Gå til innhold

Ny dating-app blokkerer folk med «dårlige» gener


Anbefalte innlegg

ism_InnleggNO skrev (Akkurat nå):

Nå skulle ikke denne appen bruke gener til å velge hverandre. Poenget var at man skulle styre unna de som med høy sannsynlighet fører til avkom med alvorlige "mangler" som fører til store lidelser for både barn og foreldre.

Det er fremdeles uetisk. Dette er ting man ikke skal ha kontroll over, for det gjør oss til udyr. Man skal ha tillit til fremtiden og hverandre. Gjøre det beste ut av enhver situasjon. Å velge og vrake med gener og liv er perverst og psykopatisk.

Vi bør heller jobbe i andre enden: Finne ut hva som fører til medfødte diagnoser som sterk autisme og sånt. Kanskje det har noe med alle tilsetningsstoffer i mat, gift som sprøytes overalt, og andre kjemikalier vi omgås daglig? Men dét taper jo noen penger på, så da kan vi ikke jobbe i den enden av problemet. Lettere å ikke bry seg og bare velge gener. Sinnsykt, perverst, psykopatisk, sånn er verden blitt. Ingenting skal være hellig. Typisk for Vannmannens tidsalder. Kommer bare til å bli mer og mer av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Taurean said:

Det er fremdeles uetisk. Dette er ting man ikke skal ha kontroll over, for det gjør oss til udyr. Man skal ha tillit til fremtiden og hverandre. Gjøre det beste ut av enhver situasjon. Å velge og vrake med gener og liv er perverst og psykopatisk.

Vi bør heller jobbe i andre enden: Finne ut hva som fører til medfødte diagnoser som sterk autisme og sånt. Kanskje det har noe med alle tilsetningsstoffer i mat, gift som sprøytes overalt, og andre kjemikalier vi omgås daglig? Men dét taper jo noen penger på, så da kan vi ikke jobbe i den enden av problemet. Lettere å ikke bry seg og bare velge gener. Sinnsykt, perverst, psykopatisk, sånn er verden blitt. Ingenting skal være hellig. Typisk for Vannmannens tidsalder. Kommer bare til å bli mer og mer av det.

Vi vet hva som fører til mange av disse forferdelige syndromene. Det er en ekstrem uheldig blanding av gener. Om man kan unngå dette er det bra. Jeg ser ingen etiske problemer med å la være å sette til liv barn som lider hele sitt korte liv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 minutter siden):

Vi vet hva som fører til mange av disse forferdelige syndromene. Det er en ekstrem uheldig blanding av gener. Om man kan unngå dette er det bra. Jeg ser ingen etiske problemer med å la være å sette til liv barn som lider hele sitt korte liv.

Hvorfor leser man da om barn med medfødt nedsatt nervefunksjon og alle slags problemer, som lever i områder med høy forurensning og fattige kår? Er dét også på grunn av ekstrem uheldig blanding av gener?

Lenke til kommentar

Hmm..

Slik jeg tolker denne artikkelen isolert så handler det jo bare om å redusere antall barn som blir født med alvorlige sykdommer og/eller misdannelser.

Det er vel forsåvidt greit nok. Per idag aborterer man tross alt enkelte slike avvik. Ikke at jeg personlig synes abort er galt, men det er nå bedre at "aborten" skjer før svangerskapet i det hele tatt har funnet sted.

Jeg skjønner jo at de som lever idag føler seg truffet når noen vil forhindre at flere barn blir født som dem (altså med invaliderende defekter), men det er jo fint at barn slipper å fødes med slikt.

Det handler jo hverken om å skape en genetisk superrase eller avlive eksisterende mennesker.

Å motarbeide dette blir vel mer å aktivt sørge for at barn blir født med misdannelser/sykdommer?

Man blir jo allerede spurt om familiære sykdommer og misdannelser ifbm oppfølging av graviditet i helsevesenet og man undersøker fosteret grundigere dersom det eksisterer en historie som gir grunn til bekymring. Finner man da noe har man tilbud om abort.  Dette er jo bedre selv om det kanskje føles som at man blir diskriminert. Men det må da være lov å diskriminere på hvilke muligheter sitt eget barn skal få ha om man vil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (22 minutter siden):

Tull og tøys. Hvis alle skal velge perfekte gener, kommer ikke menneskearten til å overleve.

Det er dine ord som ikke er tilknyttet virkeligheten. Bare tomme luftord.

