Gå til innhold

Tråden for hi-def musikk, konserter mv


Anbefalte innlegg

Gleder meg til den plata ja! Er en stund siden siste kalibrering så jeg få ta en grundig jobb nå sånn at jeg er trygg på at alt er som det skal! Ingen tvil fra meg om at du MÅ spille inn høyttalere, men de er jo ganske fort 'innspilt' etter det jeg erfarer. Arendal anbefaler vel 50 timer? tror jeg og ja, JEG hører tydelig forskjell både på subwoofer og vanlige høyttalere så det har nok noe for seg.
Da er det tiden! 

Godt nytt år allesammen!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må vel skrive litt her - når vi har fått en ny tråd, for egen del synes jeg godt tråden kan handle om all utgitt musikk - live/studio og uansett kanaler. Tips om hva som låter bra på anlegget - rett og slett, surround eller stereo.

Uansett, har akkurat mottatt et par perler:

0mYUbMA.jpg

Først Bruce Springsteen - Western Stars (2019) - blu ray med live konsert på hans egen låve med fullt band og symfoniorkester  ?

Er stor fan av Bruce, men har sluttet å handle (og lytte til) hans nyere album for mange år siden, elendig DR og dårlig lyd på de. Så når Western Stars kom (cden altså) , fant jeg det uinteressant. Men så ser jeg denne blu rayen i nettsjappa - kanskje godlyd??? Måtte jo handle!

Helvete, her reiser nakkehårene seg. Fantastisk opptak, i ATMOS! Enormt og detaljert lydbilde, denne blu rayen kommer å bli spilt veldig, veldig mye. Flott filmet konsert, fine små videosnutter mellom sangene hvor Bruce forteller om litt av hvert, kult.

 

Den andre konsert blu rayen er av engelske folk-progbandet Big Big Train - Reflectors & Light (2019). En av de bedre 5.1 lydende live konserter jeg har - og jeg har noen hundre. Fantastisk surroundmix. Men ikke særlig godt bilde.

Begynner det nye året med et par skikkelige innertiere - måtte det fortsette slik ?

 

Edit: Så nå på slutten av Springsteen blu rayen at Bob Clearmountain sto for lydmiksen. En fyr som er kjent for å gjøre en veldig god jobb, står blant bak surroundmiksen på en av de beste - Roxy Music - Avalon (SACD). 

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måtte anlegget ditt brenne opp!   ?   Neida!

Men dette blir dyrt, jeg må jo i tillegg til dine tips prioritere alt av 4K film også, fant ut at grunnet feilregistrering hadde jeg faktisk 500 titler i 4K før utgangen av 2019! Gikk gjennom hele samlingen i går og fikk sortert alt riktig. 
Nå er dine to siste tips bestilt fra utlandet før den helsikes grensa fjernes.. Plussa på 'The Beatles: Love' også da den kostet £15.16. (CDON skulle ha 239,- for den..)
Fordelen ved å høre på tipsene dine er at jeg får utvidet musikk-horisonten min, selv om det ikke er plass til så alt for mye nytt. ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (29 minutter siden):

Måtte anlegget ditt brenne opp!   ?   Neida!

Men dette blir dyrt, jeg må jo i tillegg til dine tips prioritere alt av 4K film også, fant ut at grunnet feilregistrering hadde jeg faktisk 500 titler i 4K før utgangen av 2019! Gikk gjennom hele samlingen i går og fikk sortert alt riktig. 
Nå er dine to siste tips bestilt fra utlandet før den helsikes grensa fjernes.. Plussa på 'The Beatles: Love' også da den kostet £15.16. (CDON skulle ha 239,- for den..)
Fordelen ved å høre på tipsene dine er at jeg får utvidet musikk-horisonten min, selv om det ikke er plass til så alt for mye nytt. ? 

Nettopp mulitkanalsutgivelser har gitt meg nye favorittband/artister - slik som Porcupine Tree/Steven Wilson, Opeth, Ayreon osv. Veldig moro. Og fornyet interesse i andre band som Genesis, Pink Floyd, Fleetwood Mac, Elton John osv.

Men kanskje litt dyrt... ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør absolutt legge inn linker til det du nevner.. Selv om, som nevnt, det medfører økt kjøpelyst.... ? 
Men nå har jeg vel nok musikk å nyte ut januar iallefall! Må jo finne tid til å høre på det også, ikke bare høre på men LYTTE og nyte.. ?
Tusen takk for dine gode tips!

Lenke til kommentar
Woff skrev (11 minutter siden):

Du bør absolutt legge inn linker til det du nevner.. Selv om, som nevnt, det medfører økt kjøpelyst.... ? 
Men nå har jeg vel nok musikk å nyte ut januar iallefall! Må jo finne tid til å høre på det også, ikke bare høre på men LYTTE og nyte.. ?
Tusen takk for dine gode tips!

Bare hyggelig.

Steven Wilson er et navn du bør legge merke til. Han er noe så sjeldent som en kombinert glimrende bandleder, låtskriver, soloartist og lydmikser/studiotekniker. Og er utrolig talentfull på alle disse feltene.

Veldig mye av det som er utgitt av Porcupine Tree og av han som soloartist er i multikanal - nesten perfekte innspillinger.

Live blu ray av Porcupine Tree:

https://cdon.no/musikk/porcupine-tree/arriving-somewhere-2cd-blu-ray-42874540

Live blu ray av han som soloartist:

https://cdon.no/musikk/wilson-steven/home-invasion-in-concert-at-the-royal-albert-hall-45447127

Begge disse er favoritter hos meg.

