Gå til innhold

– TU-redaktøren tar feil: Hydrogenbiler er en del av løsningen


Anbefalte innlegg

trikola skrev (10 minutter siden):

Man må også huske at når man først har blandet 5% hydrogen og 95% naturgass så må disse to gassene skilles igjen før H2 kan brukes til noe annet enn forbrenning eller ev. en eller annen kjemisk prosess som tåler denne blandingen.

I alle fall kreves nok litt spesialutstyr i den andre enden av rørledningen dersom h2 der skal brukes i en brensecelle.

Ser ikke ut som det er et stort problem. https://www.nrel.gov/docs/fy13osti/51995.pdf

Litt gammel kilde, men problemet er størst om man ønsker å gjeninnføre naturgassen inn igjen i rørene, etter at man har separert ut hydrogenet. Sånn sett er dette ei fin måte å bruke om man uansett skal gjøre som Equinor planer, å produsere blå hydrogen.

Man sender grønn hydrogen billig gjennom rørsystemet, og tar ut naturgass 90% og hydrogen 10%. Man bruker naturgassen til gassreforming med CCS og får blå hydrogen, mens man tar ut hydrogenet som allerede er der i forkant.

 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (1 time siden):

Det var flere analyser der. Hva sier konklusjonene?

Konklusjonen var at det ble dyrt og offentlig støtte var påkrevd. Jeg så ingenting i analysen som tydet på at dette noen sinne kunne bli lønnsomt. 

oophus3do skrev (1 time siden):

Hvor mange kilo hydrogen får du fraktet med 5% innhold i rørene i døgnet, nå i starten? 

Hvor mange får du fraktet i fortsettelsen? Om noen år, når naturgass ikke lenger er greit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (26 minutter siden):

Konklusjonen var at det ble dyrt og offentlig støtte var påkrevd. Jeg så ingenting i analysen som tydet på at dette noen sinne kunne bli lønnsomt. 

"Det er en rekke småkraftverk i Norge som kan gi grunnlag for slik produksjon, og hvorvidt det er aktuelt vil være avhengig av flere faktorer. Et hydrogenprosjekt i denne størrelsen byr ikke på altfor store tekniske utfordringer, den store utfordringen er å finne en god forretningsmodell. Et anlegg i 2 MW-klassen vil være mye mer kostnadseffektivt ett i 200 kW-klassen (faktor 10), så lenge det er mulig å få avsetning på hydrogenet som produseres. Det anbefales at Småkraftforeninga og NVE kartlegger hvilke regioner hvor dette kan være aktuelt å installere et noe større anlegg"

Altså er største problem å sørge for ei verdikjede der. Finner man den, så vil selv så små anlegg på 200 kW kunne være lønnsomt. 

Samt ignorerer du hele formålet her. Formålet med slike pilot-prosjekter er å gjøre utstyret billigere for neste steg. Klarer man som sagt å få grønn fornybar hydrogen billig nok, så har man løst en rekke problemer for å avkarbonisere diverse sektorer som har problemer med å få det til. 

Det er en veldig god grunn til at man ser på mulighetene for dette, selv om du ignorerer hvorfor. 

 

Kahuna skrev (26 minutter siden):

Hvor mange får du fraktet i fortsettelsen? Om noen år, når naturgass ikke lenger er greit?

Trikola har gitt deg svaret:

"– Eksportkapasiteten fra hydrogen laget av overskuddsstrøm burde dermed ligge et sted mellom 5 TWh og 40 TWh uten at det trengs å gjøres modifikasjoner i gassrørledningsnettet, sier Thomassen, som er forsker ved Sintef."

Naturgass brukes for å produsere blå hydrogen. CO2 blir da lagret tilbake der det kom ifra. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Siden det kan være ganske forvirrende med disse fargebegrepene på den fargeløse gassen så legger jeg ved en forklaringsnøkkel her:

Takk. Denne linken inneholder egentlig god informasjon, med forklaringer på hva "grå, blå og grønn" hydrogen er for noe.

https://e24.no/energi/i/RRBXb2/oensker-storsatsing-og-statlig-hydrogenselskap?fbclid=IwAR01S5VP6MYGm7iznI--ZTXcWulD2ST9XCZfjAb5uLX7_NoZtfG1afJpmSo

image.png.082005067f88f6448795f1099b80ec79.png

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (3 minutter siden):

Sikker på at matrisen oppe er riktig? Grått hydrogen dekker jo fornybar-kolonnen.

E14-linken sier: " Grått hydrogen = hydrogen fra gass, med CO₂-utslipp" - lite fornybart her.

