Gå til innhold

Ionity går for stiv ladepris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (1 minutt siden):

Tar man med kostnaden som fulgte når du kjøpte bilen så vil det vel uansett være dyrere for deg å velge en annen lader enn Tesla sin egen? 

Den kostnaden kjenner jeg ikke, så who knows. Uansett ikke mulig og det er bilen jeg ønsker. 

Jeg prøver ikke å lage noen konkurranse her, jeg synes det er kjempe bra at vi får flere å  flere muligheter for lading og at prisene går nedover, ikke oppover. Men, jeg synes bare TB var veldig clickbait i akkurat denne saken, thats all :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Den kostnaden kjenner jeg ikke, så who knows. Uansett ikke mulig og det er bilen jeg ønsker. 

Jeg prøver ikke å lage noen konkurranse her, jeg synes det er kjempe bra at vi får flere å  flere muligheter for lading og at prisene går nedover, ikke oppover. Men, jeg synes bare TB var veldig clickbait i akkurat denne saken, thats all :)

Men det er ganske vesentlig når man skal sammenligne priser med Tesla mot andre ladeoperatører... 

Ionity er ikke bedre på pris hverken mot Tesla eller andre, men de scorer høyt på effekt. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

Men det er ganske vesentlig når man skal sammenligne priser med Tesla mot andre ladeoperatører... 

Ionity er ikke bedre på pris hverken mot Tesla eller andre, men de scorer høyt på effekt. 

Ja og det gjør jo Tesla fremover også, står snart 30+ 250kW stasjoner borti gaten her. Det blir kjekt, spesielt med den lave prisen(om den vedvarer). dog har jeg ikke bruk for det, men kjekt å ha muligheten iallefall. Det er ikke ionity i området her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Salvesen. said:

Ja og det gjør jo Tesla fremover også, står snart 30+ 250kW stasjoner borti gaten her. Det blir kjekt, spesielt med den lave prisen(om den vedvarer). dog har jeg ikke bruk for det, men kjekt å ha muligheten iallefall. Det er ikke ionity i området her. 

Det dukker nok opp noen Ionity eller Circle K ladere med 350/460kW effekt på andre siden av fjorden snart skal du se ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Ionity har aldri sagt de kommer til å være best på pris. 

Åpenbart, de startet med 80kr per lading til hva det er nå; «bensinpris». Å legge ut på langtur på Ionity er grisedyrt. Så ikke rart det ikke er noen som lader der, om de ikke har abonnement fra før. Men det får være opp til de, men det er litt synd også. Alle håpet jo at Ionity skulle bli SC for «alle andre», det hadde jeg syns var stas i alle fall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (7 minutter siden):

Alle håpet jo at Ionity skulle bli SC for «alle andre», det hadde jeg syns var stas i alle fall

Det tegnes jo et bilde på at det er det som blir realiteten nå da. Litt ukjent for oss som ikke har noen strømleverandører med det samarbeidet, men man kan fint huke tak i et slikt kort nå og få billigere priser. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 minutter siden):

Det tegnes jo et bilde på at det er det som blir realiteten nå da. Litt ukjent for oss som ikke har noen strømleverandører med det samarbeidet, men man kan fint huke tak i et slikt kort nå og få billigere priser. 

Joda, men det er litt .. kronglete, syns du ikke? Unødvendig? At man må bli kunde av en tysk bank for å få en pris som er levelig? Tibber er i alle fall et produkt vi kan få her. Håper heller Ionity retter opp i prisstrukturen sin, slik at kunder (særlig nå som ID3/4 kommer) ikke blir loppet for 5-600kr pluss for en tur på hytta. En bil med lengre rekkevidde åpner opp for folk som vil kjøre langt

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Joda, men det er litt .. kronglete, syns du ikke? Unødvendig? At man må bli kunde av en tysk bank for å få en pris som er levelig? Tibber er i alle fall et produkt vi kan få her. Håper heller Ionity retter opp i prisstrukturen sin, slik at kunder (særlig nå som ID3/4 kommer) ikke blir loppet for 5-600kr pluss for en tur på hytta. En bil med lengre rekkevidde åpner opp for folk som vil kjøre langt

Enten er jo alternativet å vente, eller fylle ut litt navn og adresser og noe telefon-numre på ei hjemmeside og vente 7 dager på et kort. Så ekstremt vanskelig er det jo ikke. Samme mengde arbeid som å registrere seg hos elbilforeningen. 

