Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Inspeksjon/sjekk av bil - pris?


Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en bil der eneste feil jeg vet om er at den ene demperen må byttes. Dette ser man på skjevheten på hjulet bak i tillegg til en dunkelyd når man kjører over humper.

Men, jeg har litt lyst å få sjekket hele bilen, om det er noen andre ting som må byttes, som f.eks. bremser.

Hva koster en slik test? Og hva inneholder den? Jeg vil bare sjekke understellet og motor, og om det er lekkasjer under.

Hva koster vanligvis en slik test hvis jeg drar til en vanlig bilverksted?

 

NAF skulle ha 1750 kr for en basis kjøpstest men det synes jeg var i dyreste laget. Den komplette testen koster 3000 kr..

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Adrax skrev (13 timer siden):

NAF skulle ha 1750 kr for en basis kjøpstest men det synes jeg var i dyreste laget. Den komplette testen koster 3000 kr..

Det er ikke dyrt, i heletatt på verksted kan reprasjoner av de litt dyrere typene fort ende med 150 000 kr det er neppe lønnsomt for en bil som er verdt under den prisen. Så det er jo bedre, en å kjøpe katta i sekken.

Sitat

Det kommer vel an på biltype,  bilens verdi, og om du tenker å selge den.

Tja tror omtrent prisene er det samme, betaler man mindre risikerer man de gjør dårlig jobb og ikke tar utgiften hvis de gjør en slik dårlig test at man får høye verksted regninger i ettertid. Blir jo som å betale 200 kr for eu kontroll med slik pris må man regne med de blir dårlig utført.

Lenke til kommentar

Ja, når var bilen EU-kontrollert sist? Og hva slags bil/årsmodel hander det om?

Om bilen har gått gjennom EU-kontroll betyr det ihvertfall at den skal være trafikksikkert.

Men om klutsj, motor er bra sier den ingentingen om (ok motor må bestå avgasttest).

Om en støttdemper er gåen får du garantert mangellapp med pålegg å bytte begge.

Ja, NAF-test er ikke gratis. Eller jo, du kan jo late som du vil selge bilen gjennom NETTBIL.NO  :)

Da blir den testet uten at du må betale ...... men om du har kjøpt en skranglekasse tror jeg neppe de bryr seg - da bør du heller ta med en som har litt kunskap om bil at du ikke kjøper tatta i sekken! Og joda - jeg har kjøpt en del billigbiler når jeg var ung. Hold stort sett 3-7år uten mange reperasjoner for de gikk på dynga, men må du på verksted for å fikse alt kan det blir dyrt.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at man nå kan ta eu kontrollen når man vil, hvis det er over ett år siden forrige godkjenning kan du jo slå to fluer i en smekk og det vil ikke være "bortkastet".

(Dog likte det gamle reglementet bedre)

Men naf testen vil kunne avdekke andre momenter ved bilen som ikke omhandler sikkerheten, slik som girkasse, motor osv..

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (15 timer siden):

Det kommer vel an på biltype,  bilens verdi, og om du tenker å selge den.

Honda CRV 2008 mod, 60.000 kr. Nettopp kjøpt den og skal beholde den.

 

freddy85 skrev (26 minutter siden):

Er det ikke slik at man nå kan ta eu kontrollen når man vil, hvis det er over ett år siden forrige godkjenning kan du jo slå to fluer i en smekk og det vil ikke være "bortkastet".

(Dog likte det gamle reglementet bedre)

Men naf testen vil kunne avdekke andre momenter ved bilen som ikke omhandler sikkerheten, slik som girkasse, motor osv..

 

 Bilen ble EU-godkjent 24. April 2019. Altså akkurat 1 år siden.

Det er hovedsaklig understellet jeg vil ha sjekket. Bremser, støtdempere, foringer osv.

Hvis jeg drar å tar EU-kontroll på bilen nå og den ikke blir godkjent, hvor lang tid vil jeg få på å fikse eventuelle feiler som dukker opp? Og om den blir godkjent, blir den automatisk godkjent i 2 nye år da?

Lenke til kommentar

Ta den på et verksted, forklar symptomene. De løfter den opp og ser over understellet å 10 minutter. Har de god tid og godt humør den dagen er det ikke sikkert du betaler engang. 

2 hours ago, SpecialForce said:

3000lr høres rimelig ut for en komplett sjekk av bilen. Gå for det du. 

3000 for å finne ut av et par symptomer i understell er helt hinsides.

Lenke til kommentar
Adrax skrev (7 timer siden):

Honda CRV 2008 mod, 60.000 kr. Nettopp kjøpt den og skal beholde den.

 

 

 Bilen ble EU-godkjent 24. April 2019. Altså akkurat 1 år siden.

Det er hovedsaklig understellet jeg vil ha sjekket. Bremser, støtdempere, foringer osv.

Hvis jeg drar å tar EU-kontroll på bilen nå og den ikke blir godkjent, hvor lang tid vil jeg få på å fikse eventuelle feiler som dukker opp? Og om den blir godkjent, blir den automatisk godkjent i 2 nye år da?

Ja de nye reglene er slik at den vil bli godkjent for to nye år mener jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...