Gå til innhold

Tråden for hi-def musikk, konserter mv


Anbefalte innlegg

Mr_Spock skrev (8 minutter siden):

Hehe, nei jeg spiller som regel på ganske moderat lydstyrke - men at et album er crankable - det er selve kvalitstempelet som viser kvaliteten på innspillingen. Er det rent på full guffe - så er det rent på lav lydstyrke.

Distance over Time låter dårlig på alle lydstyrker. Jeg er forresten ikke alene om å synes dette - klager på lydkvaliteten på Dream Theaters album finner du overalt. Folk gremmes.

Jeg har lest det, jeg er ikke enig der i mitt oppsett, men jeg er helt enig at høy DR på all musikk burde vært standard.

Det jeg noterte på DOT var sykt kul musikalitet og prestasjon, jeg trodde DR var bra...

Er nesten så de burde reklamere for høy DR på albums cover istedenfor at det er hemmelig info på nett.

 

Skylda kan du gi til gamle iPod, Radio og Streaming dingser..

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (9 minutter siden):

Jeg har lest det, jeg er ikke enig der i mitt oppsett, men jeg er helt enig at høy DR på all musikk burde vært standard.

Det jeg noterte på DOT var sykt kul musikalitet og prestasjon, jeg trodde DR var bra...

Er nesten så de burde reklamere for høy DR på albums cover istedenfor at det er hemmelig info på nett.

 

Skylda kan du gi til gamle iPod, Radio og Streaming dingser..

Ja, de burde ha innført en kvalitetssikring på cd-utgivelser for mange år siden. Kanskje hadde formatet levd en stund til. Et lett synlig "Audiophile Recording" stempel eller noe - som viser at de oppfyller visse krav.

Men nå er det for sent. Nå har vi en helt ny generasjon som synes høytalere er harry og tror lydplanker er hifi og god lyd. Og playlists på Spotify er det som gjelder.

I stedet får vi gleden av å sitte som gamle surgubber på forum og beklage oss ?

Var det bedre før - jepp!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det en juleøl og Alan Parsons 1973 Quad mix av Dark Side of the Moon - i 96/24 fra Immersion Box Set fra 2011:

igc7gO1.jpg

Edit: Veldig fin pris på boxen for tiden hos Cdon, 699,- :

https://cdon.no/musikk/pink-floyd/the-dark-side-of-the-moon-immersion-edition-3cd-dvd-dvd-audio-blu-ray-14491044

Følger blant annet med skjerf og klinkekuler ?

Faktisk Wish You Were Here også til samme pris.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Jo jeg har Yamaha, har tjent meg godt.

Tenkte på de andre som kilder da. Jeg bruker ikke noe stasjonær Dac nå, (eneste jeg har prøvd er billigdac og Amir ville steilet/støy) er happy med de som er i spillere og Yamaha, Yamaha brukes kun til Sacd og Streameren. Hender jeg bruker den på Cd også, men er sjelden.

Nad har litt ekstra i toppen litt som Cambridge men ikke helt det samme.

På det aller meste funker det perfekt.. Litt dårligere eller rare innspillinger er bedre på Sony.

Gunhild Sundli fra Gåte på Cd er en av de, god lyd men inni hampen lyst mikset.

https://open.spotify.com/album/5nMOPr03gNEz27Ye6vpFSt?si=wG-PeayRRWiMDlRBcwQo0w

Samt endel trashy og Metallica, endel pop/rock på cd også, og der mistenker jeg rar miks eller laber DR spesielt The Doors remastered.

Og grunnen til at jeg kjøpte NAD er fordi Sony er less på ting med veldig god lyd...

En god anbefaling, hvis du vil ha en "Best of" med The Doors er:

https://www.amazon.co.uk/Singles-Doors/dp/B07377SQTZ/

De to cdene har en DR på 11 &12 - blu ray audio skiven med låtene i 4.0 Quad er på DR13 192/24 hi rez og låter fantastisk.

Har tenkt litt i kveld.. på et dedikert stereo anlegg. Slik det er nå spiller jeg bare på hjemmekinoanlegget, hvor multikanal er i fokus - både film og musikk. Har kjelleren full av gamle høytalere og stereokomponenter. Blant annet tidligere nevnte RME dac.

Tenkte da kun et 2.0 anlegg - for avspilling av digitale discer - cd primært, men muligens også hi rez - alt etter hva dacen kan håndtere.

Blir altså kun gamle greier - av varierende pris og kvalitet. Skal lage en lyttekrok i enden av stua  - der juletreet står nå, får vente til det er ryddet vekk. Kommer å ta litt tid, tenkte jeg skulle knipse noen bilder underveis - dere får følge med. Kanskje stereo kan knuse et surround anlegg?

Tror jeg har mulighet til å kunne kjøre balansert hele veien fra dac, muligens også klasse A forsterkeri.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (10 timer siden):

En god anbefaling, hvis du vil ha en "Best of" med The Doors er:

https://www.amazon.co.uk/Singles-Doors/dp/B07377SQTZ/

De to cdene har en DR på 11 &12 - blu ray audio skiven med låtene i 4.0 Quad er på DR13 192/24 hi rez og låter fantastisk.

