Gå til innhold

For to måneder siden ville Nye Veier skrinlegge gigantbrua på E39. Nå har de snudd.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper de nye planene også ser på muligheten for flytebroer med fleksible ledd, som gjør at flytebroen bare utsettes for strekkrefter.

Teorien bak prinsippet er som når høyspentkabler skal over fjordene, hvor kabelen henger i en bue for at ikke strekkreftene skal bli for store.

Det samme får vi til med fleksible led, og med lite strøm ligger broen ganske strak, men er det mye strøm eller vind lager den en bue.

Ønsket strekk får en ved at leddet løfter en flåte, mer eller mindre ut av sjøen.

Strekket blir i selve broen, og lengden burde ikke være en begrensning.

Dersom stedet er utsatt for isgang, som i Oslofjorden, kan en supplere med tradisjonelle ankere.

Med denne løsningen kan modulene bygges på et av dagens skipsverft og fraktes til ønsket sted for montering.

Masseproduksjon av standardmoduler kan senke kostnadene mye.

Lenke til kommentar

Det er ting jeg lurer på når det først er plassert en slik konstruksjon som skal ligge i vær og vind i lang tid, og som ikke kan tillates å havarere.

Hvor lenge regner en at flyteelementene kan ligge

i sjøen?

Kan eventuelt vedlikehold under vannlinja skje på stedet?

Hvilket materiale er aktuelt til bruk under vannlinja, en type av stål, eller ferrosement?

Lenke til kommentar
Emil skrev (10 timer siden):

 

Emil skrev (10 timer siden):

Lukter politikerinnblanding lang vei når et fagorgan plutselig snur :) men det meste er jo politisk tilslutt uansett. Samfunnsnytte per kr brukt blir fort prioritert lenger ned enn man skulle trodd.

Samfunnsnytte per kr brukt blir fort prioritert lenger ned enn man skulle trodd.

Skulle gjerne hatt en debatt om definisjonen av "Samfunnsnytte".
Livsvitenskapssenteret som er under bygging i Oslo skal koste 7 mrd.
1000 lærere og 1500 studenter, og etter 10 år har trolig staten 16000 flere på lønningslisten.
Kanskje noen av de som utdannes havner i eksportnæringer, men jeg tviler på at det er en stor prosent.
Samfunnet øker utgiftene med 16 mrd./10 år, og kanskje er ikke 60% skatt nok for barna våre.
Hvordan sammenligner en samfunnsnytten av Stadt skipstunnel med Livsvitenskapssenteret?
Stadt skipstunnel gjør livet enklere for en eksportnæring som oppdrett, og er beviselig til nytte for de som skaffer inntekter til landet.
Denne tunnelen har fått mye kritikk fra de som bor på Østlandet, selv om den koster bare litt over halvparten av Livsvitenskapssenteret.
Det rare er at Livsvitenskapssenteret har gått helt under radaren for media, som NRK.
Snakker en med folk og nevner dette bygget så vet de fleste ikke hva det dreier seg om, men Stadt skipstunnel har alle hørt om.
Blir det slik når makten konsentreres i Oslogryta?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper Nye Veier kikker Vegvesenet i korta på den fjordkryssingen som er kommet lengst i planleggingen, nemlig Møreaksen.

Kryssingen av Romsdalsfjorden er et gigantprosjekt til rundt 30 mrd., og det er kanskje optimistisk. Litt rart at den nye brua til Sotra på 500 m skal koste 10 mrd. og Julsundbrua på 1600 m  bare litt mer. Virker ikke helt logisk, og det samme med de 2 tunnelene under Romsdalsfjorden hvor prisen også trolig er for lav. Trolig er også prisen på alle tilkomstveiene underfinansiert, når en klarer å komme ut med en sluttsum bare litt over det andre alternativet, Romsdalsaksen. Høgbrua i dette tilfellet er 500 m og 3000 m over Romsdalsfjorden er flytebru. Mye mer av eksisterende veier blir brukt i dette alternativet, og kjøretiden blir kortere for trafikken på E 39. Trafikken går også utenom Molde sentrum, så det er ikke rart at folk flest synes konklusjonen til Vegvesenet om å satse på Møreaksen er merkelig.

Tipper Romsdalsaksen kan bygges 30% billigere enn Møreaksen, og i tillegg er dette alternativet sikrere og kortere.

Håper Nye Veier legger inn et konkurrerende anbud dersom Vegvesenet går videre med Møreaksen, da det kan være mange milliarder å tjene for den som satser på Romsdalsaksen. 

