Gå til innhold

Litiumione-batteriet ga nobelpris: Slik kan man doble kapasiteten i dagens batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det store ankepunktet for biler med liten batterikapasitet er ladetid ved langkjøring. En ting er rekkevidde, f.eks i praksis en time på motorvei, men hvis man blir stående en time å lade for hver time kjørt så reduserer det i praksis bilen til å bli en ren nr 2-bil, og skaper et behov for andre typer transport over lengre avstander. Fly, hurtigbåt, tog etc.

Hvis bilene med liten batterikapasitet får økt ladeeffekten per kWh batteri, så det holder med f.eks 5 minutter lading per time på motorveien så blir det langt mer overkommelig å bruke de på langtur. Det kan være et godt kompromiss for mange, sammenlignet med å bruke hundretusner ekstra på å få en bil med lang rekkevidde. For å klare det må batteriene forbedres. En positiv bieffekt av dette er at biler med kort rekkevidde kan kombineres med kraftig motor og kraftig regenerering. I dag begrenser batteriene mulighetene for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (26 minutter siden):

Tesla er jo straks der, altså 5 min lading per kjørte time om en lader på en av Teslas oppdaterte hurtigladere.

Må sikte høyere enn det vel for de nærmeste årene vel?

Du må ha misforstått hvilket segment jeg snakker om. Jeg snakker om 200 000 kr-segmentet. Skal man klare å lade et 30 kWh batteri fra 10-90% på 5 minutter må det ha en gjennomsnittlig ladeeffekt på 288 kW eller 9,6C. Det vil muliggjøre at 200 000 kr-biler kan erstatte fossilbiler, i stedet for å bare supplere de.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Du må ha misforstått hvilket segment jeg snakker om. Jeg snakker om 200 000 kr-segmentet. Skal man klare å lade et 30 kWh batteri fra 10-90% på 5 minutter må det ha en gjennomsnittlig ladeeffekt på 288 kW eller 9,6C. Det vil muliggjøre at 200 000 kr-biler kan erstatte fossilbiler, i stedet for å bare supplere de.

Seriøst? 288kW? Håper du selv innser motsigelsene og/eller kostnadene forbundet med dette.

For det første ingen andre enn Tesla har klart å lage omfattende (EØS/USA) ladenettverk med kraftige ladere, for dette krever store finansielle muskler og ambisjon ingen har vist. Å "mate" en segmen av bilbrukere som skal ha hurtiglading er rett og slett en dyr affære. Så ingen - spesielt ikke staten - skal ellers dumpe penger på å tilfredsstille en slik nisjesegment, i alle fall ikke i noe overskuelig fremtid.

Så kommer det tekniske - ok greit, 228kW ytelse. Så 10 ladeplasser og "worst case" hva da, en 3MVA forsyning? Håper du skjønner det er ikke "bare" å skaffe det.

Så til slutt det praktiske: alle billigsegment-elbiler er IKKE laget for lange reiser. De er små, kompakte, lette, billige, de er med dagens teknlogi og rekkevidde ment til å gi folk muligheten å ha en rimelig elbil som de kan lade hjemme eller på en eller annen parkeringsplass (jobb, butikk etc) og kunne pendle rimelig på fornuftige dagligdagse avstander. Ikke ta en langtur og forlange at noen skal først lage de et tisvarende (og bedre) ladenettverk enn Tesla har, og så kreve av produsenten at de skal gi mulighet å lade et meget lite batteri på ca 30kWh med 10x effekt-ifht-kapasitetsforhold.

Du jager et problem som ikke finnes i et bilsegment som er aldri ment til å "delta" i denne utfordringen.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Du må ha misforstått hvilket segment jeg snakker om. Jeg snakker om 200 000 kr-segmentet. Skal man klare å lade et 30 kWh batteri fra 10-90% på 5 minutter må det ha en gjennomsnittlig ladeeffekt på 288 kW eller 9,6C. Det vil muliggjøre at 200 000 kr-biler kan erstatte fossilbiler, i stedet for å bare supplere de.

1 time rekkevidde og 5 minutter lading til en pris på 200.000 for en enkel familie-stasjonsvogn ville nok fungere godt i hverdagen, i sentral-europa og som nr 2 bil.

