Gå til innhold

Ny dating-app blokkerer folk med «dårlige» gener


Anbefalte innlegg

Fasinerende å påstå at andre er umenneskelige og psykopatiske, når en samtidig mener det er positivt at noen blir født med livslang lidelse og smerter - for da kan en lære medmenneskelighet og ikke minst få muligheten til å ta vare på de. Dette kan unngås! Jeg ble faktisk litt småkvalm her.

Jeg har egentlig ikke ord. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taurean skrev (7 timer siden):

Ikke bare meg, men jeg føler også for alle de 7 andre milliarder menneskene på jorda. Å bli valgt bort uten å i det hele tatt ha fått lov til å gjøre et inntrykk, å la sjelen og kjærligheten få fritt spillerom, er bare totalt psykopatisk etter min bok. Så får andre legge sammen logikken så godt dem kan selv. Det har med fundamental tro på menneskeheten å gjøre. Det må være ekstremt indre redde og deprimerte mennesker som velger å bruke slike typer apper.

Vi lever i en verden hvor foster med misdannelser blir abortert, nyfødte med misdannelser blir kastet levende i søppelet eller kvalt om de er heldige og 2 åringer blir kastet på gaten og nektet mat og husly og lever som hjelpeløse dyr den korte tiden de klarer å overleve.

Om noe så er det bra om man klarer å prevantivt unngå at barn blir "unnfanget" syke. Ikke at slike tilbud i nevneverdig grad vil være tilgjengelig der hvor man utøver de mest forferdelige ting mot slike små barn, men fremgang må begynne et sted før det blir tilgjengelig overalt.  Som mange andre har nevnt er det jo heller ikke snakk om å gjøre noe med faktiske mennesker. Og det er heller ikke snakk om å gjøre noe vi ikke allerede gjør anyway.

Å argumentere for at alle barn som kan bli født skal bli født blir litt vel kristent. Da må vi alle ha sex hele tiden med alle og sørge for at ethvert samleie ender med svangerskap og ingen må få lov å velge sexpartner selv fordi vi alltid diskriminerer på ett eller annet nivå. Både naturlig og kunstig seleksjon. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 timer siden):

Jeg trodde det var snakk om en generell app hvor alle kunne velge gen-kart hos partneren uansett hva.

Likevel. Dere tror at å bevisst unngå å sette til verden barn som kan ha stor sannsynlighet for å få store hemmende diagnoser. Hva vet dere om dette ikke har en positiv effekt på menneskeheten? Kanskje det lærer oss noe om empati? Kanskje det holder oss i live ved å minne oss på hvordan det er å ta vare på veldig svakstilte mennesker? Dét er også en ressurs.

Dere er veldig kvikke til å dømme og fjerne ting dere ikke liker bare fordi dere ikke liker det. Jeg skulle ønske en professor i etikk kunne lære dere litt om det, for dere hører jo ikke på meg. Det er tydeligvis bare en tittel som betyr noe for dere, sunn fornuft går hus forbi. Da er det umulig å diskutere.

Velg, mix og match gener som dere vil, lek gud. Det kommer aldri til å gå bra. Man beveger seg bort fra noe fundamentalt og menneskelig. Det er og blir etter min mening psykopatisk. Det er unaturlig. Kjemi er naturlig. Plukk og velg basert på hva man liker og ikke, ergo trynefaktor, er unaturlig.

Jeg gidder ikke diskutere dette mer, dere er låst fast på å være umenneskelige, og det tåler jeg ikke. Sånn kommer jeg aldri til å bli. Menneskeheten blir sterkere av å ta vare på svake mennesker, ikke bare å dyrke hovmodne og selvgode mennesker.

Hvis din professor i etikk kunne overbevise evolusjonen å ta valg utelukkende av empatiske grunner, og ikke se på det hakket mer balansert og pragmatisk, hadde livet som så sluttet å eksistere for lengst.

Spesielt ang partnervalg - empati finnes omtrent ikke i det hele tatt, fra begge kjønnene. Den verden er meget brutal, og ingen "lekser" i noe som helst skal noensinne endre det.

 

Her derimot, alt dette satt til sides, er det KUN snakk om en tjeneste som KAN (ikke skal, med tvang altså) hindre genetisk arvelige sykdommer. Igjen dette med å unødvendig ta dramaet opp flere hakk ifht sakens kjerne.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Taurean said:

Jeg trodde det var snakk om en generell app hvor alle kunne velge gen-kart hos partneren uansett hva.

Likevel. Dere tror at å bevisst unngå å sette til verden barn som kan ha stor sannsynlighet for å få store hemmende diagnoser. Hva vet dere om dette ikke har en positiv effekt på menneskeheten? Kanskje det lærer oss noe om empati? Kanskje det holder oss i live ved å minne oss på hvordan det er å ta vare på veldig svakstilte mennesker? Dét er også en ressurs.

Dere er veldig kvikke til å dømme og fjerne ting dere ikke liker bare fordi dere ikke liker det. Jeg skulle ønske en professor i etikk kunne lære dere litt om det, for dere hører jo ikke på meg. Det er tydeligvis bare en tittel som betyr noe for dere, sunn fornuft går hus forbi. Da er det umulig å diskutere.

Velg, mix og match gener som dere vil, lek gud. Det kommer aldri til å gå bra. Man beveger seg bort fra noe fundamentalt og menneskelig. Det er og blir etter min mening psykopatisk. Det er unaturlig. Kjemi er naturlig. Plukk og velg basert på hva man liker og ikke, ergo trynefaktor, er unaturlig.

Jeg gidder ikke diskutere dette mer, dere er låst fast på å være umenneskelige, og det tåler jeg ikke. Sånn kommer jeg aldri til å bli. Menneskeheten blir sterkere av å ta vare på svake mennesker, ikke bare å dyrke hovmodne og selvgode mennesker.

Så var det dette med å lese og forstå teksten før man begynner å diskutere da…

Vi har ikke den nødvendige kunnskapen om genene til at vi kan vele partnere basert på gener - enda. Men om vi en gang kommer dit ser jeg ingen grunn til at ikke de som ønsker å velge partner på den måten skal få lov, så lenge dette er noe de selv velger.

Når vi har full oversikt over genene kan det gost hende vi også kan endre oss selv med genterapi. Lei av blå øyne? En liten tur til klinikken for en genetisk behandling og vipps: brune øyne. Eller kanskje grønne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Taurean Vi skjønner at du ser rødt, men du erter på deg stein når du svarer som du gjør. Ikke bland epler og pærer, selv om de er i samme familie (; rosefamilien). Livsstilsykdommer (f.eks. diabetes, hjerte- og karsykdommer) og miljø (f.eks. tilgang på rett type mat, tilgang til rent vann, forurensning) bidrar til et menneskes helse, men det er ikke det det er snakk om her - de medfødte egenskapene du nevner kommer i tillegg til det man er født med av genetiske egenskaper.

Endret av Dj F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...