Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansette gravid vikar som ikke kan jobbe?


*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er ikke en situasjon jeg er oppe i, men noe jeg egentlig bare lurer på.

 

 

Ole skal ut i ferie hele desember måned, firmaet må da leie inn vikar for denne perioden ettersom arbeidet må gjøres.

 

Sofie er gravid og jobber i dag i et annet selskap, men vurderer å si opp.

Hun søker på stilling på vikar i selskapet Ole jobber i for desember måned, dette lar seg gjøre da hun har kort oppsigelsestid hos gjeldende arbeidsgiver.

 

Hun blir vurdert som beste kandidat for jobben, men hun vet også at hun vil være ute i fødselspermisjon i HELE desember?

 

Vil arbeidsgiver likevel være forpliktet til å ansette henne som vikar i desember selv om hun i realiteten ikke vil jobbe et eneste sekund der`?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært i lignende situasjon. Firmaet jeg jobbet i skulle lansere et produkt i 3 nye land. I den forbindelse trengte vi noen som kunne oversette tekster fra norsk til engelsk. Vi hadde ansatte klare i de 3 landene og de skulle fortløpende oversette til sine respektive språk fra engelsk. Så vi hyrte inn den beste kandidaten, en litt fyldig dame. Rett etter ansettelse sa hun at hun var gravid og ikke kunne jobbe mye. Skapte store problemer for oss.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår Webb-saken, EU-domstolens sak C-32/93, er det i strid med EU-direktivene om likestilling å vektlegge graviditet i negativ retning i en slik situasjon. Men i den saken ble det lagt vekt på at Webb ikke kjente til at hun var gravid da hun ble ansatt, og at Webb ble ansatt i fast stilling (slik at hun også skulle jobbe etter at vikariatet var over).

 

Et annet spørsmål er hvilket motiv Sofie skulle ha for å gjøre dette, dvs. om situasjonen beskrevet over er realistisk. Hun vil ikke kunne påberope seg retten til tilsvarende stilling etter ldl. § 33, og ettersom hun tiltrer stillingen etter at hun går ut i fødselspermisjon vil ikke lønnen påvirke permisjonspengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Scenariet går vel på at firmaet ikke får vite om Sofies graviditet før etter at kontrakten er underskrevet. Dvs. de ansetter den beste kandidaten ut fra den infoen de har.

 

Sofie er altså ansatt når firmaet får vite om graviditeten. De har ikke lov til å sparke henne som følge av graviditeten (oppsigelser skal være saklig begrunnet og graviditet er ikke saklig grunn).

 

Firmaet har ikke lov til å spørre om graviditet under intervjuet, blant annet fordi det legger opp til diskriminering på bakgrunn av graviditet.

 

I praksis må firmaet enten avvente hennes arbeidskraft til etter fødselspermisjonen, leie inn en vikar i hennes fravær eller ansette en person til fast eller midlertidig.

 

Rent økonomisk betaler NAV hennes lønn i permisjonstida.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Aaah... ok. Da misforsto jeg. 

 

Jeg syntes det hørtes litt rart ut at det ville bli sett på som diskriminering dersom en (mindre kvalifisert) ansatt som kunne jobbe i tidsrommet blei ansatt istedetfor den mer kvalifiserte Sofie som ikke kunne jobbe i den aktuelle perioden. 

 

Men når det ikke var tilfelle i dette scenarioet i det hele tatt så var det ikke rart jeg lurte litt. 

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar

(vanligvis ett år),

For mor er det vanligvis enten 35 uker (8 måneder) 100% lønnet eller 40 uker (~9 måneder) 80% lønnet.

 

Dvs. man har 49 uker foreldrepermisjon som skal fordeles mellom foreldrene, der mor har rett på minimum 15 uker (100% lønnet) og far minimum 15 uker (100% lønnet). Man har riktignok rett til å ta ut lengre permisjon, men det er i praksis ulønnet.

Lenke til kommentar

Ok, men de har fortsatt ikke lov til å svare "sorry - du er gravid og passer derfor ikke til jobben".

 

Det er likevel lett å skjule intensjonen ved å lyve: "Sorry - vi har vurdert en annen kandidat til å ha større personlig egnethet for denne jobben" eller "Sorry - som følge av interne grunner velger vi å trekke stillingsutlysingen fra markedet" og så ombestemme seg igjen senere og lyse ut stillingen på nytt, muligens med en annen vinkling som passer Sofies CV dårligere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hei.

Dette er ikke en situasjon jeg er oppe i, men noe jeg egentlig bare lurer på.

 

 

Ole skal ut i ferie hele desember måned, firmaet må da leie inn vikar for denne perioden ettersom arbeidet må gjøres.

 

Sofie er gravid og jobber i dag i et annet selskap, men vurderer å si opp.

Hun søker på stilling på vikar i selskapet Ole jobber i for desember måned, dette lar seg gjøre da hun har kort oppsigelsestid hos gjeldende arbeidsgiver.

 

Hun blir vurdert som beste kandidat for jobben, men hun vet også at hun vil være ute i fødselspermisjon i HELE desember?

 

Vil arbeidsgiver likevel være forpliktet til å ansette henne som vikar i desember selv om hun i realiteten ikke vil jobbe et eneste sekund der`?

I en sånn situasjon der hun skal bli ansatt for å dekke opp kun i desember måned, så må vel dette være et absolutt krav ifm ansettelse?

 

Det må vel være lov til å sette krav om tilgjengelighet for slike (forholdsvis) kortvarige ansettelser?

Hvis vedkommende er borte i hele den aktuelle tiden faller jo hele formålet med ansettelsen bort!

 

(Men overrasker meg ikke om norske lover er så firkantede at det ikke er lov å sette slike krav...)

Lenke til kommentar

Vel, i scenariet vet arbeidsgiver om graviditeten, så dem vet allerede før ansettelse at hun ikke kommer til å jobbe en dag i selskapet. 

 

I så fall ansetter man i det private næringslivs praktiske hverdag ganske enkelt ikke - ut fra "den finner alltid et lyte som lenge nok vil lete" - prinsippet finner man en grunn for at vedkommende ikke er best egnet likevel. 

Ok, men de har fortsatt ikke lov til å svare "sorry - du er gravid og passer derfor ikke til jobben".

 

Det er likevel lett å skjule intensjonen ved å lyve: "Sorry - vi har vurdert en annen kandidat til å ha større personlig egnethet for denne jobben" eller "Sorry - som følge av interne grunner velger vi å trekke stillingsutlysingen fra markedet" og så ombestemme seg igjen senere og lyse ut stillingen på nytt, muligens med en annen vinkling som passer Sofies CV dårligere.

 

 

Derfor har man ordnet bevisbyrden deretter.

Og derfor finner man først en "saklig nok" grunn til ikke å ansette. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...