For å kunne være eneste bil i husstanden her i Norge så må man ha et nettverk av hurtig-ladere på nivå med dagens bensinstasjoner. Tenk deg påske-utfarten når 100.000 østlendinger skal kjøre (i kø) 2-3 timer til hytte på fjellet og lade 2-3 ganger langs veien. Hvilken tetthet og kapasitet måtte ladestasjonene ha for å legge til bare 5min/time?

k

 

Lenke til kommentar

Jeg har foreslått mangen ganger at dette er veien å gå. Bygg ut 300 og 500KW ladere. Så lenge batterier er så tunge og dyre vil dette være en hindring for elbiler. Å få ned vekten på bilparken sparer energi. Jeg kunne fint brukt en bil med 30kwh batteri om jeg kunne lade den på 5 min. Det vil gjøre produktiviteten i samfunnet bedre ved at folk bruker mindre tid på lading, det vil gjøre logistikken rundt lading mye enklere ved at flere biler kan lades på tidsenhet,redusere arealbruk til lading. Om busser og lastebiler skal gå på strøm må disse få tilsvarende store ladere. Det blir alt for dyrt å la busser som koster flere millioner stående i store deler av døgnet på lading. Det samme gjelder lastebiler. Dessuten det er mye bedre å gjøre bilparken eletrisk enn tunge kjøretøy. Gevinsten med elektrifisering blir mye mindre her.

Lenke til kommentar
13 hours ago, RoyK said:

Hvorfor snakker folk om "girboks" når vi har hatt ordet "girkasse" etablert i godt over 50 år? Nok et lureord fra engelsk for å spare noen millisekunder?

 

Pust rolig RoyK det går helt fint med låneord og implementering av nye ord i språket. For språket er dynamisk og slik har det alltid vært. Språk farges av inflytelse og det er ikke en enveiskjørte gate. Andre språk har ord som kommer fra det norske språket. Språket vil "leve sitt eget liv" uansett hva "riksmålsgjengen" eller andre måtte mene eller ønske. Vi kan bruke tid på å hisse oss opp og forsøke å jobbe mot de endringene, eller vi kan akseptere tingenes tilstand og bruke kreftene våre andre plasser. 

 

Håper du har hatt en fin helg og at du har fått masse språklig inspirasjon i samkvem med gode mennesker. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Roger Pettersen skrev (41 minutter siden):

For lastebiler er egentlig ikke behovet så stort for effektiv lading. De har tross alt kjøre og hviletid å forholde seg til.

3,5-4 timers rekkevidde (300-350 km) og 30-45 min ladetid er helt optimalt. Med andre ord vil dagens 150 kW stolper fungere helt perfekt for denne type transport ?

Ja, hvis du finner en lastebil som bruker ca 300 Wh/km. Tesla Semi er estimert å ha et forbruk på 2000 Wh/km og den får temmelig optimalisert aerodynamikk.

Lenke til kommentar
76D11PEA skrev (1 minutt siden):

Jeg synes du overproblematiserer dette. Moderne elbiler er gode for minst to timers sammenhengende kjøring. De fleste ladestasjoner langs hovedveiene er hurtigladere, så det tar sjelden mer enn 30 minutter å lade. Etter 2 - 3 times kjøring har man vanligvis behov for en pause uansett.

Jeg synes du undervurderer problemet. De fleste (ut fra salgstall i den norske elbilparken) lader med rundt 40 kW og trenger rundt en times lading for å kjøre bare 1 time. Dvs. 1:1-forhold mellom hurtigladetid og kjøretid.

Personlig vil jeg gjerne ha muligheten til å kjøre 4 timer før ladebehov og helst ca 30 minutter pause (ikke mye kortere eller lengre enn det), men det er så vidt jeg vet bare Tesla model 3 LR som er i nærheten av det og den koster jo fort bortimot en halv million med fornuftige tilvalg. Kunne jeg kjørt langkjøring med en 200 000 kr-bil (5-10 minutter lading per time kjørt) så skulle jeg gjerne vurdert en sånn. Men det lar seg foreløpig ikke gjøre fordi lav pris forutsetter liten batterikapasitet som igjen betyr lav ladeeffekt og langdryge ladepauser. Faststoffbatterier kan gjøre det mulig.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg synes du undervurderer problemet. De fleste (ut fra salgstall i den norske elbilparken) lader med rundt 40 kW og trenger rundt en times lading for å kjøre bare 1 time. Dvs. 1:1-forhold mellom hurtigladetid og kjøretid.

Personlig vil jeg gjerne ha muligheten til å kjøre 4 timer før ladebehov og helst ca 30 minutter pause (ikke mye kortere eller lengre enn det), men det er så vidt jeg vet bare Tesla model 3 LR som er i nærheten av det og den koster jo fort bortimot en halv million med fornuftige tilvalg. Kunne jeg kjørt langkjøring med en 200 000 kr-bil (5-10 minutter lading per time kjørt) så skulle jeg gjerne vurdert en sånn. Men det lar seg foreløpig ikke gjøre fordi lav pris forutsetter liten batterikapasitet som igjen betyr lav ladeeffekt og langdryge ladepauser. Faststoffbatterier kan gjøre det mulig.

Man kan også krysse atlanteren i e  propell-cessna. Ikke er det særlig praktisk, fornuftig, og det aller siste det er er noe satsingsområde for de som eier flyplassene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...