Gå til innhold

Vente på mulig finanskrise før sparing?


djgudleif

Anbefalte innlegg

Jeg har 15000 kroner på spar siden sommeren og vurderer å hive inn 2000-3000 på aksjer eller indeksfond hver måned. Men nå føler jeg alle er overdrevent positive til markedet, mens verden er kaos.

"Buffett Indicator" spår en mulig finanskrise, ikke minst.

 

Er det bedre å ha pengene på vanlig sparekonto nå og ikke eksponere seg for markedet? Helt til eventuelt markedet krasjer totalt, og deretter begynne med annen type sparing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir spådd finanskrise kvar dag, men veldig sjeldan det faktisk inntreff. Om den kjem i dag, om 5 år eller 10 år er det ingen som veit. Du kan fordele det ut over fleire månader, sjølv om det nok ikkje utgjer den store forskjellen.

 

Det første du må spørje deg om er når du har tenkt å få bruk for pengane. Om det er inannfort kort tid (5 år), så er ikkje aksjar så lurt uansett. Om du er ung og ikkje har spesielle planar for dei så ville eg satt dei i eit indeksfond og latt dei stå der, helst spart endå meir når du har sjansen til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva hvis det ikke krasjer innen 2-3 år? Hva gjør du da? kjøper fondene / askjene til en mye høyere pris enn du kan i dag? Eller venter du enda lenger?

 

Hva gjør du hvis markedet synker 5%? 10%? 15% Kjøper du da? eller venter du på ett enda større fall? 

 

Det du prøver å gjøre er å "time" markedet, og dette anbefales generelt ikke. Ja du kan treffe en gang eller to, men statistikk sier at du vil bomme mer enn du treffer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra Hallgeir, Dine Penger (ogLuksusfellen)

 

'Det er ikke timing som gjør deg rik(ere) i aksjemarkedet, men tid.'

 

 

Edit:

Er du ung? Under 33?

 

BSU er pri 1. Sett inn alt på BSU. Klarer du å holde fingrene borte fra de pengene til over nyttår så er de låst.

 

Du blir ikke rik på aksjer med 15k.

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar

Fra Hallgeir, Dine Penger (ogLuksusfellen)

 

'Det er ikke timing som gjør deg rik(ere) i aksjemarkedet, men tid.'

 

 

Edit:

Er du ung? Under 33?

 

BSU er pri 1. Sett inn alt på BSU. Klarer du å holde fingrene borte fra de pengene til over nyttår så er de låst.

 

Du blir ikke rik på aksjer med 15k.

 

Det kan du. Om du satser på aksjer med svært høy risiko og det faktisk går den positive veien. Da kan du tjene 1.000.000 på 15.000 kroner. Det har skjedd at aksjene har doblet seg 66 ganger før.

Lenke til kommentar

Alt er mulig. Det har så og si gått strake veien opp siden 2008. Men det er ikke sikkert det skjer framover, det kan gå strake veien nedover. Hvis TS er ung, ikke kjøpt sin første bolig osv så ville jeg spart i BSU. Hvis TS ikke jobber og ikke får skattefordelene av BSU konto så er ASK er bedre mulighet. 

 

Selv har jeg ikke så store forhåpninger på sparingen min. Jeg vil bare være i pluss etter inflasjon og skatt. Begynte å sparer for nestren et år siden. Begynte med flere forskjellige fond, nå har jeg kun KLP Aksjeglobal index V. Sparer 2000kr hver andre uke i Sbanken og 1000kr/mnd.i samme fond hos KLP (har ikke KLP som bank, ville bare spare en plass jeg aldri sjekker samt at jeg har kapitalbevis fra tidl. arb.giv. der). Har 72k på ASK og har kjøpt fond for 68k. 4k i pluss på et år. 

Lenke til kommentar

Med så lite penger er det poengløst. Da må jo verdien per aksje tidoble seg før du tjener noe penger å snakke om.

 

Bli en del av samfunnet og tjen penger vanlig. Snakker du hundretusener av kroner, kan du tjene litt hvis du har noen selskaper som virker solide og som kan øke i løpet av noen år.

