Gå til innhold

Nettverk i bolig med utleie


MJro

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en bolig som er delt opp i to leiligheter og en hybel, der vi selv disponerer den største leiligheten. Det jeg har gjort er å trekke spedenett i hele den delen jeg bor i, samt trekt ett nettverkspunkt til hver utleie del. 

I dag er det bare satt opp midlertidig med en ruter hos meg som deler nettet videre ned til utleiedelene der det står en egen ruter med wifi, men dette er ikke en optimal løsning. Skal også nevnes at jeg har fiber, med både tv og internett.

Forslag til hvordan løsning jeg burde gå for? 

Har liggende en ZYXEL GS1900-24E Switch, kan jeg bruke denne på noe vis? https://www.komplett.no/product/802868/datautstyr/nettverk/switch/zyxel-gs1900-24e-switch?noredirect=true?noredirect=true

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Professor Balthazar said:

Ville ha sagt opp linjen til det trådløse nettet og koblet bort begge WiFi routerne. Så koblet alle faste nettverkspunkt opp mot switchen og så koblet switchen opp mot fibermodemet. Så setter du opp et aksesspunkt for å dele ut WiFi signaler i huset. 

 

Med "fibermodemet", så tenker du da på en fiberterminering som har integrert ruter? Eller?

"Et aksesspunkt" kan vel fort være lite her - aksesspunkt i hver boligenhet kan vel fort være nødvendig, avhengig av hvordan dette er konstruert.

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (17 minutter siden):

Med "fibermodemet", så tenker du da på en fiberterminering som har integrert ruter? Eller?

"Et aksesspunkt" kan vel fort være lite her - aksesspunkt i hver boligenhet kan vel fort være nødvendig, avhengig av hvordan dette er konstruert.

 

Ja, tenker han kan koble seg inn med switchen på boksen som nettleverandøren har avsluttet fiberlinjen i. Litt usikker på om det er det han omtaler som routeren. Jeg mener han vil få et bedre nett dersom de trådløse enhetene kobles opp via aksesspunkt (gjerne to), men at disse trådløse senderne hengers på nettet etter switchen. Uansett, en trådløs router som er kablet opp mot porten til en annen trådløs router vil ikke være noen god løsning. Slik jeg tolker innlegget så har har han i dag to forskjellige nett.

Lenke til kommentar

Det kommer jo veldig an på leietakernes behov. Men jeg ville jeg ha satt aksesspunkter i hver leilighet der man har litt mer muligheter, med litt "kontroll/sikkerhet". Jeg har selv ubiquiti unifi løsning med switch i fiberinntaket etter modem, og poe aksesspunkter som jeg synes fungerer strålende.

Endret av grovetussen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, RRhoads said:

Den beste løsningen er at leietaker har eget abonnement, slik at han har aksess til eget modem dersom han trenger å resette dette.

Beste løsning juridisk også, da du ikke har lov å videreselge nettlinjen fra ISP, samt at du står juridisk ansvarlig for bruken på linjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har fiber i fra Telenor, de har satt opp en egen boks for modemet. Som det så går en kabel til ruteren min.

Man er vell avhengig av en router i mellom modemet og switchen som skal kunne dele ut ip-adresser?

Ruterene i utleiedelene er satt opp som aksesspunkt.

Lenke til kommentar
21 hours ago, MJohanz1 said:

Har fiber i fra Telenor, de har satt opp en egen boks for modemet. Som det så går en kabel til ruteren min.

Man er vell avhengig av en router i mellom modemet og switchen som skal kunne dele ut ip-adresser?

Ruterene i utleiedelene er satt opp som aksesspunkt.

 

14 hours ago, L/-R~ said:

Så link til den andre tråden da! ;)

(så hjelper du andre som lurer på det samme)

Om dere bare skal ha nett så trenger dere ikke noe modem, bare mediaconverter (fiber til kobber), derifra så spørs det på ISP, dersom de leverer ut mer enn 1 IP så kan du ha switch først, og ha en egen ruter i hver bolig med egen ekstern IP, dersom du bare får 1 så må du ha ruter først, så switch og så eventuelt ruter/aksesspunkter i utleiedelene. 

 

Forøvrig har du fortsatt juridisk ansvar for bruken av nettlinjen uansett hvilken av de løsningene du bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...