Liker du de, så kan vi prøve å finne mer av original albumutgivelser osv.

Det er litt problematisk å finne en del multikanalsutgivelser - de blir ganske ofte oop og blir veldig dyre å få tak i etterhvert. Virker som de lager de i ganske små serier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 time siden):

Nettopp mulitkanalsutgivelser har gitt meg nye favorittband/artister - slik som Porcupine Tree/Steven Wilson, Opeth, Ayreon osv. Veldig moro. Og fornyet interesse i andre band som Genesis, Pink Floyd, Fleetwood Mac, Elton John osv.

Men kanskje litt dyrt... ?

Samme her, men er ikke så ofte det skjer.

Men Steven Wilson er en av de.. Home invasion skal kjøpes.

Abbey Road Cd,Bd boksen også.

 

Og Tool Cd den med album bare. 600kr

 

Musikk Cd har begynt å bli dyrere....

Lenke til kommentar

Jeg venter på den nye Dream Theater multikanals utgaven. Tenkte jeg også måtte ha en cd av de til den nye stereokroken min - da måtte jeg helt tilbake til Images & Words for å finne noe med levelig DR - er også på vei til min postkasse.

Blir vel enda verre med pris på musikk her i landet - nå som konkurransen fra utlandet i prinsipp forsvinner. Men får håpe det ikke blir slik. Platekomp & Cdon har mange gode tilbud hvis man følger litt med. 

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (21 minutter siden):

Jeg venter på den nye Dream Theater multikanals utgaven. Tenkte jeg også måtte ha en cd av de til den nye stereokroken min - da måtte jeg helt tilbake til Images & Words for å finne noe med levelig DR - er også på vei til min postkasse.

Blir vel enda verre med pris på musikk her i landet - nå som konkurransen fra utlandet i prinsipp forsvinner. Men får håpe det ikke blir slik. Platekomp & Cdon har mange gode tilbud hvis man følger litt med. 

Jeg synes det meste jeg kjøper er rimelig nok både på CDON Amazon og butikk. Og jeg bor jo i EU land.

Men Abbey Road og Tool koster litt..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ramser opp litt multikanalsutgivelser av Porcupine Tree/Steven Wilson med kanonlyd:

I tillegg til de to tidligere nevnte konsert blu rayene - 

Konsert blu rays:

Porcupine Tree: Anesthetize

Steven Wilson: Get All You Deserve

Steven Wilson: Drive Home - en begrenset sak med litt kun audio og noe video.

 

Kun multikanal audio:

Porcupine Tree:

Stupid Dream - dvd-a
Lightbulb Sun - dvd-a
In Absentia - dvd-a
Deadwing - dvd-a
Fear of a Blank Planet - dvd-a
The Incident - dvd-a

 

Steven Wilson:

Insurgentes - dvd-a
Grace for Drowning bda
The Raven That Refused to Sing and Other Stories - bda
Hand Cannot Erase - bda
4 and a Half - bda
To the Bone - bda

Alle disse er "må ha" utgivelser. Kan være greit å bruke tiden til å komme over noen av disse før toll faenskapet trer i kraft. Mye er oop og da kan ebay & discogs være gode steder å lete. Følge med over tid kan gi muligheter til ok priser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Jeg synes det meste jeg kjøper er rimelig nok både på CDON Amazon og butikk. Og jeg bor jo i EU land.

Men Abbey Road og Tool koster litt..

Ja, du har en fordel der ? tror svenskene har litt bedre priser hos cdon enn oss nordmenn også til tider. Jeg ser det på noen prisoversikter - blant annet på blu-ray.com.

Forhåpentligvis får vi en god automatisk mva ordning hos store leverandører som amazon osv - slik at det ikke blir så ille. Ganske mange titler som aldri får utgivelser i norske nettbutikker.

Lenke til kommentar
Mato skrev (3 timer siden):

lite love for steaming her gitt, jeg synes spotyfi har god lyd når du har på høyeste kvalitet, men jeg har ikke fått sjekket på annet enn hodetelefoner da. 

jeg har funnet mye godmusikk i denne spillelista https://open.spotify.com/playlist/4p3NtTbqFWrcSCwdsBq1PI?si=3bNZGwa0RluPJOrK3Xz_Nw

Har ikke noe problem med lydkvaliteten på Spotify - selve formatet. Men jeg har ikke Spotify - er sikkert mye fin musikk i din link.

Problemet er dårlig innspillinger.

Nå som du får masse effekt og kan spille høyt - så vil innspillinger med høy DR være fordelaktige - de vil låte rent og med økende trykk nesten hele veien til maks. "Crankable" som det gjerne kalles.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

I dag har det blitt spilt Genesis - først Three Sides Live - konsert blu ray - kanonlyd fra den gamle, 1981 konserten. Men det er en del intervjuer osv mellom låtene - og de har klipt låtene en del.

Nå lytter jeg til Abacab, multikanals sacden, hvor mange låtene ble spilt på konserten - da er de ikke kuttet ?

 

Lenke til kommentar

Og jeg spiller Roger Waters The Wall... 
Dette etter å ha rekalibrert anlegget. Det er vel nærmere ett år siden sist så absolutt på tide å sjekke at det var 'riktig' lyd i alle 11 høyttalerne og subwoofer (subwooferen ble forøvrig justert opp 10dB) for mine tre lytteplasser i hulen..

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...