Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

107.855 egenrapporterte seg på Dagbladets løsning til nå, over 19.248 av disse mistenker smitte, gir 17,84 % det:

https://www.dagbladet.no/spesial/coronakart/kart

Nå er det veldig vanskelig å måle motivet for at folk egenrapporterer. Siden hele befolkningen ikke har rapportert seg inn, så vet man ikke hvilken vekt av smittede kontra de med ingen symptomer som finnes i det tallgrunnlaget.

Når Helsenorge.no portalen åpner for registrering, så bør jo helsemyndighetene sterkt oppfordre folk til å registrere seg. Det koster ikke mange kaloriene å registrere seg. Når oppfordringen evt. måtte gis via media i fra helsemyndighetene, så kan det jo også gi en pekepinn om hvor engasjert folk er i coronavirus eller hvor mye/lite befolkningen som helhet engasjerer seg i dette.

 

Storbritannia

Quote

‘Disaster waiting to happen’: visitors flock to UK seaside towns

A dentist has warned of a “disaster waiting to happen” as thousands of people flocked to his seaside town in spite of official guidance to stay at home to curb the spread of coronavirus.

Hundreds of thousands of people were reported to have visited Skegness, in Lincolnshire, on Saturday, flouting the advice to maintain “social distancing”.

Marc Jones, Lincolnshire’s police and crime commissioner, has called for the town’s caravan sites and arcades to be closed, “and quickly”.

In a video that has been viewed almost 25,000 times, Skegness dentist Dr Mitchell Clark also urged local businesses to shutter their shops and called for caravan parks to be closed.

“I view these actions as massively, massively socially irresponsible. I personally think that those involved should be ashamed of themselves,” he said. “Now is the time for us all to come together, to stay at home bar essential trips, to look after people and to do the right thing.”

Here’s the full story:

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/21/coronavirus-live-updates-deaths-jump-in-spain-and-italy-millions-locked-down-in-us

Skegness

https://www.google.com/maps/place/Skegness,+UK/@53.1430202,0.347735,708m

 

The Guardian har hoppet over til en ny blog:

Gårsdagens

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/21/coronavirus-live-updates-deaths-jump-in-spain-and-italy-millions-locked-down-in-us

Søndagens blog

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/22/coronavirus-news-coronavirus-live-updates-deaths-uk-italy-lockdown-spain-us-new-york-south-america

 

Quote

Incredibly, people across multiple countries are still ignoring warnings to stay home.

We’ve seen the pictures of Australia’s Bondi Beach, and we heard earlier from a UK dentist in Skegness, in Lincolnshire, warning of a “disaster waiting to happen” as thousands of people flocked to his seaside town in spite of official guidance to stay at home.

“I view these actions as massively, massively socially irresponsible. I personally think that those involved should be ashamed of themselves,” said Dr Mitchell Clark.

Clark joined the local police and crime commissioner in urging for local businesses to shutter their shops and for caravan parks to be closed.

It appears similar things are happening in Scotland.

Quote

Australia bans all non-essential domestic travel

The Australian government is banning all non-essential domestic travel as it unveils a A$66bn stimulus program to deal with the virus impact.

It has warned of more draconian measures to come.

The prime minister, Scott Morrison, has also flagged localised lockdowns after seeing people defy warnings and fill beaches yesterday.

Quote

There is an extraordinary story in Australia this weekend, where almost 2,700 people were allowed to disembark a cruiseship in Sydney despite several people on board testing positive. Some of those passengers have since travelled on to other places in Australia.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/21/ruby-princess-logged-158-cases-of-illness-before-passengers-disembarked-without-coronavirus-testing

 

Argentina

Quote

Argentina could declare a state of siege to enforce the mandatory nationwide lockdown that started Friday, said Security Minister Sabina Frederic, amid concerns about the social effect of the spread of the coronavirus here. “It’s an extreme measure that we’re trying to avoid,” said the minister.

The number of coronavirus cases leapt to 225 Saturday, an increase of 67 cases, more than double the previous highest leap. Four deaths have been reported since the first case was detected on March 5.

