Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

pappkake skrev (1 time siden):

Jeg anbefaler å IKKE se på feilinformasjonen fra den legen der, han har ikke peiling på hva han snakker om. Beklager. I "sannheten om"-videoen sin sier han så dumme ting at man kan lure på om han har lest noe som helst, f.eks. at de som er "moderat syke" kanskje trenger antibiotika fra legen. Den studien hvor 14% nevnes beskriver denne gruppen:

"Severe was characterized by dyspnea, respiratory frequency ≥30/minute, blood oxygen saturation ≤93%, PaO2/FiO2 ratio <300, and/or lung infiltrates >50% within 24–48 hours."

De 5% som er "alvorlig" beskrives slik:

"Critical cases were those that exhibited respiratory failure, septic shock, and/or multiple organ dysfunction/failure."

Enten har han ikke lest noe, eller så lyver han / er uærlig. Dette er ikke "småsyke mennesker" som kanskje trenger litt antibiotika for en lungebetennelse, disse folka har allerede alvorlig lungebetennelse (viral) og trenger som et minimum hjelp til å puste.

I siste video sier han at viruset kan overleve i ni dager, mens i "sannheten om" sier han at det bare overlever noen timer utenfor kroppen, som det ikke finnes noen grunn til å tro. Man har visst i 20 år at det i alle fall er 5 dager, og i det siste (før den videoen ble laget) har de blitt enige om å si "ni dager" (selv om det kan være lengre, opp mot 20-30+ dager i optimale "naturlige" forhold).

Han er ikke ekspert på dette (han er kardiolog så vidt jeg vet) og han har siden starten underdrevet og konstant tatt feil.

Hvis dere vil se noen som holder seg til fakta, kunnskap og studer, så se heller på John Campbell:

 

Jeg er ikke helt 100% enig med deg der. Det jeg er enig med deg er at, selvfølgelig kan han også ta feil på enkelte plasser. For eksempel, han rettet jo opp sin egen feil. ? Som du kanskje så. Jeg har troen på ham, og samtidig være kritisk. Han har rett i noe da. Alle kan ta feil av og til, selv for den beste. 

Sikkert mulig at den videoen du viser er nærmere fakta. ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, TheDarkSapling - SCM said:

Jeg er ikke helt 100% enig med deg der. Det jeg er enig med deg er at, selvfølgelig kan han også ta feil på enkelte plasser. For eksempel, han rettet jo opp sin egen feil. ? Som du kanskje så. Jeg har troen på ham, og samtidig være kritisk. Han har rett i noe da. Alle kan ta feil av og til, selv for den beste. 

Sikkert mulig at den videoen du viser er nærmere fakta. ? 

Han lager en "sannheten om ... " video der nesten ingen ting er riktig og det er MANGE som tar det han sier for god fisk. Det er direkte skadelig og uansvarlig. Han har åpenbart ikke peiling på hva han snakker om her.

Han kan sikkert mye om hjertesvikt, men her er han helt på viddene. 90% av det han sier er objektivt feil, og hvis du går tilbake og ser de første videoene har det hele tiden vært "ingen grunn til bekymring" ..

https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/lege-wasim-zahid-om-wuhan-viruset-innen-midten-av-mars-snakker-vi-nok-ikke-om-dette-lenger-1.1658718

Quote

Lege Wasim Zahid om Wuhan-viruset: – Innen midten av mars snakker vi nok ikke om dette lenger

Dette er bare noen uker siden. Han har ingen ekspertise innen virologi, og man kan begynne å lure på om han har lest noe som helst av forskningen rundt dette også. Igjen kan jeg henvise til det han sier om "14% moderate tilfeller" som er helt sinnsykt i videoen sin der han påstår å ha "sannheten". Han kan umulig ha lest mer enn overskriften fra rapporten han siterer, om han ikke da bare har hørt dette fra en kollega, for han gjengir ikke noe i nærheten av det som forskerne sier.

Videre fra artikkelen over:

Quote

Wuhan-viruset, som vi tidligere kalte coronaviruset, hva er det?

– Corona er en familie med virus som har til felles at de gir sykdom i luftveiene som ligner på symptomene ved influensa. Man får sår hals, hoste, feber og lignende. Det finnes flere virus i klassen. Wuhan-viruset er i den familien.

Hvorfor nevner han ikke at SARS og MERS er coronavirus? Om Wuhan-viruset ligner på noen andre virus, er det nettopp SARS, derav navnet "SARS-CoV-2", altså "SARS coronavirus 2". Kanskje han ikke vet det, hvem vet. Enten det, eller så er han igjen ikke helt ærlig.

Uansett hva årsaken til at han tar så feil om så mye er, så er det i alle fall ikke den personen jeg ville hørt på om jeg var ute etter god og riktig informasjon om dette viruset og hvor alvorlig det er.