 

Lenke til kommentar

Problemet med hele E39 prosjektet er at det skal være 4 felts vei, hele veien. Det trenger man bare i nærheten av de store byene. Ellers bør det være 2 felts vei, med forbikjøringsmuligheter. Det er en relativ lav trafikkmengde mellom eks vis Bergen og Stavanger, tungtrafikken kan med fordel flyttes over på autonome elektriske ferger.. Om man vurderer fortsatt 4 felt, bør 2 av feltene bli avsatt til jernbaneformål (lyntog).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ØysteinLi skrev (59 minutter siden):

Problemet med hele E39 prosjektet er at det skal være 4 felts vei, hele veien. Det trenger man bare i nærheten av de store byene. Ellers bør det være 2 felts vei, med forbikjøringsmuligheter. Det er en relativ lav trafikkmengde mellom eks vis Bergen og Stavanger, tungtrafikken kan med fordel flyttes over på autonome elektriske ferger.. Om man vurderer fortsatt 4 felt, bør 2 av feltene bli avsatt til jernbaneformål (lyntog).

Problemet med hele E39 prosjektet er at det skal være 4 felts vei, hele veien.

Tviler på om du finner dette i noe dokument, men i tilfelle er det galskap og ikke noe vi på Vestlandet etterspør.

Den nye veien mellom Frya og Sjoa på E6 i Gudbrandsdalen er et godt eksempel på hvordan E39 bør se ut, men forbikjøringsfelt der hvor det er stigning.

Det er fjordkryssingene som er den store kostnadsdriveren i dag, hvor politikerne kjører på med sine kjepphester, koste hva det koste vil. Vi hadde en veisjef i Sogn og Fjorane som var fra Nordfjord, og skulle på død og liv ha E39 over Nordfjordeid. Hva dette har kostet samfunnet er ikke godt å si, men fortsatt brukes 100vis av millioner på noe som er dødfødt.

Hadde pengene blitt brukt på tunnel gjennom Utvikfjellet og bro over Nordfjorden ved Innvik ville kjøretiden vært 30 min mindre og vi hadde hatt 2 ferger mindre på E39.

Noe lignende er i ferd med å skje over Romsdalsfjorden, hvor sterke politikere presser på for å få det dyreste og dårligste, koste hva det koste vil, staten betaler.

Et 3. alternativ er her hvor jeg bor, som kalles Hafast. Et håpløst prosjekt til kanskje 50 mrd., det er ingen som vet da kyssingen av Storfjorden krever teknologi vi ikke har. Traseen er bred, dyp og med dønning. En flytebro lengre inne, Festøy-Solevåg eller Aursnes-Magerholm avløser 3 store ferger, mot 2 med dagens alternativ. Køretiden for oss som bor her på Ytre Søre Sunnmøre vil øke med ca 20 min., men trafikken på E39 sparer nok 30 min.

Politikerne skal ha det dyreste og dårligste i dette tilfellet også, og med en pengesekk på 10 000 mrd. er det kanskje OK å velge det som koster mest.

Lenke til kommentar
aanundo skrev (9 minutter siden):

Et 3. alternativ er her hvor jeg bor, som kalles Hafast. Et håpløst prosjekt til kanskje 50 mrd., det er ingen som vet da kyssingen av Storfjorden krever teknologi vi ikke har. Traseen er bred, dyp og med dønning. En flytebro lengre inne, Festøy-Solevåg eller Aursnes-Magerholm avløser 3 store ferger, mot 2 med dagens alternativ. Køretiden for oss som bor her på Ytre Søre Sunnmøre vil øke med ca 20 min., men trafikken på E39 sparer nok 30 min.

Legg til en bro mellom Berkenes og Rjåneset for å bruke trasèen til Eiksundsambandet og lede trafikken utenom Ørsta, så skal jeg stemme deg inn som samferdselminister ved neste valg.

Lenke til kommentar
Rildonaldo skrev (52 minutter siden):

Legg til en bro mellom Berkenes og Rjåneset for å bruke trasèen til Eiksundsambandet og lede trafikken utenom Ørsta, så skal jeg stemme deg inn som samferdselminister ved neste valg.

Ja, det er vel det som ligger i  alternativet med flytebro over Hjørundfjorden og Storfjorden mellom Aursnes-Magerholm eller Festøy-Solevåg , da noen små broer eller fyllinger mellom øyene ytterst i Ørstafjorden er vekslepenger i denne sammenhengen, og ikke er det billig å lage ny vei rundt Ørsta sentrum heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...