbelt så dyre, men det er verdt hver eneste krone. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Justice 96 skrev (4 minutter siden):

skikkelig maling

Det viktigste er ikke antall strøk i første omgang, type maling som bruker derimot er viktig! 

Du får det du betaler for, også når det gjelder maling. Vær ikke i tvil om det. 

Står det på penger ville jeg heller malt 1 strøk med skikkelig maling, enn å kline på 2 strøk med billig dritt. 

Endret av Justice 96
Lenke til kommentar
Justice 96 skrev (1 time siden):

Det viktigste er ikke antall strøk i første omgang, type maling som bruker derimot er viktig! 

Du får det du betaler for, også når det gjelder maling. Vær ikke i tvil om det. 

Står det på penger ville jeg heller malt 1 strøk med skikkelig maling, enn å kline på 2 strøk med billig dritt. 

Ut av interesse; Tviler ikke på forskjellig kvalitet på maling, men står det godt nok forklart på malingspanna om hva malinga inneholder av virkestoffer, og kan vanlige folk skjønne dette ut fra innholdsfortegnelsen? Hvor kan man eventuelt finne ut det her? Er det kun butikkene og leverandørene som sitter på denne informasjonen i en bok på kontoret, og kan man få dette hvis man spør?

Lenke til kommentar
Taurean skrev (20 minutter siden):

Ut av interesse; Tviler ikke på forskjellig kvalitet på maling, men står det godt nok forklart på malingspanna om hva malinga inneholder av virkestoffer, og kan vanlige folk skjønne dette ut fra innholdsfortegnelsen? Hvor kan man eventuelt finne ut det her? Er det kun butikkene og leverandørene som sitter på denne informasjonen i en bok på kontoret, og kan man få dette hvis man spør?

Både av de i butikken og fabrikkene. Mutters sendte noen spørsmål til Jotun for et års tid siden og endte med å få en del hjelp av en malingkjeminerd som svarte på det hun hadde av spørsmål. det er godt mulig det er forskjell på person til person og firma til firma. 

Det finnes forskjellig maling som langt på vei passer til hvert sitt bruk. Malingene Tyrilin og Tjæralin  er for eksempel veldig bra på å gi fuktighet til treverket men holder ikke så bra på farven eller glansen så det passer for eksempel ikke så bra ved sjøen hvor solen reflekteres fra sjøen og forsterker "bleke-effekten" fra solen. Vi malte hytten (ved sjøen) med Drygolin extrem for et par år siden og den holder overraskende bra på glansen. Sammen med Butinox Futura (tilsvarende produkt fra en annen produsent) er dette en ny type maling som går for å være bra. Ulempen med denne type maling er at den ikke tåler frost så hvis spannet skal overvintre med maling i må det lagres på et frostfritt sted.  

Jeg har nevnt en del om de forskjellige type malingene i tråden som er nevnt under.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes generelt folk er rare når det kommer til maling. De har ingenting mot å kaste nærmere 10 laken etter en mobiltelefon, kjøre fancy biler og innrede husene med lekre møbler og svære tv'er. Men gud forby å bruke noen kroner på kvalitetsmaling og utstyr med kvalitet. Jeg får vondt inni meg når jeg ser folk kjøpe malekoster på Europris. 

Endret av Justice 96
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 time siden):

men står det godt nok forklart på malingspanna om hva malinga inneholder av virkestoffer, og kan vanlige folk skjønne dette ut fra innholdsfortegnelsen?

Her vil jeg svare nei. Og det har ikke blitt lettere etter at det er blitt færre og færre skikkelige faghandlere. 19-åringer i maleavdelingen på obs vet forsvinnende lite om maling og malings egenskaper. 

Det finnes folk på slike steder som kan sitt fag, men det er ikke som i gamle dager når man kunne spasere inn i butikken til en malermester og få grundig hjelp og veiledning. 

Endret av Justice 96
  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Justice 96 said:

Synes generelt folk er rare når det kommer til maling. De har ingenting mot å kaste nærmere 10 laken etter en mobiltelefon, kjøre fancy biler og innrede husene med lekre møbler og svære tv'er. Men gud forby å bruke noen kroner på kvalitetsmaling og utstyr med kvalitet. Jeg får vondt inni meg når jeg ser folk kjøpe malekoster på Europris. 

I utgangspunktet enig. Skal imidlertid sies at jeg har vært ganske fornøyd med Harris-børstene fra Europris. Bor slik til at Europris-butikken har det enkleste å stikke innom i noen tilfeller. Men klart, Harris-børstene der er dyrere enn de billigste de selger.

