Gå til innhold

IS-kvinne tilbake til Norge sammen med sine barn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Marcus Halberstram skrev (Akkurat nå):

Hvis det er greit at feil begås i andre saker, da bør det vel også være greit at det begås "formelle feil" mot IS-folk? 

Jeg sier ikke det er greit, jeg sier at det er utopisk å innbille seg at et rettsvesen aldri vil gjøre feil. 

Hva slags formelle feil skulle det ha vært? 

 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Feynman said:

Det er ikke et problem, det er ment å være sånn i vestlige demokratier. Det kalles rettsstat og er ment for å forsikre likhet for loven og hindre at demokratiet blir et flertallsdiktatur. Du skal være glad for at det er slik, for det er en garanti for at politikerne har begrenset mulighet til å definere deg som del av en uønsket gruppe og behandle det deretter.

Når noen nevner at alle IS-mødrene bør hentes hjem så er det ikke pga. "snillhet", men pga at man har hentet en og bør ha lik praksis for alle. Signalet om en fungerende rettsstat er viktig. Minoriteter føler seg nok forskjellsbehandlet allerede, og hvis det blir bevisst politikk vil det øke segregeringen og gjøre det lettere å rekruttere flere til terror.

 

Men vi vet jo ikke hvilke straff denne kvinnen vil få (om noen). Tror du det blir en enkel sak å bevise hva hun gjorde og ikke gjorde der nede? Kvinnens og muligens hennes advokat mener jo at ho har blitt straffet nokk. 

Om dette kvinnemenneske kommer ut etter 3-4 år mener du at det er et "fungerende" rett system? 

Lenke til kommentar
1 minute ago, MysticoN said:

Men vi vet jo ikke hvilke straff denne kvinnen vil få (om noen). Tror du det blir en enkel sak å bevise hva hun gjorde og ikke gjorde der nede? Kvinnens og muligens hennes advokat mener jo at ho har blitt straffet nokk. 


Om dette kvinnemenneske kommer ut etter 3-4 år mener du at det er et "fungerende" rett system? 

Ja. Kritikkverdig, men fungerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (47 minutter siden):

Utopisk tankegang hvis du innbiller deg at et rettsvesen aldri vil gjøre feil. 

 

Rettsvesenet skulle vært sikkerhetsnettet til de som ble sendt i fengsel i denne skandalen, men de gadd ikke engang noe så elementært som å sette seg inn hva som var gjeldende lov og stolte blindt på NAV. Man kan jo lure på hva annet som kan komme frem med tida.

Litt av noen grunnpilarer.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
MysticoN skrev (8 minutter siden):

 

Men vi vet jo ikke hvilke straff denne kvinnen vil få (om noen). Tror du det blir en enkel sak å bevise hva hun gjorde og ikke gjorde der nede? Kvinnens og muligens hennes advokat mener jo at ho har blitt straffet nokk. 

Om dette kvinnemenneske kommer ut etter 3-4 år mener du at det er et "fungerende" rett system? 

Straffen vil være altfor lav etter min mening, men rettsystemet har pr definisjon fungert da saken er avgjort i retten. 

Tror det du skal frem til er om straffeutmålingen fungerer. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Drunkenvalley said:

Ja. Kritikkverdig, men fungerende.

jaja der er vi uenig. Vet vi noe om barnet enda? Er det sykt? Ifølge nyhetene i går så viste de ikke enda, jeg finner det merkelig at kvinnen nektet norske personel å undersøke ungen der nede og at det ikke har blitt bekreftet at ungen er syk (selv etter hjemkomst, hadde barnet vært så syk som det kom frem så hadde det vel ikke vært store problemet å bekrefte at barnet er sykt uten å komme med noen diagnose). 

Quote

 

Straffen vil være altfor lav etter min mening, men rettsystemet har pr definisjon fungert da saken er avgjort i retten. 

Tror det du skal frem til er om straffeutmålingen fungerer.

 

 

Jeg mener at om kvinnen får et par år med fengsel så er ikke det et tegn på et fungerende rettsystem. Sammenligner vi hvordan norge oppfører seg her til lands når det gjelder barnefamilier så blir det enda verre. Ja saken er avgjort men det betyr ikke at det er et godt/fungerende rettsystem. 

Vil du si at alle land som avholder rettsaker har retferdige og fungerende rettsystem? 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Simkin skrev (Akkurat nå):

Rettsvesenet skulle vært sikkerhetsnettet til de som ble sendt i fengsel i denne skandalen, men de gadd ikke engang noe så elementært som å sette seg inn hva som var gjeldende lov og stolte blindt på NAV. Man kan jo lure på hva annet som kan komme frem med tida.

Litt av noen grunnpilarer.

At du velger å definere rettsvesenet utifra pga denne enkeltsaken, kan jeg ikke si noe i mot. Det får være opp til deg. 