Vel, faktisk takket være nettopp slik seleksjon har menneskeheten (og samtlige dyrearter) overlevd, tilpasset seg nye forhold, og kjempet både "innad i flokken" og mot andre arter for å sikre dominans. At du ikke liker mekanismene bak hele livets historie på planeten Jord betyr ikke at de mekanismene ikke finnes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Taurean skrev (20 minutter siden):

Det er fremdeles uetisk. Dette er ting man ikke skal ha kontroll over, for det gjør oss til udyr. Man skal ha tillit til fremtiden og hverandre. Gjøre det beste ut av enhver situasjon. Å velge og vrake med gener og liv er perverst og psykopatisk.

Vi bør heller jobbe i andre enden: Finne ut hva som fører til medfødte diagnoser som sterk autisme og sånt. Kanskje det har noe med alle tilsetningsstoffer i mat, gift som sprøytes overalt, og andre kjemikalier vi omgås daglig? Men dét taper jo noen penger på, så da kan vi ikke jobbe i den enden av problemet. Lettere å ikke bry seg og bare velge gener. Sinnsykt, perverst, psykopatisk, sånn er verden blitt. Ingenting skal være hellig. Typisk for Vannmannens tidsalder. Kommer bare til å bli mer og mer av det.

Det er også ganske uetisk å ha avkom som man VET ikke blir frisk i slik grad som gir de adskillig verre livskvalitet enn friske barn. Dette med kjemikalier etc er selvfølgelif viktig men er en total avsporing. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vil dei med dårlige gener ha noke å hente på å gi frå seg slik informasjon? 

Er tanken at dei med dårlige gener ikkje skal registrere seg i frykt for å bli flagga i appen? 

Eller er tanken at gen-profilering etterkvart skal være eit krav i alle datingtenester (og kanskje også eit krav ved vanlig dating?). 

 

Med mindre du er så narcissistisk at du trur du har perfekte gener, så kan eg ikkje sjå for meg at mange vil utlevere slik informasjon. Det er eit uttrykk som seier at det er betre å være dum enn å opne kjeften og bekrefte at du er dum, det same vil vel gjelde her? Det er betre å ha dårlege genar utan å offentleggjere det, enn å offentleggjere sine dårlege gener og for alltid være rekna som uønska. 

Dårlige gener vil ikkje berre ha betydning for om ein skal få barn, det vil også naturleg nok ha betydning for muligheita for å være i eit forhold. Indirekte vil det også få betydning for yrkeskarrieren, kven vil vell tilsette ein sjukeleg person med dårlege gener, og som attpåtil kan finne på å få sjukelege ungar med dertil behov for fråvær pga sjukt barn? Og fotsikringar kan du sjølvsagt berre drøyme om å få. 

Eg kan ikkje sjå nokon fordelar med å utlevere seg sjølv på denne måten om ein ikkje er blant den eine prosenten som ikkje har påviselege defektar. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (Akkurat nå):

Nei, dette er ikke det samme som naturlig seleksjon.

Jo det er nettopp det! Akkurat som folk ellers velger ut partnere basert på deres egenskaper så gjør man NØYAKTIG det samme her.

Ikke si meg at hvis noen har et synlig sykdom så er liksom dating-verden fullstendig ukritisk. "Det er det på innsiden som teller" og slik tull. Finnes ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nessuno skrev (3 minutter siden):

Ikke si meg at hvis noen har et synlig sykdom så er liksom dating-verden fullstendig ukritisk.

Nei, det er ikke det jeg sier, men om du har en "usynlig" sykdom, så er den ukritisk. Det kan også føre til positive mutasjoner og varianter.

edit: Se hvor effektiv og "vakker" schæferhunden har blitt etter mange års avl.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
nessuno skrev (10 minutter siden):

Vel, faktisk takket være nettopp slik seleksjon har menneskeheten (og samtlige dyrearter) overlevd, tilpasset seg nye forhold, og kjempet både "innad i flokken" og mot andre arter for å sikre dominans. At du ikke liker mekanismene bak hele livets historie på planeten Jord betyr ikke at de mekanismene ikke finnes.

Men det er ikke dét vi diskuterer her. Emnet er spiss-seleksjon av gener, for å velge de "mest perfekte" genene. Dette er å leike og tulle med livets vugge, og er etter min mening forkastelig og uetisk. Like ille som det Hitler drev med. Psykopatisk.

Det er noe annet å løpe rundt i skogen og slå hverandre i hodet med stein. Det er mye tilfeldigheter som har påvirket opp igjennom.

 

nessuno skrev (7 minutter siden):

Det er også ganske uetisk å ha avkom som man VET ikke blir frisk i slik grad som gir de adskillig verre livskvalitet enn friske barn. Dette med kjemikalier etc er selvfølgelif viktig men er en total avsporing. 

