Gå til innhold

Tråden for hi-def musikk, konserter mv


Anbefalte innlegg

Woff skrev (8 minutter siden):

Da har den første plata ankommet hulen min, det var Kraftwerk's the Catalouge som ble først levert. Har nå spilt tekno-pop på ganske bra guffe og kost meg med lydeffekter både her og der! ? Subwoofer-kanalen var underling nok ned-mikset så jeg måtte skru opp ganske mye i forhold til standard-filmene.. DA er det behagelig å kunne justere det hele fra mobiltelefonen! 
Abbey Road har jeg ikke funnet enda utenom en relativt dyr pakke.. Er den ikke gitt ut på andre måter? 
Imagine Dragons - Smoke + Mirrors Live og Hans Zimmer: Live in Prague ankommer postkassa i morgen hvis PostNord ikke har rotet den bort.. ? 

Moro å lese ?

De liker dessverre å "gjemme" slike kule surround mixer i svindyre deluxe utgaver.

Ser frem til å høre hva du synes om bassen på Hans Zimmer discen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dypbass kan ta opp veldig mye dynamisk headroom så det finnes releaser som mer eller mindre bare kutter den eller minimerer den betydelig. 24-bit master gir mer muligheter for å la dypbassen være godt preservert. Musikk på Blu-Ray gir veldig gode tekniske muligheter for dem som vil gi ut gode releaser, men også DVD-Audio har gode tekniske muligheter som f.eks 24-bit støtte. SACD / DSD har også lite begrensning selv om dette er et 1-bits format som ikke er PCM-basert. CD kan også fungere bra, men er vanligvis mer behandlet lydmessig.

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Dypbass kan ta opp veldig mye dynamisk headroom så det finnes releaser som mer eller mindre bare kutter den eller minimerer den betydelig. 24-bit master gir mer muligheter for å la dypbassen være godt preservert. Musikk på Blu-Ray gir veldig gode tekniske muligheter for dem som vil gi ut gode releaser, men også DVD-Audio har gode tekniske muligheter som f.eks 24-bit støtte. SACD / DSD har også lite begrensning selv om dette er et 1-bits format som ikke er PCM-basert. CD kan også fungere bra, men er vanligvis mer behandlet lydmessig.

Usikker på hva du egentlig skriver her?

24 bit, 16 bit osv handler om oppløsning - ikke dynamikk.

Dypbass tar av headroom på antall watt du har tilgjengelig på ditt anlegg - ikke mediet det er innspilt på. En dvd kan lett være veldig mye mer dynamisk enn en blu ray med lossless lydspor - og er ofte det. 

Ellers kan jeg nevne at jeg kjenner en del som har Kraftwerk utgivelsen og ingen har klaget på bassnivået. Men alle oppsett er forskjellige - mange opplever en del utgivelser veldig forskjellig.

Lenke til kommentar

Ser det lett kan misforstås, men når man trekker inn loudness war endrer det seg fort, da dynamikken krymper inn for å oppnå mest mulig opplevd volum, og da ofres gjerne den ekte dypbassen og en prosesserer låten med harmonsike overtoner via f.eks Waves MaxxBass fordi ekte dypbass spiser opp for mye dynamikk da hørselen krever større volum på bassen jo dypere den går (Fletcher-Munson curves). 24-bit hjelper godt på siden en kan beholde en mye høyere dynamikk og dermed også mer dypbass. For hver bit over 16 kan en doble volumet, så 16 -> 24 gir enormt mye bedre volum-messig dynamikk.

Endret av vidor
typo
Lenke til kommentar
vidor skrev (9 timer siden):

Ser det lett kan misforstås, men når man trekker inn loudness war endrer det seg fort, da dynamikken krymper inn for å oppnå mest mulig opplevd volum, og da ofres gjerne den ekte dypbassen og en prosesserer låten med harmonsike overtoner via f.eks Waves MaxxBass fordi ekte dypbass spiser opp for mye dynamikk da hørselen krever større volum på bassen jo dypere de går (Fletcher-Munson curves). 24-bit hjelper godt på siden en kan beholde en mye høyere dynamikk og dermed også med dypbass. For hver bit over 16 kan en doble volumet, så 16 -> 24 gir enormt mye bedre volum-messig dynamikk.

Så en 24 bits innspilling, samme level på mastering, vil ha veldig mye mer headroom på en dvd-a 24 bit press enn på en 16 bit cd versjon? Mange, mange ganger mer headroom?

Edit: Ellers har jeg ikke hittil opplevd at innspillinger ødelagt av loudness war mangler bass - derimot er de alle for komprimerte og ligger for høyt i level.

For blu ray er ikke volum eller loudness war noe særlig problem - derimot er valget mikseren gjør - som er mer tilpasset til lydplanker osv - og dermed fjerner mye dypbass fra innspillingen.