Har tenkt litt i kveld.. på et dedikert stereo anlegg. Slik det er nå spiller jeg bare på hjemmekinoanlegget, hvor multikanal er i fokus - både film og musikk. Har kjelleren full av gamle høytalere og stereokomponenter. Blant annet tidligere nevnte RME dac.

Tenkte da kun et 2.0 anlegg - for avspilling av digitale discer - cd primært, men muligens også hi rez - alt etter hva dacen kan håndtere.

Blir altså kun gamle greier - av varierende pris og kvalitet. Skal lage en lyttekrok i enden av stua  - der juletreet står nå, får vente til det er ryddet vekk. Kommer å ta litt tid, tenkte jeg skulle knipse noen bilder underveis - dere får følge med. Kanskje stereo kan knuse et surround anlegg?

Tror jeg har mulighet til å kunne kjøre balansert hele veien fra dac, muligens også klasse A forsterkeri.

 

Jeg tror det kan bli veldig bra 2.0 oppsettet ditt. Dessuten er det veldig spennende å planlegge og sette opp...

Jeg sparer stash selv i boden for å lage ett nytt oppsett med Stereo.

Jeg har veldig lyst å kjøpe en Amp, men tror jeg istedenfor bruker aktive gulvht. med spiller koblet til og blåtann.

Er denne Doors skiva jeg har, tror det er den. 1985 og elektra, de to første. Låtlistene passer iallefall.

Ser ut til å ha bra DR?

http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=The Doors

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (54 minutter siden):

Jeg tror det kan bli veldig bra 2.0 oppsettet ditt. Dessuten er det veldig spennende å planlegge og sette opp...

Jeg sparer stash selv i boden for å lage ett nytt oppsett med Stereo.

Jeg har veldig lyst å kjøpe en Amp, men tror jeg istedenfor bruker aktive gulvht. med spiller koblet til og blåtann.

Er denne Doors skiva jeg har, tror det er den. 1985 og elektra, de to første. Låtlistene passer iallefall.

Ser ut til å ha bra DR?

http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=The Doors

 

 

Grei DR på den utgivelsen.

Fint å ha litt stash liggende for å sette sammen et anlegg ?

Jeg tenkte da et oppsett for å spille album på - i fysisk format, ikke noe Spotify/Youtube osv. Litt nostalgi opplegg. Få satt opp noe hylle greier for å plassere gode cd-utgaver av favoritt album, har noen kasser i boden med cder. Finne frem en skikkelig behagelig stol og et lite sidebord med plass til et glass med fludium og fjernkontroller.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (21 timer siden):

Nå er det en juleøl og Alan Parsons 1973 Quad mix av Dark Side of the Moon - i 96/24 fra Immersion Box Set fra 2011:

igc7gO1.jpg

Edit: Veldig fin pris på boxen for tiden hos Cdon, 699,- :

https://cdon.no/musikk/pink-floyd/the-dark-side-of-the-moon-immersion-edition-3cd-dvd-dvd-audio-blu-ray-14491044

Følger blant annet med skjerf og klinkekuler ?

Faktisk Wish You Were Here også til samme pris.

Da har jeg bestilt 9 klinkekuler og tre skjerf takket være dine utidige og dyre tips... ?
Tusen takk for tipsene forøvrig!

Vet ikke om jeg har sagt det, men jeg er altså Pink Floyd fan da... ?

 

 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (16 minutter siden):

Jepp, la merke til det... Du har ikke samme sett fra 'The Wall'? Så jo at det var endel lyd-opplevelser der også som jeg ikke har fått med meg tidligere.. ? 

Nei, The Wall har jeg ikke en slik utgave av. Mest på grunn av at det ikke var noen multikanalsversjon med. Men prisen nå var veldig god, det frister...

Men jeg har The Early Years boxen - og Division Bell 20th Deluxe Box - begge med multikanalsversjoner.

Lurer litt på The Later Years boxen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Woff skrev (45 minutter siden):

Redd det blir noen kommentarer etterhvert ja. Følg gjerne på med gode tips (hvis moderatorene med Logitech-anlegg tillater det da! ? ) Bestilte enda ett av dine tips nå i dag, men det som gjenstår nå er DYRE sett.. Vurderer selvsagt settene til Pink Floyd, men det er jo med så mye søl som koster dyrt..

Heh, ilpostino som styrer denne delen av forumet har vel et veldig greit NAD/B&W anlegg :yes:

Når det gjelder Pink Floyd / David Gilmour, så finnes det også surround mixer av On an Island, Rattle That Lock og Endless River - til ikke så gale priser.

