Gå til innhold

Elbilsalget i mars: Denne bilen suser fra Tesla


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (5 minutter siden):

Du snur det hele på hodet. Man sparer tid ved å bruke denne "hurtigtesten". Det tar lenger tid å teste på bane. Og ut over dette er sammenligningen din ikke gyldig i det hele tatt.

Hva vet du om hvordan Tesla sjekker hjulstilling?

Ergo er det ingen som trur på at Tesla fjernet noe som sparer tid for å teste alt manuelt på bane, som er ekstremt mye mer unøyaktig og sløsing av tid for samme nytte. Det er umulig å komme noen vei før du faktisk beviser at de testet hver bidige bil på bane. Det burde jo eksistere video/bilder og analyser på dette for folk som er interessert i å se produksjonstall f.eks? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (1 time siden):

Nei, jeg utelater det ikke. Jeg skrev herher og her at jeg ikke trodde på det og hvorfor jeg ikke trodde på det. Hvorfor leser du ikke noe av det du svarer på.

Jo, det skrev jeg om her.

Du har jo skrevet at du ikke tror på Tesla eller en linken som svarer på artikkelen du velger å tro på, en artikkel som tydelig inneholder villedende informasjon.

Det var også en artikkel om bremseproblemer som så ble koblet til en artikkel om at de kuttet ut en "hurtigtest". Jeg fikk aldri noe egentlig svar da jeg påpekte at de fortsatt brukte den aktuelle testen da bremseproblemet ble oppdaget, og at testen ikke ble kuttet ut før på slutten av måneden etter at feilen ble oppdaget.

Slik det fremstilles i denne tråden så er denne hurtigtesten den eneste måten å teste bremser på, og Teslas valg om å utføre testingen på bane i en periode tidlig i utviklingen skal bety at de egentlig ikke tester bremser i det hele tatt. Det får jeg ikke til å stemme når VW selv med bruk av denne hurtigtesten har måttet tilbakekalle hundretusenvis av biler på grunn av bremseproblemer.

Siden VW har hatt så store problemer med bremsene på bilene sine, så må jo konklusjonen være at de ikke tester bremsene i det hele tatt hvis man skal være konsekvent og ikke selvmotsigende i sin argumentasjon?

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (36 minutter siden):

Ergo er det ingen som trur på at Tesla fjernet noe som sparer tid for å teste alt manuelt på bane, som er ekstremt mye mer unøyaktig og sløsing av tid for samme nytte. Det er umulig å komme noen vei før du faktisk beviser at de testet hver bidige bil på bane. Det burde jo eksistere video/bilder og analyser på dette for folk som er interessert i å se produksjonstall f.eks? 

Dette har jeg faktisk forklart flere ganger. La meg sitere det jeg har skrevet tidligere:

"Denne automatiserte testen er jo faktisk det som er snarveien her. Den blir brukt for å spare tid. I utgangspunktet tester/testet jo alle produsenter på bane, men så var det et ønske om å spare tid. Tesla bruker også slike tester i utgangspunktet, men ønsket å faktisk teste bremsene på bane på det stadiet i produksjonen."

Og:

"Det var ikke det at den aktuelle testen i seg selv tok for lang tid. Det var at de uansett ønsket å teste bremsene på bane fordi de var på et tidlig stadium av produksjonen, og da ble den aktuelle testen overflødig. Selv om bremsetestingen tok lenger tid enn hvis de bare hadde brukt den aktuelle testen, så ønsket de å teste på bane for å være sikre på at ting var som de skulle."

Formålet med å fjerne den aktuelle testen var å spare tid, men grunnen til at de kunne gjøre det var at de allerede testet på bane i tillegg, fordi de var på et stadium i produksjonen der de ønsket å gjennomføre tester på bane for å være sikre på at alt var som det skulle. Dersom hovedformålet var å spare tid, hadde de kuttet ut testene på bane og brukt den aktuelle "hurtigtesten", men de ønsket altså å sikre kvaliteten samtidig.

Det er jo du som påstår at de ikke testet bilene, så da må nesten du føre bevis for dette. Hvis ikke du kan det og ingen fører noe endelig bevis så er vi i en situasjon der vi må se på fakta som er kjent i saken. Det at Tesla ikke skal ha testet bremsene på bilene sine er en så oppsiktsvekkende påstand at den må antas å være feilaktig frem til noe annet er bevist. At du synes eller mener at Tesla umulig kan ha testet bremsene på bane kan ikke tillegges særlig vekt, da vi nesten må forholde oss til fakta.

