Gå til innhold

Xiaomi Mi 10/Mi 10 Pro


nor50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Christoffero89 skrev (På 23.6.2020 den 11.18):

Det gjorde jo plutselig telefonen mer aktuell!     

Hvordan er ednne sammenlignet mot Samsung s20 telefoner?    prisen er jo høy til å være kina telefon

S20+ og S20 Ultra har 120hz oppdateringsfrekvens på skjermen kontra 90 hz. De har også litt høyere oppløsning og er videre IP68 sertifisert mens Mi 10 kun har fått påført en vannavvisende coating. Derimot har Mi 10 Snapdragon 865 som yter marginalt bedre en prosessoren fra Enoxsys som sitter Samsung sine europeiske modeller. Batteritiden er meg bekjent også bedre, samt at den lader raskere uten at jeg har en sammenligning for hånden.

Når det gjelder kameraet, så er Mi 10 pro sammenlignbar med S20 Ultra og får i oversikten til Dxomark marginalt høyere poengsum enn s20 Ultra. Mi 10(ikke pro) har samme hovedsensor, men middelmådige sensorer til zoom og vindvinkel. Jeg vil derfor rangere den under 20+.

Selv betalte jeg 9990kr for Mi 10 pro på Power i midten av Mai. På kjøpstridpunktet var prisdifferansen til S20 Ultra på rundt 4000kr og valget dermed enkelt. Hadde de kostet det samme, er jeg usikker på hvilken av de jeg ville valgt. Har hatt både Xiaomi og Samsung tidligere og vært fornøyd med begge merker.

Gaming: Hvis man bruker mobilen til spill, så finnes det til Mi 10 Pro et eget gaming-deksel med avtagbare gamepads av merket Blackshark(Xiaomi sitt gaming merke). Har bestilt et eksemplar fra Kina, men ikke mottatt det enda. Poster noen tanker om det når jeg har fått testet det! ?

 

 

3-6.png

Endret av Nauz
La til "avsnittet" om gaming.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dxomark resultater bør man ta med en stor klype salt, det er ingen hemmelighet at de ikke er en nøytral part for å si det slik..... Mobilverdens skytrax kan man vel si..

Nå skal det sies at begge disse to telefonene er gode kameratelefoner og hovedforskjellene ligger i software og bildebehandling, enn så lenge så syns jeg xiaomi gir mer "nøytrale/korrekte" bilder mens samsung gir litt mer "punchy" bilder. Syns enda xiaomi er litt bak på nattbilder med mindre man bruker gcam mod.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (32 minutter siden):

Dxomark resultater bør man ta med en stor klype salt, det er ingen hemmelighet at de ikke er en nøytral part for å si det slik..... Mobilverdens skytrax kan man vel si..

Nå skal det sies at begge disse to telefonene er gode kameratelefoner og hovedforskjellene ligger i software og bildebehandling, enn så lenge så syns jeg xiaomi gir mer "nøytrale/korrekte" bilder mens samsung gir litt mer "punchy" bilder. Syns enda xiaomi er litt bak på nattbilder med mindre man bruker gcam mod.

Har sett noen kommentarer om at det samme. Samtidig vet jeg ikke om noen andre som systematisk sammenligner mobilkameraer bortsett fra enda mindre pålitelige Youtubere. 

Angående nattmodus: Bildene nedenfor er tatt med tre ukers mellomrom, men på nattens mørkeste tidspunkt(ca kl 01.00) i tilnærmet lik belysning. Forskjellen på himmelen var i virkeligheten ikke så stor som på bildene! Det best opplyste bilde er fra Huawei P 30 pro mens det mer naturlige bildet er fra Mi 10 pro. Nattmodus er brukt på begge. Xiaomi sitt stemmer bedre overens med virkeligheten og de varme halogenpærene har en troverdig glød, men det er ingen tvil om at Huawei sin bildehandling tryller frem mer lys i forgrunnen av bildet! Bakgrunnen og himmelen er derimot mørkere enn i virkeligheten.

Uansett, det er et godt stykke igjen til det er støyfritt! ?

IMG_20200515_001601.jpg

IMG_20200611_004444.jpg

Endret av Nauz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering angående 4G-tale: Har nå byttet til et abonnement fra Chilimobil som benytter seg av Telia sitt nett. Kan bekrefte at både 4G-tale og WIFI-tale fungerer utmerket på MI 10 pro! 

Legger ved noen uredigerte bilder jeg har tatt i portrettmodus. Kan fint brukes på andre ting enn mennesker! ?

IMG_20200621_185645.jpg

IMG_20200707_120205.jpg

IMG_20200621_171449.jpg

IMG_20200712_213107.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Xiaomi feirer 10 år, og har blant annet avduket Mi 10 Ultra:

https://m.gsmarena.com/xiaomi_mi_10_ultra_is_here_with_120w_wired_charging_120x_zoom_periscope_and_snapdragon_865-news-44698.php

Den er ny kamerakonge på DxoMark:

https://www.dxomark.com/xiaomi-mi-10-ultra-camera-review/

Mye snadder her! Imponerende kameraer med blant annet 120X hybrid zoom, 120 hz (10 bit!) skjerm, 120 W lading (grafén-teknologi!), hele 50 W trådløs lading, er bare noe å trekke frem her.

