Gå til innhold

Vil lage hydrogentrasé mellom Bergen og Oslo


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (20 minutter siden):

Når man har 50-250 kW med solcellepaneler tar det som regel under 30 minutter å lade en elbil 0-70%. Er det vanskelig å forstå?

Når har jeg noen sinne sagt at du ikke kan lade på 30 minutter med høy effekt? Problemet kommer når du kobler av bilen igjen, og har solceller som ikke gjør stort om formålet er å vise en off-grid løsning. Vi snakker tross alt om en illustrasjon her, som viser ting i et lukket system. Og illustrasjonen viser neppe opp mot 1,000 paneler som du må ha om 250 kW er målet. 

Så for at det skal gi noen mening så MÅ lagre energien! 

Bruk gjerne batterier for å lagre energien over kortere tidsrom. Bosch sier at batterier f.eks er ypperlig om du skal lagre energien opp mot 2,5 time. Etter det må du starte å vurdere andre løsninger. Hydrogen er en av dem, og vi kommer til å bruke hydrogen i større grad for nettopp dette i fremtiden. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

3 ganger ikke Worst case, det er typisk bruk. Du har utelatt komprimering og transport i regnestykket ditt.

Komprimeringen foregår gjennom elektrolyse prosessen til 200 bar om du vil, og frakt er ikke nødvendigvis et behov om du lager hydrogenet lokalt. 

Så nei, du prater om et "worst case". Når du prater om løgn, så er det uredelig å ikke nevne hva slags situasjon og scenario du prater om, når du kommer med tall som er direkte linket til det. 

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 timer siden):

Dagens batterisystemer er mellom 0.15 og 0.25 kWh per kilo. Kaster du på 50% forbedringer, så er du fremdeles nede på 0.22 - 0.3 kWh per kilo. Til sammenligning så har du 33.3 kWh per kilo hydrogen, med bedre og bedre lagringstanker, og brenselceller. 65% effektivitet gir deg 21.6 kWh per kilo. Altså er det enorme fremskritt innenfor batterier som må løses før det gir mening å erstatte hydrogenet i en FCEV mot mere batterier. Som sagt så vil Nikola erstatte batteriene med mer nyttelast, eller mer rekkevidde med mer hydrogen om de forbedrer batteriene - noe de sier de har gjort. 

Hydrogentankene til en første generasjon Toyota Mirai veier 87.5kg hvor de inneholder 5 kg, som jo blir 108,2 kWh. 

Tar man PowerCell sine brenselceller som et eksempel, så veier de rundt 20 kg for 50kW og 40 kg for 125 kW. Det skalerer altså rimelig bra oppover. Hvor mye en DC konverter veier hos en Toyota Mirai har jeg ikke funnet, men 50-60kg? 

Man får isåfall 108 kWh for 167,5 kg for 50kW ut av brenselcellen. Noe stort mer trenger man ikke, siden man har mer å hente fra batteripakken når man trenger mer effekt. Altså ei grei forskjell fra TM3 sine 480kg for 75 kWh. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (34 minutter siden):

Teori og praksis har vist seg å være forskjellig. Akkurat som Mirai veier mer enn Model 3, til tross for mindre rekkevidde og plass, så er det fullt mulig Nikola One vil veie mer enn Tesla Semi. (Og siden du mener Mirai er bygget på en fossil plattform - det er i hvert fall Nikola One!)

 

oophus3do skrev (26 minutter siden):

Vi snakker ikke om Toyota Mirai som bil, vi snakker om hydrogensystemet. Du må gjerne bruke andre produkter enn Toyota Mirai for å finne vekten. Resultatet vill uansett vise deg det samme. Du finner brenselcellerprodusenter å måle i fra, og du finner hydrogentanker å måle ifra. Det burde ikke være særlig vanskelig. 

Dette i et system i mindre skala, så klarer faktisk hydrogensystemet å veie mindre men allikevel gi mer kWh per kilo. Skaler dette opp med større tanker, så vil man kun øke forskjellene med 21.6 kWh per kilo hydrogen vs 0.2 kWh per kilo - for der ligger også fordelen. Man trenger ikke skalere opp brenselceller, eller ytterligere utstyr for å kaste inn X kilo til med hydrogen. Da kaster man inn 44kg til med hydrogentank slik at du har 3 stykker, og man får 54 kWh til med energi. 