Kan du føre bevis for hvordan Tesla testet bilene på bane, og kan du føre bevis for at det er mye mer unøyaktig?

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Kan du føre bevis for hvordan Tesla testet bilene på bane, og kan du føre bevis for at det er mye mer unøyaktig?

Hvordan skal jeg føre bevis for noe jeg ikke trur eksisterer? Det burde som sagt være mye enklere for deg å finne bevis for noe du mener eksisterer enn for oss som mener det ikke eksisterer? Det forstår vell du også? 

Når man har folk som prøver å komme med antagelser for produksjonen for sine aksje-valg ved å telle båter og se på oppstillingsplasser, så ville det vært rart å ikke finne lignende folk stående og kikke på denne "banen" Tesla tester alle sine biler på? Man kunne jo rett og slett bare talt biler og fått nøyaktige tall for produksjonen før Q-tall om det var sant at Tesla testet hver bil på bane. 

Finn bevis for det, så kan vi gå videre.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (32 minutter siden):

Hvordan skal jeg føre bevis for noe jeg ikke trur eksisterer? Det burde som sagt være mye enklere for deg å finne bevis for noe du mener eksisterer enn for oss som mener det ikke eksisterer? Det forstår vell du også? 

Når man har folk som prøver å komme med antagelser for produksjonen for sine aksje-valg ved å telle båter og se på oppstillingsplasser, så ville det vært rart å ikke finne lignende folk stående og kikke på denne "banen" Tesla tester alle sine biler på? Man kunne jo rett og slett bare talt biler og fått nøyaktige tall for produksjonen før Q-tall om det var sant at Tesla testet hver bil på bane. 

Finn bevis for det, så kan vi gå videre.

Jeg regner med at slike tester foregår skjult fra offentligheten uansett. En bane trenger ikke å ligge åpent for alle og enhver. Ellers kunne man jo enkelt avslørt nye bilmodeller fra Tesla ved å bare legge seg til rette og spionere på banene deres. Så nei, det er nok ikke så enkelt.

Jeg har ikke innsikt i detaljer om hvordan Tesla tester bilene sine, og må derfor forholde meg til den generelle informasjonen som er der ute, for eksempel artikkelen jeg linket til. Du har tilsynelatende heller ikke slik innsikt i aktuelle detaljer, så det eneste vi egentlig har her er antakelser. Da kommer vi egentlig ikke så mye lenger.

Vi har også en villedende artikkel som utelot viktig informasjon som så ble kjent gjennom artikkelen jeg la ut som tilsvar. Basert på den villedende artikkelen konkluderes det så med at Tesla ikke tester bremser i det hele tatt. Artikkelen min som forklarer hvordan det henger sammen blir ikke tatt med i betraktningen.

Så igjen, vi kommer neppe særlig mye lenger her.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Jeg regner med at slike tester foregår skjult fra offentligheten uansett.

De klarer å holde en hel testbane skjult for offentligheten? Er det et svar du velger å stå ved? 

hekomo skrev (1 minutt siden):

Ellers kunne man jo enkelt avslørt nye bilmodeller fra Tesla ved å bare legge seg til rette og spionere på banene deres.

Det er jo nettopp det man gjør? De fleste "spy-pictures" du ser av fremtidige bilmodeller er jo tatt på testbaner til de respekterte merkene. 

hekomo skrev (2 minutter siden):

Så nei, det er nok ikke så enkelt.

Du vandrer jo rundt i din egen fantasiverdenen bare? Jo, det er så enkelt, og jo folk får faktisk betalt for å ta bilder på slike lokasjoner. Mediene kaster seg jo over muligheten til å få slik informasjon. 

Sitat

Det vi har da er en villedende artikkel som utelot viktig informasjon

Den er da ikke villedende? Den forteller en sannhet siden Tesla måtte ut og bedrive brannslukking i ettertid. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

De klarer å holde en hel testbane skjult for offentligheten? Er det et svar du velger å stå ved? 

Det er jo nettopp det man gjør? De fleste "spy-pictures" du ser av fremtidige bilmodeller er jo tatt på testbaner til de respekterte merkene. 

Du vandrer jo rundt i din egen fantasiverdenen bare? Jo, det er så enkelt, og jo folk får faktisk betalt for å ta bilder på slike lokasjoner. Mediene kaster seg jo over muligheten til å få slik informasjon. 

Den er da ikke villedende? Den forteller en sannhet siden Tesla måtte ut og bedrive brannslukking i ettertid. 