 

Nå er det ikke sikkert at de NAVrne er så uskyldige som de fremstår. Jeg har lest om mange trygdede sofaslitere som later som at de er syke, og jeg spekulerer i at det kan være snakk om trivielle feil som er begått, at de var skyldige, men pga saksbehandlingsfeil og feiltolkninger er de "off the hook". 

Dette er selvsagt bare tull fra ende til annen. Jeg kan ikke basere meg på noe jeg har lest og dømme en hel gruppe av NAVere uten å undersøke videre, selvom samfunnets stereotype av en NAVer er nettopp en sofasliter som røyker rullings og spiller bingo. 

Lenke til kommentar
Psykake skrev (36 minutter siden):

Det er absolutt ikke hva jeg skriver. Hvis du evner å ha to tanker i hodet på samme tid og huske hva som blir diskutert, så refererer jeg fortsatt til lovforslaget som var lovstridig og ikke mulig å gjennomføre. 

Du skriver at det ikke spiller noen rolle om domstolene er innblandet eller ikke, ergo ønsker du å rive ned en av grunnpilarene i et moderne samfunn. 

Forstår du nå? Eller tror du jeg virkelig mener at det å kappe av hoder og slette et statsborgerskap er likestilt? For en latterlig antakelse. 

 

Ja du har jo allerede beskyldt meg for å ønske et samfunn alla is, så det kunne nærmest høres slik ut.

Hvis man flykter til Norge for så å reise ned igjen til et is kalifat.. Syntes du virkelig at det er nødvendig med en rettskjennelse for frata noen et statborgerskap? Asylgrunnlaget er jo åpenbart satt på falske premisser, det kunne ud fint gjort på egenhånd(slik de allerede gjør i mange andre saker).

Nå er det jo ikke engang mulig å frata noen et statsborgerskap overhode på bakgrunn av deltakelse i en terrororganisasjon

Hvis det i fremtid Norge skulle utvikle slik du beskriver at vi blir til en politistat, ja da trur jeg vi har et større problemer enn dette.

 

Lenke til kommentar
MysticoN skrev (6 minutter siden):

jaja der er vi uenig. Vet vi noe om barnet enda? Er det sykt? Ifølge nyhetene i går så viste de ikke enda, jeg finner det merkelig at kvinnen nektet norske personel å undersøke ungen der nede og at det ikke har blitt bekreftet at ungen er syk (selv etter hjemkomst, hadde barnet vært så syk som det kom frem så hadde det vel ikke vært store problemet å bekrefte at barnet er sykt uten å komme med noen diagnose). 

 

Jeg mener at om kvinnen får et par år med fengsel så er ikke det et tegn på et fungerende rettsystem. Sammenligner vi hvordan norge oppfører seg her til lands når det gjelder barnefamilier så blir det enda verre. Ja saken er avgjort men det betyr ikke at det er et godt/fungerende rettsystem. 

Vil du si at alle land som avholder rettsaker har retferdige og fungerende rettsystem? 

Tror du blander kortene litt. Rettssystemet er meg bekjent ikke den instansen som lager lover eller fastslår strafferammer.

Rettsystemet setter det i.. System. 

 

Nei. Jeg vil ikke si at alle land har rettferdige eller fungerende rettsystem. 

Norge er dog meget høyt oppe på lista over land som har et velfungerende rettssystem. 

Vær vennlig å ikke diskuter enkeltsaker da dette er en liten promille av antall saker som behandles hver år. 

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (Akkurat nå):

Ja du har jo allerede beskyldt meg for å ønske et samfunn alla is, så det kunne nærmest høres slik ut.

Hvis man flykter til Norge for så å reise ned igjen til et is kalifat.. Syntes du virkelig at det er nødvendig med en rettskjennelse for frata noen et statborgerskap? Asylgrunnlaget er jo åpenbart satt på falske premisser, det kunne ud fint gjort på egenhånd(slik de allerede gjør i mange andre saker).

Nå er det jo ikke engang mulig å frata noen et statsborgerskap overhode på bakgrunn av deltakelse i en terrororganisasjon

Hvis det i fremtid Norge skulle utvikle slik du beskriver at vi blir til en politistat, ja da trur jeg vi har et større problemer enn dette.

 

Nei. Det har jeg ikke sagt. Jeg sa at i prinsippet så ønsker du det samme som IS ved at man kan straffes av staten utenfor rettssystemet. 

Ja, jeg synes det er nødvendig saken behandles i domstolen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja du har rett i at når jeg sier rettsystem så tenker jeg på mer enn kun et lokale. Jeg tenker også på straffene er alt for "milde". Denne damen kommer mest sansynelig til å sitte inne i noen få år før hun slippes ut. Da blir det muligens overvåking i en periode som vil tappe meg og deg for enda mer skatte kroner (du skjønner hva jeg mener)

Også har vi jo det at en person med lang fartstid innen IS og andre terror organisjoner skal sone sammen med andre, hvor hun mulignes kan påvirke synet til andre der inne. Man lærer mye i fengsel også desverre. 