Må skyte inn at jeg snakket også om en teoretisk Toyota Mirai med dagens brenselceller. Den bilen du mener ikke passer med virkeligheten er der grunnet brenselceller som var nærmere 50% effektiv, kontra 65% som er tallet vi får til idag. 

5 kilo hydrogen @ 33.3 kWh per kilo gir oss 166,5 kWh potensielt utnyttbar energi. 

166,5 ved 50% effektivitet gir 83,25 kWh. Og der stemmer rekkevidden greit med "virkeligheten" som du snakker om. Dog med nyere komponenter, så får man straks 20 kWh til. Altså over 100 kWh på under 200 kg. Du skal finne noen gull-egg i batteri-teknologien før du klarer dette med batterier alene. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 timer siden):

FB_IMG_1576001444113.jpg

En skisse for idioter som ikke har satt seg inn i hele bildet. Dessuten kan man nå produsere hydrogen direkte fra sollys. Mens strøm fra solerenergi kan bare brukes og der og da og ikke lagres. Dvs. den kan lagres som hydrogen.....

Og er det ikke mer interessant hva prisen blir til slutt? Og der vinner hydrogen mot hurtiglading når produksjonen og bilparken er stor nok med god margin. I tillegg fylles det opp på minutter mot betydelig lengre ladetid. Skal man unngå å se på dette?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, gamlefar said:

En skisse for idioter som ikke har satt seg inn i hele bildet. Dessuten kan man nå produsere hydrogen direkte fra sollys. Mens strøm fra solerenergi kan bare brukes og der og da og ikke lagres. Dvs. den kan lagres som hydrogen.....

Og er det ikke mer interessant hva prisen blir til slutt? Og der vinner hydrogen mot hurtiglading når produksjonen og bilparken er stor nok med god margin. I tillegg fylles det opp på minutter mot betydelig lengre ladetid. Skal man unngå å se på dette?

Om hurtig tanking er så viktig så hvorfor ikke kjøpe en Dieselbil? De er billigere, har lengere rekkevidde, kraftigere motor, mindre service og ett bra utbygget nettverk for påfylling. For ikke å snakke om at det koster det samme å fylle tanken som hydrogen..

Det er status per i dag. Krever store endringer for at folk skal velge hydrogen over diesel.

Det at det tar halvtime + å fylle batteriet på bilen min kan jeg helt fint leve med da det er veldig sjelden det trenges (og sjeldnere blir det i fremtiden) pluss at man sparer utrolige mye penger på det. 800kr for en tank diesel/hydrogen eller 100kr pluss halvtimes chilling med Netflix er easy choise for meg iallefall.

Men de fleste har jo fult batteri hver dag de setter seg i bilen. Å da måtte finne seg en hydrogenstasjon for å fylle tar jo bare ekstra lang tid. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Komprimeringen foregår gjennom elektrolyse prosessen til 200 bar om du vil, og frakt er ikke nødvendigvis et behov om du lager hydrogenet lokalt. 

Finnes dette annet enn på PowerPoint? Finnes et fungerende anlegg som kan lage hydrogen ved elektrolyse *og* komprimere gassen med 85% effektivitet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Om hurtig tanking er så viktig så hvorfor ikke kjøpe en Dieselbil? De er billigere, har lengere rekkevidde, kraftigere motor, mindre service og ett bra utbygget nettverk for påfylling. For ikke å snakke om at det koster det samme å fylle tanken som hydrogen..

Det er status per i dag. Krever store endringer for at folk skal velge hydrogen over diesel.

Det at det tar halvtime + å fylle batteriet på bilen min kan jeg helt fint leve med da det er veldig sjelden det trenges (og sjeldnere blir det i fremtiden) pluss at man sparer utrolige mye penger på det. 800kr for en tank diesel/hydrogen eller 100kr pluss halvtimes chilling med Netflix er easy choise for meg iallefall.

