Gå til innhold

Nå bygger webpioneren Jon en ny nettleser som skal ta opp kampen med de store


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0laf skrev (46 minutter siden):

Igjen?

Har ikke Jon drevet med dette i årtier nå, å oppnådd en svimlende markedsandel på 0.04%?
Det er kanskje på tide å slutte å piske den døde hesten.

Nei, Opera hadde vel opp mot 3-4-5% avhengig av hvilken måling man så på. Og de hadde vel noen hundre millioner aktive brukere også. I en periode var de også den mest populære nettleseren på iPhone.

Og i tillegg til det har Opera bidratt stort til nettlesere generelt, både gjennom jobben med webstandarder og all funksjonaliteten de fant på.

Jeg skjønner ikke denne negativiteten mot alt mulig rart. Er det ikke slitsomt å være så negativ? Jeg ser deg aldri skrive noe positivt om noe som helst.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Nei, Opera hadde vel opp mot 3-4-5% avhengig av hvilken måling man så på. Og de hadde vel noen hundre millioner aktive brukere også. I en periode var de også den mest populære nettleseren på iPhone.


Nå er det et tiår siden Jon hadde noe som helst med Opera å gjøre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Nå er det et tiår siden Jon hadde noe som helst med Opera å gjøre

Ja, og så? Det var du som snakket om at han har "drevet med dette i årtier" og så viste du til en markedsandel på 0,4% som altså er feil. Hvis du ikke vil snakke om "årtier" så burde du kanskje la være å nevne det selv også?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Når Microsoft må skrote Edge og basere seg på google chrome rammeverket da sier dette hvor vanskelig det er å gjøre noe nytt i nettlesermarkedet. Da må en sitte på et helt nytt konsept, noe som er vanskelig når nettleseren er basert på standarder.

Lenke til kommentar
3FKY9EYR skrev (10 minutter siden):

Når Microsoft må skrote Edge og basere seg på google chrome rammeverket da sier dette hvor vanskelig det er å gjøre noe nytt i nettlesermarkedet. Da må en sitte på et helt nytt konsept, noe som er vanskelig når nettleseren er basert på standarder.

Opera baserer seg vel også på Chromium. 

Det er jo greit nok det, er jo skallet rundt og funksjonaliteten vi forbrukere ønsker også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (10 timer siden):

Noen av oss bruker Vivaldi fortsatt.

Ja, 0.04%

hekomo skrev (9 timer siden):

Ja, og så? Det var du som snakket om at han har "drevet med dette i årtier" og så viste du til en markedsandel på 0,4% som altså er feil. Hvis du ikke vil snakke om "årtier" så burde du kanskje la være å nevne det selv også?


Vivaldis markedsandel er altså nå 0.04%, ikke 0.4%.

At Opera hadde en større markedsandel i sine glansdager, for 15-20 år siden når Opera var store på mobil, er helt irrelevant, det var vel oppe i rundt 0.2% i den perioden Jon var der.

Han må selvfølgelig få bruke pengene sine på akkurat hva han vil, men dette er trolig et av de vanskeligste markedene å komme inn i, nettlesere er gratis, å det skal være ganske spektakulære nyvinninger for å dra brukere vekk fra de større aktørene.

At han gidder å holde på å mase om dette, stadig stå i mediene med "nye nettleserprosjekter" osv. etter å ha feilet totalt de siste ti årene, er imponerende, men for å gjenta meg selv, det er kanskje på tide å slutte å piske en død hest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):

Vivaldis markedsandel er altså nå 0.04%, ikke 0.4%.

Hva så? Jon oppnådde mye med Opera. Med Vivaldi har han selv sagt at han bare gjør det fordi han ønsker det, og målet er ikke å bli kjempestore. Så lenge selskapet tjener nok penger til å være selvfinansierende så har han sagt seg fornøyd.

Selv med 0,04 så har den antakelig millioner av brukere, og hver gang de gjør et søk eller lignende så tjener Vivaldi penger.

Men hvis han nå ønsker å satse igjen, og ønsker å ta opp kampen med de store for alvor - hvorfor er det så galt? Skal alle som har litt pågangsmot og dyktighet trykkes så langt ned som mulig?

Sitat

At han gidder å holde på å mase om dette, stadig stå i mediene med "nye nettleserprosjekter" osv. etter å ha feilet totalt de siste ti årene, er imponerende, men for å gjenta meg selv, det er kanskje på tide å slutte å piske en død hest.

Men han har jo ikke feilet. Opera har vært svært viktig i utviklingen av både WWW og nettlesere. Opera er en av de organisasjonene som har bidratt mest til at vi engang kan sitte her på et webforum og diskutere.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så ille at han gjør noe han liker å gjøre, og at han som en av de som har vært viktigst for utviklingen av både WWW og nettlesere uttaler seg i media hvis media ønsker å høre fra ham. Hvorfor er det så viktig å rakke ned på ham?

Til og med artikkelen du svarer på påpeker at "Få her i landet har spilt en så viktig rolle i utviklingen av Web som Jon von Tetzchner"

Klarer du ikke innrømme det engang?

Endret av hekomo
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Største problemet med Vivaldi er at folk flest ikke har hørt om det og altså ikke prøvd det.

Om alle hadde prøvd Vivaldi, tipper jeg en stor prosentandel ville endt opp med å bruke det som standard. Spesielt i desktop markedet.

Er riktig av Jon å satse på PR, informasjon må ut for å opplyse folkemengden om at Vivaldi finnes, slik at folk kan prøve dette og selv finne ut om det appellerer.

