Gå til innhold

TV'en blacker på Dolby-vision?


Anbefalte innlegg

For noen måneder siden anskaffet jeg meg en Hitachi 55hk6000 Smart-TV.

 

Men noen ganger blir skjermen svart mens lyden fortsetter og det står "Dolby vision" nederst til høyre på skjermen i noen sekunder.
Jeg må slå TV'en av og på for å få bildet tilbake.

Alle skjønner vel at dette er mildt sagt JÆVLIG irriterende.

Jeg finner ikke noe fix.
På nettet finner jeg bare at jeg skal ha TV'en plugget ut av støpslet i 5 minutter og plugge den til igjen.
Men same shit!

Andre skriver at det er mest sannsynlig HDMI-kabelen det er noe feil med.
Jeg har prøvd 4 forskjellgie kabler nå. Ingen forskjell.

Jeg har hatt TV'en "unplugged" med hver kabel også.
Samme opplegget.

Er det noen som har en fix?

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På mange TV'er så man ofte slå på enhanced mode for HDMI i innstillingene. Jeg vet ikke hva det eventuelt heter hos Hitachi, men kan nevne forskjellige navn.

 

"Access the TV settings and make sure that the TV’s HDMI ports are set to enable HDR content. TV manufacturers refer to HDR in a number of different ways: 

 

HDR, Wide Colour Mode, HDMI Enhanced Mode, UHD Colour Mode, Ultra HD Premium, Ultra HD deep colour"

 

En annen ting det kan være er at du bruker feil HDMI-inngang. På mitt Sony-TV er det for eksempel kun 2 av 4 HDMI-porter som støtter full 2.0 HDMI Bandwith. Det kan være noe å sjekke opp.

Lenke til kommentar

Prøv å reset TV din. Ellers er det slik at når en smart TV viser en HDR kilde=HDR eller Dolby Vision, så får man tilgang til den menyen hvor man eventuelt kan stille på innstillinger. Så kan du sjekke der og se om noe ser rart ut.

Netflix i 4K gir deg Dolby Vision. Men da er bildet med Dolby Vision der hele tida. Det kommer ikke og går .

Og hvordan ser du på TV? Hva gir deg TV-signaler.

Netflix er jo en app på de fleste smart TV, og krever ingen HDMI ledning for å fungere.

Men krever HDMI for å gi lyd via ARC hvis du har en surroundreceiver.

Endret av Kjell Winther
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

For noen måneder siden anskaffet jeg meg en Hitachi 55hk6000 Smart-TV.

 

Men noen ganger blir skjermen svart mens lyden fortsetter og det står "Dolby vision" nederst til høyre på skjermen i noen sekunder.

Jeg må slå TV'en av og på for å få bildet tilbake.

 

Alle skjønner vel at dette er mildt sagt JÆVLIG irriterende.

 

Jeg finner ikke noe fix.

På nettet finner jeg bare at jeg skal ha TV'en plugget ut av støpslet i 5 minutter og plugge den til igjen.

Men same shit!

 

Andre skriver at det er mest sannsynlig HDMI-kabelen det er noe feil med.

Jeg har prøvd 4 forskjellgie kabler nå. Ingen forskjell.

 

Jeg har hatt TV'en "unplugged" med hver kabel også.

Samme opplegget.

 

Er det noen som har en fix?

 

Du har prøvd 4 forskjellige kabler sier du, men hva slags kabler har du prøvd? For at de skal virke (med båndbredden 10bits HDR Bu-ray krever) trenger du kabler som er sertifisert til minimum 18Gbps (se etter UHD Premium sertifisering). Disse trenger ikke være dyre, f.eks disse fra Amazon funker som bare juling (trenger ikke kjøpe dyre greier fra Hifi butikker..). Jeg hadde nøyaktig samme problem med UHD/HDR, bildet ble vist sånn halvparten av gangene, og stort sett bare "signal lost". Det var kabler som ikke taklet båndbredden, og derfor en god grunn til at dette er bra tips. Så dersom du bare har prøvd 4 kabler du "har liggende" skal du ikke avfeie dette tipset allikevel. Det er ikke "dårlig" kabel som i fysisk dårlig, det er båndbredden som er problemet, så de fleste gamle kabler du har liggende vil antakelig ikke være up for the job. Derfor hjelper det lite å ha TVen av, bøye på plugger, etc. ;)

 

 

På mange TV'er så man ofte slå på enhanced mode for HDMI i innstillingene. Jeg vet ikke hva det eventuelt heter hos Hitachi, men kan nevne forskjellige navn.

 

"Access the TV settings and make sure that the TV’s HDMI ports are set to enable HDR content. TV manufacturers refer to HDR in a number of different ways: 

 

HDR, Wide Colour Mode, HDMI Enhanced Mode, UHD Colour Mode, Ultra HD Premium, Ultra HD deep colour"

 

En annen ting det kan være er at du bruker feil HDMI-inngang. På mitt Sony-TV er det for eksempel kun 2 av 4 HDMI-porter som støtter full 2.0 HDMI Bandwith. Det kan være noe å sjekke opp.

 

"UltraHD Deep color" forteller stort sett tilkoblede enheter at TV-en støtter 10Bits fargedybde, som trengs på HDR signaler. Det har ingen annen praktisk betydning, kilden kan allikevel sende ut riktige signaler. Dersom dette mot formodning skulle stå av vil som oftest fargene bare bli dårligere da de blir overført som 8bits.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...