 

Hvis du skal la de stå der til verden går under, vil du kanskje få litt mer i renter, men da er de mindre sikre hvis det blir inflasjon og 90% av alle aksjeselskaper går konkurs. Da kan du miste alt.

 

Derfor er det beste å alltid eie og kontrollere bedrifter selv, bli en integrert del av samfunnet og ansette andre, sørge for at ting ikke blir for stort og usikkert.

 

Redigert: Da øker sjansen for at du faktisk har en solid inntektskilde å leve av hvis eller når det blir et skikkelig krakk, og du slipper å dø i en felles"camp" et sted fordi det ikke finnes mat, rent vann eller medisiner. Samtidig, ved å innta en slik holdning, og å spre det til andre, så forebygger du nettopp det du frykter: Et krakk. Hvis alle tar ansvar, blir etiske ledere, og bruker penger til dét det skal brukes til, nemlig å bedre samfunnet, så blir det jo ingen krakk. I stedet for å stue pengene vekk i skatteparadis hvor de ikke får noen nytte i det hele tatt. Dette understøtter min teori om at penger som står stille er et tegn på eierens usikkerhet. Hvis man -vet- hva man skal gjøre med dem, så står de ikke stille lenge.

 

Begynn å lær deg ledelse, etikk og psykologi, så du kan bli en leder med integritet, og lære andre til det samme.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er heller ikke mer enn ett år siden sp500 falt nesten 20% .

 

Finanskriser og (vedvarende) børskrakk tilhører fortiden.

 

Vi får se. Jeg tuller egentlig, men er også litt seriøs. Hele verden er ruset på lav kreditt og svært mange virker å ha interesse av å holde markedene oppe. 

 

Jeg har mange ganger de siste årene tenkt at nå kommer (og bør komme) korreksjonen, men det blir alltid kortvarig. Alle verdens sentralbanker står klar til å kutte renten og trykke penger så snart børsen er ned noen få prosenter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Masse som tyder på et snarlig krakk:

 

Buffett indikator

Invertert rentebane

rekordhøy student gjeld

handelskrig

brexit

reduced consumer confidence

lower than expected non-farm payroll

housing bubble

lavere vekst

dereguleringen av finansmarkedene

Drittselskap som blir proppet opp av kvantitative lettelser

forgubbing i vesten

++++

 

Men bare BTFD sånn som alle andre. Kvantitative lettelser, duete FED + amerikansk valgkamp neste år gjør at alt går bra. Ville vært forsiktig med EU og EM dog.

Er du ekstra bearish eller risikoavers så bare kjør DCA kombinert med defensive aksjer så får du fortsatt tendies av det.

 

Dont fight the FED!

Lenke til kommentar

Drit i pochahontas. Hvis han taper til The Bern da sliter vi. Men derfor jeg sa valgkampen vil gjøre at aksjemarkedet går bra. For er det en ting som sikrer Trump sitt kandidatur så er det en sterk amerikansk økonomi. Og det er derfor han kommer til å gjøre hva som helst for å holde den oppe selv om den er pill råtten og holdes oppe av en gjeldsboble.

 

Verdensøkonomien er USA. Og hovedpillaren som holder USA oppe er forbrukeren. Hvis forbrukeroptimismen synker og de får det for seg at dårligere tider kommer og at de må spare penger så er det game over. Finanskrise, housing bubble, dot com boblen. Alt ble mye verre enn det trengte å bli pga the retail consumer som utgjør en utrolig viktig del av aksjemarkedet. Så drit i wall street, drit i politikk, men følg med på forbrukersentimentet.

Så frem til valget neste år blir det ingen resesjon, det blir nok en kortvarig korreksjon, for det skjer statistisk sett ganske ofte, senest desember 2018. Men Trump & co er ikke fremmed for å baile ut banker eller gi ut litt helikopter penger til vennene hans i form av statlig kjøp av high quality obligasjoner skulle aksjemarkedet kreve det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...