Lenke til kommentar
pappkake skrev (19 minutter siden):

Han lager en "sannheten om ... " video der nesten ingen ting er riktig og det er MANGE som tar det han sier for god fisk. Det er direkte skadelig og uansvarlig. Han har åpenbart ikke peiling på hva han snakker om her.

Han kan sikkert mye om hjertesvikt, men her er han helt på viddene. 90% av det han sier er objektivt feil, og hvis du går tilbake og ser de første videoene har det hele tiden vært "ingen grunn til bekymring" ..

https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/lege-wasim-zahid-om-wuhan-viruset-innen-midten-av-mars-snakker-vi-nok-ikke-om-dette-lenger-1.1658718

Dette er bare noen uker siden. Han har ingen ekspertise innen virologi, og man kan begynne å lure på om han har lest noe som helst av forskningen rundt dette også. Igjen kan jeg henvise til det han sier om "14% moderate tilfeller" som er helt sinnsykt i videoen sin der han påstår å ha "sannheten". Han kan umulig ha lest mer enn overskriften fra rapporten han siterer, om han ikke da bare har hørt dette fra en kollega, for han gjengir ikke noe i nærheten av det som forskerne sier.

Videre fra artikkelen over:

Hvorfor nevner han ikke at SARS og MERS er coronavirus? Om Wuhan-viruset ligner på noen andre virus, er det nettopp SARS, derav navnet "SARS-CoV-2", altså "SARS coronavirus 2". Kanskje han ikke vet det, hvem vet. Enten det, eller så er han igjen ikke helt ærlig.

Uansett hva årsaken til at han tar så feil om så mye er, så er det i alle fall ikke den personen jeg ville hørt på om jeg var ute etter god og riktig informasjon om dette viruset og hvor alvorlig det er.

Jeg snakket på en vennlig måte, og du blir fornærmet. Greit, jeg skal slutte å svare på dine sitater. ??

Andre gang jeg opplever dette i dag. Når jeg er vennlig, så får jeg en fornærmelse tilbake. Hva faen også. ?

Du blåste opp ekstreme store fete bokstaver, ikke rart at jeg oppfattet det du skrev som en fornærmelse.

Endret av TheDarkSapling - SCM
Lenke til kommentar
11 minutes ago, TheDarkSapling - SCM said:

Jeg snakket på en vennlig måte, og du blir fornærmet. Greit, jeg skal slutte å svare på dine sitater. ??

Andre gang jeg opplever dette i dag. Når jeg er vennlig, så får jeg en fornærmelse tilbake. Hva faen også. ?

Du blåste opp ekstreme store fete bokstaver, ikke rart at jeg oppfattet det du skrev som en fornærmelse.

Hæh? Jeg blir ikke fornærmet, og ikke sender jeg noen fornærmelse tilbake. Stor skrift er fordi det er en overskrift fra en artikkel jeg klipte og limte inn. Det eneste jeg har gjort er å kritisere legen.

Jaja, greit nok, jeg har egentlig sagt det jeg mener om videoene hans...

Lenke til kommentar
pappkake skrev (39 minutter siden):

Hæh? Jeg blir ikke fornærmet, og ikke sender jeg noen fornærmelse tilbake. Stor skrift er fordi det er en overskrift fra en artikkel jeg klipte og limte inn. Det eneste jeg har gjort er å kritisere legen.

Jaja, greit nok, jeg har egentlig sagt det jeg mener om videoene hans...

Jeg oppfattet det som fornærmelse eller sint når bokstaver blir så mye blåst opp. Overskrift skal ikke vere så mye blåst opp, i verdfall ikke alene med uten tekst. Da kan det mistålkes. Beklager at jeg gikk ut av trådens emne nå. ?

Endret av TheDarkSapling - SCM
Lenke til kommentar
:utakt skrev (14 timer siden):

Fake news! Propaganda! Hjernevask! Tenk selv! Og i beste fall link til en eller annen blogg eller konspi-nettside. 

?

Beklager altså, men etter å ha lest litt for mange kommentarfelt på Facebook så har jeg mistet troen på Ola Nordmann. Det er så mange dumme folk der ute, og dessverre roper de høyest også. 

Tydeligvis......

Lenke til kommentar
14 hours ago, :utakt said:

Fake news! Propaganda! Hjernevask! Tenk selv! Og i beste fall link til en eller annen blogg eller konspi-nettside. 

?

Beklager altså, men etter å ha lest litt for mange kommentarfelt på Facebook så har jeg mistet troen på Ola Nordmann. Det er så mange dumme folk der ute, og dessverre roper de høyest også. 

Jeg er ikke aktiv på Facebook,. Litt usikker på hvordan man egentlig diskuterer på Facebook.