Artikkelen er jo villedende siden den fremstiller det som at Tesla ikke testet bremsene i det hele tatt, når de faktisk testet bremsene på bane.

Som sagt, jeg vet ikke detaljert hvordan slik testing foregår. Det er derfor jeg flere ganger har spurt om noen her har kompetanse til å uttale seg om dette på et faglig grunnlag, eller om det bare er antakelser de kommer med.

Slik jeg ser det må de jo ha skjulte testfasiliteter, da de jo faktisk har fullt kjørbare varianter tilgjengelig når de lanserer nye modeller.

Og spionbildene du viser til er vel en annen type testing enn bare test av bremser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Artikkelen er jo villedende siden den fremstiller det som at Tesla ikke testet bremsene i det hele tatt, når de faktisk testet bremsene på bane.

På alle bilene? Finn bevis! Det burde være null problemer å se hundrevis, eller tusenvis av biler som kjører rundt på Tesla's testbane. Du finner folk som tar bilder av biler som kjører der gjennom hele året, så det å finne bevis for dette burde være null problem. Det var jo slik vi fikk bekreftet at TMY var i produksjon? Det var spy-foto av TMY på deres testbane. 

Så nei, det er en god grunn til at det er ekstremt lite sannsynlig at de tester hver bidige bil ut fra produksjonslinjen på bane. Det burde være ekstremt synlig isåfall. 

hekomo skrev (4 minutter siden):

Slik jeg ser det må de jo ha skjulte testfasiliteter

Du kan finne banene på google-maps om du vil det, og bilder derifra kommer hele tiden. Electrec og andre Tesla-happy blogger liker jo å vise bilder av biler i test hele tiden? Problemet er jo at det mangler enormt mange biler på disse banene for å støtte opp under påstanden din. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

På alle bilene? Finn bevis! Det burde være null problemer å se hundrevis, eller tusenvis av biler som kjører rundt på Tesla's testbane. Du finner folk som tar bilder av biler som kjører der gjennom hele året, så det å finne bevis for dette burde være null problem. Det var jo slik vi fikk bekreftet at TMY var i produksjon? Det var spy-foto av TMY på deres testbane. 

Så nei, det er en god grunn til at det er ekstremt lite sannsynlig at de tester hver bidige bil ut fra produksjonslinjen på bane. Det burde være ekstremt synlig isåfall. 

Du kan finne banene på google-maps om du vil det, og bilder derifra kommer hele tiden. Electrec og andre Tesla-happy blogger liker jo å vise bilder av biler i test hele tiden?

Jeg har ingen bilder eller videoer fra Teslas testbaner, dessverre. Det er ikke noe jeg bruker tiden min på å lete etter.

Dessuten sto det jo i artikkelen jeg linket til at dette med å kun teste på bane var noe som ble gjort midlertidig fordi de var på et tidlig stadium av produksjonen og ønsket å teste så mye som mulig.

Hvor er bildene av TMY på testbane? Var dette en bane der de testet bremser?

Hvilke baner kan jeg finne? Også eventuelle innendørsbaner? Har du noen eksempler?

Alle produsenter testet jo tydeligvis bremsene på bane tidligere, så hvorfor skulle det være umulig å gjøre det nå?

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det noen her som kan gjøre rede for hvordan testing av bremser på bane faktisk foregår? Dvs. hvordan det utføres i praksis, hvor lang tid det tar, hva slags utstyr som trengs, hva testene faktisk tester, hvor lang bane man trenger, osv.

Har noen en komplett oversikt over Teslas testfasiliteter? For eksempel alle baner, inkludert eventuelle baner innendørs?

Jeg har egentlig etterspurt dette og annen relevant informasjon flere ganger, men det virker ikke som noen faktisk vet noe særlig om hvordan slik testing foregår. Da blir det også en ganske rotete diskusjon med mye følelser og synsing.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
hekomo skrev (14 minutter siden):

Jeg har ingen bilder eller videoer fra Teslas testbaner, dessverre. Det er ikke noe jeg bruker tiden min på å lete etter.

Du finner bilder og videoer av testbanen til Tesla med biler rimelig enkelt. Problemet er at du ikke finner mengden du burde ha funnet om hver bil ut av fabrikk ble testet. Det du finner er ymse rapporter om biler som er ute ved nylanseringer f.eks. 

Det var som sagt slik mediene fant ut at TMY var like ved. Den ble tatt bilde av på banen deres. 

