Gå til innhold

Gjelder kaskoforsikringen?


heireidar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, 0laf said:

Kanskje ... så lenge hun oppfyller vilkårene, altså at forsikringen din ikke har klausuler om hvem som kan kjøre bilen, som alder, som hun ikke oppfyller.

Neida, selv i slike tilfeller gjelder kaskoforsikringen i alle tilfeller jeg har klart å finne. Dog er det vanlig med dobbel egenandel i slike tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (1 time siden):

Neida, selv i slike tilfeller gjelder kaskoforsikringen i alle tilfeller jeg har klart å finne.


Det kommer vel an på hva du legger i "gjelder"?

Forsikringen betaler nok ut erstatning, men kan kreve regress dersom vilkårene er brutt.
Det høres litt for hyggelig ut at selskapene kun tar dobbel egenandel ved brudd på avtalen?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
12 hours ago, 0laf said:

Det høres litt for hyggelig ut at selskapene kun tar dobbel egenandel ved brudd på avtalen?

Da bør du lese standardvilkårene til de fleste (alle?) bilforsikringene. Der står det normalt (alltid?) spesifisert et påslag på egenandel dersom fører av bilen ikke er innenfor aldersbegrensingen i avtalen. I min egen forsikring er det satt til 8000,-, andre kan sikkert sette det til dobbelt av avtalt, eller andre beløp.

Har samme inntrykk som Snylter, har til gode å se en bilforsikringsavtale eller vilkår som ikke setter opp et slikt punkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/26/2020 at 6:00 PM, 0laf said:


Det kommer vel an på hva du legger i "gjelder"?

Forsikringen betaler nok ut erstatning, men kan kreve regress dersom vilkårene er brutt.
Det høres litt for hyggelig ut at selskapene kun tar dobbel egenandel ved brudd på avtalen?

Kan du ikke prøve å sette deg inn i tingenes faktiske tilstand fremfor å synse? Jeg har finlest vilkårene hos de fleste norske selskaper og de har alle sammen en klausul som gir de rett til å øke egenandelen med x antall kroner dersom enkelte vilkår som går på førers alder eller hvem som fører bilen brytes.

Lenke til kommentar

Om forsikringa er gjeldande kjem ann på vilkåra i den aktuelle forsikringa.
I all hovedsak så gjeld forsikringa uavhengig av kven som var førar av bilen.
Det er din forsikring og du som må betale eigenandelen for skaden, men det har lite betydning at det ikkje var du personleg som var førar av bilen. Unntaka er dersom du har overlatt bilen til ein person utan førarkort, ein førar som er rusa, eller ein førar som ikkje oppfyller avtalte forsikingsvilkår som til dømes aldersbegrensning eller årleg køyrelengde.

 

Heilt generelt så er det som Snylter seier slik at dersom føraren ikkje oppfyller vilkåra i forsikringa så betyr det vanlegvis høgare eigenandel, men at forsikringa dekker skaden.

I forsikringar med vilkår om at føraren skal være over 23 år så er det litt forskjell på om vilkåret er at bilen ikkje skal brukast av fører under 23 år, og at føraren på skadetidspunktet var under 23 år. I den fyrstnemnde formuleringa så er det opna for at ein førar under 23 år heilt unntaktsvis kan være førar av bilen utan å få høgare eigenandel eller avkortning.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (7 timer siden):

Kan du ikke prøve å sette deg inn i tingenes faktiske tilstand fremfor å synse? 


Gjensidige avkorter erstatning prosentmessig i forhold til rabatt. Har man fått 20% billigere forsikring med vilkår om at fører skal være over en viss alder, så vil man også få 20% avkorting i utbetaling dersom vilkåret er brutt.

https://www.nrk.no/innlandet/det-kan-koste-deg-dyrt-a-lane-bort-bilen-din-1.13757573

If har i sine vilkår :
 

Sitat

Følgene av å unnlate å gi Selskapet beskjed om endringer av risikoen som betinger høyere pris enn den som er betalt, er:
- Ved skade begrenses Selskapets ansvar til forholdet mellom hva som er betalt og hva som skulle vært betalt.
- Ved ansvarsskade har selskapet tilsvarende regressrett ovenfor forsikringstaker.
....
Når det i forsikringsbeviset er angitt alder for yngste fører og føreren i skadeøyeblikket er yngre, og denne lavere alder ville gitt premietillegg når dette ikke etter forsikringsavtalen reguleres med høyere egenandel.


