Gå til innhold

Tråden for hi-def musikk, konserter mv


Anbefalte innlegg

Mr_Spock skrev (15 timer siden):

Da er alle tipsene dine så langt bestilt UNNTATT disse lange spikerne. Blir muligens med på neste bestilling men virket kanskje litt for 'heavy' for meg.. (Dog fungerte jo  Kraftwerk rimelig bra så du vet jo ikke... ?
Takker for bra tips, gleder meg spesielt til Ayreon platene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Woff skrev (25 minutter siden):

Da er alle tipsene dine så langt bestilt UNNTATT disse lange spikerne. Blir muligens med på neste bestilling men virket kanskje litt for 'heavy' for meg.. (Dog fungerte jo  Kraftwerk rimelig bra så du vet jo ikke... ?
Takker for bra tips, gleder meg spesielt til Ayreon platene!

Alle?? Untatt NIN da. ? Rått.

Ayreon er genial.

Blir vel julaften for deg nesten hver dag fremover ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stoler på at du sitter inne med en akseptabel (!!) musikksmak siden dine tips så langt vitner om superb kvalitets-lyd! ?
Men kunne snart like gjerne bestilt en av de PF kassene for beløpet jeg har bestilt for så langt... ? 
Jepp, da er det bare å fyre opp for anlegget da posten her kom med Kick 30... Klar.. Ferdig.. LYTT! ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor det ikke mikses MER i Atmos! INXS Kick 30 i Atmos lyder da langt bedre enn det jeg har hørt fra før av de i stereo.. Og den anbefalte samlingen her skuffet ikke! Her er forøvrig bass under 100 hz på et 'riktig' nivå likt det som blir brukt på de utallige filmene jeg har i Atmos, eller kanskje en tanke for kraftig? For å fjerne en eventuell overdrivelse reduserte jeg sub-nivået med usle 2-4 dB for å få en perfekt opplevelse. Lener meg tilbake og storkoser meg nå på runde to av avspillingen, denne gangen med 'film' til! BRA! ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (19 timer siden):

Kona steilet når jeg sa jeg skulle bestille begge Pink Floyd boksene (har ikke råd til det da)! Men sånne bestillinger er hun vant til.. Som sagt har jeg 6755 filmer i samlingen, det har kostet ganske mye.. Hver 4k plate koster jo rundt kr 300,- og de har jeg nå over 500 stk av... ? 
Takker for de tipsene, er lagt i handlekurva men mangler vel litt før portofritt! ?

Lurer på hvordan Jeg skal gjemme Abbey road. Litt stor som en Lp.

Dyrt, og havner nok i vår fine bokhylle.

Lenke til kommentar

Atmos mixing er vel foreløpig litt for high-end nisje. Dette kan vel gå flere veier egentlig. At flere og flere bruker det fordi entusiastene kjøper produktene som gjør at det satses i produksjon, det holder seg på høvelig stabilt nivå eller at det roer seg over tid. Normalt pleier trender å følge vekst, et platå, for så å synke. Tror nok Atmos er et stykke inn i vekstfasen, men at det nok neppe kommer til å bli veldig mainstream den nærmeste tiden.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Vi får prøve å få det til å bli en trend!!

Kommer du hjem til folk på besøk, så sjekker du taket - finnes det ingen høytalere der - så himler du med øya og sier, Har du ikke Atmos? Med samme tonefall som om de manglet vinduer.

Skulle tro det var et mindre inngrep i estetikken enn alle de som har spotter i taket hjemme, er jo grusomt, samt at man bestandig kjenner suget etter å stille seg under en av de og begynne å synge.

?

Lenke til kommentar

Mann innhentet til avhør da naboen anmeldte etter at han stilte seg under spottene i stuen og begynte å synge om fordelene med Atmos og ikke ville forlate boligen til tross for flere anmodninger. Mannen er forøvrig en kjenning av politiet da det ikke er første gangen dette har skjedd i nabolaget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er vel Atmos den 'nye standarden' når det gjelder lyd på film etter det jeg forstår. DTS:X er vel like bra (?) men det er dette med førstemann til mølla da. Atmos er allerede rimelig godt etablert og tilstede på alle kinoer med litt respekt for seg selv og sine kunder og filmer som er litt påkostet har jo gjerne med seg lyd i 3D. Nå har jo Dolby vært i føringen på lyd siden midt på sekstitallet og alle med kjennskap til musikk-kassetter vet hva det betød for kvaliteten der! 
Jeg gjør personlig det JEG har råd til for å få dette trendy, men kunne greit tenkt meg en Lottogevinst eller tre for å få kjøpt inn det mest nødvendige! 
Som jeg skrev over her: "Jeg fatter ikke hvorfor det ikke mikses MER i Atmos!" Jeg går ut fra at de som først har opplevd dette vil bruke penger på å få mer av det! Jeg ble, i sin tid, helfrelst på surround på film, det var 'Danser Med Ulver' som kanskje var den som imponerte mest i sin tid.. ? 
 

Lenke til kommentar

En av grunnene til at Dolby Digital ble mer utbredt over DTS er vel enkelheten i systemet. Dolby Digital kan legges i den analoge filmstipen, mens DTS lå på CD. I tillegg var det vel ikke nok med bare en DTS-spiller heller med mindre det noe smart buffer som brukes når en byttet CD en eller flere ganger under avspillingen av filmen.

Fordelen med Atmos er at posisjoneringen er objektbasert slik at systemet skalerer til så mange eller så få høyttalere du vil. Et mye bedre konsept enn diskre øremerkede kanaler.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

Hørt endel Fear Unoculum av Tool på Spotify i anlegget idag.

Er sterkt imponert av albumet lyd, musikk og instrumental lek....

Synes alt Tool gjør blir til gull.

Jeg skal kjøpe albumet, men kjøper den uten lommevideo..

Det jævla Tool maset ditt altså ?

Har lyttet litt til de de siste par kveldene. Ble litt huket ?

Bestilte et par cder av de - Undertow og Lateralus, var ok lyd på de låtene fra disse 2 albuene på Youtube. Hørte også noen låter fra Ænima og 10,000 Days, men disse hørtes ikke bra ut - god musikk, men for komprimert.

Det siste albumet Inoculum høres også bra ut - men det var da en ubrukelig pris for en cd?? 649,- på Platekompen, det er litt drøyt.

Edit: Noen av låtene til Tool fikk meg til å tenke på det svenske prog/metal bandet Katatonia, som jeg hører en del på - de har noen multikanalsutgivelser. Ser at Katatonia blant annet oppgir Tool som inspirasjonskilde.

Katatonia har blant annet en kul Unplugged konsert på blu ray:

https://www.platekompaniet.no/blu-ray/katatonia-sanctitude2

Låter veldig bra, filmet i en kirke med herlig mørk stemning, veldig passende med masse stearinglys og greier ?‍♀️

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...