Jeg skrev om fenomenet at lydmiksere fjerner bass på blu ray utgaver på side 17 i denne tråden - og muligheter for å gjennopprette dette:

https://www.avsforum.com/forum/113-subwoofers-bass-transducers/2995212-bass-eq-filtered-movies.html#post56610164

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Hehe, når jeg tenker meg om kan dette bli ganske forvirrende, headroom, dynamikk osv kan det jo være på mange nivåer,

Mastertapes (I studio)
Innspillingscodex (lossy, lossless, dts, dolby digital osv)
Innspillingsformat (cd, dvd-a, blu ray osv)
Stereo/surroundanlegg (antall watt, evnen til hifi)

og til slutt hørselen - evnen til å oppfatte frekvenser i forhold til volum.

Jeg diskuterer ut i fra formatet - cd & blu ray osv.

Lenke til kommentar

Det var jo noe dritt, du trenger jo Hans Zimmer discen til å skremme vettet av naboen i kveld ?

Kjører du resten av høytalerene som small & large? Mange ganger kan det lønne seg å kjøre rubbel & bit som small og la suben kjøre alt under 60-80 Hz - hvis suben er sprek, har bra dsp og står godt plassert.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Amazon HD Music opplegget skal tilby musikk mikset i Atmos - foreløpig ikke så mye - og kun tilgjengelig på en liten smarthøytaler ?

https://news.dolby.com/en-WW/183727-dolby-and-warner-music-group-to-expand-music-available-in-dolby-atmos

Har lest at det skal mikses masse musikk fremover i Atmos.

https://www.techradar.com/news/dolby-and-universal-music-group-are-releasing-thousands-of-songs-in-dolby-atmos

Så får vi se etterhvert om det dukker opp mulighet for å få dette streamet til receiveren!!! Jeg vet ikke om det en gang blir tilgjengelig i Norge. 

Men funker dette skal jeg ha!

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 time siden):

TIPS..

Tusen takk for tips om LYD i 3d format! Er ikke så lett å finne ut av hva som er brukbart og ikke, men stoler på at du har brukbar sans for lyd.
Fant meg akkurat ei plate på tyske Amazon som ble bestilt samt noe fra Platekompaniet.. Der ble det en ordre på kr 2500,- da det var noen huller i ønskelista her..  
Hvis de får til noe fornuftig er jeg også på kundelista, jeg savner som sagt lyd-mikser i 3d, fortrinnsvis 7.1.4 og da selvsagt Atmos eller DTX.. Vet ikke om det har blitt laget noe brukbart i DTX? Har jo endel 4K filmer med det lydformatet, men det er absolutt mest i Atmos.

Lenke til kommentar

Er jo ikke sikkert du liker alt jeg anbefaler... men ? Man må jo like musikken i tillegg.

Jeg vet ikke hvilken utgave du handlet av Kraftwerks The Catalogue, men hvis du handlet den single blu ray utgaven - og likte det veldig - så finnes det en større utgave, hvor de spiller alle albumene (7 totalt):

https://www.platekompaniet.no/cd/kraftwerk-3-d-the-catalogue-deluxe-edition/

Tyske Schiller (electronica med engelsk/tysk vokal) med albumet Morgenstund har en bra Atmos mix:

https://www.amazon.de/dp/B07N3XXWJ7/ref=sr_1_2?keywords=schiller+morgenstund&qid=1574546889&s=music&sr=1-2

Italienske Luca Turilli med "speedmetallopera" i bra Atmos mix:

https://www.platekompaniet.no/cd/prometheus-the-dolby-atmos-experience/

Ta gjerne en lytt på youtube eller noe for å sjekke om det passer i smak først. Kjenner lite eller ingenting til musikk i DTS:X, har bare noen få filmer i det formatet selv.

Reiv du i Abbey Road da eller? Den låter helt absurd bra på mitt anlegg med Atmos mixen. 50 år gammel skive og låte så bra er liksom fjernt. Datteren var her og hørte når jeg sprettet plasten på den og ble sittende og måpe.

Edit: Tar med Boka Shades - Galvany Street også:

https://www.amazon.com/Galvany-Street-Dolby-Atmos-Blu-ray/dp/B07B5Y8S31

electronica

Den siste her kan muligens bli vanskelig å få tak i etterhvert.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (48 minutter siden):

Er jo straks jul og da må det jo handles julegaver til andre enn meg.. (Jeg får bare en Xbox One S fra meg til meg for å kunne få bedre lyd på Netflix..)
 

Julegaver ja! Xbox S er ikke dumt, bruker selv min Xbox X for streaming Netflix & Amazon Prime for å få Atmos. Og for å game i Atmos også selvfølgelig - det er heftig!

Selv ønsker jeg meg The Later Years boksen fra Pink Floyd:

8sxELnG.jpg

https://www.platekompaniet.no/cd/the-later-years-1987-2019/

Tviler på om jeg har vært snill nok men... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (3 minutter siden):

Ryggen?? ?

Hva veier det beistet? Synes min lille sub er et helvete å flytte rundt og den veier bare 30kg. Men det er vel nesten ikke noen annen mulighet hvis man vil ha god lyd. Forskjellen på kvaliteten på bassen varierer veldig mye alt etter om den er optimalt plassert eller ei.