ID.3/4 får 2,000 kWh gratis gjennom kjøpet, og 1 år gratis abonnement. Etter dette så satser jeg på at Tibber har vært flinke, slik at man kan utnytte billig lading derifra om man ikke trenger hurtiglading så mye. Jeg har igrunnen ikke noe imot abonnement, men de burde tilbudt flere alternativer på dem. For min del har jeg ikke behov for å betale for dette gjennom hele året, men hvis jeg kunne betalt for dette ukesvis, eller månedsvis, så hadde det vært mye mer interessant. Men jeg tipper jo det er derfor Ionity ser for seg å samarbeide med strømleverandører som har kunder som er der i ca 1 år om gangen om ikke mer. Det gir mye høyere sikkerhet i fortjeneste på ladenettverket. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
On 6/5/2020 at 3:33 PM, bshagen said:

Åpenbart, de startet med 80kr per lading til hva det er nå; «bensinpris». Å legge ut på langtur på Ionity er grisedyrt. Så ikke rart det ikke er noen som lader der, om de ikke har abonnement fra før. Men det får være opp til de, men det er litt synd også. Alle håpet jo at Ionity skulle bli SC for «alle andre», det hadde jeg syns var stas i alle fall :)

Prisen gjør at folk tenker seg om ja, noe jeg vil anta er litt av hensikten. 
Ionity har ikke bygget ut ladenettverket sitt for å dagens elbiler.
De bygger ut i fra et behov man vil ha de neste 10, kanskje 15 årene. (eller SC V5 om du vil) 

De bygger ut for en fremtid hvor elbiler gjerne lader med 300kW og et ladestopp ikke trenger ta mer enn 10 minutter. 
Da blir en 50kW lader ansett som en telefonkiosk i dag, og man vil være ganske gnien og/eller tålmodig hvis man legger ut på langtur i en 20 år gammel Leaf for å spare noen hundrelapper på den årlige turen til Svinesund. 

Prisutviklingen for hurtiglading fremover er vanskelig å spå, men jeg er ganske sikker på man vil se en tilsvarende utvikling som for mobiltelefoner, hvor man i disse dager kan kjøpe gunstige pakker med ubegrenset datatrafikk for en månedlig sum. 
Men for 20 år siden kostet det 1,- å sende en sms.. 


 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Prisen gjør at folk tenker seg om ja, noe jeg vil anta er litt av hensikten. 
Ionity har ikke bygget ut ladenettverket sitt for å dagens elbiler.
De bygger ut i fra et behov man vil ha de neste 10, kanskje 15 årene. (eller SC V5 om du vil) 

Da bygger de ut altfor lite og altfor sakte. Jeg syns også det er en rar forretningsmodel, at være noe som skal være tilgjengelig for de fleste, men at de ikke egentlig vil ha kunder som lader der? Hele poenget med å kjøpe en elbil som går langt, er at man skal kunne lade fort også, og nå som ID kommer så er det vel en god gulrot å ha et ladenettverk som er tilgjengelig? 

Jeg tror ikke det er slik, jeg tenker strategien er å få folk over på et abonnement når de skriver under på kontrakten ved bilkjøp, slik man ser Audi har gjort med e-Tron. Da kan man betale 200,- i måneden for noe man potensielt ikke bruker, for å få kWh til 3.20,- ellers, i stedet for 8.40,-

Endret av bshagen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

Da bygger de ut altfor lite og altfor sakte.

Formålet til Ionity er jo ikke å lage et like stort nettverk som Tesla sitt. Det er jo litt fordelen av å dele nettverk med andre under samme standard. 

bshagen skrev (6 minutter siden):

nå som ID kommer så er det vel en god gulrot å ha et ladenettverk som er tilgjengelig? 

Hvorfor vil den ikke være tilgjengelig? Du får jo gratis abonnement 1 eller 3 år (husker ikke) og 2,000 kWh lading på nettverket. Etter den perioden, så regner jeg med at Ionity har fått igang sine samarbeid med strømleverandører her i Norge slik de har startet i utlandet. Så da blir alternativet enten å abonnere for et større behov for hurtiglading, eller så utnytter du samarbeidet på utsiden uten abonnement. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

Hvorfor vil den ikke være tilgjengelig? Du får jo gratis abonnement 1 eller 3 år (husker ikke) og 2,000 kWh lading på nettverket. Etter den perioden, så regner jeg med at Ionity har fått igang sine samarbeid med strømleverandører her i Norge slik de har startet i utlandet. Så da blir alternativet enten å abonnere for et større behov for hurtiglading, eller så utnytter du samarbeidet på utsiden uten abonnement. 