Men de fleste har jo fult batteri hver dag de setter seg i bilen. Å da måtte finne seg en hydrogenstasjon for å fylle tar jo bare ekstra lang tid. 

Hele poenget med hydrogen vs diesel er jo at det miljøvennlig, billigere og bilene blir også billigere å produsere når man starter masseproduksjon. Service blir også langt lavere, tilsvarende som en elbil.

Fint at elbil fungerer til deg til alt bruk, men ikke vær så naiv og tro at dette er beste løsning for alle andre. Dessuten viser prognoser at hydrogenbiler i litt størrelse blir billigere i produksjon enn elbiler pga kostnadene med batteri er mye høyere. Så hvis du ikke kan lade hjemme og hydrogenbilen i tillegg er billigere i innkjøp så burde det ringe noen bjeller!

Lenke til kommentar
8 minutes ago, gamlefar said:

Hele poenget med hydrogen vs diesel er jo at det miljøvennlig, billigere og bilene blir også billigere å produsere når man starter masseproduksjon. Service blir også langt lavere, tilsvarende som en elbil.

Fint at elbil fungerer til deg til alt bruk, men ikke vær så naiv og tro at dette er beste løsning for alle andre. Dessuten viser prognoser at hydrogenbiler i litt størrelse blir billigere i produksjon enn elbiler pga kostnadene med batteri er mye høyere. Så hvis du ikke kan lade hjemme og hydrogenbilen i tillegg er billigere i innkjøp så burde det ringe noen bjeller!

Ja men som sakt må det mye endringer til. I dag er det ingen praktiske grunner for folk å velge hydrogen kontra diesel (untatt miljø)

Kostnaden på batterier er vel og sånn 1/3 av hva det var for noen år siden? Hvis ikke kunne ikke produsentene levert så billige biler som de gjør, og det blir nok enda bare billigere. 

Vi får se om noen år da. Jeg har ikke trua iallefall og ingen jeg kjenner heller forsåvidt. Tror hydrogen har tapt kappløpet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Om hurtig tanking er så viktig så hvorfor ikke kjøpe en Dieselbil? De er billigere, har lengere rekkevidde, kraftigere motor, mindre service og ett bra utbygget nettverk for påfylling. For ikke å snakke om at det koster det samme å fylle tanken som hydrogen..

Det er status per i dag. Krever store endringer for at folk skal velge hydrogen over diesel.

Hva er det pariseravtalen omhandler? Situasjonen idag skal omgjøres for å nå en annen morgendag. Det spiller ingen rolle, og er tøys å bruke dagens situasjon for hydrogen. Uten hurtiglading, så hadde aldri BEV fått fotfeste heller. Så med den samme logikken, så skulle vi stoppet den utviklingen før den var kommet igang siden "dagens situasjon" tilsier så ved inngangen av den epoken. 

Complexity skrev (1 time siden):

Det at det tar halvtime + å fylle batteriet på bilen min kan jeg helt fint leve med da det er veldig sjelden det trenges (og sjeldnere blir det i fremtiden) pluss at man sparer utrolige mye penger på det. 800kr for en tank diesel/hydrogen eller 100kr pluss halvtimes chilling med Netflix er easy choise for meg iallefall.

igjen. Hydrogenprisene vil falle på samme måte som batteriprisene har falt. Årsak? Masseproduksjon. Skal du sammenligne priser, så er det ikke idag uten produkter ute på veiene som er interessant. Det er å se på hvor prisene stabiliserer seg på sikt, som blir avgjørende. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (28 minutter siden):

Finnes dette annet enn på PowerPoint? Finnes et fungerende anlegg som kan lage hydrogen ved elektrolyse *og* komprimere gassen med 85% effektivitet?

Les om produsenter og utstyret deres. NEL har f.eks utstyr som har 85% effektivitet, og sluttproduktet er hydrogen ved 200 bar. 

I mellomtiden så ser man på prosesser for å øke dette ytterligere til 90%, og det dukker opp papirer om dette til stadighet. F.eks her.

