Gå til innhold

170 soldater deler fem vaskemaskiner: – Har fått fotsopp, brennkopper og skabb


mellowman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det vel heller ikke uvanlig at forsvaret vasker det militære utstyret man bruker, inkl f.eks håndklær og sengetøy, slik at man bare trenger å vaske det sivile tøyet man trenger å vaske selv. Og om man ikke vasker en tskjorte, en boxer, to sokker og kanskje genser i en maskin hver dag så bør det gå helt fint. Folk flest tror jeg fyller opp maskinen en god del mer enn det.

En vanlig vaskemaskin tar fint mer enn ett sett med plagg, antar en vaskemaskin som står der fint tar over en ukes forbruk av klær om gangen..

 

Vi hadde vel 2 maskiner på deling på ca 150 personer uten problemer..

 

^

Joa jeg skjønner at det blir påstått at det blir tatt en vask pr dag.. Jeg bare lurer på hvor mange personer det er for?

For det er sikkert som banken at det ikke er for en eller to voksne personer.

Man kan fint vaske 1-2 maskiner hver dag alene også, om man vasker fortløpende det man bruker i stedet for å la det samle seg opp til man har en vanlig full maskin..

Blir riktignok bare noen få plagg pr gang men er absolutt mulig.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Ja, "Du vasker dette for mange personer?" er veldig utydelig. Det skal ikke være lett gitt!

 

Vi snakker ikke om at jeg skal vaske for mange, eller én soldat skal vaske for mange. Vi snakker om ledig kapasitet og manglende kapasitet. Hva er det egentlig du babler om?

 

 

 

^

Joa jeg skjønner at det blir påstått at det blir tatt en vask pr dag.. Jeg bare lurer på hvor mange personer det er for?

For det er sikkert som banken at det ikke er for en eller to voksne personer.

 

Bare for meg. Nei, jeg slenger ikke to sokker, en boxer og en t-skjorte i maskinen. Venter til kurven er full. Likevel, med alt jeg nevnte, blir det minst én vask om dagen. Man bruker for eksempel minst ett håndkle om dagen hvis man er sivilisert nok til å dusje daglig, da. Pluss alt annet, så blir det minst en vask om dagen! Og derfor spurte jeg hvordan folk lever, for jeg skjønner ikke hvordan folk får så lite vask!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Vi snakker ikke om at jeg skal vaske for mange, eller én soldat skal vaske for mange. Vi snakker om ledig kapasitet og manglende kapasitet. Hva er det egentlig du babler om?

Tydeligvis skjønner du ikke hva du selv skriver engang, så vi (jeg ) gir opp her.

 

Man bruker for eksempel minst ett håndkle om dagen hvis man er sivilisert nok til å dusje daglig, da.

Man tørker seg når man har vasket seg - håndkle må selvfølgelig ikke vaskes etter en tørk. Man tørker av vann, ikke svette og skitt. Tips; bruk mer enn bare vann i dusjen.

Endret av K.S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man bruker for eksempel minst ett håndkle om dagen hvis man er sivilisert nok til å dusje daglig, da. Pluss alt annet, så blir det minst en vask om dagen! Og derfor spurte jeg hvordan folk lever, for jeg skjønner ikke hvordan folk får så lite vask!

Om du er nødt til å vaske hvert håndkle etter hver gang gjør du noe feil..

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Tydeligvis skjønner du ikke hva du selv skriver engang, så vi (jeg ) gir opp her.

 

 

Man tørker seg når man har vasket seg - håndkle må selvfølgelig ikke vaskes etter en tørk. Man tørker av vann, ikke svette og skitt. Tips; bruk mer enn bare vann i dusjen.

 

Jeg skjønner jævlig godt hva jeg skriver, men jeg tror du er så lost in space at du ikke gidder å fortsette og heller bruker idiotiske hersketeknikker, som heller ikke har noen effekt på meg. Vi diskuterer i bunn og grunn soldatenes situasjon, ikke vår egen. Jeg brukte min egen situasjon som sammenligning for å bevise hvor manglende kapasitet soldatene har til klesvask.

 

Skriv mer tydelig neste gang.

 

Folk får gjøre som de vil, jeg pleide å bruke samme håndkle flere ganger før, men har sluttet med denne praksisen. Jeg vet ikke hvorfor. Tror det har noe med at en vask koster ca 1 krone, og jeg vasker minst 2 håndklær i samme vask. Har en liten maskin også som ikke tåler flere enn 2. En billig pris å betale for ekstra fysisk og psykisk velvære.

 

 

 

Om du er nødt til å vaske hvert håndkle etter hver gang gjør du noe feil..

 

Hva gjør man "feil"? Håndkleet blir jo fuktig, og i og med at jeg er enig i at det meste man tørker er vann, så blir det -noe- hudrester og bakterier. Og fuktighet og bakterier utvikler seg fort. Jeg tenker det er en billig pris å betale for ekstra renslighet. Hadde det kostet meg 10 kr per vask, så kanskje 5000 kr ekstra i året, så hadde jeg nok tenkt annerledes. Men 1 kr per vask er en billig pris.

 

Noen ganger kan man ta noen avveininger her i livet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Problemet i denne saken er at det blir vaska for lite tøy i slengen. Om alle skal gjennom eit 60-program med kun sitt tøy så har dei kanskje nytta nokre få prosent av kapasiteten på maskina.

 

Om fleire hadde vaska tøyet sitt samtidig så er det meir realistisk å få det til å gå opp. Sidan dette tilsynelatande har fungert greitt i resten av landet sidan 2007 så klarar vel militæret å finne ei løysing. Dette har vel fungert før dei fjerna eige personell som tok seg av vaskinga, så det er sikkert nok maskiner, men for lite tøy inni i slengen, samt at soldatane må bruke mykje tid og venting på å få tilgang. Det kunne óg vore løyst ved å ha ein vaskeplan med tidspunkt.

 

Det er klart at å vaske sånt på hurtigprogram går dårleg i lengden. 60 grader og gjerne nokre rundar på 90 av og til for maskina sin del.

 

Ja, det er jo forferdelig. Er det så dårlig råd at de ikke kan investere 50 000 til til 5 nye vaskemaskiner og tørketromler? Kan ikke skjønne at det er mulig. Jeg hadde nektet å fungere under så dårlige kår, det er ikke krig en gang.

Ei Miele-maskin for proffbruk kostar fort over 30 000 per stykk.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Men rakkern heller, hvordan er det folk lever?

 

Daglig: Sokker, boksershorts, vanlig t-skjorte.

Hver tredje dag: 2 x store pledd til skinnstressless, hverdagsbukser.

Hver fjerde-femte dag: Laken, dynetrekk, putetrekk x 4, hverdagsjakke (bomull).

Så ofte som trengs: Håndklær. Har sikkert glemt noe også da.

 

Hvis jeg bare vasker sokker, boxere og t-skjorter, får jeg vasket ti skift eller mer i en vask. Ellers høres det ut som du vasker alt annet mye oftere enn nødvendig. I det minste er det ikke vanlig å bytte putetrekk hver dag.

 

Vaskingen din koster deg nok noen hundrelapper ekstra per år i høyere strømforbruk sammenliknet med det som er vanlig for én person. I tillegg kommer slitasje på vaskemaskinen, klær og annet tøy, som fort kan beløpe seg på mye mer. I hvert fall hvis du har en dyr vaskemaskin, som en person som er så opptatt av vasking som deg kanskje har.

 

Jeg kjører vaskemaskinen én til to ganger i uka. Jeg hadde fått til lavere frekvens på vaskingen hvis jeg ville.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...