Trur man skal se på fargene, fremfor kolonnene. Men ja, den er litt rar. Det er enklere å bare lese forklaringene til hva de forskjellige "fargene" står for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mangler forsåvidt en farge i kartet: Hydrogen fra elektrolyse ved hjelp av strøm fra ikke fornybare kilder, med utslipp. Jeg ser omtrentlig prisnivå er oppgitt, men ikke omtrentlig CO2-utslipp per kg H2. Det hører jo naturlig til en sånn opplisting, og kWh per kg H2 (ved et gitt trykk)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

oophus3do skrev (3 timer siden):

Trikola har gitt deg svaret:

"– Eksportkapasiteten fra hydrogen laget av overskuddsstrøm burde dermed ligge et sted mellom 5 TWh og 40 TWh uten at det trengs å gjøres modifikasjoner i gassrørledningsnettet, sier Thomassen, som er forsker ved Sintef."

Naturgass brukes for å produsere blå hydrogen. CO2 blir da lagret tilbake der det kom ifra. 

Nå *må* du begynne å bruke hodet og ikke svelge alt rått som kommer på glanset papir fra hydrogenindustrien! Om du eksporterer 40TWh hydrogen via gassrørledningen og klarer det ved 10% innblanding, så er fortsatt 90% av innholdet i rørledningen naturgass! Ser du for deg en 'retursløyfe' så naturgass kun brukes som 'emballasje'? Hvordan skal man frakte CO2 'tilbake der det kom fra'? Dette høres kun ut som fonybarbløffen til naturgassindustrien.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (55 minutter siden):

Det mangler forsåvidt en farge i kartet: Hydrogen fra elektrolyse ved hjelp av strøm fra ikke fornybare kilder, med utslipp. Jeg ser omtrentlig prisnivå er oppgitt, men ikke omtrentlig CO2-utslipp per kg H2. Det hører jo naturlig til en sånn opplisting, og kWh per kg H2 (ved et gitt trykk)

Da er det på tide at man starter å farge alle typer elektriske varer igrunnen. Siden alle får sin strøm fra forskjellige kilder. Formålet med "fornybar grønn hydrogen" er at den linkes til et stadig økende behov for fornybar strøm. Altså 100% fornybar hydrogen, mens mobilen du lader er avhengig av strømmiksen. 

Der ligger også forskjellen. Når du kjøper grønn hydrogen, så vil du i større grad kunne være sikker på hvor hydrogenet kommer ifra, og hvor "rent" det er. Hydrogen er den eneste formen for energi du kan bruke idag, som garantert kan være 100% fornybar. Vell, minus elbiler på island. De har vell 100% rent miks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

 

Nå *må* du begynne å bruke hodet og ikke svelge alt rått som kommer på glanset papir fra hydrogenindustrien! Om du eksporterer 40TWh hydrogen via gassrørledningen og klarer det ved 10% innblanding, så er fortsatt 90% av innholdet i rørledningen naturgass! Ser du for deg en 'retursløyfe' så naturgass kun brukes som 'emballasje'? Hvordan skal man frakte CO2 'tilbake der det kom fra'? Dette høres kun ut som fonybarbløffen til naturgassindustrien.  

.....

Men leste du ikke det jeg skrev? Bla litt opp og les det jeg nevnte angående naturgass. Få med deg definisjonen til "blå hydrogen" samtidig. 

Det ligger uansett ingenting i veien for å legge rør som takler 100% hydrogen over lange strekninger. USA har gjort dette i årevis uten problemer. Og de frakter ikke lite hydrogen gjennom rør heller. Det at man kan bruke nåværende rørsystemer for å frakte hydrogenet man lager på platformer er kun ei bonus, og kan brukes i starten. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

.....

Men leste du ikke det jeg skrev? Bla litt opp og les det jeg nevnte angående naturgass. Få med deg definisjonen til "blå hydrogen" samtidig. 

Er det noen hjemme? En rørledning med 10% hydrogen...hva ellers er i den rørledningen? Jeg vet du sliter litt med enkel matematikk men dette burde du klare..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Er det noen hjemme? En rørledning med 10% hydrogen...hva ellers er i den rørledningen? Jeg vet du sliter litt med enkel matematikk men dette burde du klare..

Wow. Ironien i det i bold er slående. 

10% av innholdet vil altså kunne skilles ut, og det vil da være grønn hydrogen fra elektrolyse på platformene. 

90% av innholdet vil altså bli til "blå" hydrogen. CO2'en som gjenstar lagres og fraktes tilbake der den kom ifra - mer eller mindre. 

