Gå til innhold

Det er ikke oppvaskmiddel som er jernpannens verste fiende. Slik unngår du rust


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en ca 15 år gammel Høyang polaris støpejernpanne, i bruk mange ganger pr. uke.

Etter maten er tatt ut av pannen, har jeg litt varmtvann fra kranen i før jeg sveiper over med en grytteskrubb. Det er da så varmt at det meste av vannet somregel damper bort selv, eventuelt en klut for det siste av vannet. Hvis pannen er tørr kjører jeg i litt raps/olivenolje.

Har ikke sett noe rust, å det brenner seg aldri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (4 timer siden):

Hvordan har du fått til det?

Kjøpte en idiotisk dyr panne. Bortsett fra ingredienser kommer INGENTING annet enn plast og tre i nærheten av den. Det er den nazi holdningen til kun tre og plast som skiller meg fra andre jeg kjenner, og jeg er den eneste som ikke har flassende teflonpanne.

 

Ellers så kjører jeg den glatt under rennende vann for avkjøling og vasker konsekvent på 75 grader i oppvaskmaskin.

Lenke til kommentar
JØI skrev (7 minutter siden):

Kjøpte en idiotisk dyr panne. Bortsett fra ingredienser kommer INGENTING annet enn plast og tre i nærheten av den. Det er den nazi holdningen til kun tre og plast som skiller meg fra andre jeg kjenner, og jeg er den eneste som ikke har flassende teflonpanne.

Ellers så kjører jeg den glatt under rennende vann for avkjøling og vasker konsekvent på 75 grader i oppvaskmaskin.

Er merke og modell hemmeleg? 

Lenke til kommentar
JØI skrev (1 time siden):

Kjøpte en idiotisk dyr panne. Bortsett fra ingredienser kommer INGENTING annet enn plast og tre i nærheten av den. Det er den nazi holdningen til kun tre og plast som skiller meg fra andre jeg kjenner, og jeg er den eneste som ikke har flassende teflonpanne.

 

Ellers så kjører jeg den glatt under rennende vann for avkjøling og vasker konsekvent på 75 grader i oppvaskmaskin.

Som sagt, jeg behandler mine teflonpanner etter alle kunstens regler - tror jeg i hvert fall. De har absolutt aldri kontakt med metall. Ei heller tre siden trefibre kan være ganske ru og gi slitasje. Kun ganske myke stekespader. Jeg vasker den aldri i oppvaskmaskin for å unngå at den kommer i kontakt med bestikk og andre skarpe kanter. Stabler aldri kasseroller av noe slag, porselen, bestikk eller noe sånt oppi når den lagres eller står klar til oppvask. Sjeldent veldig høy temperatur på stekingen, men nå er jo litt av poenget med en stekepanne at ting skal steke så helt kald blir det jo heller ikke. Bruker godt med smør når jeg steker så det skal ikke være noen voldsomt tørre greier. Jeg er motstander av svartsvidd mat så det unngår jeg. Vaskes kun for hånd med oppvaskbørste med nylon-børste, zalo og 60-70 graders vann fra springen. Tror ikke jeg gjør så mye galt med mine panner eller bruker de overdrevent mye (2-3 ganger i uka) så jeg skjønner bare ikke hvordan andre kan oppleve at deres panner lever lengre. Edit: Steker aldri koteletter (med skarpe beinkanter) i stekepanna da jeg ikke er noe fan av det og jeg uansett ville trengt to panner for å få det ferdig samtidig så velger jeg heller å steke kotelettene i langpanna i komfyren de få gangene jeg har det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, JØI said:

Kjøpte en idiotisk dyr panne. Bortsett fra ingredienser kommer INGENTING annet enn plast og tre i nærheten av den. Det er den nazi holdningen til kun tre og plast som skiller meg fra andre jeg kjenner, og jeg er den eneste som ikke har flassende teflonpanne.

Ellers så kjører jeg den glatt under rennende vann for avkjøling og vasker konsekvent på 75 grader i oppvaskmaskin.

Samme her, bare at jeg kun hat 65 grader i maskinen og jeg vasker den ikke ofte der - den rengjøres jo nesten perfekt med børste under rennende vann. Merke - måtte sjekke det nå på undersiden : Biltema

Lenke til kommentar
JØI skrev (2 timer siden):

Kjøpte en idiotisk dyr panne. Bortsett fra ingredienser kommer INGENTING annet enn plast og tre i nærheten av den. Det er den nazi holdningen til kun tre og plast som skiller meg fra andre jeg kjenner, og jeg er den eneste som ikke har flassende teflonpanne.

 

Ellers så kjører jeg den glatt under rennende vann for avkjøling og vasker konsekvent på 75 grader i oppvaskmaskin.

Bruker heller ikke annet enn tre og plast i teflon, og har heller aldri hørt om noen som bruker stål i teflon, men det blir merker og riper i den for dét. Det spørs jo så klart hva man steiker og lager i den. Kverner du i salt når det er områder i den det ikke er noe viskøst, for eksempel, og du begynner å røre med tresleiva for å blande alt sammen, så vil du lage riper i panna. Man må bruke huet litt.

Men nå er det kanskje andre grunner til -flassing- da. Det mener jeg er på grunn av for høy varme og oppvarming uten at det er noe å varme opp. Tørr-oppvarming, altså. Mor pleide å gjøre det, bruke teflonpanne som en jernpanne, den varte ikke mange månedene.

Lenke til kommentar

Et gammelt kokkeråd når støpejernspanna begynner å slippe dårligere er å rense den ved å varme opp bordsalt i panna. Hell salt så det dekker bunnen av panna, og varm det opp. La det kjølne litt, hell ut saltet og vask pannen i varmt vann. Sett inn med litt olje.

