Gå til innhold

Enkelt kamera rundt 5000 med bra billedkvalitet, har iPhone 6


Anbefalte innlegg

OBS! Jeg skrev iPhone XS, det skulle være iPhone 6. Kameraets kvalitet deretter. Beklager at jeg rotet. :(

Fruen er ikke helt fornøyd med bildene hun får med sin iPhone 6. Hun synes dog den duger bra som mobil, og lurer derfor på om det er verd det å kjøpe et dedikert kamera. Så det må være kompakt og lomme-/veskevennlig, mest mulig automatisk og altså merkbart bedre enn et iPhone-kamera i kvalitet og oppløsning. Bruksområdene er alt fra portretter til landskapsbilder, så jeg kan ikke riktig peke ut noe. Det er sikkert fint med litt zoom, så kanskje i klassen "reise-zoom". Video-kvalitet er antagelig ikke så viktig, i hvert fall ikke 4K, men det er kanskje standard etterhvert...

Hun antyder rundt 5000, men det kan kanskje strekkes litt om nødvendig. Ser for eksempel RX-100 finnes både billigere og dyrere, avhengig av generasjon og hva butikkene har tilbud på til enhver tid. Spør om dere trenger mer info, så skal jeg høre.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Feil versjon av iPhone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mobilkamera begynner å bli mer og mer brukbare for hver nye mobilgenerasjon, men du får nok noe mer kontroll med bildeparametre og bedre resultater med RX-100. Selv de første seriene vil nok gi bedre resultater brukt rett.

De har beholdt navnet lenge så det er i alle fall 5 forskjellige utgaver (I II III IV og V) med økende pris.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (5 minutter siden):

De har beholdt navnet lenge så det er i alle fall 5 forskjellige utgaver (I II III IV og V) med økende pris.

Takk for svar! De er kommet helt til versjon VII, ser jeg. Men da er vi oppe i over 13 000, så det blir nok ikke aktuelt. Første generasjon startet på 3 500, og demomodeller av den enda lavere. Hvis noen har andre merker de foretrekker, så si fra.

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør henne mindre fornøyd med bildene fra telefonen?

Det skal litt til for å få merkbart bedre resultater av et kompaktkamera, særlig om det er full auto som gjelder. Jeg tipper et slikt kamera fort kan bli liggende hjemme da det krever litt mer å ta det med seg, krever litt mer å dele bildene og krever litt mer av fotografen. Jeg tror det er mange som overvurderer sin egen interesse og dermed kjøper et kamera de egentlig kunne klart seg uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har erfaring med RX 100-ii. Det er et bra kamera, men du må vite litt hva du gjør. Hvis jeg kjører full auto så ser jeg egentlig ikke så mye forskjell fra et godt mobilkamera, hvertfall ikke så lenge lyset holder. 

Er fruen fotointeressert? Blender og lukkertid og sånn, er det kjent stoff? 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

iPhone holder seg jo relativt godt i pris.

Hva om hun selger iPhone XS og kjøper en iPhone 11 Pro feks? Den tar ganske gode bilder.

I tillegg har man den jo med seg heletiden, noe man ikke har med kamera. I tillegg har man autobackup av bildene ol.

Et dedikert kamera er i de fleste tilfeller bedre, men disse "high end" telefonene kan fint konkurrere med "mid range" fotokameraer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (49 minutter siden):

Hva er det som gjør henne mindre fornøyd med bildene fra telefonen?

Oppdaget som sagt at jeg skrev iPhone XS, det skulle være iPhone 6. Så eldre telefon og kameraløsning. Tror nok mest hun sammenligner med kjente som har nye top-modell kameratelefoner. Så det kunne vært et alternativ, men det koster jo en del, spesielt om hun skal ha iPhone, som er det hun kan. (Vi er Apple-basert på det meste her i huset.)

Geir :)

Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (2 minutter siden):

Det var en mulighet, men nå var det dessverre "bare" en iPhone 6. Da blir ikke bruktprisen rar, og en 11 Pro koster jo en formue.

Geir :) 

nei en iPhone 6 er jo fra "steinalderen" da skal du ikke se bort ifra at både iPhone XS eller iPhone 11 er mer en god nok til bilder.

De koster jo ikke såå mye. i tillegg så må man jo ha ny tlf snart likevel så ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, delvis enig, men man må jo ha nytt hardware innimellom ;) 

Men da er det nok ikke mye hjelp i meg. Jeg ville gått all in for "all in one", altså mobil i dette tilfellet.

Tror på sikt at det vil bli tungvindt for henne når hun heletiden må dra med seg veske med ekstra kamera.
Såå mye enklere når man bare kan dra opp mobilen, knipse det man vil, sende til venner og bekjente med det samme.

Koster kanskje noen få tusenlapper ekstra, men det synes jeg det er verdt :) Bruktmarkedet kan jo være et alternativ, selvom jeg ikke er noe særlig fan av brukte mobiler.

Lenke til kommentar

Ellers har Elkjøp også feks demovarer:

https://www.elkjop.no/outlet/mobil-og-gps/mobiltelefon/10751/iphone-xs-64-gb-stellargra

Da får man hvertfall garanti og reklamasjon.

Ellers så er det jo et alternativ med swap eller svitsj sånn at man ikke må ut med en formue med en gang, men heller betaler den ned over 2 år (eller etter 3mnd om man heller vil det..) :) 

Hold oss oppdatert hvertfall. :) 

Lenke til kommentar

Ta en kikk her: https://teleoutlet.no/butikk/nytt-liv/apple-meget-god-stand

Har handla derfra selv, og ofte er telefonene så god stand at de ikke vises at de er brukt. I verste fall om du skulle få en som man ikke føler er god nok stand så har man angrerett.

Kun telefon da, uten lader, eske og headset.

 

Til rundt 5000 er jo denne i rett prisklasse: https://teleoutlet.no/produkt/nytt-liv/apple-meget-god-stand/apple-iphone-xs-64gb-meget-god-stand-bb

Eller man kan legge på 500kr ekstra og få Max versjonen om hun foretrekker større.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (2 timer siden):

Det er det hun ikke liker. Helst burde slike ting vare evig syns hun... :wee:

Da kan du jo foreslå kamera med film i og si at kunnskapen burde vare evig, og derfor vil et filmkamera være perfekt med begrenset elektronikk. På tide med fotoalbum og postkort, brevvenner og bilder i konvolutt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...