Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU kontroll etter frist?


Gromle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, nå er det kun kov å ta en hovedkontroll - før det igjen er to måneder igjen til fristen.

 

Etter hovedkontroll er det kun tillatt med etterkontroller.

 

vet ikke om jeg fikk tydelig nok frem hva jeg mener, så illustrere med et tenkt eksempel:

 

bil med regnr. xx xxxx0 tar hovedkontroll denne uka, men avskiltes i slutten av måneden, i stedet for rep/etterkontroll. "Per" vil ha det som prosjekt og tenker å bruke ferien neste år til å rusle med denne, og planlegger å registrere bilen igjen i august/september neste år.

 

Kan han ikke da "kreve" (eller evt. må) ta ny hovedkontroll?

Lenke til kommentar

vet ikke om jeg fikk tydelig nok frem hva jeg mener, så illustrere med et tenkt eksempel:

 

bil med regnr. xx xxxx0 tar hovedkontroll denne uka, men avskiltes i slutten av måneden, i stedet for rep/etterkontroll. "Per" vil ha det som prosjekt og tenker å bruke ferien neste år til å rusle med denne, og planlegger å registrere bilen igjen i august/september neste år.

 

Kan han ikke da "kreve" (eller evt. må) ta ny hovedkontroll?

 

Som sagt. Det er ikke tillatt å ta ny hovedkontroll før 2 mnd før frist.

Lenke til kommentar

Fryktelig tungvindt isåfall.

Da må man jo planlegge EU kontrollen god tid i forveien, og blir bilen godkjent så flyttes vel datoen for neste år. Så Kontrollen blir tidligere og tidligere for hver gang.

 

Merkelig system...

Det er absolutt ikke tungvint. Du skal ta EU kontroll 2 måneder før fristen, så blir den ikke flyttet.

 

Fristen er ytterlig. Du får ikke mer enn fristen for å fikse. Tar du kontroll 1 uke før fristen, har du en uke for å fikse ting og ta etterkontroll.

 

Har man derimot frist opprinnelig 31-01-20 og tar kontroll idag, 02-10-19, så får du til 02-12-19 for å fikse eventuelle feil. Dersom du retter feil innen denne dato blir ny frist uansett 02-10-21, fra første kontroll.

 

Det er veldig greit for oss som selger bil, sa jeg alltid kan selge biler godkjent i 2 år. Leverer biler til EU ukentlig nå så knallsikker på disse reglene.

 

Ellers SKAL man bli begjært avregistrert dagen etter fristen, men en kamerat av meg var enda ikke begjært avregistrert noen uker etter fristen selv med nye regler når jeg sjekket AutoSys. Er forhandler så kan se vognkort og begjæringen på regnr.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke tungvint. Du skal ta EU kontroll 2 måneder før fristen, så blir den ikke flyttet.

 

Fristen er ytterlig. Du får ikke mer enn fristen for å fikse. Tar du kontroll 1 uke før fristen, har du en uke for å fikse ting og ta etterkontroll.

 

Har man derimot frist opprinnelig 31-01-20 og tar kontroll idag, 02-10-19, så får du til 02-12-19 for å fikse eventuelle feil. Dersom du retter feil innen denne dato blir ny frist uansett 02-10-21, fra første kontroll.

 

Det er veldig greit for oss som selger bil, sa jeg alltid kan selge biler godkjent i 2 år. Leverer biler til EU ukentlig nå så knallsikker på disse reglene.

 

Ellers SKAL man bli begjært avregistrert dagen etter fristen, men en kamerat av meg var enda ikke begjært avregistrert noen uker etter fristen selv med nye regler når jeg sjekket AutoSys. Er forhandler så kan se vognkort og begjæringen på regnr.

 

Det er jo litt tungvindt at det ikke er "noe slack" lenger da.

Kan fort ta flere uker å få tilsendt bildeler fra USA f.eks, og veldig mange bestiller derifra da det ofte er 1\3 av prisen i forhold til norge.

