Gå til innhold

Fibernett - maskinvarekrav til router?


PaladinNO

Anbefalte innlegg

Vi skal etterhvert få fibernett fra Telenor (...er ihvertfall det vi har kontrakt på, men vi forventer en 2. forsinkelse da de som er ansvarlige for utbyggingen tydeligvis ikke vet hva snø er), og det skal da komme en montør å sette opp alt av nettverksutstyr i huset (igjen, hva som står i kontrakten) senest i slutten av april 2020 (var først innen 31.12.2019).

Men mine erfaringer med ISP utstedt utstyr er at det er heller dårlige saker, så da lurer jeg på hva som kan gjøre samme nytten fra f.eks. Asus? Vi har en Asus DSL-AC68U pr. idag (ADSL modem/router), men jeg antar denne vil komme til kort med en fiberlinje?
Siden vi bor ute på bygda og har hatt ADSL siden 2011, så har jeg aldri sett en fiber router og hva som er av fysiske porter på en slik enhet.

Linjen vil være 250/250 eller 500/500 det første året (kontrakten var noe uklar på dette) før jeg forventer å gå for en 100/100 eller nærmeste hastighet over det. "T-Ve boks designet av Snøhetta" eller hva Telenor kaller det er også inkludert i abonnementet.

Jeg har kikket på enten Asus RT-AC5300 eller Asus RT-AC88U, men jeg vet da ikke om noen av disse har det som trengs av kontakter for et fibernett med TV-tilkobling.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis får du en ONT, som konverterer fra til vanlig nettverkskontakt ("RJ45"). Noe alá boksen til høyre venstre her (edit: boksen til høyre er bare en fiberskjøteboks):

 

IMG_20180630_124129.jpg

 

For å bruke T-wee må du antagelig bruke Telenor sin ruter. Den kobles da inn i ONT-en fra Telenor.

Du må finne ut hvorfor du vil ha en annen ruter. Er det dårlig wifi-dekning er det bedre å deaktivere trådløse delen på Telenor sin ruter, og heller investere i egne aksesspunkter. Er det funksjonalitet, så kan du koble egen ruter bak telenor sin ruter.

Endret av j--
Lenke til kommentar

Så hva er avbildet der? Mediekonverter og fibermodem/router?

Jeg regner med dem skal montere mediekonverteren på blindloftet (er ihvertfall der vi har alt annet av "hoved"utstyr i huset), og at vi så har den tradisjonelle routeren der jeg har satt hovedswitchen.

Det er definitivt for bedre/økt funksjonalitet og stabilitet (sistnevnte har vært et problem helt til jeg kjøpte og satte opp egen router med nåværende ADSL). Men hvorvidt stabilitet i det hele tatt er et problem med fiber er også noe jeg ikke er kjent med.

Trådløs funksjonalitet har til nå vært et ikke-problem, da jeg har lagt opp helkablet GBit Cat. 6 STP i huset (selv ikke AC WiFi intranett viste seg å være nok når jeg prøvde å streame 4K materiale trådløst til TVen, men det kan ha vært andre flaskehalser der som jeg ikke gadd å finne). Men dette er noe som kan endre seg etterhvert. Jeg liker å kjøpe bra utstyr først og så finne behov for det senere. ^^

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Kan godt være at ruteren du har vil fortsette å gjøre en ganske god jobb. Hvis du får T-We levert som IPTV, er det et par enkle innstillinger som må gjøres på ruteren for at TV skal fungere (dvs. at ikke TV faller ut etter 5 minutter - et par innstillinger knyttet til IGMP som må slås på).

Nå du her nevner "T-We designet av snøhetta", så er det vel Telenors nye WiFi-ruter som er designet av Snøhetta, og ikke T-We-dekoderen. Kapabel ruter med 4x4 MU-MIMO 802.11ac som vil være bedre enn Asus-ruteren din vil jeg anta. 

Lenke til kommentar

I papirene står det "Design by Snøhetta WiFi Ruter" (så ja, dette er vel da den klassiske ISP utstedte routeren). Står ingen spesifikasjoner på den noe sted i papirene. Samt en "T-We Box (ADB 5743)" (som er TV-dekoder?).

Jeg ser Asus DSL-AC68U enheten jeg har er anno 2014 så den er ikke så gammel som jeg fryktet. Det er ingen MU-MIMO funksjonalitet på den, men er AC-kompatibel. Men så har vi heller ingen trådløse enheter i det hele tatt i huset. Og vi er bare 2 stykker (og det er bare meg som er stor(mis)bruker av internettet...).

Det som har vært en gjengående problem er at routeren henger seg opp (dog 1 gang i uken kontra 3 ganger om dagen med den gamle ISP ustedte routeren). Det skal sies at det er gammel firmware på den, men økt stabilitet er hva jeg er ute etter først og fremst (og at jeg liker å selv ha kontroll på routeren).