Når du snakker om tall, så har du fått dem fra hvor? Powerpoint og illustrasjoner? Hvorfor ikke se på faktisk utstyr som blir produsert idag og leveres til kunder? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Ja men som sakt må det mye endringer til. I dag er det ingen praktiske grunner for folk å velge hydrogen kontra diesel (untatt miljø)

Kostnaden på batterier er vel og sånn 1/3 av hva det var for noen år siden? Hvis ikke kunne ikke produsentene levert så billige biler som de gjør, og det blir nok enda bare billigere. 

Vi får se om noen år da. Jeg har ikke trua iallefall og ingen jeg kjenner heller forsåvidt. Tror hydrogen har tapt kappløpet.

Det måtte endringer til for å bytte over til BEV også. 

Kostnaden til batterier har allerede hatt det enorme droppet de kan ha. Vi masseproduserer dem allerede, så det er ikke så mye å hente der. Mesteparten av kostnadene henger igjen i måten man får ressursene på. Om man kan finne på nye prosesser der så kanskje vi kan presse prisene ned ytterligere, men du slipper fremdeles ut 20 tonn CO2 per 100 kWh batteripakke du produserer. Så får man fundere på om livsløp-kvoter på CO2 rammer batteriproduksjonen - noe den jo faktisk burde for å presse teknologien ytterligere for å forminske CO2 utslipp også under produksjon. 

https://www.engie.com/en/businesses/gas/hydrogen/hydrogen/

Heldigvis ser gruveselskapene også ut til å ville erstatte verktøy med fornybare alternativer. Engie skal f.eks starte forsøk på hydrogen-utstyr for gruveselskaper som Anglo-American. Det vil jo hjelpe endel på. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, oophus3do said:

Les om produsenter og utstyret deres. NEL har f.eks utstyr som har 85% effektivitet, og sluttproduktet er hydrogen ved 200 bar. 

I mellomtiden så ser man på prosesser for å øke dette ytterligere til 90%, og det dukker opp papirer om dette til stadighet. F.eks her.

Når du snakker om tall, så har du fått dem fra hvor? Powerpoint og illustrasjoner? Hvorfor ikke se på faktisk utstyr som blir produsert idag og leveres til kunder? 

Dette er jo veldig teoretisk. Som påpekt tidligere oppgis virkningsgrad til en elektrolysør nesten alltid i forhold til HHV, altså 39,4 kWh/kg. Da vil altså 85% virkningsgrad tilsi at produksjonen krever 46,3 kWh/kg. Mens i brenselcellen oppgis virkningsgraden i forhold til LHV, altså 33 kWh/kg. Altså der betyr 65% virkningsgrad at man får 21,45 kWh ut av brenselcellen.

Skulle man regne disse to faktorene sammen skulle man forvente en totalvirkningsgrad på 0,85 x 0,65 = 55,25%

Mens realiteten er 21,45 kWh/kg / 46,3 kWh/kg = 46,3%.

I tillegg kommer gjerne omforming fra AC til DC ved fyllestasjonen, du har komprimering (i beste fall fra 200 bar opp til 800-900 bar) og du har forhåndskjøling av hydrogenet ned til -40C eller hva det nå er slik at man kan fylle en tank raskt uten at tanken blir varm. (Varm hydrogen tar mer plass, altså får man mindre på tanken.) Man havner nærmere 50-55 kWh/kg, i beste fall.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Dette er jo veldig teoretisk. Som påpekt tidligere oppgis virkningsgrad til en elektrolysør nesten alltid i forhold til HHV, altså 39,4 kWh/kg. Da vil altså 85% virkningsgrad tilsi at produksjonen krever 46,3 kWh/kg. Mens i brenselcellen oppgis virkningsgraden i forhold til LHV, altså 33 kWh/kg. Altså der betyr 65% virkningsgrad at man får 21,45 kWh ut av brenselcellen.

Skulle man regne disse to faktorene sammen skulle man forvente en totalvirkningsgrad på 0,85 x 0,65 = 55,25%

Mens realiteten er 21,45 kWh/kg / 46,3 kWh/kg = 46,3%.