Samme forholdet der, de kan avkorte utbetalingen for skade, samt kreve regress ved ansvarsskade, men de tar også et forbehold om at det kan reguleres i hver enkelt avtale med høyere egenandel i stedet.

Kan du ikke prøve å ikke være en komplett dust, å heller selv sette deg inn i avtalevilkår, å forstå at brudd på avtalevilkårene kan føre til regress fra forsikringsselskapet.
Dersom avtalen spesifikt sier at brudd på aldersbegrensningen gir økt egenandel, så er det neppe noe problem, med det er ikke gitt at det er slik.

Poenget i mitt første innlegg var kun at brudd på vilkårene kan føre til regress. Det er ikke gitt at samboeren til trådstarter oppfyller vilkårene i forsikringen, slik at svaret er ikke alltid "ja, forsikring dekker skaden fullt ut uansett hvem som kjører".

Trolig går det helt fint for trådstarter, jeg har aldri påstått noe annet, det er verre med de som tror de er synske i denne tråden, å vet hva som står i trådstarters forsikringsavtaler, og hvorvidt hans samboer oppfyller de vilkårene.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I if.. sine vilkår står i dag følgende for min Mercedes-AMG E63S:

"– Det er ingen bruker av bilen under 23 år. Ved brudd på forutsetningen trekkes det en ekstra egenandel på 10 000 kr ved enhver ansvar- eller kaskoskade. Unntatt er brukere som har øvelseskjørt 2000 km i If Lappen-app."

Den ene snøscooteren min som også er forsikret i If.. har denne ordlyden:

"Registrert hovedeier er eneste bruker av kjøretøyet. Ved brudd på denne forutsetningen økes egenandelen med 4 000 kr"

Frende sier:

"- Dersom det er lagt til grunn ved beregning av prisen at alle førere er minst 24 år (motorsykkel 30 år), påløper en tilleggsegenandel på kr 8.000 ved kaskoskade dersom fører var under 24 år (motorsykkel 30 år)."

Nemi sier:

"Hvis premien er beregnet på grunnlag av at motorvognen ikke skal brukes av fører under 24 år, og fører i skadeøyeblikket er under denne alderen, påløper det en egenandel på kr 10 000,-."

Tryg sier:

"Er føreren under 23 år i skadeøyeblikket økes egenandelen med 5.000 kroner når ikke annet fremgår av forsikringsbeviset. Økningen foretas ikke hvis føreren er registrert leasingtaker eller hovedeier i motorvognregisteret."

Eika sier:

"Hvis det fremgår av forsikringsbeviset at kjøretøyet ikke har bruker under 23 år, men det i skadeøyeblikket viser seg at bruker er under 23 år, forhøyes egenandel med kr 7 000."

Fremtind sier:

"Dersom føreren av bilen er under 23 år når skaden skjer og det ikke er opplyst at bilen brukes av førere under 23 år, økes avtalt egenandel med 6 000 kroner."

Landkreditt sier:

"Er det gitt rabatt for og avtalt at motorvognen ikke skal brukes av fører under 23 år, og fører i skadeøyeblikket er under 23 år, økes egenandelen med kr 10.000 for kasko eller kr 10 000 for ansvar"

Storebrand sier:

"hvis det er gitt rabatt for og avtalt at motorvognen ikke skal brukes av fører under 24 år, og fører i skadeøyeblikket er under denne alderen, økes egenandelen med kr 10 000 dersom ikke annet fremgår av forsikringsbeviset."

KLP sier:

"Er fører på skadetidspunktet under 24 år, økes egenandelen med 10.000 kroner, såfremt det ikke er avtalt og fremkommer i forsikringsbeviset at bilen blir kjørt av personer under 24 år"

Hos Codan fant jeg ingenting om aldersbegrensning i vilkårene, der kan det enkelte forsikringsbevis si noe om det men vilkårene ser det altså ut som ikke sier noe om det.

