Jump to content
Joachim Seehusen

Forskere har presentert nytt faststoffbatteri for elbiler: Sølv og karbon skal gi 800 km rekkevidde

Recommended Posts

Guest Slettet+9817234

Når dette kommer fra Samsung er det verdt å lytte. At rapporten er publisert i Nature er også verdt å ta med seg. Hvis dette lar seg kommersialisere så vil vi kunne fastslå at nesten all transport på jorden vil bli elektrisk og batteridrevet. I ingressen til rapporten står det

«In our full-cell demonstrations, we employed a high-Ni layered oxide cathode with a high specific capacity (>210 mAh g−1) and high areal capacity (>6.8 mAh cm−2) and an argyrodite-type sulfide electrolyte.»

Har noen her kompetansen til å si noe om Wh/kg? Tenker da på bruk ingen luftfart og vektreduksjon av dagens biler. 

Edited by Slettet+9817234

Share this post


Link to post

SVJV er en ladesyklus fra helt utladet til helt full. Om du lader f. eks. fra 70% til 90% så er det bare 20% av en ladesyklus.

Edited by trikola
  • Like 1

Share this post


Link to post
4 hours ago, Paal F said:

210mAh/g x 3,7v = 0,777wh/g

gir altså 777wh/kg

128,7 kg for 100 kWh ville jo vært helt fantastisk. Så skal det jo litt innpakking, kjøling osv, men likevel. Eventuell lavere C-rating i output er vel ikke så ille, her er kanskje en mulig applikajson for superkondensatorer som kan levere forbikjøringsboost hvis det trengs.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Tenkte på det samme! Med mindre man klarer å øke antallet ladesykluser uten at batteriet foringes, vil man måtte satse på utbyttbare batterier. Behøver ikke bli et problem dersom man får ned prisen! Hvilket leder tanken 15 år bakover og til batteribytte på biler etter "skuffeprinsippet" fremfor å måtte spise pølser og drikke kaffe mens man venter på hurtigladeren!

Share this post


Link to post
Guest Slettet+9817234
Erling Storvik skrev (9 timer siden):

Men 1000 ladesykluser? Vår Mitsubishi Miev ble solgt etter syv år, da var batterikapasiteten kanskje 70% – men vi hadde sikkert bortimot 2000 ladesykluser.

Hvor mange kilometer? For om du har 800km per lading som det skisseres her så er bilen falt fra hverandre lenge før batteriet. 

Share this post


Link to post
Guest Slettet+9817234
Paal F skrev (9 timer siden):

210mAh/g x 3,7v = 0,777wh/g

gir altså 777wh/kg

Takker!

 

Som betyr at det begynner å bli interessant på veldig mange flyruter. 

Share this post


Link to post
Guest Slettet+9817234
0AAVKDA1 skrev (1 time siden):

Tenkte på det samme! Med mindre man klarer å øke antallet ladesykluser uten at batteriet foringes, vil man måtte satse på utbyttbare batterier. Behøver ikke bli et problem dersom man får ned prisen! Hvilket leder tanken 15 år bakover og til batteribytte på biler etter "skuffeprinsippet" fremfor å måtte spise pølser og drikke kaffe mens man venter på hurtigladeren!

800km per ladesyklus og 1000 ladesyklus gir et potensiale på 800 000km. Det er langt mellom bilene som varer så lenge. 

Share this post


Link to post

Hvor langt hadde den kjørt? iMiev har vell minst 10% buffer i topp og bunn. Om rekkevidda er 10 mil i snitt vil 250 000km være 2000 fulke sykluser sånn ca hvis du alltid lada fra 0-100 (10-90%). Alder gir og en sakte degradering, evt mye hurtiglading i høy temp.

På mange elbiler er nok en gjennomsnittslading bare en halv syklus og man regner grovet sett at 2 halve ladinger gir halvparten av slitasjen som en hel.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
19 hours ago, JØI said:

Har noen her kompetansen til å si noe om Wh/kg? Tenker da på bruk ingen luftfart og vektreduksjon av dagens biler. 

Blir neppe vektreduksjon helt enda med disse battierene - men samme vekta vil no ha vesentleg meir kapasitet.

Share this post


Link to post
2 hours ago, Lynxman said:

"Samme vekt=mer kapasitet" betyr selvfølgelig også "samme kapasitet=lavere vekt".

Joda, og nokre biler vil kanskje gå ned i vekt om dei allereie har nok kapasitet - f.eks kanskje ein Tesla eller to. Men dei fleste bilene ligg på godt under 400 km rekkevidde, og dei bilane vil nok ikkje mista noko vekt med mindre dei når kapasitets-målene sine.

Med mindre produksjon ikkje tillater det, og tilgjengeligheten blir for liten i relevant framtid. Då vil nok vekta gå ned noko mens me får hybrid-pakker mellom gammel og ny batteri-teknologi for eksempel.

Edited by Drunkenvalley

Share this post


Link to post
Drunkenvalley skrev (10 timer siden):

Joda, og nokre biler vil kanskje gå ned i vekt om dei allereie har nok kapasitet - f.eks kanskje ein Tesla eller to. Men dei fleste bilene ligg på godt under 400 km rekkevidde, og dei bilane vil nok ikkje mista noko vekt med mindre dei når kapasitets-målene sine.

Som Mazda har forstått så vil det også være et marked for elbiler med kortere rekkevidde p.g.a. at endel folk slett ikke har behov for laaang rekkevidde, og da vil de helst slippe å betale for den unødvendige batterikapasiteten. Disse bilene vil da få en lavere vekt, og selvfølgelig bruke mindre energi. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
18 hours ago, 0AAVKDA1 said:

Tenkte på det samme! Med mindre man klarer å øke antallet ladesykluser uten at batteriet foringes, vil man måtte satse på utbyttbare batterier. Behøver ikke bli et problem dersom man får ned prisen! Hvilket leder tanken 15 år bakover og til batteribytte på biler etter "skuffeprinsippet" fremfor å måtte spise pølser og drikke kaffe mens man venter på hurtigladeren!

Ser ikke helt sammenhengen her. Vi ser allerede i dag at batteriforringelse ikke er noe stort problem, batteriet eldes i takt med resten av bilen, verre på de uten aktiv kjøling, bedre på de med. Og batteribytte istedenfor hurtiglading er en gammel idé som for lengst er forkastet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
12 hours ago, Hanhijnn said:

Som Mazda har forstått så vil det også være et marked for elbiler med kortere rekkevidde p.g.a. at endel folk slett ikke har behov for laaang rekkevidde, og da vil de helst slippe å betale for den unødvendige batterikapasiteten. Disse bilene vil da få en lavere vekt, og selvfølgelig bruke mindre energi. 

Eg trur me vil begynna å gradvis redusere kapasiteten etter kvart som rekkeviddeangsten går bort blant dei som er hysteriske om elbilers korte rekkevidde, men eg trur sjølv at me vil sjå fokus på å auka kapasiteten til den grad det er økonomiskt.

Edited by Drunkenvalley
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...