Alt dette er selvfølgelig synsing og sansing men vi får fort nokk vite hvordan det vil gå. Jeg og mange med meg er beskymret for dette. 

Til slutt er det hva denne saken betyr for andre, vi har mange norske statsborgere som ikke kommer seg hjem, hvorfor valgte norge å hjelpe en terrorist som presser en hel nasjon til å følge hennes "spille regler"? 

I Syria var pipa: Send meg i Fengsel i Norge, i Norge derimot erkjenner hun ikke straffeskyld. 

Denne damen var heldig med tanke på advokat og medie støtte. Thats it. 

 

Håper endelig at FRP trekker seg ut og at dette får sikkerlige konsekvenser for regjeringen. Men kjenner jeg politikere rett så har de ikke bein nokk i nesen... 

Endret av MysticoN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd at kvinnen ble tatt hit til norge, vi har per dags dato ikke et rettssystem som kan avmåle straff i proposjon. Ei kan hun straffes igrunn for det som er gjort der nede. Det var ikke riktig beslutning å hente hun hjem.

 

Vi kan håpe at det blir følger senere og det blir begjært utlevering til andre land på et senere tidspunkt.

 

IS medlemmer ønsker vel kanskje selv å bli dømt iht sharia.

Lenke til kommentar
Psykake skrev (34 minutter siden):

Tror du blander kortene litt. Rettssystemet er meg bekjent ikke den instansen som lager lover eller fastslår strafferammer.

Rettsystemet setter det i.. System. 

 

Nei. Jeg vil ikke si at alle land har rettferdige eller fungerende rettsystem. 

Norge er dog meget høyt oppe på lista over land som har et velfungerende rettssystem. 

Vær vennlig å ikke diskuter enkeltsaker da dette er en liten promille av antall saker som behandles hver år. 

Norske systemet er i og for seg ok for norske forhold - ikke IS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, neglesprett said:

Synd at kvinnen ble tatt hit til norge, vi har per dags dato ikke et rettssystem som kan avmåle straff i proposjon. Ei kan hun straffes igrunn for det som er gjort der nede. Det var ikke riktig beslutning å hente hun hjem.

 

Vi kan håpe at det blir følger senere og det blir begjært utlevering til andre land på et senere tidspunkt.

 

IS medlemmer ønsker vel kanskje selv å bli dømt iht sharia.

Helt enig, Her i Norge har vi familier som rømmer landet fordi de har fått barnevernet på nakken. Vi har Nordmenn som dør i utlandet og ikke kommer seg hjem hvert år men vi velger en IS terrorist. 

 

Sagt det før og sier det igjen, de skulle tatt fra ho barna i Syria og reist til norge uten henne. 

 

Vi så jo alle hvordan det gikk med moland og french for å nevne ett eksempel.. 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
11 hours ago, Psykake said:

Det går ikke å ha en rasjonell diskusjon når premisset for diskusjonen er at den ene parten hater en gruppe mennesker fordi de har et annerledes pigment i huden.For du forstår vel det, at dette hatet over tid blir generelt og treffer mange flere enn det opprinnelig kanskje var ment til. 

Vel, nå er det jo bare du og han andre surrete gammelsossen som driver og drar raser og hudfarger inn i denne diskusjonen hele tiden da, kan ikke si jeg ser noen andre som har nevnt folks pigmenter i det hele tatt, vi andre snakker om politikk og ideologi. Virker som om dere er litt opphengt i rase, for å si det mildt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenk på at alle millionene vi bruker på dette heller kunne blitt brukt på aldershjem, skole, sykehus osv... Er absolutt ikke alle som får adekvat helsehjelp pga manglende ressurser, nå skal folk fortest mulig ut av sykehusene

Er så ille at nå blir folk skrevet ut av sykehusene dagen i forveien før dem dør.

Slik var det ikke før i tiden, å det blir bare verre og verre

Endret av freddy85
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eventuelt så kunne vi sikkert ha hjulpet mange andre Nordmenn som sitter fast i andre land som ikke må straffe forfølges og trenger en stor aksjon for å fåes hjem. 

Men enig at det er at hav av valg som er langt bedre å bruke penger på enn å støtte en terrorist. 

 

https://resett.no/2020/01/19/solvang-reagerer-etter-uttalelser-at-norge-har-hentet-tilbake-et-antatt-sykt-barn-er-han-alvorlig-syk-eller-ikke/?fbclid=IwAR0F_XF-ZuWtt4f20XMxYVljdinv3iKc5Y_GGo4pPuNHV7vNbY7poZRJuCo

Endret av MysticoN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...