Jeg er mer aktiv på forumer. Diskusjon består av litt spesielle individer, men Kvinneguiden har flere typiske nordmenn, spesielt utenfor politikk forumet. Min erfaring der er at 70% tror på alt media forteller dem, 10% er konspirasjonsteoretikere og 20% er mer rasjonelle individer. 

Om media lager noen skremmende artikler om covid, så kommer de 70% til å få panikk og 10% vil lage konspirasjonsteorier. Enten ved å hevde "Fake news! Propaganda! Hjernevask! Tenk selv!" eller begynne å spre videoer om folk som kollapser på gaten og at myndighetene skjuler sannheten.

 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, ProphetSe7en said:

Fikk vite i dag at ansatte ved minst to hotel i Bergen har fått beskjed om å teste seg etter å ha hatt gjester fra utsatte områder.

Jeg har ikke lest brevet arbeidsgiver har sendt ut til de aktuelle, så dette er kun basert på informasjon fra bekjente.

Jeg antar at de har vært i kontakt med kinesiske turister?

Norge ser ikke ut til å forstå at Kina er ikke lenger den største truslen. Det er nesten ikke flyreiser ut av Kina, og antall smittete utenfor Hubei har falt kraftig.

Men det er kanskje 1000 syke i Italia og 10000 i Iran. Så hva er høyest risiko, at vi ikke klarte å oppdage noen syke kinesiske turister når vi aktivt lette etter dem, eller at noen av de syke i Italia eller Iran smittet en nordmann.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
DiskusDød skrev (12 timer siden):

Trudde alle kjærringene var på Kvinneguiden. Herregud for en gjeng med sytere; "Staten må stenge grensen", "Staten må sette opp feltsykehus", Staten må ditt og Staten må datt.

Skal vi hermetisere landet og leve resten av 2020 på sur makrell og gamle poteter? Da tar jeg heller sjansen på corona viruset.

Det er statens fremste oppgave - noen vil si det er statens eneste legitime oppgave - å beskytte innbyggerne. Nettopp for slike situasjoner har vi avgitt makt til staten, og betaler skatt for å sette den i stand til å skjøtte sine beskyttende oppgaver.

Tvert imot er det "kjerringene" som ikke ser farene som truer. Menn er naturlig utrustet med egenskaper som gjør menn bedre i stand til å identifisere og nøytralisere farer som truer samfunnet. Det er bare kjerringer, av begge kjønn, som ikke skjønner dette. Men takket være at menn styrer, blir også du beskyttet mot eksterne farer, og heldigvis til en viss grad fra din egen uvitenhet og dumskap. ;)

Lenke til kommentar
7 minutes ago, frohmage said:

Som å hevde at de sensurerer nyhetsbildet?

Du må virkelig ha blitt provosert av tanken at norsk media ikke er 100% fritt. Det bryter med ditt glansbilde av norsk media og da kan du ikke lenger stole på alt de sier.

Argumentene dine i tråden kunne ikke vært dårligere. 
- De har laget en artikel hver dag de to siste månedene (ikke riktig og ikke relevant)
- Du kan jo bare lese The Guardian (ikke relevant)
- Familien som døde i Wuhan burde gått til sykehuset (viser at du kan ingenting om hva som skjedde i Wuhan)

 

Lenke til kommentar
Just now, ProphetSe7en said:

1000 stk i isolasjon på hotell i Spania etter en gjest fra Italia har påvist smitte.

8 av de er nordiske. Ingen nordmenn, men svensker, dansker og finner. 

Tipper dette viruset er bekreftet i alle land innen et par uker, og hele verden går i lockdown mode slik som Lombardia og Milano er nå. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Benbjo skrev (3 minutter siden):

8 av de er nordiske. Ingen nordmenn, men svensker, dansker og finner. 

Tipper dette viruset er bekreftet i alle land innen et par uker, og hele verden går i lockdown mode slik som Lombardia og Milano er nå. 

Huske å puste nå da. Vi har en tradisjon for å overreagere når det kommer et nytt virus.

https://www.nrk.no/ytring/frykt-ikke-korona-1.14916528

Lenke til kommentar
1 minute ago, frohmage said:

Hvor er dine argumenter, da? Jeg sier bare at ingenting tyder på at media lyver for oss.

Hvis du vil debatere mine argumenter i den tråden, så kan du gå til den tråden og svare.

Ellers synes jeg det er litt morsomt at du ikke vet elementære fakta som at sykehusene ble fulle i Wuhan, og fortsatt hevde at media har laget artikler hver dag. Leste du bare overskriften? :laugh:

Lenke til kommentar
4 minutes ago, failern said:

Huske å puste nå da. Vi har en tradisjon for å overreagere når det kommer et nytt virus.

https://www.nrk.no/ytring/frykt-ikke-korona-1.14916528

Puster fint foreløpig. Greit å ta sine forholdsregler og være realistisk. Eksperter mener jo at 40-70% vil bli syke med CORVID nå som det er ute av kontroll. 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...