Jeg kan jo si at jeg lurer på å kjøpe denne "for å ha" når fiberlinjen er på plass:
https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/17320/asus-rog-rapture-gt-ax11000-tri-band-wifi-6-ax-router

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (51 minutter siden):

I papirene står det "Design by Snøhetta WiFi Ruter" (så ja, dette er vel da den klassiske ISP utstedte routeren). Står ingen spesifikasjoner på den noe sted i papirene. Samt en "T-We Box (ADB 5743)" (som er TV-dekoder?).

Jeg ser Asus DSL-AC68U enheten jeg har er anno 2014 så den er ikke så gammel som jeg fryktet. Det er ingen MU-MIMO funksjonalitet på den, men er AC-kompatibel. Men så har vi heller ingen trådløse enheter i det hele tatt i huset. Og vi er bare 2 stykker (og det er bare meg som er stor(mis)bruker av internettet...).

Det som har vært en gjengående problem er at routeren henger seg opp (dog 1 gang i uken kontra 3 ganger om dagen med den gamle ISP ustedte routeren). Det skal sies at det er gammel firmware på den, men økt stabilitet er hva jeg er ute etter først og fremst (og at jeg liker å selv ha kontroll på routeren).

Jeg kan jo si at jeg lurer på å kjøpe denne "for å ha" når fiberlinjen er på plass:
https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/17320/asus-rog-rapture-gt-ax11000-tri-band-wifi-6-ax-router

Den routern har jeg, den Snøhetta greia sammen med T-We box 2.

Routern er bra den, jeg har 500/500, får høyere enn det når jeg måler. 

Har hatt routern i 3 måneder, har ikke klikka en eneste gang, og jeg har hatt en halv dag nedetid på fiberen fra Telenor sin side. 

Jeg opplevde heller ikke alle "feilene" som folk klaget på med den nye tv boksen. 

Den andre boksen/sentralen har jeg integrert i sikringsskapet, så har jeg uttak i stua der jeg plugger tv boksen rett inn og routern rett inn. 

Har også samme uttaket i et annet rom. 

Om jeg har ip tv vet jeg ikke, men jeg er veldig fornøyd med kvaliteten på tv bildet også. 

Jeg har ihvertfall tv selvom nettet er nede, det er bare noe av funksjonalitet på tv boksen som ikke virker uten nett. 

Tror også Te-We 2 boksen oppskalerer til 4K, hsr ihvertfall aldri hatt så klare tv sendinger noen gang.

Endret av luly
Lenke til kommentar

Tja det spørs hvor du er på fjellet er det mye snø,  og man kan få problemet med frostene rør, men ja normalsett pleier det ikke å være problem annet kostnadene gjenerielt er dyrere å legge fiber på vinteren.

Så er vel helst bedrifter og private med penger så vurder slik løsning. Det er jo teknisk mulig å leve noen måneder på 4g fra ice eller telia.

Lenke til kommentar

Fiberkabelen vår skal gå i rør.

Det er gravd kanal nedenfor huset vårt, og vi (jeg og naboen) hadde et fellesprosjekt senhøstes om å få gravd en felles kanal mellom husene våre for å kun ha en enkel splittkanal til hvert hus.

Fiberrøret er allerede lagt i kanalen, men vi har begge bare hengt rørenden opp på veggen for å beskytte den åpne enden.

Vi har hatt kun ADSL (13 Mbps ned / 0,7 Mbps opp) siden 2011 og ISDN før det så ihvertfall jeg kan vente noen måneder til. Er uansett ikke noe jeg kan gjøre med det. :mellow:

 

Lenke til kommentar

Routeren din er mer enn bra nok, AC68U er en av de bedre på markedet, dog har DSL utgaven innebygget modem som du ikke trenger, men det kan nok slås av.

Kjører selv to RT-AC88U med Merlin firmware, og har også fiber (triple-play) med router fra fiber-leverandøren.

Jeg har ikke Telenor, men Bahnhof, og fikk en "rebrandet" Technicolor-router fra leverandøren.
På denne var det mulig å slå av alt av funksjonalitet for internett, og så kjøre det videre som ren "pass-through" til ASUS-routerne som håndterer alt fra DHCP, DNS, brannmur, VPN, proxier, routing (åpenbart), mens telefon og TV fremdeles går kun gjennom routeren fra fiber-leverandøren.
De fleste leverandører har lignende opplegg eller bokser som kan konfigureres med litt plundring, hadde fiber fra Telenor for 5-6 år siden, og det var omtrent samme greiene.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Røret er "korket" igjen i begge ender med skjøteenhet og plugg fra de som driver med gravingen. Så det skal godt gjøres å få vann i det utover kondens når snøen smelter igjen. Selv om mesteparten allerede er under bakken og isolert av ~30 cm jord og snø på oversiden.

Med mindre de som har gravd og strukket røret tidligere har sløvet da. Det kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...