Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Coronavirus - Kan jeg ta barn ut av skole?


ScandiFlick

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (38 minutter siden):

Noen som har vurdert å rømme til hytta?

Nå bor jeg ikke i Norge lenger, men familien har en hytte på fjellet som er langt unna andre folk. Jeg ville seriøst vurdert å dra opp på hytta og bli der til situasjonen blir bedre.

Ja! Men må overbevise samboeren om at det er det rette! Minstemann er det enkelt å ta ut av barnehagen, men den største går på skolen. 

Noen som vet om jeg har lov til å ta henne ut av skolen nå? Rett og slett pga corona!? Hvordan stiller jeg juridisk der? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, ScandiFlick said:

Ja! Men må overbevise samboeren om at det er det rette! Minstemann er det enkelt å ta ut av barnehagen, men den største går på skolen. 

Noen som vet om jeg har lov til å ta henne ut av skolen nå? Rett og slett pga corona!? Hvordan stiller jeg juridisk der? 

Mitt råd til deg, vent til skolene stenger.

Det er ikke nødvendig å isolere seg helt enda.

Lenke til kommentar
ScandiFlick skrev (4 minutter siden):

Noen som vet om jeg har lov til å ta henne ut av skolen nå? Rett og slett pga corona!? Hvordan stiller jeg juridisk der? 

Det går an å ta "en tredagers" og satse på at skolene uansett blir stengt fra mandag av. Det er i teorien litt gambling siden man ikke gjør alt helt etter boka, men det er mulig det er bedre med tilgivelse enn med tillatelse i denne situasjonen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Det går an å ta "en tredagers" og satse på at skolene uansett blir stengt fra mandag av. Det er i teorien litt gambling siden man ikke gjør alt helt etter boka, men det er mulig det er bedre med tilgivelse enn med tillatelse i denne situasjonen.

De er vel enda mer effektivt om en foreldregruppe tar ut alle sine barn samtidig. Oi, ble litt lite oppmøte i den klassen der, vil nok få rektor til å sperre øynene opp tenker jeg :roll:

Lenke til kommentar
ScandiFlick skrev (14 minutter siden):

Ja! Men må overbevise samboeren om at det er det rette! Minstemann er det enkelt å ta ut av barnehagen, men den største går på skolen. 

Noen som vet om jeg har lov til å ta henne ut av skolen nå? Rett og slett pga corona!? Hvordan stiller jeg juridisk der? 

Undrer også på det her. Holdt de hjemme "syk" i dag. Kona litt mot dette da. Men nå spurte de: Pappa, skal vi på skolen i morgen? Bare lyst til å holde de hjemme om sant skal sies. Men kan det få noen konsekvenser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, FranZe said:

Undrer også på det her. Holdt de hjemme "syk" i dag. Kona litt mot dette da. Men nå spurte de: Pappa, skal vi på skolen i morgen? Bare lyst til å holde de hjemme om sant skal sies. Men kan det få noen konsekvenser?

Da hadde jeg sparket ballen tilbake senere og sagt at rektor ikke tok helsemyndighetenes anbefaling på alvor. Hørte at et sted så er grensen på ansamling av ikke flere enn 20 personer, ikke 500 her i Norge. Så det praktiseres nok litt forskjellig alt etter hvor hardt rammet stedet er til nå.

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
FranZe skrev (10 minutter siden):

Undrer også på det her. Holdt de hjemme "syk" i dag. Kona litt mot dette da. Men nå spurte de: Pappa, skal vi på skolen i morgen? Bare lyst til å holde de hjemme om sant skal sies. Men kan det få noen konsekvenser?

Barn har både en rett og plikt til å gå på skole, jfr. opplæringsloven §2-1. 

Sitat

§2-1 Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring.

Og ja - det kan få konsekvenser å hindre barna fra å oppfylle denne plikten:

Sitat

Dersom ein elev utan å ha rett til det har fråvære frå den pliktige opplæringa, kan foreldra eller andre som har omsorg for eleven, straffast med bøter dersom fråværet kjem av at dei har handla forsettleg eller aktlaust. Offentleg påtale blir ikkje reist utan når kommunen set fram krav om slik påtale.


Du kan søke om permisjon. Mer informasjon finner du her: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/saksbehandling/fravar/grunnskolen/ 

Endret av Slettet-404071
Lenke til kommentar
Øystein skrev (1 minutt siden):

Barn har både en rett og plikt til å gå på skole, jfr. opplæringsloven §2-1. 

Og ja - det kan få konsekvenser å hindre barna fra å oppfylle denne plikten:

 


 

Jeg er ikke advokat men vil ikke kalle det auktlaust.

Myndighetene har allerede sterkt frarådet ansamlinger på fra 100-500 personer.

Hvor mange barn står oppå hverandre i en kantine eller skolegården i friminuttene???

Så er det da spørsmålet om når det skjer og situasjon...