 

Det er ikke en total avsporing. Kanskje dét er hele grunnen til at noen gener blir skadede?

En annen del av emnet er forskning. Kanskje vi kan klare å reparére gener sånn at ingen trenger å bli utelatt på grunn av sine uheldige gener?

Tenk noe så psykopatisk. Tenk å få vite at ingen vil ha barn med deg eller være i et forhold med deg, fordi du er -uheldig- når det kom til genene! Det er stigmatisering tatt til et nytt nivå. Jeg ville aldri i verden begitt meg ut på noe sånt.

 

 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (13 minutter siden):

Nei, det er ikke det jeg sier, men om du har en "usynlig" sykdom, så er den ukritisk. Det kan også føre til positive mutasjoner og varianter.

edit: Se hvor effektiv og "vakker" schæferhunden har blitt etter mange års avl.

Positive mutasjoner?!?! 

I hvilke tilfeller kan genetiske, arvelige sykdommer føre til "positive mutasjoner"? Den var ny!

Og angående hunder... som noen siterte her i tråden før meg har islendingene en app nettopo MOT innavl. Innavl er ikke positivt, fordi den bla a bidrar til at NETTOPP arvelige sykdommer føres videre. Hunderaser = innavl. Bokstavelig talt definisjonen på innavl.

Så hvis du er imot innavl hvorfor er du for innavl?! For det er det slik genetisk testing skal bla.a. forebygge!

Endret av nessuno
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 minutter siden):

Tenk noe så psykopatisk. Tenk å få vite at ingen vil ha barn med deg eller være i et forhold med deg, fordi du er -uheldig- når det kom til genene! Det er stigmatisering tatt til et nytt nivå. Jeg ville aldri i verden begitt meg ut på noe sånt.

Å ja du, tenk deg det at noen basert på egenskapene du er født med ikke ønsker å være med deg... helt utrolig, har ALDRI skjedd før.

Tror du lever i en boble.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
nessuno skrev (10 minutter siden):

Positive mutasjoner?!?! 

I hvilke tilfeller kan genetiske, arvelige sykdommer føre til "positive mutasjoner"? Den var ny!

Neida, jeg mente ikke at arvelige sykdommer vanligvis fører til positive mutasjoner, men det er slike effekter vi risikerer å gå glipp av om vi begynner med selektiv avl av mennesker.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (6 minutter siden):

Neida, jeg mente ikke at arvelige sykdommer vanligvis fører til positive mutasjoner, men det er slike effekter vi risikerer å gå glipp av om vi begynner med selektiv avl av mennesker.

INGEN snakker om selektiv avl her! Det snakkes om å UNNGÅ arvelige sykdommer og/eller redusere den risikoen betydelig!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (38 minutter siden):

Okay. Da får vi heller være uenige om hvor grensa for selektiv avl går.

Hvis JEG besøker en lege i dag med bekymring om helsen MIN og om og hvordan den eventuelt kan påvirke mine fremridige barn, driver jeg da kanskje med "selektiv avl", er jeg i samme kategori som "rasehygiene-lovene" i det tredje rike, eller finnes det mistanke for at jeg på noe vis sympatiserer med Joseph Mengele? Tror du tar ting hakket for dramatisk ifht sakens tema her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Taurean said:

Men det er ikke dét vi diskuterer her. Emnet er spiss-seleksjon av gener, for å velge de "mest perfekte" genene. Dette er å leike og tulle med livets vugge, og er etter min mening forkastelig og uetisk. Like ille som det Hitler drev med. Psykopatisk.

Da tror jeg du har misforstått grundig hva appen prøver på og hva som er mulig med dagens genteknologi og -kunnskap…

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Clickbait overskrift igjen. 

Overskriften og ingressen gir inntrykk av at mennesker med dårlige gener blir blokkert fra å bruke tjenesten. Og det kan jeg forstå provoserer.

Men det som kommer frem er jo at det er KOMBINASJONEN av gener den blokkerer. Som da betyr at to personer som har genmateriale som KAN gi sykdommer eller genfeil ikke får hverandre opp i appen. Litt mindre provoserende overskrift kanskje?

Kanskje dette kan gjøres valgfritt i appen? En avhukingsboks dom gir brukeren valget mellom å få opp potensielle partnere som kan resultere i genfeil eller sykdommer eller ikke? For seleksjon driver vi jo med hver gang vi ser etter en potensiell partner - men vi er bare ikke så åpne om det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...