Gå til innhold

Tråden for hi-def musikk, konserter mv


Anbefalte innlegg

En av de enkleste måtene å få ting til å høres høyt ut er å booste midrange fordi dette er frekvenser øret evolusjonært er sensitivt på for å oppfatte tale. POTS telefonisystemet f.eks kjører bandpass på ca 400 - 4000 Hz for stemme. Skrur du opp volumet hvor mixen er sentrert rundt midrange blir det vondt å høre på, mens de som temmer dette er mye mer volumvennlig. Det er også slitsomt i lengden å høre på for komprimert musikk som også er veldig normalisert i dag (pun semi-intended). Fordelen med komprimering er at det stiller mindre krav til høyttalere og forsåvidt også forsterkere som ikke trenger å ha så mye peak power. Loudness kan også helpe på å få mer fyldig lyd på lavere volum. Husker The Man Who med Travis var ekstremt midrange. Så mye faktisk at jeg lurte på om det var noe feil. Albumet har vunnet masse priser så kommersielt funker det desverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (1 time siden):

En av de enkleste måtene å få ting til å høres høyt ut er å booste midrange fordi dette er frekvenser øret evolusjonært er sensitivt på for å oppfatte tale. POTS telefonisystemet f.eks kjører bandpass på ca 400 - 4000 Hz for stemme. Skrur du opp volumet hvor mixen er sentrert rundt midrange blir det vondt å høre på, mens de som temmer dette er mye mer volumvennlig. Det er også slitsomt i lengden å høre på for komprimert musikk som også er veldig normalisert i dag (pun semi-intended). Fordelen med komprimering er at det stiller mindre krav til høyttalere og forsåvidt også forsterkere som ikke trenger å ha så mye peak power. Loudness kan også helpe på å få mer fyldig lyd på lavere volum. Husker The Man Who med Travis var ekstremt midrange. Så mye faktisk at jeg lurte på om det var noe feil. Albumet har vunnet masse priser så kommersielt funker det desverre.

Det dumme er at de ikke trenger å mastre albumene så høyt. Alle steder som avspiller musikk kommersielt i dag har gain utjevning - slik at alle låter uansett vil spilles like høyt.

Selve grunnen til den ødeleggende komprimeringen er altså borte - for en del år siden, allikevel fortsetter de. Det har blitt en syk trend.

Hadde de bare senket volum på innspillingen med noen dB, så trenger ikke lyden å ødelegges så mye som den gjør.

M4eMJJE.jpg

Typisk låt av Kent, finne ikke noe headroom her, masse klipping. Det man egentlig hører her er forvrengt lyd, uansett hvor flott anlegg du har. Slik er alt av Kent. De har kun en håndfull ballader som er nesten uten instrumentering som høres litt ok ut.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (2 timer siden):

Det dumme er at de ikke trenger å mastre albumene så høyt. Alle steder som avspiller musikk kommersielt i dag har gain utjevning - slik at alle låter uansett vil spilles like høyt.

Selve grunnen til den ødeleggende komprimeringen er altså borte - for en del år siden, allikevel fortsetter de. Det har blitt en syk trend.

Hadde de bare senket volum på innspillingen med noen dB, så trenger ikke lyden å ødelegges så mye som den gjør.

M4eMJJE.jpg

Typisk låt av Kent, finne ikke noe headroom her, masse klipping. Det man egentlig hører her er forvrengt lyd, uansett hvor flott anlegg du har. Slik er alt av Kent. De har kun en håndfull ballader som er nesten uten instrumentering som høres litt ok ut.

Isola har vel grei lyd? Viste ikke at Hagnesta hadde dårlig DR.

Synes de to Kent skivene er de med best lyd, samt at jeg ikke var så fan av Synth-perioden.. Med noen få unntak..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har et ganske typisk eksempel:

En tidlig utgave cd utgave av albumet som kom ut i 1984:

tnMGXjz.jpg

 

Så en remaster fra 2006, man har økt lydnivået på masteren med over 7 dB og dermed fjernet all headroom og komprimert:

9UwlalZ.jpg

DR på originalen er DR13 og Remasteren har DR7. 

