Gå til innhold

– TU-redaktøren tar feil: Hydrogenbiler er en del av løsningen


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (50 minutter siden):

Hva er "for mye"? Hva betyr ordet priselastisitet? Husk at lagringskapasiteten i det europeiske kraftnettet vil øke og forbruket styres mye mer enn nå.

"Mye" er mer enn behovet der og da. 

Orknøyene har f.eks ei nydelig situasjon der de produserer for mye strøm. De har inntil nylig måtte skru ned produksjonen titt og ofte, og dermed produsere mindre enn de i utgangspunktet kunne gjort i flere perioder. Beboerne er deleiere i vindparkene, så de får ta del i gevinsten i dette når de tillot prosjektene, så det å se vindmøller stoppe å rotere blir det samme som å skru av krana for penger inn i banken. Altså har kraft i slike situasjoner mindre verdi.

 Nå skal de starte å lagre energien på hydrogen og eksportere det ned til Skottland, og dermed kan vindparken produsere det det makter og kan, og beboerne tjener på det. Gevinsten de har fra dette tipper jeg mange kommer til å reinvistere i å ytterligere skalere opp vind og hydrogen-produksjonen, og eksportere dette ut av landet. Første prosjektet betaler seg ned rimelig kjapt, og skaleringen over dette enda mer til. Altså har de laget seg ei "penge-printe-maskin" der borte, og strøm har fått sin verdi tilbake, fremfor å være mindre verdt enn det i utgangspunktet kan være.

Ikke bare produserer de mer energi enn de trenger, de vil kunne forsyne nordlige deler av Skottland Hydrogen som er planlagt i å erstatte kullkraft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, gamlefar said:

Spent på prisen på nye Mirai. Ser i alle fall veldig bra ut. Rekkevidde er oppgitt til 650 km. Så får vi se hvor reelt det er.

Ingen har fått lov til å opne bagasjerommet, og det har nok Toyota god grunn til å ikkje ville ha publisitet om.  Prisen vert nok alt for høg for ein bil med drift på to hjul, ikkje hengarfeste, kort rekkjevidde og liten plass til bagasje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (7 timer siden):

Ifølge en rapport går det ikke lang før FCEV busser blir billigere i bruk enn BEV busser i London.

1413163933_totalcostofownershipoftransitbusesinLondonUSDper100km.jpg.26182c7355fe000917a823b0222e4387.jpg

Det virker rart at kostnaden for elbusser bare skal gå ned drøye 10% på hele 10 år. Om dagens utvikling fortsetter i samme tempo er batteriprisene i 2029 en fjerdedel av i 2019. Da vil et 400kWh batteri koste under 100.000 kroner i cellekostnad og veie under halvparten av dagens alternativ. I tillegg må vi regne med en del innsparinger på systemene rundt, f.eks mer effektive invertere og motorer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Ingen har fått lov til å opne bagasjerommet, og det har nok Toyota god grunn til å ikkje ville ha publisitet om.  Prisen vert nok alt for høg for ein bil med drift på to hjul, ikkje hengarfeste, kort rekkjevidde og liten plass til bagasje.

For ikke å snakke om kostnadene pga dyre og hyppige serviceintervaller

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

For ikke å snakke om kostnadene pga dyre og hyppige serviceintervaller

Hyundai Nexo har vanlige service intervaller for bil, så dette har endret seg raskt. Ved å ensidig fokusere på energieffektivitet glemmer dere også at pris er det folk bryr seg om. Hvis totalkostnader er lave nok vil man kunne konkurrere. Om du trenger dobbelt så mye strøm, så trenger ikke det utgjøre all verden på totalkost med bil.  Nå er det selvfølgelig mulig produksjonskost for FCEV vil holde seg høy og BEV kost vil gå raskt ned, men det gjenstår å se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del skrev (40 minutter siden):

Hyundai Nexo har vanlige service intervaller for bil, så dette har endret seg raskt. Ved å ensidig fokusere på energieffektivitet glemmer dere også at pris er det folk bryr seg om. Hvis totalkostnader er lave nok vil man kunne konkurrere. Om du trenger dobbelt så mye strøm, så trenger ikke det utgjøre all verden på totalkost med bil.  Nå er det selvfølgelig mulig produksjonskost for FCEV vil holde seg høy og BEV kost vil gå raskt ned, men det gjenstår å se.

IEA's estimater sier at man får 65% kostnadsreduksjoner i kun brenselcellen ved å skalere opp produksjonen fra 1,000 til 100,000 brenselceller i året. 

Det som koster mest av råstoffene i en brenselcelle er jo platinum, og ifølge Ballard så er det  i totalkostnad kun 0.8% av  ei 70 kW brenselcelle, der majoriteten av kostnadene kommer fra produksjon. En annen faktor er spekulasjoner rundt pris til råstoffer. Der FC ikke er så avhengig av prisen der, så er BE det, med rundt 75% av totaltkost i batteripakkene linket til råstoffer. Altså er prisfall for BEV i stor grad avhengig av fallende pris på materiale, samt avtaler mellom dem og batteriprodusenter angående marginer - mens prisen til FCEV heller omhandler tunge manuelle oppgaver som vil bli automatiserte i fremtiden.