Enkelte sleskaper som Gjensidige, Tide og Enter legger ikke ut vilkårene på nett, så der får man ikke vite hva man har før man får tilgang på den konkrete avtalen.

 

Altså, de fleste selskaper (trolig nesten alle) opererer med økt egenandel der føreren er for ung..

 

Alle disse vilkårene er undersøkt og lest gjennom i dag, 28. april 2020.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
Snylter skrev (11 timer siden):

Altså, de fleste selskaper (trolig nesten alle) opererer med økt egenandel der føreren er for ung..

Alle disse vilkårene er undersøkt og lest gjennom i dag, 28. april 2020.


Det er veldig hyggelig at det står angitt i avtalene dine på den måten, men det er altså ingen garanti for at det er slik, If skriver spesifikt i sine generelle vilkår at de kan kreve avkortning eller regress, med mindre det er spesielt avtalt at egenandelen økes i stedet.

Poenget står fremdeles, det er ikke gitt at samboeren til trådstarter oppfyller vilkårene i avtalen, uansett hvilke vilkår det måtte være.
Trolig gjør samboeren det, men det finnes altså unntak, brudd på aldersbegrensningen kan være ett av de, at samboeren har vært beruset eller ikke har førerkort er to andre.

Det er fremdeles umulig for de av oss som ikke kjenner saken, å vite med sikkerhet om samboeren oppfyller forsikringsvilkårene, og forsikring gjelder fullt ut.

At "noen" følte et stort behov for å kverulere om at deres egne avtaler inneholder klausuler om økt egenandel ved brudd på aldersbegrensning, endrer ikke det.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt hvordan du ignorerer hva nesten alle andre selskaper oppgir.

Jeg har sjekket flere avtaler hos If.. i dag, de har likelydende tekst som min avtale. Men det er for all del lurt av If å ha en generell klausul for enkeltavtaler der man eventuelt har klart å ikke få med en slik tekst.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (34 minutter siden):

Morsomt hvordan du ignorerer hva nesten alle andre selskaper oppgir.


Det er jo helt irrelevant, for å sitere meg selv :
 

0laf skrev (På 26.4.2020 den 10.48):

Kanskje ... så lenge hun oppfyller vilkårene, altså at forsikringen din ikke har klausuler om hvem som kan kjøre bilen, som alder, som hun ikke oppfyller.


Dersom avtalen er utformet slik at aldersvilkåret kun fører til økt egenandel, så er det vel ikke noe problem !
Det jeg skriver er helt krystallklart, dersom forsikringen har klausuler som samboeren ikke oppfyller, så kan det kreves avkortning eller regress.

Dersom avtalen spesifikt sier at det ikke vil kreves avkortning eller regress, så er det heller ikke noe problem, men det er ikke gitt at brudd på aldersvilkåret alltid fører til økt egenandel, selv om det tydeligvis er slik i mange tilfeller.

Hva "nesten" alle andre selskaper gjør, er helt uten betydning for min påstand. Alder var også først og fremst kun et eksempel på et vilkår som kan forekomme, og som kan føre til regress dersom vilkåret brytes, jeg har vist til både de generelle vilkårene til If, samt en artikkel hvor Gjensidige hevder at de benytter avkortning ved brudd på slikt vilkår, som viser at det ikke er noen automatikk i dette.

Jeg forsøker å forklare dette litt lettere; det kan være vilkår som gjør at forsikring ikke "gjelder", ett av de vilkårene kan være aldersbegrensning. Hva vilkårene i din og andres forsikring sier om dette, er totalt irrelevant, så fremt det finnes forsikringer hvor brudd på aldersbegrensningen kan føre til regress.

Min påstand kan ikke motbevises ved å hevde at det er lite sannsynlig, du må i så fall legge frem bevis for at det ikke finnes slike avtaler.

For å være enda mer tydelig, så vil alltid bilforsikring gjelde, grunnet objektivt ansvar, men det kan kreves regress ved brudd på vilkårene.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...