På sikt så er det ingenting i veien for å legge rene rørsystemer som tar 100% hydrogen. Det at man kan utnytte dagens rørsystemer er kun ei nydelig bonus, som gjør prosjektene kjappere profitable. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Wow. Ironien i det i bold er slående. 

10% av innholdet vil altså kunne skilles ut, og det vil da være grønn hydrogen fra elektrolyse på platformene. 

90% av innholdet vil altså bli til "blå" hydrogen. CO2'en som gjenstar lagres og fraktes tilbake der den kom ifra - mer eller mindre. 

På sikt så er det ingenting i veien for å legge rene rørsystemer som tar 100% hydrogen. Det at man kan utnytte dagens rørsystemer er kun ei nydelig bonus, som gjør prosjektene kjappere profitable. 

*hvor* ender disse rørledningene opp tror du?

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (26 minutter siden):

Den trur jeg du må svare på, for da tennes det kanskje opp et lys. 

Altså, gassen kommer opp fra Nordsjøen, sendes i rør inn til land hvor den ender opp hos konsumentene som skiller ut hydrogen og...hva gjør de med de resterende 90% sa du? Sender det tilbake? Hvordan da? Rørledningen er jo opptatt med å sende hydrogen/naturgassblandingen *inn* til land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (51 minutter siden):

Da er det på tide at man starter å farge alle typer elektriske varer igrunnen. Siden alle får sin strøm fra forskjellige kilder. Formålet med "fornybar grønn hydrogen" er at den linkes til et stadig økende behov for fornybar strøm. Altså 100% fornybar hydrogen, mens mobilen du lader er avhengig av strømmiksen. 

Der ligger også forskjellen. Når du kjøper grønn hydrogen, så vil du i større grad kunne være sikker på hvor hydrogenet kommer ifra, og hvor "rent" det er. Hydrogen er den eneste formen for energi du kan bruke idag, som garantert kan være 100% fornybar. Vell, minus elbiler på island. De har vell 100% rent miks. 

Så om en bruker en kWh på å lade elbil er en avhengig av strømmiksen, men om den blir brukt til hydrogenproduksjon er den 100% rein?!? 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
HF- skrev (Akkurat nå):

Så om en bruker en kWh på å lade elbil er en avhengig av strømmiksen, men om den blir brukt til hydrogenproduksjon er den 100% rein?!? 

 

Jepp! Det er reint magisk hvordan elbilen tiltrekker seg kullkraft mens produksjon av hydrogen ved elektrolyse kun bruker 100% fornybar enhjørningskraft! Den som kan komme opp med en god forklaring på hvordan dette kan ha seg har nok en nobelpris* i vente!

 

*Prisen for Sang, Dans og Drama.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (16 minutter siden):

Altså, gassen kommer opp fra Nordsjøen, sendes i rør inn til land hvor den ender opp hos konsumentene som skiller ut hydrogen og...hva gjør de med de resterende 90% sa du? Sender det tilbake? Hvordan da? Rørledningen er jo opptatt med å sende hydrogen/naturgassblandingen *inn* til land. 

Men jøssenavn.. 

Rørsystemene er noe du fint kan lese om. De går litt overalt. Noe havner hos direkte forbrukere, og brukes til varme og matlaging. Her vil en 10% "blend" av hydrogen fjerne CO2 utslipp siden naturgassen med 10% "påfyll" vil være mer effektiv. Det er jo tross alt hydrogenet i metanet som står for energien man er ute etter. 

Mye av gassen går til gassreforming, der man skiller ut hydrogenet og slipper CO2 i atmosfæren. Altså "grå" hydrogen. 

Det er helt utrolig at du etter å ha involvert deg så lenge, er såpass uvitende om det du prøver å diskutere. 

 

Det nye her, vil altså være å inkludere metoder for å skille ut 10% av hydrogenet i naturgass/hydrogen-gass miksen, før man kjører det gjennom gassreformeringsprosessen og lager "blå" hydrogen med CCS, fremfor at man lar CO2'en slippe ut i atmosfæren. 

Da er det ikke noe du skal stappe inn igjen i rørsystemet. Du genererer trykk fra der du putter gassen inn i rørsystemet, og har "gass-trykks-stasjoner" på vei gjennom rørsystemet som vedlikeholder trykket og sender gassen videre. Endepunktene er altså sluttbrukerne. Om det er mennesker som bruker gass til oppvarming, eller industri som ønsker å få tak i hydrogenet i metangassen. Eventuelt så lagrer man gassen til senere bruk. 

 

Seriøst. Les deg opp! 

 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...