Gå til innhold

Elbilsalget faller videre i november: En tredel lavere enn i fjor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Såvidt jeg har sett så er det de som er MOT elbiler som påstår at elbilistene skal "redde verden", i en ironisk tone. Ikke elbilistene selv.

Nåja, da har du ikke sett godt nok. Jeg er elbileier selv, og det er ikke vanskelig å se at enkelte i denne leieren har tatt på seg en ekstremt høy hatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

T.o.m her på forumet er det jo folk som mener det er bedre for klima og miljø at alle kjører hver sin elbil enn felles dieselbuss til jobb.

Hva så? Er forskjell på å gjøre en skjerv for klimaet og "redde verden".

Det er nå uansett mest eksostrolla som påstår at elbilistene skal "redde verden". Men det vil vel ikke alle se...

Lenke til kommentar
frohmage skrev (37 minutter siden):

Du redder ikke klimaet (eller "gjør en skjerv for klimaet) om du kjøper elbil om du ikke hadde bil fra før f.eks. Det er også fortsatt bedre å bruke kollektivtrafikk enn egen elbil.

Thank you for stating the obvious, men det var ikke det som var temaet. 

Jeg bør vel nevne at det er bedre for klimaet å gå eller sykle også da, før du gjør det... Djeezess...

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

For lokalmiljøet er det ingen tvil om at 50 elbiler slipper ut mindre NOx og svevestøv enn en dieselbuss. Da forutsetter jeg dog ingen piggdekk ;)

 

I Norge er det slik, men i mange land er strømproduksjonen like skitten som bussmotorer. En buss med SCR og partikkelfiltre er ofte så ren at dekk og bremser er domminerende kilder til svevestøv. Det som er interessant med busstransport er energiforbruk PR passasjer.

Er bussen full og kjører 90km PR time med 100kw effekt forbruk bruker den ca 240kwh kjemisk energi PR time. Det er 2600wh PR km.

Er det 50 stykker i bussen blir dette 53wh PR passasjer PR km. Du må ha 4 passasjerer i el bilen for å klare dette. Er det ca 12personer i bussen blir det omtrent likt som en person i el bil.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

I Norge er det slik, men i mange land er strømproduksjonen like skitten som bussmotorer. En buss med SCR og partikkelfiltre er ofte så ren at dekk og bremser er domminerende kilder til svevestøv. Det som er interessant med busstransport er energiforbruk PR passasjer.

Er bussen full og kjører 90km PR time med 100kw effekt forbruk bruker den ca 240kwh kjemisk energi PR time. Det er 2600wh PR km.

Er det 50 stykker i bussen blir dette 53wh PR passasjer PR km. Du må ha 4 passasjerer i el bilen for å klare dette. Er det ca 12personer i bussen blir det omtrent likt som en person i el bil.

Jeg skrev altså "for lokalmiljøet". Kraftverkene ligger sjelden i byene og har liten til ingen innvirkning på luftkvaliteten i indre deler av storbyene. 

Ellers deler jeg ikke din oppfatning av hvor rene dieselmotorene er. Jeg sykler ofte i trafikken sammen med dieselbusser, og de er ingen hyggelig opplevelse i oppoverbakker. Spesielt ikke vinterstid. Gassbusser (biogass/LNG) er enormt mye bedre, men elektriske er selvsagt best. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...