Når remastere ble "inn" oppgraderte jeg like godt mange album og ga vekk de gamle "dårlige" innspillingene ? Noen år etterpå når jeg lærte om dette, måtte jeg lete rundt på Ebay & Discogs og kjøpe de gamle albumene om igjen.

Ingen skal ta i fra plateselskapene at de vet hvordan de skal tjene penger!

Ja - og det du hører på Spotify og andre streamingtjenester, er stort sett remastere.

Lenke til kommentar

For å avrunde så kan vi ta med det geniale i dette stuntet fra plateselskapene. Hvis du og jeg satte oss ned og lyttet til disse to cdene, så vil vi nok velge den med lavest DR som best-lydende. Altså vi vil foretrekke remasteren.

Wait... WHAT???

Årsaken til dette paradokset er faktisk mye av grunnen til at fenomenet med The Loudness War eksisterer.

Vidor tok opp dette for et par sider tilbake - Fletcher Munson Curve:

https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

Noe som betyr at vår hørsel ikke er lineær når det gjelder frekvens og lydstyrke. Kort sagt hører vi mye mindre bass når lydstyrken er lav.

Dette betyr at musikk høres bedre ut når den spilles høyere - vi oppfatter lyden mer korrekt. Derfor vil en cd som er 7 dB høyere innspilt høres ut som av bedre lydkvalitet enn den som er innspilt lavere. Fordi lyden i dine høytalere vil være tilsvarende høyere. 

Du får selvsagt eksakt samme effekt ved å vri litt på volumhjulet på din forsterker. Men hvorfor skal plateselskapet fortelle det til deg?

Problemet er at denne volumøkningen på cden spiser av headroom og komprimering må til fordi det egentlig ikke er særlig med plass til denne volumøkningen. De endrer innspillingen negativt.

Gode forsterkere har også en funksjon som motvirker denne ulineære hørselene vi har - en loudnessknapp. eller eventuelt lett tilgjengelige tonekontroller.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (På 30.11.2019 den 15.09):

For å avrunde så kan vi ta med det geniale i dette stuntet fra plateselskapene. Hvis du og jeg satte oss ned og lyttet til disse to cdene, så vil vi nok velge den med lavest DR som best-lydende. Altså vi vil foretrekke remasteren.

Wait... WHAT???

Årsaken til dette paradokset er faktisk mye av grunnen til at fenomenet med The Loudness War eksisterer.

Vidor tok opp dette for et par sider tilbake - Fletcher Munson Curve:

https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

Noe som betyr at vår hørsel ikke er lineær når det gjelder frekvens og lydstyrke. Kort sagt hører vi mye mindre bass når lydstyrken er lav.

Dette betyr at musikk høres bedre ut når den spilles høyere - vi oppfatter lyden mer korrekt. Derfor vil en cd som er 7 dB høyere innspilt høres ut som av bedre lydkvalitet enn den som er innspilt lavere. Fordi lyden i dine høytalere vil være tilsvarende høyere. 

Du får selvsagt eksakt samme effekt ved å vri litt på volumhjulet på din forsterker. Men hvorfor skal plateselskapet fortelle det til deg?

Problemet er at denne volumøkningen på cden spiser av headroom og komprimering må til fordi det egentlig ikke er særlig med plass til denne volumøkningen. De endrer innspillingen negativt.

Gode forsterkere har også en funksjon som motvirker denne ulineære hørselene vi har - en loudnessknapp. eller eventuelt lett tilgjengelige tonekontroller.

Årsaken er markedet.. Det har endret seg, jeg nevnte jo Streaming.. Problemet er ikke audiogeeks som oss her inne, som både Streamer til dingser og har greie anlegg med fysisk media.

Problemet er at vi er et fåtall, blir nærmest sett på som spesielle.

Av alle mine venner så er jeg den eneste med anlegg, de har Båt, hytte og hus og to biler, stor tv og fæl lydplanke og HK Onyx eller Exibel bt høytaler till lyd, de hører vel kun musikk på radio i bilen til jobben.Sånn er verden. Er ikke lenge siden vi prøvde å lage lignende tråd som dette på diskusjon.no

Tråden startet bra, men ble overkjørt av folk som brukte Creative eller Logitech PC høyttalere..