I tillegg kommer gjerne omforming fra AC til DC ved fyllestasjonen, du har komprimering og du har forhåndskjøling av hydrogenet ned til -40C eller hva det nå er slik at man kan fylle en tank raskt uten at tanken blir varm. (Varm hydrogen tar mer plass, altså får man mindre på tanken.) Man havner nærmere 50-55 kWh/kg, i beste fall.

Joda, det blir mye teoretisk fordi det er flere produsenter, og det er vanskelig å vite eksakt komponenter og utstyr som man kan "søke" seg tilbake til for å se. Dog ser man på utviklingen, så er man jo ei grei tendens. Dette blir bedre og bedre, så effektivitet er snart ikke et problem, særlig når formålet uansett er å lagre ubrukt energi. Setter man opp solceller pga behovet for hydrogen, så vil jo rest-energien gå til strømnettet, og igjen være positivt. 

Samtidig ser vi at selv hydrogenbilene klarer seg helt fint med den effektiviteten i tidligere generasjoner av brenselceller. Hyundai NEXO med 6,33kg hydrogen går 800 km. Til neste generasjon, så kan man kanskje forvente samme ytelses forbedringene Toyota viser med Mirai 2.0. Altså 30% mer rekkevidde. Om det er grunnet bedre tanker, eller brenselceller aner jeg ikke siden man ser forbedringer i alle ledd hele tiden. Uansett når man nå straks et punkt hvor mer energi ikke er nødvendig. Da kutter man heller ut vekten i selve systemet, og heller får en lettere bil med samme gode rekkevidde. 

Dette er altså ikke ei god grunn til å kutte ut FCEV produkter, når vi ser hva de kan gjøre allerede idag. Deres eneste akilleshæl er dyre priser pga mye manuelt arbeid under produksjonen, og dyre hydrogen-priser, igjen grunnet dyre komponenter som igjen faller tilbake til mye manuelt arbeid. 

De aller fleste hydrogen-komponent-leverandørene øker nå takta og skal få igang automatiserte produksjonslinjer. 50% billigere elektrolysører er noe vi vil se om kort tid (1 produksjonslinje hos NEL), og de kan kutte kostnader med nye 50% når de oppgraderer til 3 produksjonslinjer til slutt igjen. Vi vil også se mye rimeligere brenselceller for produktene. Dette er produkter som idag kan erstatte segmenter batteri-elektriske sliter hardere med. 

Om formålet er å redde kloden, så må man ønske alle segmenter som gjør sitt bidrag velkommen. Det å stoppe alt annet fordi man har egne interesser linket til batteriproduksjon, og én bilprodusent er håpløst egoistisk og tåpelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, oophus3do said:

igjen. Hydrogenprisene vil falle på samme måte som batteriprisene har falt. Årsak? Masseproduksjon. Skal du sammenligne priser, så er det ikke idag uten produkter ute på veiene som er interessant. Det er å se på hvor prisene stabiliserer seg på sikt, som blir avgjørende. 

Hydrogenprisen vil falle fra de 1000 kr/kg eller hva det nå er som er reell kostnad i dag. Men det er svært usikkert om hydrogenprisen vil falle særlig under det som fyllestasjonene tar betalt i Norge i dag, som er 90 kr/kg eller noe sånt. Håpet for den nærmeste fremtid bør være at fyllestasjonene kan klare å komme seg til en situasjon der de ikke taper 10 ganger omsetningen sin. Kanskje om det skulle bli solgt 100.000 hydrogenbiler i Norge kan det være tilfelle.

Det er stort sett ren ønsketenking at man vil se hydrogenpriser på 75 kr/kg eller mindre. Altså 7,5 kr/mil, der hurtiglading i dag, til omkring 2 kr/kWh, tilsvarer rundt 4 kr/mil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Hydrogenprisen vil falle fra de 1000 kr/kg eller hva det nå er som er reell kostnad i dag. Men det er svært usikkert om hydrogenprisen vil falle særlig under det som fyllestasjonene tar betalt i Norge i dag, som er 90 kr/kg eller noe sånt. Håpet for den nærmeste fremtid bør være at fyllestasjonene kan klare å komme seg til en situasjon der de ikke taper 10 ganger omsetningen sin. Kanskje om det skulle bli solgt 100.000 hydrogenbiler i Norge kan det være tilfelle.