Hovedgrunnen til at så få brukere bruker Vivaldi er på grunn av uvitenheten om at det faktisk eksisterer. Dette er basert på personlig erfaringeringer. I mitt arbeidsmiljø, forblir (les: bruker Vivaldi som hovednettleser, og Chrome som nettleser til sider som ikke støtter Vivaldi) nesten alle på Vivaldi etter jeg introduserer dem til det og de har prøvd det litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selve nettleseren Opera, er i historisk sammenheng ubetydelig. Den oppnådde aldri en suksess i forbruker-markedet. Ikke at jeg egentlig tror de forsøke å komme dit heller; Opera er/var av og for ekspertene. Power-brukerene. Nerdene. Ikke almuen! 

Når man lager super-brukervennlige verktøy, skyver man power-users fra seg. Økonomisk sett, er det mye bedre å satse på massene i stedet på en liten prosentandel av brukerne. Men okke som – satsningen fra Google på å få "alle" til å bruke Chrome, har skapt marked for alternative browsere, myntet på brukere som skiller seg fra den gemene hop. 

Uansett; som nettleser er Opera ganske irrelevant. 

Det er ikke der styrken til Opera ligger. Opera – som selskap – er nemlig svært viktig! De var med å forme webben slik vi kjenner den i dag. En av de viktigste byggeklossene på webben er CSS. En norsk oppfinnelse, fra Opera, som sannsynligvis er mye viktigere enn både ostehøvler og binders!  

Videre var selskapet tungt inne i diskusjoner rundt hvilken vei webben skulle utvikles; si i tillegg til CSS bidro de innen teknologier rundt html5, video-strømming, JS, etc. etc. De var også først ute med mouse guestures, og de var ganske tidlig ute med reklameblokkering. Obskufisering av user-agent-headeren var de også kjappe med, for å nevnte noe. Liker du forresten at du har tabs i stedet for vinduer nettleseren din? Gjett hvor den idéen kom fra! ;) Jeg antar at alle disse bidragene, forklarer hvorfor mange teknologer likte Opera!?

Med Vivaldi ønsker Jon å gi tilpasningsmuligheter tilbake til power-brukerene. Det er kjekt! Jeg tar i mot med vide armer. Men jeg prøver ikke å prakke Vivaldi på min mor eller tante. Jeg tror de kommer bedre ut av det med Chrome. Men for min egen del ser jeg mange fordeler med Vivaldi – selv om forskjellene i dag ikke på langt nær er så store som for femten år siden. I dag kunne jeg fint ha overlevd med Chrome. Den gangen jeg installerte Opera, var alternativet IE6.. Sier vel sitt?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 4/30/2020 at 11:16 PM, 0laf said:

Igjen?

Har ikke Jon drevet med dette i årtier nå, å oppnådd en svimlende markedsandel på 0.04%?
Det er kanskje på tide å slutte å piske den døde hesten.

Vivaldi har pågått 5 år ish.

Hvis du refererer både til Opera og Vivaldi-arbeidet så blir det helt meningsløst å kun dra fram markedsandelen til sistnevnte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (50 minutter siden):

Opera er/var av og for ekspertene. Power-brukerene. Nerdene. Ikke almuen! 


Det er verdt å merke seg at Google har Canary og Firefox har Dev Edition, begge nettlesere for utviklere.
 

atlemag skrev (26 minutter siden):

Vivaldi har pågått 5 år ish.

Hvis du refererer både til Opera og Vivaldi-arbeidet så blir det helt meningsløst å kun dra fram markedsandelen til sistnevnte.

Okey, la meg redigere utsagnet ...

"Har ikke Jon drevet med dette i årtier nå, å oppnådd en svimlende markedsandel på 0.04% i dag, og maks rundt 2% for 15 år siden i Opera, som var hovedsakelig utviklet av Geir Ivarsøy og Håkon Wium Lie, et selskap Jon forøvrig forlot for ti år siden" ..

Happy !

Lenke til kommentar

Nei, Opera hadde en markedsandel opp mot 5% litt avhengig av hvilke kilder du bruker.

Wium Lie var teknologidirektør, og ikke utvikler.

Det stemmer at JvT kun deltok i utviklingen de første årene, men det var han som satte sammen teamet som jobbet på nettleseren og som ledet utviklingen. Opera ledet an på mange områder, også innenfor mobile nettlesere.

JvT har vært svært viktig for WWW og nettlesere. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av å rakke ned på ham og prøve å lure andre til å tro at han liksom er en "nobody".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Nei, Opera hadde en markedsandel opp mot 5% litt avhengig av hvilke kilder du bruker.

I 2017, ikke for ti år siden, når Jon fremdeles var involvert i selskapet, da var markedsandel på rundt 2%.
 

hekomo skrev (1 time siden):

Wium Lie var teknologidirektør, og ikke utvikler.


Utvikleren av CSS, nedlastbare skrifttyper og en hel del annet, samt den som startet uviklingen av Operas mobile nettlesere, var ikke utvikler?
 

hekomo skrev (1 time siden):

JvT har vært svært viktig for WWW og nettlesere. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av å rakke ned på ham og prøve å lure andre til å tro at han liksom er en "nobody".

Jeg har ikke hevdet at han er en "nobody", jeg har hevdet at Geir Ivarsøy var hovedutvikleren av Opera, Jon ledet selskapet, Wium Lie var den som gjorde de største bidragene til WWW.

Jon må jo gjøre akkurat hva han vil for meg, jeg kommenterer en artikkel som omhandler at han skal bygge en ny nettleser, å min personlige oppfatning er at det kanskje er på tide å finne på noe annet, det må da være mye annet han kan utvikle som det er større behov for, en enda en nettleser (nesten) ingen vil bruke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...