Gå til innhold

V2X er klar til revolusjonere trafikken. Hvis bilgigantene bare blir enige snart


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror man trenger begge deler.

Bil 2 bil frekvensen deler umiddelbar info i et sanntidsaugmentert system som ligner på TCAS(luft) eller AIS(sjø). Det vil forhindre så og si alle kollisjoner med andre kjøretøy som har systemet.

 

Bil 2 server systemet trengs for andre oppdateringer som ikke behøver å gå like raskt. Som vei og føreforhold, trafikkmengde og andre generelle farer. Altså ting som kan brukes i en større sammenheng og distribueres til mange brukere.

Lenke til kommentar

Volvo har hatt dette i biler levert i Norge siden 2015. Hvis en Volvo spinner, eller sklir på glatta, får andre Volvoer beskjed, og viser info om dette når de er på samme plassen.

 

Tidligere i år kjøpte VAG en andel i Volvo online services, så skal ikke se bort fra VAG har flere ben å stå på mtp V2X, https://www.engadget.com/2018/12/20/volkswagen-buys-volvo-connected-car-service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En bil kjørte umotivert inn til siden foran meg og jeg svinget rundt den uvitende om at det lå politiutrykkingsbil lengre bak (jeg hadde en stor varebil bak meg). Jeg ble raskt oppmerksom på situasjonen og kjørte umiddelbart inn til siden. Politibilen tok seg tid til å bremse opp på siden av meg og skule stygt på meg! Så dårlig tid hadde han! Jeg følger ellers alltid med på trafikken bak meg, så dette var pinlig for meg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sånn informasjon blir som på GPS på hovedskjermen. Der kan man bilen på veien på skjermen og det popper opp informasjoner om andre biler og steder og man kan da se hva de andre biler ser grafisk. Ganske enkelt informasjon og nyttig. De to system-standardene tar datamaskinen av seg automatisk. Og det føreren trenger ikke å bry seg noe om. Ikke mye unødig informasjon så slik at man kan se på skjermen i et sekund og opp igjen på hovedveien.

Lenke til kommentar

Tror man trenger begge deler.

Bil 2 bil frekvensen deler umiddelbar info i et sanntidsaugmentert system som ligner på TCAS(luft) eller AIS(sjø). Det vil forhindre så og si alle kollisjoner med andre kjøretøy som har systemet.

Det bør gjørs litt mer robust enn som så. TCAS har ingen autentisering så et slikt system brukt i bil vil raskt resultere i at noen lager falske meldinger for å kunne komme raskere frem.

 

Autentiseringsproblemet og hvem som har kontroll på hva som kommuniseres er et vesentlig hinder for å kunne bruke V2X til stort. Jeg vet ikke om konsortiet har gode eller engang brukbare løsninger på dette

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tror man trenger begge deler.

Bil 2 bil frekvensen deler umiddelbar info i et sanntidsaugmentert system som ligner på TCAS(luft) eller AIS(sjø). Det vil forhindre så og si alle kollisjoner med andre kjøretøy som har systemet.

Det bør gjørs litt mer robust enn som så. TCAS har ingen autentisering så et slikt system brukt i bil vil raskt resultere i at noen lager falske meldinger for å kunne komme raskere frem.

 

Autentiseringsproblemet og hvem som har kontroll på hva som kommuniseres er et vesentlig hinder for å kunne bruke V2X til stort. Jeg vet ikke om konsortiet har gode eller engang brukbare løsninger på dette

Blockchain?

Lenke til kommentar

 

 

Tror man trenger begge deler.

Bil 2 bil frekvensen deler umiddelbar info i et sanntidsaugmentert system som ligner på TCAS(luft) eller AIS(sjø). Det vil forhindre så og si alle kollisjoner med andre kjøretøy som har systemet.

Det bør gjørs litt mer robust enn som så. TCAS har ingen autentisering så et slikt system brukt i bil vil raskt resultere i at noen lager falske meldinger for å kunne komme raskere frem.

 

Autentiseringsproblemet og hvem som har kontroll på hva som kommuniseres er et vesentlig hinder for å kunne bruke V2X til stort. Jeg vet ikke om konsortiet har gode eller engang brukbare løsninger på dette

Blockchain?

For å gjøre det umulig å slette falske meldinger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...