 

Jeg har alltid fått godkjent bilene mine innen fristen men vet om mange som virkelig har hatt bruk for disse 2 ekstra månedene. Spesielt etter at de sluttet å varsle folk om EU kontroll.

Lenke til kommentar

Det er jo litt tungvindt at det ikke er "noe slack" lenger da.

Kan fort ta flere uker å få tilsendt bildeler fra USA f.eks, og veldig mange bestiller derifra da det ofte er 1\3 av prisen i forhold til norge.

 

Jeg har alltid fått godkjent bilene mine innen fristen men vet om mange som virkelig har hatt bruk for disse 2 ekstra månedene. Spesielt etter at de sluttet å varsle folk om EU kontroll.

Du har jo fortsatt 2 måneder. Har du frist 31 desember så drar du på kontroll 31 oktober selvfølgelig. Så endrer du ikke på EU dato, og har 2 måneder. Folk må kunne planlegge litt når man er voksen nok til å kjøre bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde folk kunnet planlegge så hadde ikke inkasso og forbrukslån vært så populære som de er. :p

Nei, men så synes jeg ikke synd på folk som ikke klarer overholde regninger, EU, parkeringsbøter osv.

 

Jeg har selv selvfølgelig feilet på alle, men til syvende og sist er det bare meg selv som har ansvaret for slikt, går ikke i barnehagen lenger ?‍♀️?

Lenke til kommentar

Det er jo litt tungvindt at det ikke er "noe slack" lenger da.

 

Jeg synes nå 2 måneder er bra "slack" jeg da...

Så kan folk velge selv om de vil sitte med tommelen opp i rævva i 7 uker og peise på aller siste uken, eller om de vil ta kontrollen første uken i "slack'en" så de har god tid til å bestille deler fra USA...

Lenke til kommentar

Så lenge folk får beskjed to måneder før ja.

Sjekker man bare regnummeret på nettet så får man jo bare avskiltningsdatoen, og her er folk vandt til at man har 1-2 måneder på seg ekstra.

 

Har akkurat kjøpt meg ny bil så er vel 4 år til jeg trenger å tenke på dette, kansje alt er endret igjen til da.

Teknisk sett har man aldri hatt 2 måneder ekstra, annet enn at det gikk minst 2 måneder før man ble begjært avregistrert.

 

Ellers er man jo over 18 når man har bil, og voksne mennesker bør kunne tenke litt selv og ikke trenge påminnelser for alt. Man klarer fint å huske man skal på jobb og imorgen, eller at man skal til legen om noen uker. Akkurat som man kan selv skjønne man trenger EU kontroll.

Lenke til kommentar

Teknisk sett har man aldri hatt 2 måneder ekstra, annet enn at det gikk minst 2 måneder før man ble begjært avregistrert.

 

Ellers er man jo over 18 når man har bil, og voksne mennesker bør kunne tenke litt selv og ikke trenge påminnelser for alt. Man klarer fint å huske man skal på jobb og imorgen, eller at man skal til legen om noen uker. Akkurat som man kan selv skjønne man trenger EU kontroll.

Nå er det forsjell på noe som skal skje om noen uker og noe som skal skje om 2 år da.

Lenke til kommentar

Ja nemlig, og isåfall er det greit.

Men ikke sikkert Ola Nordman som har henta seg bil husker å melde den på noe slikt før det plutselig er tid for kontroll.

Neinei, men når man tar førerkort bekrefter man jo iht lovverk man skal ha kontroll over slike ting selv. Det er jo heller ingen som påpeker du begynner å få slitte dekk under lovlig mønsterdybde, men når du tok førerkort så aksepterte du at det er ditt ansvar og det må du kunne og vite.

Lenke til kommentar

EU-kontroll er ikke noe som kom i fjor. ALLE vet at man må til EU-kontroll ved gitte intervaller. Enhver idiot burde klare å enten søke på google, vegvesen.no eller spørre et verksted om når neste kontroll er. Mange har også egne varslingstjenester som nevt tidligere. Man kan selvsagt glemme men dette er ens egen feil. Ikke noe man kan skylde på andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...