Gå til innhold

Vi tester: Kan vesle Zoe egne seg som familiebil?


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (11 timer siden):

Jeg tror mange ønsker seg en elektrisk Volvo stasjonsvogn med takstativ, plass til 5 personer, inkludert ski og oppakning, hundebur, hengerfeste og campingvogna på slep, firehjulsdrift og godt nok ladenett til at det går smertefritt å dra både på sommerferie og vinterferie med den. Vi har etter hvert fått noen få varianter som begynner å nærme seg, men vi er ikke helt i mål ennå. Kanskje i 2025?

Volvo XC40 Recharge er ikke så langt unna. Ladenettverket er det største hinderet. Mod. Y scorer bedre der. Ca. samme pris på begge. Stasjonsvogn selger vel ikke så godt for tida? Må være høyreist og stort, uansett hvor smått det er. VW T-cross, Audi Q2 m.fl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (På 1.3.2020 den 0.04):

Jeg tror mange ønsker seg en elektrisk Volvo stasjonsvogn med takstativ, plass til 5 personer, inkludert ski og oppakning, hundebur, hengerfeste og campingvogna på slep, firehjulsdrift og godt nok ladenett til at det går smertefritt å dra både på sommerferie og vinterferie med den.

Jeg gjør egentlig ikke det. Jeg ønsker meg en liten bil som er lett å kjøre i byen. Om vi må sitte trangt de få gangene vi er på langtur er det greit, så lenge den er lett å parkere i hverdagen.

Har en Toyota Yaris i dag. Den fungerer bra som familiebil fordi den har takstativ.

Endret av Elektroavdelingen
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 29.2.2020 den 19.46):

Miljøbevisste har ikke mange barn. De  klarer seg med en slik. Store el biler har så høyt klimaavtrykk at du må ha privat CO2 fangst i kjelleren. Leste nettop en artikkel som påpekte idiotien i matpakke kjøring avgiftsfritt i 2.2tonns tesla. 

Matpakkekøyring med automobil er ein uting som burde unngås uavhengig av drivlinje!

I tettbygde strok er det arealineffektivt, ressurssløsande og utset andre for fare.

I meir grisgrente strok er det dessverre oftast få alternativ, men det hjelp her å velgje mest effektive variant. Liten og lett elektrisk må vel vere det beste.

Lenke til kommentar
Ing. Bjotveit skrev (1 time siden):

Matpakkekøyring med automobil er ein uting som burde unngås uavhengig av drivlinje!

I tettbygde strok er det arealineffektivt, ressurssløsande og utset andre for fare.

I meir grisgrente strok er det dessverre oftast få alternativ, men det hjelp her å velgje mest effektive variant. Liten og lett elektrisk må vel vere det beste.

Siden du sier uavhengig av drivlinje så henger jeg meg opp i elbiler spesielt:

- I tettbygde strøk kan det være arealinneffektivt ja - i de tilefellene det er snakk om veier med kø eller knapphet på parkeringsplasser. Men det er uansett bedre for luftkvaliteten at de kjøretøyene som kjøres er elektriske i stedet for bensin/diesel-drevne. Pga reelle samfunnsøkonomsike tap av dårlig luftkvalitet bør det fortsatt være inventiver til å velge el framfor bensin/diesel i byene.

- Ressurssløsende på hvilken måte? Elbiler bruker veldig lite strøm og spiser hverken rødt kjøtt eller trenger varm dusj etter hver tur.

- Utsetter andre for fare? Er du ikke klar over at det er mye farligere å sykle X km enn å kjøre bil X km? Da regner jeg både syklisten selv og omgivelsene samlet.

- I grisgrente strøk trenger man ofte bil, men hva får deg til å tro at liten og lett er det mest effektive valget? Ofte er firehjulstrekk og god rekkevidde viktige faktorer for å komme seg frem og for å unngå å ha bensin/diesel-bil i tillegg. Liten og lett gir store begrensninger i bruksmåte uten at det gir nevneverdige reduksjoner i energibruk. Det ser vi blant annet fra denne testen av Renault Zoe med 169 Wh/km. Sammenligner vi f.eks med "verstingen" Mercedes EQC med WLTP 227 Wh/km og tester viser reelt rundt 250 Wh/km så sparer man i løpet av et år med 12 000 km kjøring 20000 km * (250-169)/1000 = 1 620 kWh/år. En gjennomsnittlig norsk husstand bruker 16 000 kWh/år og sparepotensialet ved å innstallere en billig varmepumpe ligger i størrelseorden 3-4 ganger mer enn det å bytte fra Mercedes EQC til Renault Zoe. I distriktet er nok gjennomsnittlig strømforbruk per husstand noe større grunnet høyere gjennomsnittsalder og størrelse på husstandene er større enn i byene. Merk at 1620 kWh/år er en sammenligning mot den elbilen med aller høyest forbruk.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
joakimb skrev (1 time siden):

Et hangarskip kan også være en tannbørste, men denne måten å bruke språk på er meningsløs.