Når det gjelder teflonbelagte kjeler eller panner, så har jeg ennå tilgode å se en som ikke belegget er noe eller mye slitt i. Og hvor ble disse partiklene av? Neppe sunt i hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mrxx skrev (2 timer siden):

Teflon tåler også dårlig raske temperaturendringer. Derfor vasker vi aldri pannen rett etter den er brukt på høy varme.

Om ein brukar vatn på 60-70 grader i vasken så bør den kanskje ikkje stå veldig lenge etter ein er ferdig. Men frå 25 til 70 er kanskje ikkje det som slit mest på pannene.

Tefalpanna eg har no i Jamie Oliver-serien er for så vidt heil i botn framleis, men rundt skruene som festar håndtaket er det løsna ein del.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Simen1 said:

Det stemmer ikke. Aluminium får raskt et lukket oksidsjikt som begrenser videre korrosjon. Aluminium er et av de minst edle metallene og angripes derfor av oksid svært raskt og selv ved luftkontakt i romtemperatur. Jern er annerledes. Det er ikke fullt så uedelt og det skal mer til før det ruster. Normalt må det ha hjelp av det vi på kjemispråket kaller en katalysator, en kjemisk aksellerator, for å ruste. Vann og spesielt vann med ioner (f.eks saltvann) er en effektiv katalysator for rusting. I helt tørre miljø ruster ikke jern. Men når jern ruster så ekspanderer det jernet som går over til Fe3O4 eller Fe2O3. Ekspansjonen er så kraftig at sjiktet sprekker opp og slipper vann gjennom oksidsjiktet og inn til jernet. Prosessen stopper altså ikke slik som for aluminium. Aluminium sitt oksidsjikt er tett og forhindrer videre korrosjon*.

* Enkelt forklart. Det finnes gropkorrosjon, korngrensekorrosjon og legeringselementer gir korrosjon mm. for aluminium, så helt korrosjonsfritt er ikke normale Al-legeringer, men forrige avsnitt tar i hvert fall for seg de grøvste forskjellene på korrosjonsmåten. Ikke bygg offshore-utstyr på en så forenklet forklaring. ;)

Jeg skal unngå å påberope meg at jeg vet mye om jern. Men, vi lærte på skolen at rent jern reagerer med oksygen. Man kan jo se hvor reaktivt det er i flytende kald oksygen her f.eks. Litt uvanlig påkjenning da, men ganske interessant eksperiment:

 

Her er en video som ikke er like spektakulær, men temperaturene er nok betydelig nærmere rom for oksygengassen, mens jerntråden får starthjelp av foroppvarming til glødende:

 

Men, denne synes jeg at er litt spektakulær, fordi det finnes ingen starthjelp. Det er selvstartende, men så er det ikke jern, det er en blanding av jern + svovel:

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har ikke annen ekspertise enn å følge noen smeder på Youtube, men så vidt jeg skjønner så er faren for at den skal slå seg størst når man driver med herding. Dette er oppvarming og hurtig kjøling i enten vann eller olje. Herding for jern skjer ved godt over 700 grader.

Så jeg tror ikke det er stor fare for at den slår seg ved 300.

Ikke prøv dette og skyld på meg om jeg tar feil ?

 

https://www.industrialheating.com/articles/94644-heat-treatment-of-cast-irons

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (59 minutter siden):

Jeg har ikke annen ekspertise enn å følge noen smeder på Youtube, men så vidt jeg skjønner så er faren for at den skal slå seg størst når man driver med herding. Dette er oppvarming og hurtig kjøling i enten vann eller olje. Herding for jern skjer ved godt over 700 grader.

Så jeg tror ikke det er stor fare for at den slår seg ved 300.

Ikke prøv dette og skyld på meg om jeg tar feil ?

 

https://www.industrialheating.com/articles/94644-heat-treatment-of-cast-irons

Jeg slo en emaljert jerngryte kun ved å ha den på for høy varme for lenge .. så det er nok mulig, ja.

Hadde bare vært moro å sett hva som skjedde om man prøvde å "slå" den 20 ganger på rad ^^ Om den knakk i to eller om den "slo" seg tilbake på plass. Eller endte opp som et merkelig kunstverk ^^ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (9 timer siden):

Jeg skal unngå å påberope meg at jeg vet mye om jern. Men, vi lærte på skolen at rent jern reagerer med oksygen. Man kan jo se hvor reaktivt det er i flytende kald oksygen her f.eks. Litt uvanlig påkjenning da, men ganske interessant eksperiment:

Her er en video som ikke er like spektakulær, men temperaturene er nok betydelig nærmere rom for oksygengassen, mens jerntråden får starthjelp av foroppvarming til glødende:

Men, denne synes jeg at er litt spektakulær, fordi det finnes ingen starthjelp. Det er selvstartende, men så er det ikke jern, det er en blanding av jern + svovel:

Som sagt, ikke bygg offshore-konstruksjoner basert på en forenklet forklaring. ;)

Jeg presiserer forsåvidt også romtemperatur og da mener jeg reaksjonsflaten. Glødende stål har ikke romtemperatur i reaksjonsflaten. Tenkte forsåvidt også på normal atmosfære, normalt trykk osv selv om jeg ikke presiserte det. Det samme gjelder spon og pulverform (der reaksjonsflaten er enorm i forhold til den termiske massen som skal varmes opp) vs større stål/jern-objekter som en stekepanne. Så selv om det er forenklet står det egentlig ganske mye i den forklaringen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...