Tro hvordan VW skal selge den fine avtalen til kunder litt Nord i landet da?
Du får masse gratis lading om du kjøper denne bilen! Men du må komme deg 1300km på annet vis for å få brukt det...

 

ionity map.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 minutter siden):

Formålet til Ionity er jo ikke å lage et like stort nettverk som Tesla sitt. Det er jo litt fordelen av å dele nettverk med andre under samme standard. 

Så du mener at dette er en god strategi for "de store tyske" når de skal ha X-antall ganger flere elbiler som kan gå langt på veiene enn Tesla? Det er jo tydelig at det er Tesla som skal slåes, er det ikke en bommert å da ikke bygge ut nettverket i henhold til eventuelle bilsalg? Ser ikke en eneste "fordel" akkurat her men. (EDIT: Og jeg håper Tesla slåes, jeg håper elbilene tar helt over for fossilt)

Sitat

Hvorfor vil den ikke være tilgjengelig? Du får jo gratis abonnement 1 eller 3 år (husker ikke) og 2,000 kWh lading på nettverket. Etter den perioden, så regner jeg med at Ionity har fått igang sine samarbeid med strømleverandører her i Norge slik de har startet i utlandet. Så da blir alternativet enten å abonnere for et større behov for hurtiglading, eller så utnytter du samarbeidet på utsiden uten abonnement. 

Så du vet ikke? Poenget mitt er prisen på nesten 10kr kWh. Det er så sjokkerende priset, at det skulle vært ulovlig. 4-5kr, ok - det er fremdeles dyrt, men de vil ha 8,40kr for en kWh. Ser du ikke businessmodellen her? Jeg veit du elsker VAG, men det lyser igjennom hvor groteskt griske de kan være noen ganger. Dette er en cash-grab, da de er til og med for late til å gi kundene sine et godt nettverk skalert på kundebasen og velger derfor å tilby dyre abonnementer (200kr hos Audi) eller la kunde betal en blodpris om de ikke er medlem i klubben dems. Det er tydelig at de heller vil selge dieselbiler

Endret av bshagen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (52 minutter siden):

Tro hvordan VW skal selge den fine avtalen til kunder litt Nord i landet da?

Ionity er ikke avhengig av å dekke et helt marked for elbiler slik Tesla er. Det er jo fordelen av å dele standard med andre lade-tilbydere. 

Complexity skrev (55 minutter siden):

Du får masse gratis lading om du kjøper denne bilen! Men du må komme deg 1300km på annet vis for å få brukt det...

Avtalen inkludere flere tilbydere enn Ionity nettverket. Alle offentlige stasjoner er inkludert. Så de stasjonene som uansett havner der nå på normal standard, kan du utnytte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Så du mener at dette er en god strategi for "de store tyske" når de skal ha X-antall ganger flere elbiler som kan gå langt på veiene enn Tesla? Det er jo tydelig at det er Tesla som skal slåes, er det ikke en bommert å da ikke bygge ut nettverket i henhold til eventuelle bilsalg? Ser ikke en eneste "fordel" akkurat her men. (EDIT: Og jeg håper Tesla slåes, jeg håper elbilene tar helt over for fossilt)

Så lenge man inkluderer ale offentlige ladetilbydere innenfor abonnementet, noe de gjør, så ser jeg ikke helt problemet med at Ionity ikke sørger for at det er ladere i Sibir. Vanskelige områder burde tross alt regjeringen stå for å betale, noe de jo gjorde også. Enova måtte vell gjennom 3 runder med 100% støttet ladestasjoner, og drift i 3 år om jeg husker rett før noen bet på for Nord-Norge. 

Om man tvang Ionity i å tilby ladestasjoner i Nord-Norge, så ville man effektivt måtte øke prisene ellers, siden det er liten sjanse for at de stasjonene tjener penger. 

bshagen skrev (1 time siden):

Så du vet ikke? Poenget mitt er prisen på nesten 10kr kWh.

Hvorfor må du betale nesten 10kr kWh? Det er en link i tråden som forklarer hvordan du får ladet på Ionity mye billigere uten abonnement. 