Nei et hangarskip kan ikke være tannbørste. Fullt så stor er du nok ikke i kjeften. Så der er du ganske meningsløs ja.

Men for å svare et useriøst innlegg seriøst så kan en Zoe (eller eUp) fungere som familiebil for en liten familie. Typisk en eller to foreldre og et eller to små barn. Hele familen får plass i bilen, selv om de må begrense bagasjen de tar med seg. Det kommer helt ann på hvilke forutsetninger akkurat den familien har til sin familiebil.

At du har helt andre forutsetninger, sånn at en liten bil ikke fungerer for din familie er en helt annen sak. Det er ikke det vi diskuterer her nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Nei et hangarskip kan ikke være tannbørste. Fullt så stor er du nok ikke i kjeften. Så der er du ganske meningsløs ja.

Men for å svare et useriøst innlegg seriøst så kan en Zoe (eller eUp) fungere som familiebil for en liten familie. Typisk en eller to foreldre og et eller to små barn. Hele familen får plass i bilen, selv om de må begrense bagasjen de tar med seg. Det kommer helt ann på hvilke forutsetninger akkurat den familien har til sin familiebil.

At du har helt andre forutsetninger, sånn at en liten bil ikke fungerer for din familie er en helt annen sak. Det er ikke det vi diskuterer her nå.

Nå flisespikker du. Ok, så kan ikke et hangarskip være en tannbørste, men det kan være en fritidsbåt. Samtidig er det klart at det ikke er det vi snakker om når vi snakker om fritidsbåt.

 

En småbil kan selvsagt være nok for en liten familie, men en familiebil blir det likevel ikke.

Lenke til kommentar
joakimb skrev (Akkurat nå):

Nå flisespikker du. Ok, så kan ikke et hangarskip være en tannbørste

Ja der har du et klassisk tilfelle av flisespikkeri...

joakimb skrev (1 minutt siden):

En småbil kan selvsagt være nok for en liten familie, men en familiebil blir det likevel ikke.

Hvem flisespikket sa du? For den familien som er godt fornøyd med en Zoe så er det jo en familiebil...

Familiebil er såvidt jeg vet ikke en egen definert bilklasse, men korriger meg gjerne.

Lenke til kommentar

Vel, i stedet for å lete etter ytterpunktene av definisjonen på ordet familiebil, kan man vel heller se statistisk på hva som er vanlig og hvilken plass og funksjonalitet man vanligvis forventer av en familiebil. Jeg synes Zoe ligger litt i utkanten av det man normalt kaller en familiebil. Akkurat som 9-setere også ligger litt i utkanten av det jeg vil kalle en familiebil. Kan vi bli enige om at Zoe er relativt liten og trang i forhold til vanlig tolkning av ordet familiebil?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (34 minutter siden):

Ja der har du et klassisk tilfelle av flisespikkeri...

Hvem flisespikket sa du? For den familien som er godt fornøyd med en Zoe så er det jo en familiebil...

Familiebil er såvidt jeg vet ikke en egen definert bilklasse, men korriger meg gjerne.

Familiebil har ikke noen mening overhode slik du bruker det. Eller, vi kan si at etter din forståelse er en familiebil en bil med minst to seter. Jeg er uenig i at det er riktig å bruke språket slik.

Lenke til kommentar

Denne kan bli knapp for folk i utkantene som må

stå for det meste av den fysiske infrastrukturen selv.

Det må være noe mere å gå på, alle kan ikke ha enda en bil, eller gnåle på naboene hver gang en

trenger noe mere "traust". Da må det uansett vere noen som har "traustere" redskap, som kan spørres.

Og så er det alle med hunder i bur, og de med andre fritidsinteresser, som stadig må medbringes.

 

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 timer siden):

Siden du sier uavhengig av drivlinje så henger jeg meg opp i elbiler spesielt:

- I tettbygde strøk kan det være arealinneffektivt ja - i de tilefellene det er snakk om veier med kø eller knapphet på parkeringsplasser. Men det er uansett bedre for luftkvaliteten at de kjøretøyene som kjøres er elektriske i stedet for bensin/diesel-drevne. Pga reelle samfunnsøkonomsike tap av dårlig luftkvalitet bør det fortsatt være inventiver til å velge el framfor bensin/diesel i byene.

- Ressurssløsende på hvilken måte? Elbiler bruker veldig lite strøm og spiser hverken rødt kjøtt eller trenger varm dusj etter hver tur.