Not all Argentinians are obeying the enforced quarantine, however. Authorities reported 3200 arrests for violating it since it went into effect Friday.

Political leaders are worried that the stoppage imposed on many sectors of the economy could lead to supermarket lootings in some poverty-stricken districts in the Greater Buenos Aires area, in a country where over a third of the population lives below the poverty line.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Kjenner jeg blir mer og mer irritert over folk nå. Nå har jeg vært i frivillig karantene i snart 9 dager, holdt meg til én ordentlig tur ut per dag, bare vært på matbutikken to ganger. Tar en for laget.


Enig, har selv vært i selvpålagt karantene i snart fire uker, har vært i butikken én gang, som var nå på torsdag, og var der kl: 08:00 for å unngå folk, handlet ellers inn veldig mye i ukene før krisen var et faktum, det kom jo ikke akkurat som noen stor overraskelse.

Det blir selvfølgelig veldig kjedelig, middagene er ikke som før osv., etter så mange uker har man ikke lengre salater, friske grønnsaker og den slags, det meste kommer fra fryseren eller hermetikk, men det er virkelig null problem.
Planlegger å være hjemme i minst tre uker nå før neste gang det er behov for å gå ut, annet enn gåturer i skogsområdet der vi bor, som heldigvis er såpass langt fra byen at det er helt folketomt.

Jeg forstår at ikke alle har mulighet til dette, noen må på jobb eller ut med små barn, dyr eller annet, men de aller fleste som ikke har kritisk arbeid de må utføre, bør klare å holde seg hjemme i noen uker av gangen.

En hver får gjøre sin egen risikovurdering!
For oss var det enkelt, vi har mulighet til å jobbe hjemmefra, og har ingenting som er veldig viktig vi må ut for, så vi anså at vi fint kan holde oss hjemme, selv om det er kjipt og blir lange dager.

Vi taper dog en hel penger i og med at vi begge jobber i eget firma, og nå ikke lengre møter kunder eller kan følge opp kontrakter på samme måte som før, men vi tar det tapet.

En tannlegetime og en time for ultralyd på sykehuset har vi avlyst, i og med at vi anså at ikke noe av det var såpass kritisk at det ikke kunne vente.
Stort sett alt vi hadde planlagt frem til over sommeren er også avlyst, kjedelig, men vi anser det for nødvendig. Heller sitte hjemme å kjede seg, enn å havne på sykehus i respirator, eller være medansvarlig til at mange i sårbare grupper dør.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
G skrev (40 minutter siden):

107.855 egenrapporterte seg på Dagbladets løsning til nå, over 19.248 av disse mistenker smitte, gir 17,84 % det:


Det kan også bety at en slik egenrapporteringsløsning er null verdt, i og med at folk generelt blir litt ekstra hypokondriske i slike situasjoner, og tror den minste forkjølelse er COVID-19 ? 

Lenke til kommentar
6 hours ago, pappkake said:

Den franske er en blanding av hydroxyklorokin (anti-malaria egentlig) og antibiotika, så intet nytt egentlig. Det har vært kjent at dette fungerer siden SARS-CoV, og det har blitt brukt nå mot SARS-CoV-2 i veldig mange land.

Antibiotika gjør ikke noe med viruset i seg selv, mens hydroxyklorokin demper immunforsvaret og hindrer replikasjon (til en viss grad). Det er forresten i bruk på norske sykehus også som primærbehandling, men nå vil de snart begynne med Remdesivir også. Disse medisinene vil ytterligere hindre replikering, men det er viktig å dempe immunforsvaret også...

Antibiotika er viktig mot sekundære infeksjoner av andre bakterier som er den egentlige grunnen til at mange dør av lunge komplikasjoner. 

Satt helt på spissen så ødelegger viruset det beskyttende vevet i lungene, overaktiverer immunforsvaret til å gjøre enda mer skade og andre bakterier kommer til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Alt-Ctrl said:

Nå går det unna i USA, ikke mange dagene før de er forbi Italia i antall smittede om det fortsetter i dette tempoet.