En del har et "bruk og kast"-forhold til pensler. Har en del Jordan-pensler som er utrolig mye brukt i løpet av 10 år. Bare man rengjør de godt, så er det ikke noe problem. Klart at det blir dyrt for gode pensler om man ikke gidder å vaske dem, noe som er enkelt når det er snakk om vannbasert maling. Ikke at det er så mye styr med oljebasert, men klart whitesprite lukter om du skal ha det inne osv.

Lenke til kommentar
NULL skrev (9 minutter siden):

Skal imidlertid sies at jeg har vært ganske fornøyd med Harris-børstene fra Europris

Disse skal jeg innrømme å ikke kjenne til. Har vært borti de billigere når venner og slekt har kjøpt utstyr, hvor store deler av bustene ender opp med å ligge igjen på veggen. De er fæle å jobbe med og holder alt for dårlig på maling, noe som resulterer i overdreven drypping og søl. 

Har lært meg å alltid ha med privat utstyr om venner og bekjente ber om hjelp til slikt arbeid ?

Lenke til kommentar
Lundn skrev (5 timer siden):

Så det jeg lurte på er om noen har erfaringer med att det holder med ett?

Tilbake til dette. Jeg malte huset mitt fra fargen bomull, til en ganske mørk grå. Ved første strøk kunne man se det skinne svakt hvitt gjennom i enkelte av "strekene" etter penselen, i tillegg til at det kan fremstå ujevnt i farge. 

Dette kommer mye an på hvilken maling som brukes, hvor dyktig maleren er, og hvor mye maling som legges på. Alt for mange legger for tynt lag i håp om å spare en liter eller to med maling. 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Justice 96 said:

Disse skal jeg innrømme å ikke kjenne til. Har vært borti de billigere når venner og slekt har kjøpt utstyr, hvor store deler av bustene ender opp med å ligge igjen på veggen. De er fæle å jobbe med og holder alt for dårlig på maling, noe som resulterer i overdreven drypping og søl. 

Har lært meg å alltid ha med privat utstyr om venner og bekjente ber om hjelp til slikt arbeid ?

Har vel hatt inntrykk av at det er et ganske mye brukt merke i andre land. Ikke helt på Jotun-nivå kanskje, men gjør jobben. Om de er like holdbare har jeg vel ikke fått tatt helt stilling til. De billigpenslene til Europris har jeg hatt til enkelte "bruk-og-kast-operasjoner", men ikke noe som brukes til noe som skal se pent ut nei....

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Justice 96 said:

Tilbake til dette. Jeg malte huset mitt fra fargen bomull, til en ganske mørk grå. Ved første strøk kunne man se det skinne svakt hvitt gjennom i enkelte av "strekene" etter penselen, i tillegg til at det kan fremstå ujevnt i farge. 

Dette kommer mye an på hvilken maling som brukes, hvor dyktig maleren er, og hvor mye maling som legges på. Alt for mange legger for tynt lag i håp om å spare en liter eller to med maling. 

Da jeg flyttet inn i huset jeg har nå, var deler av huset mørkebrunt. Denne kledningen var da så tørr at selv med 3-4 strøk Butinox Futura - og uten at jeg sparer på malingen - kan man se gjennom (3 strøk der det visuelt sett ikke var så farlig, 4 strøk på de sidene av huset man ser/vises mot vei). Men man så ikke gjennom i starten, det tok litt tid.

(Gamlingen var malermester med eget firma, så ble en del malerarbeid i ungdomsårene...)

Lenke til kommentar
Justice 96 skrev (6 timer siden):

Her vil jeg svare nei. Og det har ikke blitt lettere etter at det er blitt færre og færre skikkelige faghandlere. 19-åringer i maleavdelingen på obs vet forsvinnende lite om maling og malings egenskaper. 

Det finnes folk på slike steder som kan sitt fag, men det er ikke som i gamle dager når man kunne spasere inn i butikken til en malermester og få grundig hjelp og veiledning. 

Så da kan det trygt sies at det kan lønne seg å betale en malermester for én times konsultasjon eller noe sånt, for å få erfaringsbasert informasjon, hvis man ikke får dét i butikker? Bare mener det positivt jeg altså, da jeg mener flere burde gjøre nettopp det, fremfor å ta uinformerte valg som kan koste ti- og hundretusener av kroner gjennom et helt liv. Og gjerne i alle profesjoner.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...