- Utsetter andre for fare? Er du ikke klar over at det er mye farligere å sykle X km enn å kjøre bil X km? Da regner jeg både syklisten selv og omgivelsene samlet.

- I grisgrente strøk trenger man ofte bil, men hva får deg til å tro at liten og lett er det mest effektive valget? Ofte er firehjulstrekk og god rekkevidde viktige faktorer for å komme seg frem og for å unngå å ha bensin/diesel-bil i tillegg. Liten og lett gir store begrensninger i bruksmåte uten at det gir nevneverdige reduksjoner i energibruk. Det ser vi blant annet fra denne testen av Renault Zoe med 169 Wh/km. Sammenligner vi f.eks med "verstingen" Mercedes EQC med WLTP 227 Wh/km og tester viser reelt rundt 250 Wh/km så sparer man i løpet av et år med 12 000 km kjøring 20000 km * (250-169)/1000 = 1 620 kWh/år. En gjennomsnittlig norsk husstand bruker 16 000 kWh/år og sparepotensialet ved å innstallere en billig varmepumpe ligger i størrelseorden 3-4 ganger mer enn det å bytte fra Mercedes EQC til Renault Zoe. I distriktet er nok gjennomsnittlig strømforbruk per husstand noe større grunnet høyere gjennomsnittsalder og størrelse på husstandene er større enn i byene. Merk at 1620 kWh/år er en sammenligning mot den elbilen med aller høyest forbruk.

Misforstå meg rett, eg er svært positiv til elektrisk mobilitet, samstundes tykkjer eg me ikkje skal miste overblikket over alle dei andre problematiske sidene ved bilisme.

Ein overgang frå forbrennarbilar til elektriske er sjølvsagt positivt i høve til luftkvalitet og i nokon grad støy. Der er me einige. Samstundes bør ein ikkje tru dette er den store løysinga for alle problem. Dersom alle kollektiv-, sykkel- og gåande trafikantar går over til elektrisk matpakkekøyring vert det kaos.

Punktet mitt om ressurssløsing er ikkje meint å fokusere på energibruken til framkomstmiddelet aleine. I alle tilfelle eg kjenner til er elektriske bilar overlegne forbrennarar i i ressursbruk over lengre tid. Men, ein stor bil inneheld meir materiale enn ein liten og ein matpakkekøyrar som køyrer ein stor SUV 2-10 km til jobb aleine i tettbygd strok, ser eg på som ressurssløsing. Den mest effektive formen for mobilitet er eit menneske på ein sykkel. Og om du treng ein varm dusj og ein biff etter kvar sykkeltur, reknar eg med du bør vurdere klesval, kosthald, fysisk form og rute. Eventuelt få ein sjekk hos legen. Om det kun er formen som er problem tilrår eg å teste ut el-sykkel av god kvalitet.

Når det gjeld faremomentet må det seiast at Noreg er i noko særstilling då ein tolka politisk at sykkel var for born og tillot sykling på fortau. Ser du historisk på trafikkdødstala kom det store skiljet i Noreg då ein skjønte at bilar og alle andre trafikantar måtte skiljast. Så orsak meg om eg ynskjer meg ein skikkeleg infrastruktur for gåande og syklande i tettbygd strok. Bilistar er stort sett farlege for alle andre enn seg sjølve.

Som sagt er eg fullt inneforstått med kor mykje meir effektiv ein elektrisk bil er enn ein forbrennar og det er då heller ikkje rart at ein forskjellen mellom ein stor EQC og ein Zoe er mykje mindre enn ein mellom ein Zoe og ein forbrennar SUV. Likevel vil eg vise til forskinga gjort av Amory Lovins ved RMI (https://rmi.org/from_vision_to_reality_lighter_stronger_vehicles/). Det han kom fram til på 90-00-talet var at den største komponenten for å auke energieffektiviteten var å redusere vekta. 

Altså tykkjer eg moralen må vere å ikkje kjøpe større og tyngre bil enn du har behov for, og bruk den berre når sykkel eller kollektivt ikkje er mogeleg eller aktuelt.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 timer siden):

Vel, i stedet for å lete etter ytterpunktene av definisjonen på ordet familiebil, kan man vel heller se statistisk på hva som er vanlig og hvilken plass og funksjonalitet man vanligvis forventer av en familiebil. Jeg synes Zoe ligger litt i utkanten av det man normalt kaller en familiebil. Akkurat som 9-setere også ligger litt i utkanten av det jeg vil kalle en familiebil. Kan vi bli enige om at Zoe er relativt liten og trang i forhold til vanlig tolkning av ordet familiebil?

Det kan vi. Har heller aldri påstått at en Zoe er en typisk familiebil. Det viser vel artikkelen tydelig at den ikke er. Men den kan fungere som familiebil, hvis familien er liten nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...