Gå til innhold

Vi lot de to dab-topp-modellene møte hverandre i duell. Lydmessig er det én klar vinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I hjemmet er nok radiolytterne på vei over til apper og cast-høyttalere med og uten skjerm. Da kan du få med deg starten av programmet og tillegg til arkivmateriale. Selv i bilen har mange gått over til strømming som paradoksalt nok virker bedre i tunneler en DAB. Fallende mobilpriser vil akselerere denne utviklingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I denne prisklassen er det rart at de ikke har spandert på Blåtann sender for moderne trådløse hodetelefoner, USB-kontakt for MP3 på minnepinne (eller for lading av mobil), og et bufferminne slik at man kan sette DAB-lyttingen på pause eller spole tilbake hvis man vil sjekke om man hørte riktig.

Pure har ikke utseendet med seg, men ser de har mye bedre knapper for volum og betjening.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Jeg synes DAB er fantastisk. Mye bedre dekning og tilgang, spesielt i bilen. Det var på høy tid vi kom oss vekk fra det håpløse FM-nettet og fikk et ordentlig tilbud.

DAB er ikke ett ordentlig tilbud.

I bilen min har jeg internettradio, og der kan jeg høre alle DAB kanalene med høyere bitrate enn på DAB, pluss mange tusen flere kanaler.

Er så latterlig lei reklamene på radio rock, men på nettradioen er det masse kanaler med samme musikken uten reklame (og med bedre bitrate)

Har og bedre dekning på 4G i bilen en på DAB. Flere plasser i Nord-Norge at DAB signalet et fraværende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DAB-radioer er generelt noe dritt !! DRITT !!! Jeg har et 20-talls DAB-radioer rundt om i huset og to i bilen, en med touchskjerm og en for å ta med meg ut av bilen. Jeg bruker 5 av dabradioene for å sende FM-signaler rundt i huset og på eiendommen 24/7. Dvs at jeg også har en hel FM-radier. Allikevel, DAB er DRITT. Jeg har også en dyr Pinnel internettradio og jeg har en dyr Amadeus internettradio der begge overhode ikke gjør hverdagen bedre selv om jeg har tilgang til snart all verdens radiokanaler. Alle DAB-radioer har alt for lite display og spesielt de med fjernkontroll. Den beste DAB-radioen jeg har er radioappen på Canal-Digital sin nye mottaker for TV. Der kan jeg reise verden rundt med fjernkontrollen på en 65-tommers TV-skjerm, noe som faktisk gjør DAB på TV til noe langt bedre enn DAB på radioer, der man må ha forstørrelsesglass for søke etter kanaler på litt avstand med fjernkontroll.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (19 timer siden):

Jeg synes DAB er fantastisk. Mye bedre dekning og tilgang, spesielt i bilen. Det var på høy tid vi kom oss vekk fra det håpløse FM-nettet og fikk et ordentlig tilbud.

Pussig, men FM-nettet fungerer glimrende i hele resten av verden. Men noen "luringer" tjente seg søkkrike på å lure stortinget til å stenge FM. DAB-skandalen kommer for en dag uansett om man vil eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Pussig, men FM-nettet fungerer glimrende i hele resten av verden. Men noen "luringer" tjente seg søkkrike på å lure stortinget til å stenge FM. DAB-skandalen kommer for en dag uansett om man vil eller ikke.

Det er godt mulig det fungerer, men glimrende kommer helt an på hva man ønsker. Om man er fornøyd med en eller to kanaler så er sikkert FM helt toppers, men selv det fungerte dårlig på vestlandet. Med en korrekt montert DAB-adapter i bilen får jeg nå inn alt jeg vil ha og det faller nesten aldri ut. Jeg kan høre på radio uansett hvor jeg kjører og selv de fleste tunnelene har nå god dekning noe som ikke var tilfelle med FM.

DAB har rett og slett på kort tid blitt et mye bedre produkt enn FM noen gang klarte å bli i løpet av de 50+ årene Norge brukte på å bygge det ut. Vedtaket om å legge ned FM var det eneste rett å gjøre og har gitt oss et mye bedre radiotilbud.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (32 minutter siden):

DAB har rett og slett på kort tid blitt et mye bedre produkt enn FM noen gang klarte å bli i løpet av de 50+ årene Norge brukte på å bygge det ut. Vedtaket om å legge ned FM var det eneste rett å gjøre og har gitt oss et mye bedre radiotilbud.

Ja det forklarer vel hvorfor lyttertallene er i fritt fall etter omleggingen til DAB fra FM... :wallbash:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 hours ago, Sivert Sæterbø said:

Den beste DAB-radioen jeg har er radioappen på Canal-Digital sin nye mottaker for TV. Der kan jeg reise verden rundt med fjernkontrollen på en 65-tommers TV-skjerm, noe som faktisk gjør DAB på TV til noe langt bedre enn DAB på radioer, der man må ha forstørrelsesglass for søke etter kanaler på litt avstand med fjernkontroll.

 

At du får inn radioprogrammer vha ymse annet utstyr enn radio betyr ikke at du får inn DAB. Hverken en radio-apper eller DAB på TV har noe med DAB å gjøre. (Nå kjenner jeg ikke alle TV-er, men tviler på at noen TV som er koblet til fiber eller internett tar inn DAB-signal med antenne.)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Hadde du gløtta på artikkelen hadde du sett at det er snakk om to internettradioer.

Det er helt uaktuelt å støtte DAB-galskapen ved å kjøpe en internett-radio med DAB...

Har forøvrig en internett-radio uten DAB. Hører også på internett-radio via pc på jobb.

Mobiltelefoner har selvfølgelig FM-radio innebygd for de er laget for ALLE land. Ikke bare lille rare Norge med lettlurte politikere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...