Min sub er faktisk plassert et par meter utenfor "ringen" av de 7 høytalerene i selve hjemmekinoen. For der yter den absolutt best, jevnest kurve og mest punch for minst watt. Stuen her er litt rar - 10 meter lang og 4 meter dyp med hjemmekinoen plassert midt på.

Sub'en min veier BARE 79,2 kg! Altså noe man IKKE flytter rundt på veldig ofte! Samt at jeg har 3*rygg-prolaps..
Men plasseringen er helt perfekt, den er bittelitt innenfor surround-ringen i hula mi (snaue 20 kvadratmeter) og dette har blitt prøvd ut med flere forskjellige sub'er, denne jeg har nå er den 5 i rekka..

 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (På 22.11.2019 den 17.41):

Imagine Dragons - Smoke + Mirrors Live og Hans Zimmer: Live in Prague ankommer postkassa i morgen hvis PostNord ikke har rotet den bort.. ? 

Omsider klarte PostNord å få levert disse to etter å ha rotet med de på transittlageret i Oslo noen dager..
Begge platene lot seg ABSOLUTT høre, som filmgal var jo Hans Zimmer innerblink da! ? 
Setter akkurat nå opp flere bestillinger fra Amazon og Platekompaniet.. Men si GJERNE ifra om det er mer som bør vurderes! Veldig fint å ha tips å prøve ut! 

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (21 timer siden):

Moro å lese,  Hans Zimmer discen er en favoritt her, bra trykk i den.

Hvis du også er ute etter gode surround innspillinger uten Atmos, finnes det hundrevis.

Da har jeg storkost meg i sweetspot med Hans Zimmer igjen! Nok til å bli kald på venstre arm OG opplevd (lyd)ekter du ikke skulle TRO! 
Nemlig at fra min øverste film-hylle deiset filmen 'Papillon' i gulvet! Synd, coveret gikk dukken, men jeg har så mange ekstra (dubletter) at cover ble byttet.. Som nevnt rister SVS PB16 ULTRA såpass at jeg ofte må ta en sjekk og rydde litt etter litt kvalitetstid i sentrum av hulen! Etter at jeg fikk på plass Arendal-høyttalerne har jeg ikke opplevd sponplate-luft før nå med disse 3D innspillingene.. Muligens fordi de spilles LITT høyere enn jeg gjør på en vanlig film.. ? 
Når det gjelder surround-innspillinger så blir de nok sjekket og eventuelt kjøpt inn, men film er tross alt førstepri da. Og jeg liker veldig godt musikkvideoer / musikkfilmer hvor jeg får et bilde å forholde meg til. Lyd gjør seg mye bedre med litt visuelt i tillegg! ?

Lenke til kommentar

Z2rTgpP.jpg

Koser meg med Pulse dvden - i vente på at den svære Pink Floyd boksen skal komme. I den nye boksen skal det finnes en hi-res utgave av Pulse live opptreden. Noe jeg har ventet på siden blu ray formatet kom. Det finnes begrensninger, full hd bilde er ikke mulig, lydmiksen er slik den er - men håper det er noe å hente.

For det er min desidert mest spilte konsert ?

Husker cden kom på midten av 90 tallet med en rød blinkende diode på "ryggen". Cden var aldri vanskelig å finne i cd-hylla ?

Så begynte det å komme rykter om denne utgivelsen på dvd, fikk vente i mange år. Og nå er det blu ray utgaven det ventes på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sitter med Sbs/Supra og tramper tær på Spotify/very high Tool-Pneuma fra mobiltelefonen....

Da kommer jeg litt inn på noe som er kompromiss, komprimering/Streaming Spotify og Bluetooth.

Hva synes folk? Enkelte får spader av å høre musikk på Youtube, blåtann hodetelefoner, propper, og høyttalere.

noen nekter tilogmed å spille musikk fra mobil/nettbrett i anlegget i det hele tatt.

Jeg er ja takk begge deler, synes det er praktisk å streame litt... Dere som er allergiske mot sånt? Hva har dere prøvd?

og liker mulighetene, og angående kompromisset, jeg har gitt blaffen i å satse på lydkoder, alt som teller er element, lydbrikker og prosessering og hvordan det er tilpasset kode og operativsystem.... Dette gjør forskjellen synes jeg..

Snart kommer også nye Aptx Adaptive... 

 

Lenke til kommentar

Kan absolutt anbefale Hans Zimmer! Jeg var på livekonsert med "The World of Hans Zimmer" i dag i Genève, det er det råeste jeg noen gang har vært på! ?

Ellers, jeg ser at dere skriver om Arendal og andre rå anlegg, men for en som vil prøve å putte en tå i vannet og kanskje en hel fot i løpet av det neste året, er det innenfor med Klipsch? Skal nok flytte til enebolig til neste år og tenker å sette opp noe fresht, men jeg er ikke helt på Arendal-nivå (enda).

Tenkte da på noe slikt: https://www.komplett.no/product/1105633/tv-lyd-bilde/hoeyttalere/gulvstaaende/klipsch-rp-280f-prem-surroundpakke-sub

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...