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (20 minutter siden):

Du finner bilder og videoer av testbanen til Tesla med biler rimelig enkelt. Problemet er at du ikke finner mengden du burde ha funnet om hver bil ut av fabrikk ble testet. Det du finner er ymse rapporter om biler som er ute ved nylanseringer f.eks. 

Det var som sagt slik mediene fant ut at TMY var like ved. Den ble tatt bilde av på banen deres. 

Hvor er disse bildene og videoene? Har de bare en testbane?

Hvor er bildene av TMY, og når ble de tatt? Jeg vil gjerne se hva det er snakk om.

Sier mengden på bane i dag noe om hvordan de testet i 2018 da de midlertidig testet alle bilene på bane fordi de var på at tidlig stadium av produksjonen? Husk at artikkelen jeg linket til påpekte at testingen på bane var midlertidig, og at de ville gå over til å teste slik der gjør med Model S og X. Det har de sannsynligvis gjort for lenge siden.

Hvordan vet du i det hele tatt noe om mengden biler som blir testet på bane til enhver tid?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (14 minutter siden):

Hvor er disse bildene og videoene? Har de bare en testbane?

Bruk google. Du har vell lest electrek, teslarati og co? Da har du sett mange av bildene/videoene som har kommet derifra. 

hekomo skrev (14 minutter siden):

Hvor er bildene av TMY, og når ble de tatt? Jeg vil gjerne se hva det er snakk om.

Må jeg lære deg å google? Søk "spy photo Tesla Roadster, Tesla Model S, Tesla Model Y" eller hva som helst, så finner du film/bilder av dem på banen. 

hekomo skrev (14 minutter siden):

Sier mengden på bane i dag noe om hvordan de testet i 2018 da de midlertidig testet alle bilene på bane fordi de var på at tidlig stadium av produksjonen?

Fin stråmann. Mengden av biler på banen i 2018 samstemmer ikke med at hver bidige bil var ute på banen. Du finner spion-foto av Tesla's produkter siden før Tesla Model S kom. Så det at media har utnyttet test-baner for å fiske informasjon har jo vært her i mange, mange år. Lenge før Tesla kom. Om Tesla dermed da utnyttet banen for å sjekke sikkerhet i bremsene på hver bidige bil, så ville vi ha sett det. Det gjør vi ikke. Det som dog er velkjent informasjon er at Tesla kutter tid der de kan kutte tid. Bevisene finner du jo i bilene som blir levert. Dårlig kvalitet med maskeringsteip og deler som mangler tyder på dårlig QA. Så det er ekstremt lite troverdig at de med vilje kuttet ut en testbenk som sparer tid, for så å kaste mer oppgaver på QA personell som fra før tydeligvis er overarbeidet til å ikke gidde ta av teip engang. 

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Er det noen her som kan gjøre rede for hvordan testing av bremser på bane faktisk foregår? Dvs. hvordan det utføres i praksis, hvor lang tid det tar, hva slags utstyr som trengs, hva testene faktisk tester, hvor lang bane man trenger, osv.

Har noen en komplett oversikt over Teslas testfasiliteter? For eksempel alle baner, inkludert eventuelle baner innendørs?

Jeg har egentlig etterspurt dette og annen relevant informasjon flere ganger, men det virker ikke som noen faktisk vet noe særlig om hvordan slik testing foregår. Da blir det også en ganske rotete diskusjon med mye følelser og synsing.

Jeg har gitt deg en test prosedyre. I følge artikkelen du linket til er det kun innbrenning av bremsene pluss noen funksjonstaster tesla utfører. Bilen skal testes med full belastning, pedaltrykk og systemtrykk skal logges mm. Dette tar mye tid og derfor kjøres disse i benk. 

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2004/wp29grrf/PVGTR-2004-18e.pdf

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 timer siden):

Bruk google. Du har vell lest electrek, teslarati og co? Da har du sett mange av bildene/videoene som har kommet derifra. 

Må jeg lære deg å google? Søk "spy photo Tesla Roadster, Tesla Model S, Tesla Model Y" eller hva som helst, så finner du film/bilder av dem på banen. 

Fin stråmann. Mengden av biler på banen i 2018 samstemmer ikke med at hver bidige bil var ute på banen. Du finner spion-foto av Tesla's produkter siden før Tesla Model S kom. Så det at media har utnyttet test-baner for å fiske informasjon har jo vært her i mange, mange år. Lenge før Tesla kom. Om Tesla dermed da utnyttet banen for å sjekke sikkerhet i bremsene på hver bidige bil, så ville vi ha sett det. Det gjør vi ikke. Det som dog er velkjent informasjon er at Tesla kutter tid der de kan kutte tid. Bevisene finner du jo i bilene som blir levert. Dårlig kvalitet med maskeringsteip og deler som mangler tyder på dårlig QA. Så det er ekstremt lite troverdig at de med vilje kuttet ut en testbenk som sparer tid, for så å kaste mer oppgaver på QA personell som fra før tydeligvis er overarbeidet til å ikke gidde ta av teip engang. 

