Gå til innhold

Trekke kabel i vårt nye hus


Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen

Etter 5 år med maks 40/40 linje har jeg kjøpt inn 500/500 nett fra altibox. Huset vi har kjøpt hadde kabler trukket allerede, men jeg fant fort ut at det er gamle Cat 5 kabler med maks 100 i hastighet. Stua hvor vi idag har hjemmesentralen er i hovedetasjen mens fiberinntaket er i kjelleren i motsatt ende av huset. Jeg lurer på om jeg bør trekke nye kabler, eller bare sette opp hjemmesentralen i kjelleren og sette opp google home boxer derfra.
Eventuelt kan jeg forsøke å trekke nye kabler, men da lurer jeg på om jeg skal gå for cat 6 eller cat 7 for future proofing.
Setter stor pris på alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CAT5 med åtte ledere skal normalt sett klare gigabit - i hvert fall så lenge det ikke er snakk om veldig lange strekk og evt. spesielle støykilder. I noen tilfeller kan det vel være snakk om kabel som er problem et sted - f.eks. en dårlig forbindelse mellom leder og plugg (eller veggkontakt).

Ellers er det jo snakk om et spørsmål om behov. Og det beste resultatet med Google Wifi (som jreg renger med du mener) er hvis man også kabler opp disse (evt. en av satellittene, i tillegg til første enhet som naturligvis må være kablet). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

CAT5 med åtte ledere skal normalt sett klare gigabit - i hvert fall så lenge det ikke er snakk om veldig lange strekk og evt. spesielle støykilder. I noen tilfeller kan det vel være snakk om kabel som er problem et sted - f.eks. en dårlig forbindelse mellom leder og plugg (eller veggkontakt).

Ellers er det jo snakk om et spørsmål om behov. Og det beste resultatet med Google Wifi (som jreg renger med du mener) er hvis man også kabler opp disse (evt. en av satellittene, i tillegg til første enhet som naturligvis må være kablet). 

Mulig det er litt vell mange strekk, det er også over flere ulike ledd og brukt ulike kabler. Nekter å tro at det kan være i nærheten av 100m. Jeg kan bruke litt tid på å sjekke kabelstykkene, evt kjøpe en sånn tester hos kjell og company.

Du tenker det er best om man kabler google wifi boksene sammen?

Takk for svar ?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, KongeSamfunn said:

Mulig det er litt vell mange strekk, det er også over flere ulike ledd og brukt ulike kabler. Nekter å tro at det kan være i nærheten av 100m. Jeg kan bruke litt tid på å sjekke kabelstykkene, evt kjøpe en sånn tester hos kjell og company.

Du tenker det er best om man kabler google wifi boksene sammen?

Takk for svar ?

Selv om slike testere kan være litt begrenset, så er det i hvert fall et godt utgangspunkt å bare få sett at det i det minste er elektrisk kontakt. Om du så skal trekke/lage noe kabel senere, vil det uansett være greit å ha dette verktøyet.

Hvorvidt Google WiFi bør være kablet henger litt sammen med hvilke behov man har for ytelse, om det er veldig mye trafikk over trådløst osv. For mange er det helt greit nok uten å kable de opp. Men hvis det er muligheter for å gjøre det, er det absolutt en fordel. Selv det å bruke kabler som gir bare opptil 100 Mbps kan totalt sett føre til at det hele blir bedre - om man ikke har helt spesielle behov der det er en stor fordel å få høyere hastighet enn over 100 Mbps på wifi hjemme.

Google WiFi er en av de enklere mesh-løsningene på markedet. Den har ikke noe dedikert radio for backhaul-trafikk mellom enhetene. Med andre ord, mellom enhetene må trafikken gå som wifi - og så skal trafikken videre ut til klienten via wifi. Da blir det fort mindre airtime tilgjengelig, evt. at den velger å bruke 5 GHz til backhaul og snakke med klientene på 2,4 GHz.

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, DiskusDød said:

Har ikke trekt cat5 på minst 8 år. Alt som trekkes nå er cat6a, uskjermet og skjermet.

cat5 vil jeg tro at det er enda lengre tid siden du har trekt. Cat5e derimot kan jeg se for meg at en del trekte for 8 år siden. Men Cat5e gjør fortsatt gigabit-jobben for de fleste helt greit. Med med tanke på øke kabelkrav etter hvert som man beveger seg mot at i hvert fall 2,5 og 5 Gbps blir mer vanlig i hjemmenettsammenheng, og ellers lavere sjanser for støy-problemer, vil man når man legger nytt i dag naturligvis legge bedre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, KongeSamfunn said:

Nå har jeg snakka med altibox på chat og teknikeren sa at problemet lå hos noden kraftselskapet har lagt ut. Fikk beskjed om å ringe dem for å sjekket opp i dette. Gjerne det fikser biffen, vi får rett og slett se.

Aha, du har bare 100 Mbps inn til deg og bare testet via speedtest e.l? Trodde du hadde sjekket selve tilkoblingshastigheten i lokalnettet.

Eks fra kommandolinjen i Windows

C:\Users\null>wmic NIC where NetEnabled=true get Name, Speed
Name                                        Speed
Intel(R) 82579V Gigabit Network Connection  1000000000
VMware Virtual Ethernet Adapter for VMnet1  100000000
VMware Virtual Ethernet Adapter for VMnet8  100000000

1 000 000 000 = Gigabit, 100 000 000 = 100Mbps (at det står gigabit i teksten handler bare om modellnavnet til nettverkskortet)

Lenke til kommentar

 

NULL skrev (24 minutter siden):

Aha, du har bare 100 Mbps inn til deg og bare testet via speedtest e.l? Trodde du hadde sjekket selve tilkoblingshastigheten i lokalnettet.

Eks fra kommandolinjen i Windows

C:\Users\null>wmic NIC where NetEnabled=true get Name, Speed
Name                                        Speed
Intel(R) 82579V Gigabit Network Connection  1000000000
VMware Virtual Ethernet Adapter for VMnet1  100000000
VMware Virtual Ethernet Adapter for VMnet8  100000000

1 000 000 000 = Gigabit, 100 000 000 = 100Mbps (at det står gigabit i teksten handler bare om modellnavnet til nettverkskortet)

Liker å tro at jeg har grei kontroll på det tekniske, men er ikke helt der du er ser jeg.
Skal ringe det lokale selskapet for å høre imorgen. Fikk beskjed at det som sagt var noden som var problemet. Fikk opplyst at det var en crc feil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...