Om Norge skulle ende opp som Italia er det 2 konsekvenser som er lite tenkt på, hvor vi kan få en bølge av uføretrygdede:

Helsepersonell med PTSD: flere helsearbeidere jobbet under enorme mengder stress og lange dager. Når pasient på pasient dør, blir det tøft for de fleste. For noen kan det bli for tøft, noe vi så i Kina, spesielt i starten.

Pasienter med permanent lungeskade: mange vil overleve intensiven, men mange vil også få snudd livet opp ned. Mange vil allerede være pensjonister, men en del av dem er yngre og vil bli ufør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Oddvardm said:

Verden er i ferd med å ødelegges. Hvorfor innføres ikke krigs økonomi verden over? Stop børsene, sett bankene under administrasjon. Opphev forsikringer. Med andre ord; stopp økonomien?

For kronefallet sitt argument er jeg enig med deg, vi er på full fart til å bli fattigere når kronekursen synker. Alt som skal importeres til Norge blir dyrere, det blir som et stort felles lønnstrekk. 

Ellers så er børsen veldig overpriset og mange bedrifter drukner i lån. Hva som går opp må også komme ned, og det har ikke børsen vært spesielt flink til de siste 10 årene. Det viser bare hvor sårbar økonomien egentlig er og sånn burde det ikke være.

Men grådighet lærer ikke og en del av pengene som bankene får i krisepakkene, vil bli betalt ut som utbytte. Innovasjon Norge skulle blitt gitt alle krisepakkene og kunne vært garantist for gode lånevilkår til bedriftene. Bankene knyter igjen lånesekken i dårlige tider, for de vil ikke ta unødig risiko.

Lenke til kommentar
Miri skrev (3 timer siden):

Erna sa på pressekonferansen at portforbud ikke er aktuelt i Norge. Vi vet imidlertid noe Erna er uvitende om, nemlig at hun tar feil hele tiden. Så når tror dere portforbud er en realitet i Norge, og vil det gjelde hele eller bare deler av landet i første omgang?

Håper i hvert fall at det blir en realitet. Om det er en måte å hindre at folk dør av dette på, så ser ikke jeg problemet.
Men de har vel ikke nok politi eller andre styrker å sette inn til å kontrolle folk - som jo TRENGS - så de er 'føre vàr' på den måten; vil ikke dumme seg ut.

Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):

Heller sitte hjemme å kjede seg, enn å havne på sykehus i respirator, eller være medansvarlig til at mange i sårbare grupper dør.

Har du en eller flere underliggende sykdommer som tilsier at du risikerer å havne i respirator?

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simkin skrev (13 minutter siden):

Har du en eller flere underliggende sykdommer som tilsier at du risikerer å havne i respirator?

Ikke som jeg vet om, jeg er i forholdsvis god form, men risikoen eksisterer for alle som blir smittet.

De som ser ut til å tro at det ikke er annet enn forkjølelse, eller at de er utenfor risiko, har neppe sett videoene fra Italia, eller statistikken om hvem som blir alvorlig syke, det er også langt yngre mennesker enn 80+, selv om de fleste unge overlever.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

Ikke som jeg vet om, jeg er i forholdsvis god form, men risikoen eksisterer for alle som blir smittet.

De som ser ut til å tro at det ikke er annet enn forkjølelse, eller at de er utenfor risiko, har neppe sett videoene fra Italia, eller statistikken om hvem som blir alvorlig syke, det er også langt yngre mennesker enn 80+, selv om de fleste unge overlever.

Nei, risikoen eksisterer overhodet ikke til alle som blir smitta, ren og skjær pissprat. Har du ingen underliggende sykdom så havner du heller ikke i respirator av covid19.

Du sitter å krisemaksimerer hele tiden, om du faktisk er redd for å havne i respirator selv tviler jeg faktisk på, isåfall så må jeg anbefale deg, som brukeren Bjenbo å oppsøke psykologisk hjelp.