Nei, jeg har ikke sett disse bildene og videoene. Hvis du mener at de eksisterer så må du da kunne komme med dem også? Kan du vise til disse Model Y-bildene eller ikke? Jeg tør jo ikke ta deg på ordet, for det har jo allerede kommet frem villedende informasjon i denne tråden, for eksempel fra artikkelen som du eller en annen la ut, og som ga et falskt bilde av denne bremsefeilen som det ble gjort et stort nummer ut av.

Jeg fant denne artikkelen fra 2018 der det står at "there are so many quality checks it's ridiculous". Altså at det er veldig mange kvalitetssjekker hos Tesla sammenlignet med andre produsenter. Og de intervjuer en som koordinerer testkjøringen av biler som kommer fra fabrikken. Det står at det er flere som jobber med testkjøring av biler under produksjon. Hvorfor trenger de så mange testkjørere hvis de ikke tester bilene?

Hvordan vet du egentlig hvor mange biler det var på banen i 2018? Hva vet du konkret om hvordan Tesla tester biler?

Det stemmer at det var utfordringer med kvaliteten tidlig i produksjonen, noe bl.a. Sandy Munro påpekte. Men senere så ble dette løst, og kvaliteten ble mye bedre, også i følge Sandy Munro.

Dette du nevner med maskeringsteip var vel kun en påstand som verserte i media, mener jeg å huske. Kildene var ikke akkurat troverdige heller, og det ville ikke vært den eneste gangen media kom med falske påstander om Tesla basert på anonyme eller lite troverdige "ansatte".

Så er det også forskjell på maskeringsteip og sikkerhet. Tesla tar som kjent sikkerhet svært seriøst, noe tester bekrefter. Så det er nok noe de absolutt ikke har kuttet hjørner på. Sandy Munro fant jo eksempler på "over-engineering" i Model 3 der Tesla hadde overdrevet når de hadde prøvd å gjøre bilen sikrere, slik at de nesten gikk for langt.

Så akkurat når det gjelder sikkerhet har nok Tesla sitt på det tørre. I motsetning til andre produsenter som både har måttet tilbakekalle hundretusener av biler på grunn av livsfarlige feil, og som har jukset aktivt og gjentatte ganger med utslippsmålinger for å late som de møtte krav fra myndighetene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Jeg har gitt deg en test prosedyre. I følge artikkelen du linket til er det kun innbrenning av bremsene pluss noen funksjonstaster tesla utfører. Bilen skal testes med full belastning, pedaltrykk og systemtrykk skal logges mm. Dette tar mye tid og derfor kjøres disse i benk. 

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2004/wp29grrf/PVGTR-2004-18e.pdf

Hva slags testprosedyre er dette? Hvem står bak den, og hvem bruker den? Hva er metoden? Du linker til et tilfeldig dokument uten noen kontekst. Du må nesten oppsummere det du mener er relevant her, for hvem som helst kan legge ut hva som helst og påstå at det er relevant.

Det står for eksempel i dokumentet ditt: "during the tests, the force applied to the brake control in order to obtain the prescribed performance must not exceed the maximum force laid down"

Og: "The prescribed performance must be obtained without locking of the wheels at speeds exceeding 15 km/h"

Og det må utføres på bane eller vei ("shall be carried out on a track" og "when braking on a road on with reduced adhesion")?

Dette høres jo ikke ut som at man må teste med full belastning, og det høres ut som det kreves at det testes på bane eller vei?

Hvor står det du påstår i artikkelen jeg linket til? I følge denne artikkelen gjør de svært grundige sikkerhetstester.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

@oophus3do Igjen, du må nesten være mer konkret. Kom med en direkte link så man skjønner hva du snakker om. Jeg kan ikke huske at ryktene om at de var i ferd med å starte produksjonen hadde noe med bilder på bane å gjøre. Det ble flere og flere observasjoner på offentlige veier, samt at det kom interne lekkasjer om det.

Og hvorfor ignorerer du hele resten innlegget mitt? Det er flere spørsmål der som burde vært avklart, samt informasjon som du ikke engang svarer på om du har fått med deg eller ikke.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...