 

bshagen skrev (1 time siden):

Det er så sjokkerende priset, at det skulle vært ulovlig. 4-5kr, ok - det er fremdeles dyrt, men de vil ha 8,40kr for en kWh. Ser du ikke businessmodellen her? Jeg veit du elsker VAG, men det lyser igjennom hvor groteskt griske de kan være noen ganger. Dette er en cash-grab, da de er til og med for late til å gi kundene sine et godt nettverk skalert på kundebasen og velger derfor å tilby dyre abonnementer (200kr hos Audi) eller la kunde betal en blodpris om de ikke er medlem i klubben dems. Det er tydelig at de heller vil selge dieselbiler

Jeg anbefaler deg å bla litt tilbake i tråden, for du kan umulig ha fått med deg grunnen til at tråden ble "bumpet". 

Hvorfor gi muligheten til å betale ca 3,5kr/kWh om de kun ville være griske? Hvorfor åpne opp for muligheten i å utnytte det samarbeidet her i Norge allerede før Norge selv har et lignende samarbeid? Tesla Bjørn fikk sitt kort etter ca ei uke, og har allerede testet. Det fungerte. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus3do said:

Avtalen inkludere flere tilbydere enn Ionity nettverket. Alle offentlige stasjoner er inkludert. Så de stasjonene som uansett havner der nå på normal standard, kan du utnytte. 

Om de har fått med Grønn Kontakt, Fortum eller Cicle K på denne avtalen så blir det noe annet ja. 

Fikk forøvrig 1500km gratis lading når jeg kjøpte Teslan siden jeg ble vervet av en kompis. Folk må huske på vervekode om de skal kjøpe seg Tesla. Før delte de ut skikkelige ting i vervekampanje som wallchargers men nå er det bare lading (og nå lodd for å vinne bil)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Om de har fått med Grønn Kontakt, Fortum eller Cicle K på denne avtalen så blir det noe annet ja. 

Ja, alle de er inkludert. 

Complexity skrev (1 minutt siden):

Fikk forøvrig 1500km gratis lading når jeg kjøpte Teslan siden jeg ble vervet av en kompis. Folk må huske på vervekode om de skal kjøpe seg Tesla. Før delte de ut skikkelige ting i vervekampanje som wallchargers men nå er det bare lading (og nå lodd for å vinne bil)

Var jo et nyhetsoppslag i går mener jeg det var, med to folk som hadde mast på Tesla i lange stunder for å få sine 1,500 km gratis pga verving uten at Tesla svarte dem. Så virker som om dette er noe som kommer til å forsvinne. 

Lenke til kommentar
48 minutes ago, oophus3do said:

Ja, alle de er inkludert. 

Var jo et nyhetsoppslag i går mener jeg det var, med to folk som hadde mast på Tesla i lange stunder for å få sine 1,500 km gratis pga verving uten at Tesla svarte dem. Så virker som om dette er noe som kommer til å forsvinne. 

Ja det er mye mulig de kommer til å fjerne dette etterhvert, Men er uansett så billig å lade på Tesla sine stolper at det ikke blir noe stort savn. Der tror jeg VW kunder får mere igjen med gratis lading hos de andre aktørene. Betalte 70kr sist jeg superladet på 150kW stolpe,  og 170kr sist jeg ladet på Grønn Kontakt sin 50kW stolpe..

Men ville vel blitt nærmere 600kr om jeg skulle dratt på en Ionity? ?

Man må uansett huske vervekoden om man skal kjøpe bil - for det kan ikke legges til i ettertid.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

Så du mener at dette er en god strategi for "de store tyske" når de skal ha X-antall ganger flere elbiler som kan gå langt på veiene enn Tesla? Det er jo tydelig at det er Tesla som skal slåes, er det ikke en bommert å da ikke bygge ut nettverket i henhold til eventuelle bilsalg? Ser ikke en eneste "fordel" akkurat her men. (EDIT: Og jeg håper Tesla slåes, jeg håper elbilene tar helt over for fossilt)

Så du vet ikke? Poenget mitt er prisen på nesten 10kr kWh. Det er så sjokkerende priset, at det skulle vært ulovlig. 4-5kr, ok - det er fremdeles dyrt, men de vil ha 8,40kr for en kWh. Ser du ikke businessmodellen her? Jeg veit du elsker VAG, men det lyser igjennom hvor groteskt griske de kan være noen ganger. Dette er en cash-grab, da de er til og med for late til å gi kundene sine et godt nettverk skalert på kundebasen og velger derfor å tilby dyre abonnementer (200kr hos Audi) eller la kunde betal en blodpris om de ikke er medlem i klubben dems. Det er tydelig at de heller vil selge dieselbiler

Så hvis Tesla blir pålagt å åpne for lading av andre merker så vil du være den siste til å forstå at de da ville hatt høyere priser for biler som var utenfor en avtale?



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...