Greit å forholde seg til realiteten da, i det minste. Selv så holder jeg meg også mest mulig inne nå som de fleste andre, så jeg slipper å bli smitta og smitte andre som kan være utsatt.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simkin skrev (26 minutter siden):

Nei, risikoen eksisterer overhodet ikke til alle som blir smitta, ren og skjær pissprat. Har du ingen underliggende sykdom så havner du heller ikke i respirator av covid19.


Det er din mening, ut i fra tallene ser det dessverre ikke slik ut, det er kun barn under 10 som har nærmest ingen risiko, mens de under 20 år har veldig lav risiko, jeg er nok noe eldre, og av de som blir lagt inn på sykehus, er omtrent halvparten 20-55 år.

Man blir omtrent like syk selv om man ikke har alvorlige underliggende sykdommer fra før, men risikoen for å dø er mindre. Det er ikke slik at de med høyt blodtrykk e.l. er de eneste som får feber, hoste og pusteproblemer, det kan alle få, selv de som er helt friske fra før.

For egen del er tiltakene veldig enkle, jeg har ingen problemer med å være hjemme, utover at det er noe kjedelig, og ser på det som en lav pris for å redusere risikoen, både for meg selv, og for andre i utsatte grupper jeg igjen kan smitte.

Jeg frykter nok ikke bare å ende i respirator, de færreste kommer dit, og da er man uansett ikke bevisst.
Jeg anser det dog å være lite hyggelig å ligge på sykehus i ukevis med høy feber uten å få puste.
Enkle tiltak kan i stor grad forhindre dette, med mindre man har veldig uflaks.

Jeg anslår risikoen for meg selv, i den aldersgruppen jeg er i, forutsatt at jeg ikke har underliggende problemer jeg ikke vet om, å være rundt 0.3% for død, og 2-5% for alvorlig sykdom som fører til sykehusinnleggelse.

Min risikovurdering er derfor at jeg har kanskje 1 til 20 sjanse for å ende opp alvorlig syk på sykehus, dersom jeg blir smittet, og ut i fra hvor enkelt det er å redusere den risikoen betydelig ved å gjøre enkle tiltak, så er det verdt det for meg.

Så får andre gjøre sin egen risikovurdering, selv om enkelte ikke ser ut til å være kapable til det, men da trer forhåpentligvis Staten inn å innfører forbud og påbud, slik at de som ikke har evne til å se risikoen, ikke bare for seg selv, men også for andre, ikke har mulighet til å utsette samfunnet for slik risiko.

Jeg er for at folk kan gjøre som de vil med egen helse, men det er snakk om en pandemi, som rammer andre enn deg selv, ofte de eldre og svakeste i samfunnet, selv om risikoen for eget liv var null, noen den åpenbart ikke er, ville jeg fremdeles holdt meg hjemme for å hjelpe andre.

 

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar

USA:
Dr. Emily Landon, professor og direktør ved "Infection Prevention and Control" ved UChicago Medicine med appell til ungdom som syns det er kjipt å delta i pandemibekjempelse. Denne gikk "viral" over natten.

Fra guvernøren i Illinois sin coronabriefing i går:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (37 minutter siden):

Morrokumpen ? Nå kjeder du deg bra? Du er avslørt. Kun ute etter å provosere sånn at du kan få tiden i hjemmekarantene til å gå litt fortere. 

Du har noe rett ? jeg kjeder meg ikke så mye for jeg har hytta og være i og med så flott vær så er det bare kos i skogen. Men når det kommer til provosering så har du nok litt rett i det ? 

Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

Sverige har i sin mesterplan for å ta livet av så mange svensker som mulig, besluttet å slutte å teste helsepersonalet, selv om de har symptomer

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q8MK6/region-stockholms-beslut-slutar-provta-vardpersonal

De burde selvsagt teste helsepersonell, men gitt at de ikke har ressurser slik de hevder så er det ikke en ulogisk kriseløsning å bare sende alle med symptomer i karantene.

Det jeg ikke klarte å skjønne var hvilke type ressurser de manglet - men her kan det godt være mine svenskkunnskaper som ikke strekker til. De bør uansett satse massivt på å få opp kapasiteten på prøvetaking, slik at ikke alt for mange helsepersonale sitter i hjemmekarantene etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...