Dette startet med Kina handel ny teknologi, som klarte mindre og billig,billig og Kompakt anlegg radio/kasett Cd fra Panasonic, Sony, osv og Napster og iPod drepte markedet helt. Før om du ville høre musikk på 70-80 tallet måtte du ha store høytalere og amp og høytaler kasser.

Idag er ikke dette trend lenger, dingser er trend, resten er for de spesielt interesserte og det er oss det...

Det er enkelte artister og plateselskap som tenker på "oss" nye dukker opp også..Men ikke mainstream media, feks popartister, Spotify, radio etcDe lager musikk som lyder bra i dingser og på radio.... For der er markedet idag...

Fortalte at jeg kjøpte hodetelefoner til han med Exibel, kommentar

-Du bruker jammen mye penger på hodetelefoner. De kostet 999, han derimot snuser for 3000kr i måneden.. Prioriteringer...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
vidor skrev (25 minutter siden):

Har eksperimentert litt med DR og optimalisering for høvelig høyt volum. Denne har DR11 og er uten noe komprimering ved hjelp av mye justeringer i mixen for å lime den sammen slik komprimering vanligvis gjør ellers. Målet var å preservere peakene og gi det mer liv the oldschool way. Er det verdt det ?

Rainbowplot.thumb.png.8eddc263adeaa418ea3375e9ae6ffd33.png rainbowglazeloop16.wav 2 MB · 0 Nedlastninger

Ikke helt min sjanger det der - men ligger greit i level og har bra DR. Helt klart "crankable". Hadde musikk generelt vært innspilt slik (level og DR), hadde du ikke hørt noen klager fra meg.

Lenke til kommentar

Hva er det du sier. Liker du ikke supernaive regnbuer med melisglasur ?!? Jaja, det skal vel være mer lavkarbo i dag :p

Det som er vanskelig er å justere slik at det blir rimelig bra for forskjellige volum. Det krever at en forenkler ganske mye, så det er vanskelig å få kompleksitet med som funker bredt. Denne er derfor temmelig enkel i oppbyggingen. Det er desverre ingen bred norm på hvilket volum ting skal mixes på, så det er høvelig fritt fram, noe som nok har gjort sitt til at ting har blitt presset med loudnesswars. Heldigvis har en jo broadcast-standarder som R128 som drar i andre retningen hvor dem som presser for hardt blir belønnet med lavere broadcast-volum som igjen får de rette folkene til å følge R128 i ren egeninteresse. Forhåpentligvis smitter dette bredt slik at det meste av releaser følger på fordi det er kostnadsoptimaliserende.

Lenke til kommentar

Leser at den nye Pink Floyd boksen har mye bra. Delicate Sound of Thunder - konserten skal vist være fantastisk - både bra lyd og bilde.

Har utsatt min bestilling litt - for å lese litt om hva folk synes, over 4k kroner er litt mye - men kjøpslysten er stor ?

Edit: Måtte ha litt David Gilmour her også - men valgte Live in Gdansk (DVD) ?

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Spennende å høre kommentarene fra folk på besøk som kikker på forsterkeren min og tydelig lurer på hva faen jeg har blitt lurt til. Dette er altså en forsterker som er 4 cm høy i fronten og minner i stor grad om en badevekt. "Blank dings fra kina" står skrevet i panna på dem. Heldigvis endrer uttrykket seg betraktelig når det kommer lyd i PMC-høyttalerne og forsterkeren får vist seg fra sin beste side. Da er kina-bling-uttrykket endret til antakelser om lydanlegg til sekssifret kroneverdi. 

Gjorde en test til, plasserte lytterne bakerst i rommet. Man kommer da ca 6 meter fra høyttalerne, men i sofaen får du da vegg/vindu kun 30-40cm bak ørene. Bassen blir nesten ekstrem. Vill leting med blikket etter hvor suben er plassert. Høyttalerne er jo stativhøyttalere.

Alle hifi-interesserte bør låne øret til en Devialet-forsterker minst en gang i livet. :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...