 Det er jo ikke så lenge siden det var snakk om at Samsung SDI og LG Chem ønsket 10% hevede marginer på produksjonen. Dog, jeg trur nok ikke det vil skje med det første, siden det burde være syk konkurranse om dagene rundt batterier? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del skrev (4 timer siden):

Hyundai Nexo har vanlige service intervaller for bil, så dette har endret seg raskt. Ved å ensidig fokusere på energieffektivitet glemmer dere også at pris er det folk bryr seg om. Hvis totalkostnader er lave nok vil man kunne konkurrere. Om du trenger dobbelt så mye strøm, så trenger ikke det utgjøre all verden på totalkost med bil.  Nå er det selvfølgelig mulig produksjonskost for FCEV vil holde seg høy og BEV kost vil gå raskt ned, men det gjenstår å se.

6000 miles står det for "all new Nexo" her:

https://www.hyundai.co.uk/new-cars/nexo/faq

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Der FC ikke er så avhengig av prisen der, så er BE det, med rundt 75% av totaltkost i batteripakkene linket til råstoffer.

75% kommer du kun fram til om du regner ting som ferdige separatorer og elektrolytt som råstoffer. Om man kjøper inn "basisvarer" (riktig oversettelse for commodities?) og lager disse tingene selv snakker vi om kanskje 25% i råstoffer. Antageligvis mindre for Tesla som bruker svært lite kobolt. Så det lønner seg helt klart å være vertikalt integrert i batteriproduksjon, dvs. lage mest mulig av de avanserte delene selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (17 minutter siden):

75% kommer du kun fram til om du regner ting som ferdige separatorer og elektrolytt som råstoffer. Om man kjøper inn "basisvarer" (riktig oversettelse for commodities?) og lager disse tingene selv snakker vi om kanskje 25% i råstoffer. Antageligvis mindre for Tesla som bruker svært lite kobolt. Så det lønner seg helt klart å være vertikalt integrert i batteriproduksjon, dvs. lage mest mulig av de avanserte delene selv. 

Del gjerne linken du har brukt, som forklarer det du prøver å si. "Commodity" vil være ting som lithium, kobolt og nikkel som vell er majoriteten av kostnadene. Så selv om du setter sammen batteriene selv, så må du jo uansett kjøpe råvarene og følge prisingen for dem? 

Det er jo dermed ikke sagt at de nødvendigvis går opp i pris, men at prisfallet også følger disse mer slavisk nå, siden prisfall på masseproduksjon er tatt med inn nå på dette tidspunktet.

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (5 minutter siden):

Er det fremdels utløpsdato på FCEV? Så vidt jeg vet går Mirai 1.0 ut på dato etter 15 år. Eller er det bare en myte?

Finnes ingen som har gått ut på dato ennå, og man har fremdeles ikke tall på hvor lenge bilene rekker, siden vell. Ingen har gått i stykker. 

Dog ved "end of life" på brenselcellen, så kan du levere den inn, få den resirkulert og få en ny med 30% kostnad besparelser på den. Det er ihvertfall en tjeneste Ballard utfører. Akkurat nå vil det jo være dyrt å gjøre dette, men ved masseproduksjon og kostnadsreduksjonene som vil være når Mirai 1.0 er gammel nok til at den ikke fungerer optimalt, så vil det nok være betydelig mindre kostbart. Ref. kommentaren til Del tidligere. 

Så det blir jo ikke særlig annerledes enn å bytte motor til en ny "refurbished" motor på ei 15 år gammel ICE, hvis ikke billigere. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (32 minutter siden):

6000 miles står det for "all new Nexo" her:

https://www.hyundai.co.uk/new-cars/nexo/faq

Hm, det var veldig kort, og ikke forenelig med hva Hyundai opplyste om til nettavisen :

"På den nye Nexo som kommer til sommeren vil vi nok se mer normale serviceintervall, sier Brusletto til Nettavisen. "

Fant i service manualen til Nexo for å se nærmere på intervallene. Det kan se ut til at det hyppigste intervallet er for inspeksjon av lekkasjer (usikker på hvor lang tid det er ventet å ta):

nexo.thumb.png.f62bf4c433111adf6cb572875c931717.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Dovreekspressen said:

Er det fremdels utløpsdato på FCEV? Så vidt jeg vet går Mirai 1.0 ut på dato etter 15 år. Eller er det bare en myte?

Strengt tatt er det berre hydrogensystemet som har ein utløpsdato på 15 år bestemt i forskrift på EU-nivå, men det er nok ikkje mange som vil finne på å skifte heile hydrogensystemet i ein 15 år gammal bil.  "Planned obsolence" er med andre ord 15 år for hydrogenbilar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (11 minutter siden):

Bedre å svare seg selv, så kan en få det svaret man ønsker ;)

https://insideevs.com/news/326312/2016-toyota-mirai-do-not-refuel-after-2029/

Du stilte altså et spørsmål, og svarte det med ei link som stiller det samme spørsmålet? Hvorfor i allverden skulle det ikke være mulig å skifte deler i en bil? Ballard tilbyr en tjeneste der du kan få en brenselcelle gjenoppbygd, og spare 30% på det for en vell-fungerende en i retur. I et segment som faller kjapt i pris, så vil uansett denne kosten være mindre enn å bytte det ut til et nytt batteri, som nok også høyst sannsynligvis må byttes ved disse tider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...