Å lade fra 0-40 % tar bare 5 minutter. 20 minutter tar det å lade opp hele batteriet på 4500 mAh! 40 minutter med trådløs lading!

Endret av nosgis
Lenke til kommentar
Christoffero89 skrev (1 time siden):

Den blir dyr sikkert

Utenlandske priser; Pricing starts at CNY 5,299 ($760) for the 8GB/128GB base version. There's also an 8/256GB version for CNY 5,599 ($805), a 12/256GB model for CNY 5,999 ($865) and a top of the line 16/512GB trim for CNY 6,999 ($1005). Sales in China start on August 16.

Når kommer den til Norge? Eller det er vel om den kommer til Norge.... 

Lenke til kommentar

Hvordan er softwaren på disse? Første jeg la merkantil i et review var hvordan teksten forsvant i «Hole punch» kameraet. De andre som har sånt i skjermen tar vel hensyn til det og flytter teksten. Det slo meg da at hvor mye annet er gjort halvveis på software biten? 

 

Forgjengeren (Note 10 pro) ser jo ut til å ha helt rå batteritid. Den fristet nesten mer.
 

Lenke til kommentar
FogMan skrev (På 16.4.2020 den 1.06):

Plutselig ble Note 10 ett kanonkjøp.

Byttet ut min Samsung Note 10+ til fordel for Xiaomi Note 10 etter å ha brukt begge over flere måneder. 730 chippen er bra nok og merker ingen lagg. Kjempetelefon!!

Hadde OnePlus 7 Pro men 8 koster jo 11000 og har ett kamera som ikke er bedre enn 7'ern. 

Xiaomi Note 10 og OnePlus 7 eller 7T er de beste kjøpene nå.

Fortsatt fornøyd med Xiaomi Note 10? Den frister fælt med det enorme batteriet og specs ellers. Om ikke den trege prosessoren merkes spessielt godt så må dette være et bra kjøp. Har du android 10 på den også? Hvor lenge får man oppdateringer fra xiaomi? 

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med en sånn i går. Overgår egentlig forventningene, men er det noen som har fått "hey google" til å fungere? Jeg aktiverer det, men går jeg inn og ut igjen så er den av. Jeg har engelsk språk på telefonen, men norsk tastatur og locale.

 

Edit': fant nå ut at om jeg skrur på hey google og går ut så virker det et par minutter før den ikke svarer lenger. Når jeg går inn i settings da så er den skrudd av igjen.. den virket aldri fra låst skjerm, men det problemet kan jeg ta etter at jeg får den til å holde seg på. 

Edit2 

Etter mange timers prøving og feiling har jeg fått løst det. La til alt av tilganger på "google" appen og slettet alt av data og cache i den sånn at voice match måtte legges til på nytt. Før dette gjorde jeg en masse med strømsparing og slikt, men det gjorde ikke utslag så tror dette var årsaken. 

?

IMG_20200815_110956.jpg

Endret av minim
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
stue skrev (1 time siden):

Lurer på å bestille mi 10 ultra fra Kina. Vil den fungere greit her i Norge? 

Den har ikke bånd B20 (800MHz LTE) som vel er det emst robuste båndet for tiden på 4G.

PÅ 5G har den n78 (TDD 3500MHz) som ihvertfall nå er i bruk.

Det var samme sak på Mi 10 Pro, men der la produsenten til flere bånd på den mer globale modellen som selges i Norge. Den er også 100% sikkert støttet av Telia.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det noen med Mi 10 pro som har fått "hey google/ok google" til å fungere? Jeg kan aktivere assistenten med sveip opp fra hjørnet, men får ikke voice aktivering til å fungere stabilt :(

En annen ting. hvordan får man splitscreen når en skrur av knappe-rekka og bruker gestures? Med knapperekka kan en knytte splitscreen som snarvei på knappene, men når de ikke er der får jeg ikke aktivert det. Knappene føles så gammeldags og i veien ut at jeg vil helst ikke bruke dem. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått den vanlige Android buggen med manglende varsling på Xiaomi også.. Varsel lå i app når jeg åpnet den, men det var ingen varsel i forkant som også notification log bekrefter. Ingen big deal, men helt utrolig at de ikke klarer å få orden på noe så basic på en telefon. 

Er det noen som har fått "ok google" til å virke forresten? 

 

IMG_20200906_143502.thumb.jpg.c9d4288e603e43117d28ad9fd3cc9028.jpgIMG_20200906_143632.thumb.jpg.bcf7a5aef6032d883730370c3c4ca0cc.jpg

Lenke til kommentar
Merko skrev (3 timer siden):

????

Ventet bare på det. 

Tydelig at varslingssenteret har en agenda mot deg. 

Det er ihvertfall rimelig tydelig at det forekommer. Har heller ikke tuklet med settings rundt dette siden jeg notorisk har hatt problemer med notifikasjoner på Android og ville utelukke brukerfeil som stadig er kortet som trekkes.

Jeg tror muligens dette er fordi jeg er vant til at ting virker i iOS. Når man bruker Android over litt tid så venner man seg til med at sånt ikke fungerer og trekker bare litt på skuldrene av det. I fjor etter et halvt år med Android ble jeg på samme måten selv at jeg begynte å ikke tenke over alle notifikasjoner og bugs lenger. Ordner seg nok nå også når jeg venner meg til det sånn som dere.

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...