Men at det kommer tar jeg som selvfølgelig.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For å kunne ha hjemmeundervisning, må du ha viss utdannelse. Og det er risiko for å bli meldt til Bv. Men en tid går det selvsagt å gjøre som noen foreldre gjør, å være en mnd med barna i Pakistan for eksempel. Der de gir beskjed på forhånd. 

Store arbeidsgivere skal legge til rette for hjemmekontor? Store arbeidsgivere er vel de som er over 195 cm og 130 kg... 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (3 timer siden):

Skal du holde de hjemme fram til sommeren da eller? Fortsatt utrolig usannsynlig å bli smittet. Når dette endrer seg blir skolen stengt. 

Følger du litt med rundt deg så skjønner du at det er en knapp tid før skolen stenges. Barn er perfekte bærere av dette, og blant barn smitter ting utrolig fort. Har du barn overhodet? Har barnet hatt influensa? Da har du også det for å si det slik. Men det skumle her er ikke at du ikke vet at du har blitt smittet men at barna har smittet hverandre, før det har vært tegn til dette overhodet. 

Nei, det er ikke liten sjanse for å bli smittet. Men at det ikke går hardest utover barna er en annen sak, men betyr det at de trenger å smitte alle andre for det? Barn er det farligste våpenet her, hvis en ser med åpne øyne. 

Hvor usannsynlig er det å bli smittet? Tror kanskje en heller burde ha øynene åpne for at muligheten til dette var ganske lett?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 10.3.2020 den 20.44):

For å kunne ha hjemmeundervisning, må du ha viss utdannelse. Og det er risiko for å bli meldt til Bv. Men en tid går det selvsagt å gjøre som noen foreldre gjør, å være en mnd med barna i Pakistan for eksempel. Der de gir beskjed på forhånd. 

Store arbeidsgivere skal legge til rette for hjemmekontor? Store arbeidsgivere er vel de som er over 195 cm og 130 kg... 

Hensikten med at skolene er åpne er jo ikke av hensyn til lærdommen i 1-3 klasse.  Det er for å holde foreldre i jobb.

Læring idag kan man fint gjøre med skoleapper på iPad eller Android hjemme... Akkurat som de gjør i Kina og S Korea. Alle barn bruker nettbrett i undervisningen i Norge og Sverige....

De eldre barna kan få oppgaver via nett og jobbe selvstendig, med litt påsyn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Til og med MDG og SV tar nå til orde for å stenge skoler og barnehager, så tipper det skjer raskt nå. Over helgen tenker jeg alle skoler er stengt.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 10.3.2020 den 20.44):

For å kunne ha hjemmeundervisning, må du ha viss utdannelse. Og det er risiko for å bli meldt til Bv. Men en tid går det selvsagt å gjøre som noen foreldre gjør, å være en mnd med barna i Pakistan for eksempel. Der de gir beskjed på forhånd. 

Store arbeidsgivere skal legge til rette for hjemmekontor? Store arbeidsgivere er vel de som er over 195 cm og 130 kg... 

Latterlig når en har hjemmekontor at det ikke er lagt opp noen plan for at barn kan ha muligheten til å lære litt hjemme. 

Kona er sykepleier og arbeider med pasienter med svakt immunforsvar. Når disse blir dårlig og mange stryker med så får en bare sende en takk til de som styrer det her. Men det er vel kanskje økonomisk forsvarlig så da er det vel greit. 
 

Slik det er nå er det ikke snakk om om vi får det i hus i den aller nærmeste fremtid men når. Trodde meningen var å forsøke å forsinke det så lenge som mulig, som de så fint sier det de som styrer dette. Her er det praktisk talt lagt opp slik at rushet skal bli så stort som mulig på en gang. 
 

Det har ingen hensikt å søke om noenting som helst når det tar 14 dager+ å få svar. 
 

Selvfølgelig er det også viktig å tenke på landets økonomi, men dette er jo rett og slett ting som ikke har innvirkning på økonomien i det hele tatt. Det er jo heller ikke snakk om å isolere ungene inne i ett hus. Men at det blir redusert lekekamerater i en periode. Er vel bedre med 2-3 enn 500-600 samlet på ett sted?

Nei, men det har vel sikkert med at alle skal være ett, alle skal være med og ingen bli utestengt. Enten aller eller ingen. Selv mener jeg at det er en spesiell situasjon vi befinner oss i og ungene forstår det her altså. Men det fordrer jo selvsagt at en setter seg litt ned å snakker med barna om det. Mine hadde i alle fall ingen problemer med å forstå det, og de forstår faktisk ikke hvorfor en fortsatt går på skolen. Da ble jeg nødt til å si det som det var. Skolene venter til det har kommet corona på skolen, men da er det egentlig for sent.

 Men jeg regner med at de som styrer dette har kontroll og vet bedre. Må helt ærlig si at jeg ikke forstår meg på det. 

 

 

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skoler og barnehager i Norge stengt fra og med idag, så nå slipper dere å tenke på det. Nå må dere permittere eller finne barnepasser.

Edit nå ser jeg de folkevalgte har tillatt utstrakt bruk av omsorgspenger fordi skoler og barnehager har stengt. Bra jobba Norge!!!

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...