 

Lenke til kommentar

Ser ut til at du kan bli et dyrt bekjentskap! ? Ikke vær redd for å linke til dette hvis du har det klart! Da har jeg noen å skylde på hvis jeg plutselig skulle finne på å trykke på en link og bestille noe... ?
Men så lenge jeg har brukt flere titalls lapper på anlegg så må det jo også få spillejobber! 
Ellers så må jeg forøvrig teste ut en teori om lyd og høydeforskjeller, seriøst ? innlegg her (se post #6): https://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/97620-retningsbestemte-ha-yttalerkabler-lurt-igjen.html

 

Lenke til kommentar

Hehe, jeg tror nok han var ironisk, eller det var vel du også? ?

https://www.platekompaniet.no/cd/rattle-that-lock3/

https://www.platekompaniet.no/cd/the-endless-river-deluxe-edition-m-blu-ray-audio/

https://www.platekompaniet.no/cd/live-in-gdansk2/

På den siste følger On an Island med som bonusdisc, det er en dvd med 48k/24 bits surround (dts) som låter bra.

Leter man litt på nett finnes det muligheter for å finne de billigere.

 

Ja, så har du Amused to Death - en av mine favoritter av Roger:

https://www.platekompaniet.no/cd/amused-to-death-m-blu-ray-audio/

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er alt for ofte ironisk uten at folk forstår det.. Noe som har skapt mange problemer på enkelte forum da folk, tross all verdens smileys nekter å godta ironi. Alltid greit å kunne benytte ironi om det gjelder topp lydanlegg fra Logitech eller høydeforskjeller på forsterker og høyttalere.. Eller hvilken retning kabelen er best i!
Nå hadde jeg HELDIGVIS en av dine forslag, (TUSEN TAKK!) men resten ble akkurat bestilt fra kompaniet ja. Helt utrolig at jeg har misset på disse utgivelsene, men har ikke vært flink nok til å følge med de siste årene. Nå vel, har uansett bedre anlegg nå enn tidligere så det er vel greit å ha ventet litt.. 
Fint at du linket til Platekompaniet da, må jo støtte de så godt som mulig nå når importen fra utlandet forsvinner / blir dyrere... ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Jeg er alt for ofte ironisk uten at folk forstår det.. Noe som har skapt mange problemer på enkelte forum da folk, tross all verdens smileys nekter å godta ironi. Alltid greit å kunne benytte ironi om det gjelder topp lydanlegg fra Logitech eller høydeforskjeller på forsterker og høyttalere.. Eller hvilken retning kabelen er best i!
Nå hadde jeg HELDIGVIS en av dine forslag, (TUSEN TAKK!) men resten ble akkurat bestilt fra kompaniet ja. Helt utrolig at jeg har misset på disse utgivelsene, men har ikke vært flink nok til å følge med de siste årene. Nå vel, har uansett bedre anlegg nå enn tidligere så det er vel greit å ha ventet litt.. 
Fint at du linket til Platekompaniet da, må jo støtte de så godt som mulig nå når importen fra utlandet forsvinner / blir dyrere... ?

Hvilken hadde du fra før?

Handler mye fra Platekompaniet selv, de har som regel greie priser. Og har de ting på lager - er de raske.

Er ganske misunnelig på deg - for å høre disse utgivelsene av Pink Floyd og medlemmer - for første gang i Quad/5.1 er litt av en opplevelse.

Når man hører for eksempel Dark Side i Quad - skjønner man at hele albumet ble laget nettopp for dette. Blir ganske så amputert i stereo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde Live In Gdansk her. Og ja, jeg gleder meg til det som kommer i posten på nyåret! Må passe på og få justert opp anlegget helt maks før jeg begynner å nyte dette. I følge de som kan lyd??? så bør det vel etter-justeres en gang i blant grunnet endringer i høyttalerne og i eventuelle endringer i lytte-rommet..  
Ellers blir det jo endel film her også, kom 4 stk i dag, noe som bragte 4K samlingen opp i 498 titler i 2019! (Har 18 filmer på bestilling også da..)  

Lenke til kommentar
Woff skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde Live In Gdansk her. Og ja, jeg gleder meg til det som kommer i posten på nyåret! Må passe på og få justert opp anlegget helt maks før jeg begynner å nyte dette. I følge de som kan lyd??? så bør det vel etter-justeres en gang i blant grunnet endringer i høyttalerne og i eventuelle endringer i lytte-rommet..  
Ellers blir det jo endel film her også, kom 4 stk i dag, noe som bragte 4K samlingen opp i 498 titler i 2019! (Har 18 filmer på bestilling også da..)  

Jeg pleier bare å kjøre ny runde når jeg flytter på høytalere og lytteposisjon. Mine høytalere er nok innspilt - hvis det eksisterer noe slikt - de er fra 2005 ? Infinity Kappa.

Jeg spiller nå Amused to Death i 5.1, fantastisk produksjon, Roger har med seg en haug med top vokalister og musikere her - og det er veldig bra trykk når det tar av. Kommer nok å låte rått på ditt anlegg.

I det siste har jeg faktisk handlet mest digitale utgivelser. Mange filmer som aldri ble utgitt på noe bedre enn dvd, så må handle de digitalt - slik som for eksempel The Time Machine (2002) , Perfume: The Story of a Murderer (2006) osv. Ikke like bra som blu ray med lossless lydspor - men helt kurant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...