Det er stort sett ren ønsketenking at man vil se hydrogenpriser på 75 kr/kg eller mindre. Altså 7,5 kr/mil, der hurtiglading i dag, til omkring 2 kr/kWh, tilsvarer rundt 4 kr/mil.

Kom gjerne med kilder som støtter under påstandene dine. Du finner nok av undersøkelser og kilder som er uenig med deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkel matematikk og logikk er stort sett nok. Om man betaler 75 kr/kg, der investert energi per kg er ca 55 kWh, så vil man med en strømpris på 1 kr/kWh ha kun 20 kr/kg til overs for å betale for alt annet. Hydrogenfyllestasjoner er ikke gratis. Og så er det drift, mva, og så skal man legge på en profitt på toppen, som absolutt bør være nærmere 10%, for at det skal være verdt det for investorer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ja men som sakt må det mye endringer til. I dag er det ingen praktiske grunner for folk å velge hydrogen kontra diesel (untatt miljø)

Kostnaden på batterier er vel og sånn 1/3 av hva det var for noen år siden? Hvis ikke kunne ikke produsentene levert så billige biler som de gjør, og det blir nok enda bare billigere. 

Vi får se om noen år da. Jeg har ikke trua iallefall og ingen jeg kjenner heller forsåvidt. Tror hydrogen har tapt kappløpet.

God dag man økseskaft. Er ingen som sier at valg av hydrogenbil i dag er et godt valg i Norge. Vi diskuterer en kommende hydrogenvei og fremtiden til hydrogen. Trenger man virkelig å nevne det åpenbare?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (27 minutter siden):

Enkel matematikk og logikk er stort sett nok. Om man betaler 75 kr/kg, der investert energi per kg er ca 55 kWh, så vil man med en strømpris på 1 kr/kWh ha kun 20 kr/kg til overs for å betale for alt annet. Hydrogenfyllestasjoner er ikke gratis. Og så er det drift, mva, og så skal man legge på en profitt på toppen, som absolutt bør være nærmere 10%, for at det skal være verdt det for investorer.

Konklusjon fra en analyse:

• Høyt volum og lav strømpris er nøkkelen til lønnsomhet.

o Produksjon av 300 kg/dag muliggjør en hydrogenpris som er konkurransedyktig med pumpepris (72 kr/kg) for strømpriser opp til 75 øre/kWh og trolig også for maritim bruk ved strømpriser opp til 50 øre/kWh.

o Produksjon av 200 kg/dag muliggjør en hydrogenpris som er konkurransedyktig med pumpepris for strømpriser opp til i overkant av 50 øre/kWh.

o Produksjon av 100 kg/dag er ikke lønnsomt uten betydelig investeringsstøtte, og også da kun ved strømpriser opp til 50 øre/kWh.

o Salg av oksygen kan gi et vesentlig bidrag til økonomien. Hver kr/kg for oksygen utgjør 8 kroner på hydrogenprisen.

o En gradvis opptrapping av produksjon ettersom markedet modnes, hvor 300 kg/dag oppnås i løpet av fem første driftsår, er et interessant case. Over 10 år vil dette gi en gjennomsnittspris som er konkurransedyktig med pumpepris for strømpriser opp til 75 øre/kWh.

o Det er gjennomgående vanskelig å få tak i priser på komponenter, og spriket i prisanslag i litteraturen er stort

 

Kikker du på kostnadsfordelingen, så ser man at mye er linket til transport av energien. Så hvis man utelukkende ønsker å kun se på lokalprodusert hydrogen, så er det mulig allerede idag, å få til et prosjekt med et sluttresultat der sluttprisen per kWh er mindre enn diesel. Hilsen NEL. 

Samtidig ligger det godt knyttet til et godt utnyttet stasjon, som dermed kan produsere i større skala. Linker man behovet for hydrogen til industrien, slik Hydrogenveien AS gjør så blir dette enda bedre igjen. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...